firmas ansvarlighed for ansattes mp3/film/~
Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-04-02 13:11

Jeg er sysadm. Jeg sidder tilfældigvis og kikker i vores backuplog,
da den ikke helt virker. Jeg bemærker at flere medarbejdere har
ivertfald en masse mp3 filer liggende i deres homedir.

(homedir er et dir på en disk der er mounted hen over netværket.
/home/merarbejder1
/home/medarbejder2
)

De har naturligvis ikke fået det stillet tilrådighed for at gemme
mp3'er, men for at passe deres arbejde. Hvis de vil lytte til
musik, så har vi dog ikke noget imod det. Det er så lettere at
have en del mp3'er end forskellige cd'er med hver dag.
Anyway, hverken jeg eller andre i firmaet har snakket om det.
Jeg kom dog lige til at tænke på hvor meget firmaet har ansvar
for hvad medarbejderen gør ? Er det firmaets ansvar hvis der
ligger mp3 filer på serveren. Disse filer ligger i medarbejderens
homedir, og er ejet af dennes brugernavn.

JonB

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-04-02 15:38

Scripsit bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen)

> [...]
> Anyway, hverken jeg eller andre i firmaet har snakket om det.
> Jeg kom dog lige til at tænke på hvor meget firmaet har ansvar

Godt spørgsmål. Hvis en medarbejder handler ansvarspådragende som led
i sine arbejdsopgaver, vil det som hovedregel være arbejdsgiveren der
hæfter for evt. erstatningskrav fra tredjemand (dette
arbejdsgiveransvar begrundes normalt med henvisning til Danske Lov
3-19-2).

Jeg er dog ikke sikker på om musikfiler til personlig musiklytning i
eller udenfor arbejdstiden nødvendigvis falder herunder.

> Er det firmaets ansvar hvis der ligger mp3 filer på serveren.

Bemærk at der ikke er noget ulovligt i selve MP3-formatet, og at det
er ganske lovligt at lave kopier til personligt brug af
ophavsretsbeskyttet musik, også som MP3 eller anden digital form.
Man må bare ikke dele dem med andre. Så hvis I laver en politik om at
sådanne filer blot ikke må være læsbare for andre end brugeren selv,
bør I være på den sikre side.

--
Henning Makholm "*Tak* for de ord. *Nu* vinker nobelprisen forude."

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-04-02 14:41

In article <yah66325k9e.fsf@gefion.diku.dk>, Henning Makholm wrote:
> [...]

> Man må bare ikke dele dem med andre. Så hvis I laver en politik om at
> sådanne filer blot ikke må være læsbare for andre end brugeren selv,

I know. Nu er det folks homedir, og andre har som regel ikke
noget at gøre i det. Teknisk set kan de selv vælge om de vil
have læseadgang eller ej. Fælles filer ligger et andet sted,
så jeg ville være tilbøjelig til at sige at det er folks
mere eller mindre private filer der ligger i deres homedir.

JonB

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-04-02 15:50

> [...]

> så jeg ville være tilbøjelig til at sige at det er folks
> mere eller mindre private filer der ligger i deres homedir.

Måske. Men hvis du fra starten har besluttet dig til at være ligeglad,
hvad spørger du så egentlig om?

--
Henning Makholm "Check the sprog."

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-04-02 18:36

In article <yahzo0e453j.fsf@gefion.diku.dk>, Henning Makholm wrote:
> Scripsit bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen)

> Måske. Men hvis du fra starten har besluttet dig til at være ligeglad,
> hvad spørger du så egentlig om?

Ja, okay, det har du selvf. ret i. Jeg laver sådan set ikke
politik for firmaet, jeg (s)passer bare det tekniske.

JonB

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 09-04-02 19:26

On Mon, 8 Apr 2002 13:41:23 +0000 (UTC),
Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> I know. Nu er det folks homedir, og andre har som regel ikke
> noget at gøre i det. Teknisk set kan de selv vælge om de vil
> have læseadgang eller ej.

Det vil sige, at du hjælper dem med at anvende deres homedir
til deling af musik. Det er virksomhedens server, som med din viden,
deler/offentliggør musik til flere brugere.

Jeg ville i stedet give hver enkelt medarbejder et andet dir
til private ting, som så ikke backes op. Piratmusik og film
er også et praktisk problem for mange virksomheder.

> Fælles filer ligger et andet sted,
> så jeg ville være tilbøjelig til at sige at det er folks
> mere eller mindre private filer der ligger i deres homedir.

Så ret adgang så der ikke er offentlig adgang til folks homedir.

--
Povl H. Pedersen - ALF#2 - D-482 - nospam@home.terminal.dk
Return e-mail is a spam tarpit.