benzin
Fra : NIELS MATHIASEN

Dato : 08-04-02 12:40

hvad er blandingsforhold til en kanllerbenzin på 4 procent jeg mener hvis
man køber olie og benzin og selv blander det og hvilken olie og hvilken
benzin

eller kommer jeg ikke ud at køre mere på den surt ikke

Fra : Bendt Grunge

Dato : 08-04-02 13:22

"NIELS MATHIASEN" <visa@mobil.dk> wrote in message
> [...]
> benzin
>
> eller kommer jeg ikke ud at køre mere på den surt ikke

har du prøvet en lommeregner hvis du er så dårlig til hovedregning.

5 L færdig blandet, er 4,8 l bensin og 2 dl. olie

10 = 9,4 l bensin og 4 dl. olie

OSV.

Fra : Henning Lund

Dato : 08-04-02 15:33

Bendt Grunge skrev:

> har du prøvet en lommeregner hvis du er så dårlig til hovedregning.

Øh prøv lige at kigge lidt på dit eget regnestykke inden du kommer med gode
foreslag til andre

--
Mvh.
Henning Lund

Fra : Bendt Grunge

Dato : 08-04-02 19:03

"Henning Lund" <Fjerndettehla@tdcspace.dk> wrote in message

> Øh prøv lige at kigge lidt på dit eget regnestykke inden du kommer med
> [...]

ok jeg må indrømme at jeg har fået lavet en SKRIVE fejl. men ikke en
regnefejl.

10L = 9,6 l Bensin og 4dl olie

Fra : Henning Lund

Dato : 08-04-02 19:39

Bendt Grunge skrev:

> ok jeg må indrømme at jeg har fået lavet en SKRIVE fejl.

Den hentydede jeg ikke til.

men ikke en
> regnefejl.

Jow.

> 10L = 9,6 l Bensin og 4dl olie

Stadig forkert, du skal da ikke trække olien fra mængden af benzin når du
vil lave en 4% blanding, der er da stadig 10 l benzin, hvorfor tømmer du 4
dl benzin af regnestykket
Der er din regnefejl

Fra : Bendt Grunge

Dato : 08-04-02 20:01

> [...]
> vil lave en 4% blanding, der er da stadig 10 l benzin, hvorfor tømmer du 4

nææææeee, det er skam rigtigt nok, den fejl du laver bliver ikke 4% når du
er færdig men 3,9% det SKAL være 4% af den totale mængde ellers skal du
blande 4,16 dl olie i for at du får 4%.

Du kan tro det er noget man lære når man blander små mængder. som 1L eller
mindre.

BG.

Fra : Henning Lund

Dato : 08-04-02 20:25

Bendt Grunge skrev:

> [...]
> ellers skal du blande 4,16 dl olie i for at du får 4%.
>
> Du kan tro det er noget man lære når man blander små mængder. som 1L

Til 10 ltr benzin skal der tilsættes 4% olie af hele benzinmængden.
4% olie af 10 ltr = 4dl
Hvordan får du det til 4,16 dl?

Fra : Henning Lund

Dato : 08-04-02 20:44

Henning Lund skrev:

> Til 10 ltr benzin skal der tilsættes 4% olie af hele benzinmængden.
> 4% olie af 10 ltr = 4dl
> Hvordan får du det til 4,16 dl?

Hvis du lægger mærke til hedder det som regel " blandingsforhold 1:25" som
betyder 1 ltr olie til 25 ltr benzin, ialt 26 ltr, der regner du så % ud
fra, prøv at tænk lidt logisk på regnestykket en gang eller mere. Jeg har
været på så mange kurser indenfor olier, så jeg ved hvordan man blander
benzin

Fra : Bendt Grunge

Dato : 08-04-02 20:59

> [...]
> fra, prøv at tænk lidt logisk på regnestykket en gang eller mere. Jeg har
> været på så mange kurser indenfor olier, så jeg ved hvordan man blander

såååå. jeg kan godt regne og læse hvad der står, og når det skal være 4% er
det som jeg har beskrevet, at mange gør forkert gør det ikke rigtigt, og det
kunne være du skulle få lavet om på dem som fortæller det forkert, prøv du
engang at give en regnelære det og se hvad han får ud af det.

hvis en samlet mængde skal bestå af 10 L hvor mange % så af disse skal der
til.

blå 4%
rød 46%
grøn 50%

ialt 100% efter mit regnestykke.

dit

blå 4%
rød 50%
grøn 50%

ialt 100% efter dit regnestykke

hvor kiksede det lige ??

