erfaringer yamaha xj 600 n versus honda c~
Fra : Steen Hansen

Dato : 08-04-02 12:33

Jeg overvejer at købe en Honda CB500, men har pludseligt opdaget et
alternativ i Yahama XJ 600 N.

Er der nogle der har erfaringer med disse maskinger - fordele/ulemper -
måske er der een der har prøvet begge.

Jeg skal bruge maskinen til daglig transport til arbejde - ca 35 km hver vej
og er 'nybegynder'

med venlig hilsen

Steen Hansen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 08-04-02 13:03

> Jeg overvejer at købe en Honda CB500, men har pludseligt opdaget et
> alternativ i Yahama XJ 600 N.
>
> Er der nogle der har erfaringer med disse maskinger - fordele/ulemper -
> måske er der een der har prøvet begge.

Hej Steen

Det er et svært spørgsmål. De to maskiner er så ens, at valget må bunde i
personlig smag. Begge er gode, begynder-egnede og pålidelige.

På benzinøkonomisiden vinder Honda. Ca. 2km mere pr liter (et bud)
På service siden vinder Honda (Interval længden)
På forsikringssiden vinder Honda (lavere nypris og mindre motor)
Hondaen er vandkølet. Det betyder mere uniform driftstemperatur for motoren,
med længere holdbarhed til følge. Måske 20-30.000 km mere ?
Yamaha'en har bedre motorkarikteristik ved lave omdrejninger p.g.a. flere
cylindere og flere cc.
Yamaha'en er lidt større og lidt tungere. Bestem selv om det er et plus
eller et minus.
Begge er meget let kørt, men Honda'en har måske lige næsen forrest med
hensyn til køreegenskaber.
Yamaha'en har flest kræfter, især i bunden, dog max omkring en 10%
Yamaha'en har doppelte skiver og dermed kraftigere bremser, men tilgengæld
tungere forhjul. Hondaen bremser dog ovenud tiltrækkeligt til en person og
baggage. Hvis vi snakker to pers. og hele feriebaggagen vil jeg nok
foretrække doppelte skiver.

Øhh. Altså meget ens. Lidt plus minus til den ene og den anden side. Vælg
den du synes er fedest, men vid at Honda er verdenskendt for god kvalitet og
lang holdbarhed. (Man er vel Honda mand )

Mojn
Jens Bager Jensen
Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

Fra : Kim K

Dato : 08-04-02 13:25

> [...]
og
> lang holdbarhed. (Man er vel Honda mand )

Hej
Jeg vil nærmere komme med den påstand at selvfølgelig lægger de begge lidt i
basic kategorien, men xj er mere touringsorienteret, mens cb 500 er mere
hverdags agtig. Hvilket på en anden måde vil sige at jeg tror at cb'eren vil
kunne give dig større køreglæde for selvfølgelig skal der lige forsøges at
køre lidt rapt i svingene mm.

Jeg vil gerne afslutte med at indskyde at jeg kun har prøvet cb'eren som den
eneste(tog kørekort på den)
mvh Kim K

Fra : Søren Nielsen

Dato : 08-04-02 13:56

> Det er et svært spørgsmål. De to maskiner er så ens, at valget må
bunde i
> personlig smag. Begge er gode, begynder-egnede og pålidelige.

[snip - en masse jeg er enig i]

Jeg kører selv på en CB500 og af mine gode venner triller rundt på
yama'en og jeg har helt klart det indtryk, at forskellen ligger mest i
smag. Ikke mindst er kørestillingen væsentlig at bemærke. Om man kan li'
det ene eller andet er vel en smagssag.
Jeg har dog ikke prøvet yamaha'en endnu, men det kommer nok en dag (hint
til Henrik *s*)

Har ikke prøvet den, men CB500 fås jo også en en "sports" udgave med
mere kåbe mm., og denne minder nok mere om yamaha'en... vil jeg tro.

> (Man er vel Honda mand )

også mig

Søren Nielsen
news@n-crypt.dk

Fra : Morten D

Dato : 08-04-02 15:08

Steen Hansen skrev i meddelelsen
<3cb17fae$0$97314$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Jeg overvejer at købe en Honda CB500, men har pludseligt opdaget et
>alternativ i Yahama XJ 600 N.
>
>Er der nogle der har erfaringer med disse maskinger - fordele/ulemper -
>måske er der een der har prøvet begge.

Ingen tvivl her fra - CB500!!

Har prøvet begge maskiner og fandt CB500 klart bedst at køre på (jeg følte
mig ligesom "hjemme"

Morten,
ex. CB500
CBR1000F

Fra : peterl

Dato : 08-04-02 16:42

Jeg tog i sin tid køre kort på begge, men jeg var dog klart mest til
Yamaha'en til sidst. Jeg har en selv nu.
Den er lidt større og tungere (25-30 kg) og derfor ikke helt så smidig, men
den er stærkere og hurtigere. Så vidt jeg kunne erfare er benzinøkonomien
den samme, men jeg ved det faktisk ikke nøjagtigt. Jeg sad bedre på den (jeg
er 180 cm) specielt på længere ture og da jeg havde vænnet sig til
størrelsen syntes jeg den var meget sjovere at køre på.
En anden vigtig ting for mig var at Honda'en virkede lidt mere plastic-agtig
end Yamahaen. De sorte udstødninger og indstrumentering i lidt ringere
kvalitet. Der var Yamaha'en mere robust.
Jeg vil dog tilføje at den forskel der er på dem er ubetydelig, i forhold
til hvad man finder sig bedst til rette på, og råd af denne slags er farvet
af personlig smag. Jeg kan kun anbefale at man lurer på brugtmarkedet og får
sig nogle prøveture på begge.

-PeterL

Fra : Ole Baun

Dato : 08-04-02 21:50

"peterl" <pvl@ioi.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg tog i sin tid køre kort på begge, men jeg var dog klart mest til
> Yamaha'en til sidst. Jeg har en selv nu.

Jeg har efter at ha´ konsulteret MC Guiden 2002, og MC Revyen 2001 lige et
par kommentarer.

> Den er lidt større og tungere (25-30 kg)

Honda CB 500: længde 2170 mm, sædehøjde 775 - 790 mm, 172 - 173 kg
Yamaha XJ 600 N: længde 2170 mm, sædehøjde 770 mm, 187 - 198 kg
De to oversigter er ikke helt enige om tallene. Men du har ret i at
Yamaha´en er tungere, jeg kan dog ikke se at den skulle være større.

> og derfor ikke helt så smidig, men den er stærkere og hurtigere.

CB 500: 57 - 58 hk, 0-100 5,0 sek, 180 km/t
XJ 600 N: 61 hk, 0-100 4,8 sek, 180 km/t

> Så vidt jeg kunne erfare er benzinøkonomien
> den samme, men jeg ved det faktisk ikke nøjagtigt.

CB 500: 21 km/t
XJ 600 N: 18 km/t

> Jeg sad bedre på den (jeg
> er 180 cm) specielt på længere ture og da jeg havde vænnet sig til
> størrelsen syntes jeg den var meget sjovere at køre på.

Den kan jeg ikke argumentere imod, da jeg aldrig har kørt XJ 600.

> En anden vigtig ting for mig var at Honda'en virkede lidt mere
plastic-agtig
> end Yamahaen. De sorte udstødninger og indstrumentering i lidt ringere
> kvalitet. Der var Yamaha'en mere robust.

Smag og behag, min Honda CB 500 holder ganske udmærket.

> [...]
farvet
> af personlig smag. Jeg kan kun anbefale at man lurer på brugtmarkedet og

Enig, enig og enig

Uanset hvilken af dem du vælger vil jeg sige at kåben er en ualmindelig
behagelig ting at ha´ på mc´en, men at det måske som begynder ville være
smartere at køre uden den første sæson, det ka´ godt være lidt dyrt hvis du
"taber" cyklen.

Det taler også for Honda´en, at kåben kan fåes efterfølgende for kr.
7.500,-, mens Yamaha´en er født enten med eller uden kåbe.

> -PeterL

Ole Baun (187 cm)
Honda CB 500, 96´, 94 kkm

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 09-04-02 07:57

> [...]
> De to oversigter er ikke helt enige om tallene. Men du har ret i at
> Yamaha´en er tungere, jeg kan dog ikke se at den skulle være større.

Der er mere til at vurdere størrelsen af cyklen end sædehøjden. Der er også
sædebredde, afstand til fodhvilere og aftand til- og højde af styret. Man
kan ikke læse alting ud af MC-Revyen, selv om nogen gerne vil. Yamahaen
føles en anelse større.

