magneter og kalk
Fra : Jan Pedersen

Dato : 08-04-02 07:40

Efter sigene skulle magneter på vandrørene kunne spalte kalken så den
ikke sætter sig på vanhaner, i bruseren og andre steder. Er der nogen der
har erfaringer med dette? fup eller fakta?

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 08-04-02 11:25

tjoo vi monterede sådan en dims til ca 500 mr på vore nybyggede hus....

armature/vaske: i starten hvor vi ikke brugte magneten...satte kalken sig
hurtigt.og er meget svær at fjerne, efter magneten, lagde kalken sig som
støv og er rimelig nem at fjerne, men der skal dog rengøres ofte for at det
ikke sætter sig fast !

klinker/fliser: tjoo efter lige at have brugt 2 timer i går på at rense
½delen af en lille bruse hjørne...må jeg nok indrømme jeg er ikke helt
imponeret....kors det var hårdt.....at fjerne alt det kalk...

Lasse

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 08-04-02 13:02

"Jan Pedersen" <jp@q-networks.com> skrev i en meddelelse
> Efter sigene skulle magneter på vandrørene kunne spalte kalken så den
> ikke sætter sig på vanhaner, i bruseren og andre steder. Er der nogen der
> har erfaringer med dette? fup eller fakta?

Her er der referencer til nogle tests fra bl.a. Danmarks Tekniske
Universitet (DTH), Dansk Teknologisk Institut og Statens
Byggeforskningsinstitut.
http://www.aqua-correct.dk/dk1skw/dk-test-godk.html

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 08-04-02 13:49

Jeg monterede sådan en fyr for ca. 10 år siden, og jeg venter fortsat på at
se virkningen, så....

mvh

Preben

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-04-02 21:32

Preben Mikkelsen <oz1dx@image.dk> skrev i en
> Jeg monterede sådan en fyr for ca. 10 år siden, og jeg venter fortsat på
at
> se virkningen, så....
>
> mvh
>
> Preben

Der er én helt sikker virkning: producenten scorer nogle nemme penge...

--
M.V.H.
Den anden Preben, Riis Sørensen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 08-04-02 19:25

Jan Pedersen skrev:

> Efter sigene skulle magneter på vandrørene kunne spalte kalken så den
> ikke sætter sig på vanhaner, i bruseren og andre steder. Er der nogen der
> har erfaringer med dette? fup eller fakta?

For få år siden, var der nogle i vores private andelsboligforening,
der havde fået den idé, at der skulle monteres kalkspaltere.

Af natur er jeg ret skeptisk over for den slags ting, så jeg lavede
min egen lille undersøgelse. Et par vvs-mestre ville da gerne
montere. Men deres lunkne smil afslørede, at de ikke troede på den
effekt som disse magneter, efter sigende, skulle have.

Et godt svar fik jeg fra vandværksmesteren og han sagde: "Den dag
det er bevist, at disse kalkspaltere virkelig kan gøre noget gavn,
så vil vandværket montere". Det er så vidt mig bekendt ikke sket
endnu!

Ville det ikke også være mest logisk, at kalkspaltere blev monteret
på vandværket? Det synes jeg!

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-04-02 21:37

> [...]
> endnu!
>
> Ville det ikke også være mest logisk, at kalkspaltere blev monteret

De t i l s æ t t e r kalk, så det bliver nok som at få en bager til at
spise hvedebrød. Kalken skulle forhindre rust i rørene, som nok kan lukke
flere rør end kalk! Og her virker magneter heller ikke.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 08-04-02 22:09

> [...]
> ikke sætter sig på vanhaner, i bruseren og andre steder. Er der nogen der
> har erfaringer med dette? fup eller fakta?

Hej Jan,

Jeg har selv engang solgt sådan nogle, og også lavet lidt forskning sammen
med et par unversiteter i England. Kort fortalt så er problemet at det
virkere nogle gange, og hver fabrikant har stort set sin egen forklaring
(der ofte passer til det design hans apparat har) Der er stadig ingen der
har kunnet forklare hvorfor det virker........hvis man kunne det, ville det
jo virke i alle tilfælde. Der er heller ingen af de mange "teorimagere" der
har været i stand til at lave "reproducerbare" forsøg der dokkumenterer
virkningen (og det er jo en betingelse for at man kan kalde noget
"videnskabeligt bevist") så uanset hvad de forskellige fabrikanter siger, så
har jeg til dato ikke set noget sådant, men jeg hører da gerne hvis nogle
har hørt om et videnskabeligt bevis.

Det er en branche med mange plattenslagere og få seriøse. Du skal være
opmærksom på at en VA godkendelse IKKE er nogen garanti for virkningen.

Den eneste måde du kan sikre dig nogenlunde er ved at købe et fabrikat der
vil give dig alle pengene tilbage hvis du ikke er tilfreds (ikke noget med
at du skal bevise et eller andet, men hvis du er utilfreds skal du kunne få
pengene tilbage)

hilsen

Peter

Fra : Dan Andersen

Dato : 09-04-02 00:30

Jeg har monteret e tsystem fra http://www.activ-antikalk.dk/ på et meget
tilkalket system og efter 2 mdr. har jeg faktisk kunnet konstatere en
mærkbar ændring i kalkens konsistens: Den sætter sig ikke så fast. Jeg
venter dog også, at de allerede eksisterende belægninger i rørende bliver
løsgjort.
Er I interesseret i at få løbende oplsyninger om mine erfaringer, samt
omkring brug af regnvand, så send et mail til mig.
Så kommer I på en nyhedsliste
Mvh. Dan Andersen

Fra : H. Olesen

Dato : 11-04-02 15:48

On Tue, 9 Apr 2002 01:29:45 +0200, "Dan Andersen" <dan@dbamott.dk>
wrote:

> [...]
>Er I interesseret i at få løbende oplsyninger om mine erfaringer, samt
>omkring brug af regnvand, så send et mail til mig.

Jeg er da interesseret i at høre, men jeg er ikke så meget for
mailinglister. Kan vi ikke lokke dig til at fortsætte i denne tråd?

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk