Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvordan fader jeg to billeder sammen?
Fra : Nielsen

Dato : 08-04-02 11:08

Jeg har flg. programmer til rådighed og jeg ønsker at 'fade' to billeder
sammen, så man ikke kan se overgangen fra billede til billede - hvad og
hvordan gør jeg?

-Photoshop 5.5
-Illustrator 8.0
-Paint Shop Pro

NB! Tag i betragtning, at jeg er meget grøn i de avancerede funktioner i
ovennævnte prg.

På forhånd tak.

Mvh. Nielsen
mail2nielsen@mail.dk

Fra : R.O.

Dato : 08-04-02 11:37

Lirumlarum "Nielsen" wrote in message

> [...]
> -Illustrator 8.0
> -Paint Shop Pro
>
> NB! Tag i betragtning, at jeg er meget grøn i de avancerede funktioner i

PS=>Gå manualen igennem for info om masks og transparency. Lav en mask for
begge layers og prøv dig frem med nogle s/h gradients eller brug en soft
brush.
Umiddelbart kan du ikke bare fade 2 vidt forskellige billeder seamless
(hvorfor mon?), og hvis resultatet bare skal være nogenlunde acceptabelt bør
du sætte dig grundigt ind i photoshop. ...manualen ville være et godt sted
at starte.

--
Regards/Hilsen
/R.O

Mail [REMOVE]

Fra : emj

Dato : 08-04-02 13:55

"Nielsen" <mail2nielsen[hvis.du.vil.maile.mig.så.fjern.dette]@mail.dk>
skrev i <3cb16bde$0$97295$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> jeg ønsker at 'fade' to billeder
>sammen, så man ikke kan se overgangen fra billede til billede - hvad og
>hvordan gør jeg?

Det er godtnok næsten umuligt at gøre ordentligt, medmindre det er to
billeder, som er taget samtidig og som er egnet til at koble sammen
til f.eks. en panorama.
Hilsen emj
--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : hcma

Dato : 08-04-02 15:11

"Nielsen" <mail2nielsen[hvis.du.vil.maile.mig.så.fjern.dette]@mail.dk> skrev
i en meddelelse news:3cb16bde$0$97295$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> -Illustrator 8.0
> -Paint Shop Pro
>
> NB! Tag i betragtning, at jeg er meget grøn i de avancerede funktioner i

Du kunne jo evt. prøve at fade dine billeder, men igen, det kræver at dine
billeder i det hele taget er egnede til sammensmeltning.
Men en metode kan være denne: (jeg har kun beskrevet fading af et billede,
som du jo så selv kan overføre til billede nr. 2)

Fade til transparent

Er der en måde at gøre sine billeder transparent løbende? F.eks. ligesom
gradiant fill, hvor man vælger en farve, og så skal den fade over i en anden
farve. Det samme ville jeg godt lave med transparent, hvor man på den
venstre side af billedet havde 100% og den højre side havde sat transparent
til 30%, så ville mit billede fade fra hel synlig til kun 30% synlig.v

Det kan sagtens lade sig gøre.
Start med at kopiere det billede du vil lave ud i to ekstra lag(lag
paletten)
Nu er de to billeder lige over hinanden. Hvis billedet også er i baggrunden
kan du nu slette den, eller klikke på øjet så du ikke kan se den.
Layer 1. laver du nu f.eks. 30 % transparent. Øverste højre hjørne i Layers
paletten.
Skal du se resultatet må du klikke øjet udfor layer 2 væk. Så du kun ser
layer 1.
Når det er sket klikker du på øjet ved layer 1, så du heller ikke kan se det
lag. Nu skal du til gengæld kunne se layer 2.
Nu burde Layer 2 være det eneste synlige lag.
Gå i Image/billede menuen og vælg Canvas size/Lærredstørrelse
Nu skal du regne, mit billede er 500 X 250 pixels stort så jeg vælger en
størrelse der er 1000 X 1000 stort(Det er mere end nok og jeg tror jeg har
rigeligt RAM). Billedet placerer jeg til højre(sideværts) i
midten(horisontalt).
Nu tager jeg markeringsværktøjet og laver min firkant.
Går i Path/sti menuen.
Klik på pilen i øverste højre hjørne og vælg:
Make Work Path/Lav arbejds sti(ell sådn noget) Tolerance 1,0
Når stien er lavet, klikker du igen på pilen og vælger:
Make selection/Valg
Mit billede var 500, jeg vil have ca 1/3 på 100 % 1/3 med overgang og resten
skal ende med at være 30 %, derfor tager jeg en Feather på ca. 160.
Nu regner maskinen og når den er klar igen kan du trykke på Delete knappen,
så kommer den flotte overgang. Var det den forkerte del af billedet der blev
væk. trykker du Ctrl + Z, Ctrl + Shift + I for at invertere det valgte, nu
kan du så trykke Delete igen.
Nu klikker du på Layer 1's øje for at gøre det synligt igen og vupti, det er
på plads.

Hvorfor gøre det så svært, når det kan gøres meget lettere :)

Først skal det sikres at billedet ikke ligger på "background"-laget. Her kan
der ikke bruges transparent. Derfor kopierer vi lige billedet over i et
andet lag og fjerner det gamle.

Til at lave den transparente del af billedet - uanset om det er et forløb,
prikker eller hvad man nu kan finde på bruges "Layer mask". Sådan en
tilføjes i Layer - Add Layer Mask - Reveal All. Herefter har vi fået et
ekstra lag ved siden af det lag der skal gøres transparent.
Når vi har dette lag markeret kan vi kun bruge gråtoner - 100% sort
indikerer en given pixel ikke er transparent, mens hvid er fuldstændig
gennemsigtig.
For at give transparensen det forløb du nævner bruger vi blot
gradient-værktøjet sætter værdierne til 100% og 70%. Herefter tegner vi det
forløb der ønskes på layermasken og billedet får den ønskede transparens.

Når du er færdig med at redigere transparentlaget (Layermasken) skal du
huske "Apply Layer Mask", ellers bliver billedet ikke vist korrekt i eks.
CorelDraw. Det er sikkert ikke nødvendigt, hvis du arbejder videre med det i
et andet Adobe program.

mvh
HC

Fra : S. Peters

Dato : 08-04-02 21:32

in article 3cb16bde$0$97295$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Nielsen at
mail2nielsen[hvis.du.vil.maile.mig.s?.fjern.dette]@mail.dk wrote on 08/04/02
12:07:

> NB! Tag i betragtning, at jeg er meget grøn i de avancerede funktioner i
> ovennævnte prg.
>
> På forhånd tak.
>
> Mvh. Nielsen
> mail2nielsen@mail.dk