Fra : Henning Lund

Dato : 08-04-02 21:15

Bendt Grunge skrev:

> hvor kiksede det lige ??

Vil du hermed påstå at samtlige olieproducenter i verdenen som sælger
totaktsolie tager fejl i deres måleskema, og du har ret?

Fra : Bendt Grunge

Dato : 08-04-02 22:09

> Vil du hermed påstå at samtlige olieproducenter i verdenen som sælger
> totaktsolie tager fejl i deres måleskema, og du har ret?

> [...]

TJA.

men du kan vel ikke være uenig i at regnestykket passer!!

og Castrol har selv lavet et skema som jeg ved en har brugt som solgte
Modelbrænstof til modelbiler, og der snakker vi nemlig mængder og
blandingsforhold som skal passe, man kan nemlig ikke hælde for meget Nitro i
en liter uden at det kan få katastrofale følger.

og 4% er altså 4% ikke,!!!

At de har skrevet 1:25 er jo en misinformation når den fortolkes som PLUS og
er ikke korekt hvis det skal være 4% er det jo nød til at være 1del AF 25
ikke 1 del PLUS 25= 26 dele som ikke på nogen måde kan blive 4*1 =4 og 25*4
=100 altså 4/100=4%

ikke

4*1=4 og 4*26 =104 altså 4/104 = 3,846%
= dårlig smørring = defekt motor

så regning kan du ikke bruge som forklaring, men at de reelt har taget fejl,
skal du ikke være ked af nu at vide, kun at så lærte du også noget i dag..

Fra : Bendt Grunge

Dato : 08-04-02 22:13

"Bendt Grunge" <micro@sucks.cum> wrote in message

> "Henning Lund" <Fjerndettehla@tdcspace.dk> wrote in message

OG hvis du har noget med Olie branche at gøre burde i nok lære at blande
korrekt og ikke som nu hvor jeg lige har haft to sætter PGA. noget lorte
bensin.

BG.

Fra : Henning Lund

Dato : 09-04-02 05:42

Bendt Grunge skrev:

> men du kan vel ikke være uenig i at regnestykket passer!!

Jo

> [...]
> blandingsforhold som skal passe, man kan nemlig ikke hælde for meget
> Nitro i en liter uden at det kan få katastrofale følger.

Scan det ind + andet dokumentation du kan finde for at bevise din påstand
ind på dk.binaer.
Det her fører jo intet til og er efterhånden ret offtopic for gruppen.

Blandingsforhold: 2 % eller 1: 50 olie/benzin lige et eksempel taget fra et
af de selskaber som efter din vurdering ikke ved hvad de har med at gøre
http://www.deltaoil.dk/motor/16t.htm du kan få et par tusind link mere.

Fra : Bendt Grunge

Dato : 09-04-02 07:42

> Jo

> Scan det ind + andet dokumentation du kan finde for at bevise din påstand
> ind på dk.binaer.
> Det her fører jo intet til og er efterhånden ret offtopic for gruppen.

det ligger jeg ikke inde med, det er flere år tilbage, og vel også ret
uvigtigt når du ikke har/vil lære hvad % er.

>snip<
> Blandingsforhold: 2 % eller 1: 50 olie/benzin lige et eksempel

Og hvis du ikke selv kan se at der er et misforhold i brugen af % og
delforholdet (måden det bliver fortolket på) så nytter det jo ikke uanset
hvor meget dokumentation du vil få fremlagt, når du allerede nu, INDEN,
afviser det med begrundelsen at du har flere 1000 der siger den samme FEJL
du holder på er rigtig.

så lær matematik først og tro på din viden og ikke tro på andres løgne.

Fra : Henning Lund

Dato : 09-04-02 10:20

Bendt Grunge skrev:

> så lær matematik først og tro på din viden og ikke tro på andres
> løgne.

Det er lidt vovet at kalde det for løgne, totaktsmotorer har kørt adskillige
årtier med fremgangsmåden som olieselskaberne anbefaler, vi kan så stille
det op på denne måde:
Hvem siger at benzinen skal indeholde x antal % olie og ikke tilsættes x
antal % olie?

Fra : Bendt Grunge

Dato : 09-04-02 11:00

> [...]
> det op på denne måde:
> Hvem siger at benzinen skal indeholde x antal % olie og ikke tilsættes x

Jo men blandings forholdet har så været tilstrækeligt til de belastninger
som har være krævet

2(eller4)% er en andels betegenelse og som der står på den side du har
henvist til står der selv 2% blanding, ikke tilsættes yderligere 2% og
fordi det ellers ikke er 2% hvis den tilsættes som yderligere mængde bliver
andelen dermed mindre og er ikke længere 2%.

det samme gør sig gældende hvis en mængde skal indeholde 50% så nytter det
jo ikke at TILSÆTTE 50% til 100% så er den jo ikke længere med an andel på
50%

så det lyder mere som om der er et MISinfomations problem såfremt at olie
selskaberne virkelig mener at der skal TILSÆTTES X antal % yderligere og
ikke at blandingen skal være eks 4% olieblandet bensin. men en 3,846 %
blanding. eller er det fordi vi brugere er for dumme til at blande
korrekt.!!

så skal vi lade det være ved det og bare lade folk blande som de TROR de
skal.

Fra : Allan Riise

Dato : 16-04-02 18:00

Tillad mig at skære lidt igennem...
Der er 2 forskellige måder at måle % i vædsker på..
Der er volumen volumen %, og volumen vægt %..
Jeg tror at i sidder og bruger hver jeres % udregning på, og i principet
har i begge ret, men når vi snakker olie % er det % olie af fuld volumen
altså 10% olie er 9 dl. benzin og 1 dl olie....

Fra : Bendt Grunge

Dato : 17-04-02 00:25

"Allan Riise" <Ari06@AriSoft.dk> wrote in message
> [...]
> har i begge ret, men når vi snakker olie % er det % olie af fuld volumen
> altså 10% olie er 9 dl. benzin og 1 dl olie....

jeg tror du har lagt svar til "vores" lille snak om bensin/olie blandnings
forhold, men bare er kommet til at lave nyt indlæg.

men det var jo også min fortolkning af instruktionen.

BG.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-04-02 05:29

Henning Lund <Fjerndettehla@tdcspace.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a8soa0$utdou$1@ID-138513.news.dfncis.de...

> [...]
> vil lave en 4% blanding, der er da stadig 10 l benzin, hvorfor tømmer du 4

__________________

Jo han skal altså trække olien fra mængden af bensin ellers får han en
3,8461538 % blanding i stedet for en 4% blanding.
Prøv at hør (skråstreg) se her. Hvis du beholder de 10 liter benzin og
kyler 4 dl olie i, så har du jo pludselig 10,4 liter brændstof. Og hvis der
ligger 4 dl olie nede i de 10,4 liter brændstof, ja så er det altså kun en
3,8461538 % blandet.

Regnestykket: 100 / 10,4 * 0,4 = 3,8461538 - Værsågod

Hilsen Åge

Fra : Henning Lund

Dato : 17-04-02 08:53

Åge Halldorsson skrev:

> [...]
> brændstof, ja så er det altså kun en 3,8461538 % blandet.
>
> Regnestykket: 100 / 10,4 * 0,4 = 3,8461538 - Værsågod

Jamen hvem siger det er den rette måde at tolke det ud på, jeg kan finde
masser af oplysninger om det modsatte. Nogen siger iblande, andre tilsætte

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 17-04-02 15:59

Henning Lund <Fjerndettehla@tdcspace.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a9jaei$3p32j$2@ID-138513.news.dfncis.de...

> Jamen hvem siger det er den rette måde at tolke det ud på, jeg kan finde
> masser af oplysninger om det modsatte. Nogen siger iblande, andre tilsætte
___

Ja, men det er fordi der er nogen som siger forkert og nogen som siger
rigtigt.
Men du kan jo selv se at regnestykket er korrekt. Grunden til at nogen
siger det andet er udelukkende fordi det er nemmere at have med at gøre. Mit
regnestykke gør det jo næsten nødvendigt at have en lommeregner med når man
skal tanke benzin. Og den lille forskel er jo ubetydelig. Derfor siger man
normalt ligesom dig, da forskellen jo er ubetydelig.

Hilsen Åge