Genfinding af data på Mac disk.
Fra : Ole Axelsen

Dato : 07-04-02 23:20

Jeg har dummet mig.
Sagen er den at jeg sidder med en 40 MB SCSI disk fra en gammel Mac, som ved
et uheld er blevet Fdisket i Windows. Eller det vil sige min PC med Win XP
har initialiseret den, som det vist hedder. Den er ikke formatteret.
Jeg skulle have dokumenterne på den lagt over på PC, så de kunne brændes ud
på en CD. Jeg har installeret programmet "Macdrive" som gør PC-en i stand
til at læse MAC-diske. Det virkede bare ikke, for Windows insisterede på
først, at initialisere disken. Det resulterede i at disken nu hverken kan
læses i Windows, eller i den Mac den hører til i.
Havde det været en FAT eller NTFS disk, findes der programmer der kan
genfinde sådanne tabte data, men hvordan stiller sagen sig med MAC? Da jeg
ikke har en anden Mac jeg kan sætte disken i, og da den jo ikke længere
virker som systemdisk ville det være bedst, hvis der findes noget der kan
køres fra en diskette, eller evt på en PC.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : [5220]Maciek

Dato : 08-04-02 12:36

det kan jeg godt hjælpe dig med. Har hvad der skal bruges
/maciek

Fra : Ole Axelsen

Dato : 08-04-02 14:21

"[5220]Maciek" <macfreak@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> det kan jeg godt hjælpe dig med. Har hvad der skal bruges
> /maciek

ved

Jeg har fundet programmet TransMac. Det kan fint åbne disken, og alle
dokumenter er nu gemt på PC. Nu kommer så bare den næste opgave, som er at
få dokumenterne, som tilsyneladende er oprettet i MacWrite II, "oversat" så
de kan læses på PC. Indtil videre ser det mildest talt rodet ud. Findes der
et program, helst til PC, som kan læse filer oprettet i Mac Write?

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-04-02 15:58

> [...]

> de kan læses på PC. Indtil videre ser det mildest talt rodet ud. Findes der
> et program, helst til PC, som kan læse filer oprettet i Mac Write?

Dataviz Conversions Plus

NB. Det bliver sgu en dyr omgang med både macopener og conversionplus -
En anden gang PC formaterer du forhåbenlig disken fra Mac'en som en FAT
disk, og bruger det oprindelige textbehandlingsprogram til at oversætte
til .rtf (Hvis da ikke mac'en har MacLinkPlus, som var standart fra 7.53
til 8.1?)

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-04-02 05:12

Hej Ole

Hvis du har en gammel Word Perfect 5.2 eller 6.1 til Windows, så kan den
importere og åbne MacWrite, MacWrite II og Pro filer på en PC med Windows 3.11
eller nyere. Jeg har prøvet det til og med Windows 98. - Og svjh. kan Word 6
til Windows ligeledes importere MacWrite II filer, har dog ikke prøvet, da jeg
ikke har den version af Word, men kun Word 97, og den kan ikke gøre det.

Du kan også bruge den WordPad, der ligger i Windows 95/98. Den svarer
nogenlunde til Word 5.0 til Mac, men når du åbner filerne i den, mister du al
formattering, og filerne åbnes kun som ren tekst.

Ole Axelsen wrote:

> [...]
> de kan læses på PC. Indtil videre ser det mildest talt rodet ud. Findes der
> et program, helst til PC, som kan læse filer oprettet i Mac Write?

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
- Software - For Theological Education - And For Physically Impaired
- Do it The Nisus Way - Nisus Writer, The Best Text Processor in The World
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Ole Axelsen

Dato : 09-04-02 12:54

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

3.11

>Du kan også bruge den WordPad, der ligger i Windows 95/98

Var det dog bare så vel. Jeg har prøvet med begge, og også med WP 5.1. Ingen
af dem kan klare det. Alle versioner af WP siger bare "ukendt filformat" og
Wordpad åbner alt, også formaterings koderne.

Jeg har fundet noget til Linux, der skulle kunne klare det, men jeg har
endnu ikke fundet ud af, hvordan det virker.

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.