> CB 500: 57 - 58 hk, 0-100 5,0 sek, 180 km/t
> XJ 600 N: 61 hk, 0-100 4,8 sek, 180 km/t

Lige meget hvad der står i tallene så er en XJ 600 en 600cc og CB 500 en
500cc. Det kan godt være de yder det samme, men yamahaen har det bedste træk
ved 2500 rpm.

> Det taler også for Honda´en, at kåben kan fåes efterfølgende for kr.
> 7.500,-, mens Yamaha´en er født enten med eller uden kåbe.

Øhh. Man kan altså også købe en indfarvet kåbe fra TCP til Yamaha XJ 600 N.
Om den lige koster 7500kr ved jeg ikke, men mon ikke det er i det prisleje?

Fra : Sune

Dato : 08-04-02 23:30

"Steen Hansen" <shdenmark@gmx.net> skrev i en meddelelse
> Jeg overvejer at købe en Honda CB500, men har pludseligt opdaget et
> alternativ i Yahama XJ 600 N.
[cut]
> Jeg skal bruge maskinen til daglig transport til arbejde - ca 35 km hver
vej
> og er 'nybegynder'

Gør dig selv en tjeneste, at vælge en S-model (den med kåbe) eller
tilsvarende hvis du vælger Hondaen. Hvis du skal køre 35 km hver vej hver
dag bliver du glad for kåben.
Jeg prøvede forøvrigt cb500, da jeg tog kortet. H. k. hvor var den sløv. Men
jeg har på fornemmelsen, at man køreskoler neddrosler dem - kan nogen
bekræfte dette ?

Og det er så her, man forventer, at jeg siger :
- Hvorfor ikke en Bandit 600S (eller N med TCP-kåbe) ? Den koster det samme
og er en del kraftigere, pålidelig og smuk

--
Sune
http://www.danmc.dk

Fra : RacerNiels

Dato : 09-04-02 00:27

"Sune" <hodal@hotmail.com> wrote in message news:a8t64o$fp1$1@sunsite.dk...

> Jeg prøvede forøvrigt cb500, da jeg tog kortet. H. k. hvor var den sløv.
Men
> jeg har på fornemmelsen, at man køreskoler neddrosler dem - kan nogen
> bekræfte dette ?

Klap nu lige hesten engang! Hvor meget øre giver du den når du er ved at
tage kortet?
Jeg kørte også på den og var ved at gå bagud af dansen over trækket under
6krpm.. nu er det lettere tamt, men jeg synes den trækker glimrende over
6krpm. Det er blot et spg om at holde den i kog - så er den satme hurtigt ud
af kurverne.
Jeg har set en test hvor de har kørt 0-100km/t på 4.5 sek - Bandit'en står
til 4,8
Hondaen står til 170kg tøg - Bandit'en til 196kg, så der der sløve (i
forhold til hvad iøvrigt) synes jeg ikke lige jeg kan genkende.

Niels
XS400-SS *talk about sløv*

Fra : Sune

Dato : 09-04-02 00:46

> Men
>
> Klap nu lige hesten engang! Hvor meget øre giver du den når du er ved at
> tage kortet?

Nok til at få en skideballe af kørelæreren

Men læs lige ovenstående igen : Jeg tror at den var neddroslet.....

> Jeg har set en test hvor de har kørt 0-100km/t på 4.5 sek
Den tror jeg ikke på holder (mener at have set den står til 5,2)

--
Sune
http://www.danmc.dk

Fra : peterl

Dato : 09-04-02 10:43

Jeg baserer udelukkende mine udtalelser på de erfaringer jeg havde af at
køre på dem. Ikke hvad der står i nogen årbøger.
Det kan godt være at de to i følge MC-guiden er lige lange, men prøv at
sætte dig op på dem og du vil tydeligt mærke forskellen. Der var indtil
flere af dem jeg gik på hold med som syntes at Yamahaen var for stor for dem
til at starte med. Jeg har også i min køreskoletid måtte konstatere at
Honda'en kunne klare U-vendinger på ca. en halv meter mindre. Til gengæld
sidder bagsædepassageren bedre på Yamaha'en.
Jeg har en benzinøkonomi på konstant 20 km/l på min nuværende (XJ600S med
fuldkåbe. Klart en fordel at have kåbe). Da jeg fik den, kørte jeg med ca.
25 km/l, men jeg kører en del mere friskt nu, og jeg har kun en gang været
nede på under 19 km/l. På en tur til Stockholm sidste sommer (m. fuld
oppakning) kørte jeg med 21 km/l.
Jeg er overbevist om at en anden person med en anden kørestil og evt. anden
aerodynamik (m. eller uden kåbe, personens højde, monterede tasker etc.) får
andre tal.
Igen, tallende for ydelse og præstationer angiver ekstremerne. Ikke hvordan
cyklen føles under normale kørselsforhold. Selvom max acceleration og
topfart er godt det samme, er følelsen af motorene under almindelig kørsel
dog noget forskellig.
Mht. til kvalitet, så tror jeg heller ikke at der i sidste ende er nogen
forskel. Det var bare en fornemmelse jeg havde da jeg kørte rundt på dem og
stod og kiggede sammenlignende på dem.
Det er sikkert en smagssag.
Dette er mine erfaringer. Ikke en salgstale.

Køb det du selv bedst kan lide og ikke det de andre bedst kan lide.

-PeterL

Fra : Ole Baun

Dato : 09-04-02 21:31

> Jeg baserer udelukkende mine udtalelser på de erfaringer jeg havde af at
> køre på dem. Ikke hvad der står i nogen årbøger.

Jamen det er da helt fint for mig. Jeg lagde ikke skjul på at min erfaring
består af 6 år (indtil videre, med min CB 500); - og det jeg har kunnet læse
mig til.

> Det kan godt være at de to i følge MC-guiden er lige lange, men prøv at
> sætte dig op på dem og du vil tydeligt mærke forskellen.

OK

> [...]
> til at starte med. Jeg har også i min køreskoletid måtte konstatere at
> Honda'en kunne klare U-vendinger på ca. en halv meter mindre.

Jeg kan ikke rigtigt se at det skulle være en fordel at den er tungere,
virker større og ikke er så let at vende, kan du ?

> Til gengæld sidder bagsædepassageren bedre på Yamaha'en.

Nå, det har aldrig interesseret mig synderligt, jeg bruger det ikke

> [...]
> stod og kiggede sammenlignende på dem.
> Det er sikkert en smagssag.
> Dette er mine erfaringer. Ikke en salgstale.

Det har nu heller ikke været min mening at holde en salgstale, men man
kommer nok let til at anbefale det man kender og er glad for

> Køb det du selv bedst kan lide og ikke det de andre bedst kan lide.

Enig

> -PeterL

Ole Baun
CB 500, ´96

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 10-04-02 12:20

> Jeg kan ikke rigtigt se at det skulle være en fordel at den
> er tungere, virker større og ikke er så let at vende, kan du ?

Hvis du som mig er næsten 2M og har 36 i benlængde, samt får ondt i røven
efter 45 minutter på en CB 500, vil du gerne have lidt bedre plads hvis du
skal frem og tilbage fra arbejde 36km hver dag.

Fra : Ole Baun

Dato : 10-04-02 16:15

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du som mig er næsten 2M og har 36 i benlængde, samt får ondt i røven
> efter 45 minutter på en CB 500, vil du gerne have lidt bedre plads hvis du
> skal frem og tilbage fra arbejde 36km hver dag.

Højde 1,87 m, benlængde 34, 22 km hver vej til og fra arbejde uden at få
ondt i røven over det, på min CB 500.
Men hvis du føler dig bedre tilpas på en XJ 600, så er det da helt fint for
mig
Man skal vel ha´ skoen på for at mærke hvor den trykker.
Når min bror, (der måler 1,98 m og kører Suzuki GS 500), efter lange
dagsetaper til eller fra sydeuropa har beklaget sig, har det så vidt jeg
husker været over ømme håndled.

Ole Baun

Fra : peterl

Dato : 10-04-02 18:10

> [...]

Jeg kan ikke rigtigt se at det skulle være en fordel at den er tungere,
virker større og ikke er så let at vende, kan du ?

---

Nej, det sagde jeg heller ikke. Jeg påpegede bare hvorpå man kunne mærke
forskellen.
Jeg sagde netop også tidligere at honda'en er mere smidig end Yamaha'en...

Nå, nok navlepilleri. Det er glimrende motorcykler begge to.

-PeterL