cd kopi af bibliotekscd'er
Fra : johnni andersen

Dato : 07-04-02 22:55

er det tilladt at kopiere en cd man låner på biblioteket til eget brug ??

venlig hilsen jazz

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 07-04-02 23:04

"johnni andersen" <johnni@winther-andersen.dk> writes:

> er det tilladt at kopiere en cd man låner på biblioteket til eget brug ??

Hvis det er en musik-CD, ja.
Hvis det er et computerprogram, nej.

Se ophavsretsloven, §12.
/L
'Faith without judgment merely degrades the spirit divine.'

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 08-04-02 07:05

Lasse Reichstein Nielsen wrote:

> Hvis det er en musik-CD, ja.

.... og når så antipiratgruppen/BSA kommer brassende igennem døren, hvordan
afgøres det så om en mp3 er kopieret lovlig fra en biblioteks-CD eller
hentet ulovligt via eg. Kazaa etc.?

Bjarne

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 08-04-02 07:50

Bjarne Wichmann Petersen skrev:

> ... og når så antipiratgruppen/BSA kommer brassende igennem
> døren,

Det gør de heller ikke. En dommerkendelse får man ikke sådan bare
udleveret ved kasse 1.

> hvordan afgøres det så om en mp3 er kopieret lovlig fra en
> biblioteks-CD eller hentet ulovligt via eg. Kazaa etc.?

Det kan næppe afgøres. Ser man på de gange, Antipiratgruppen har slået
til, har det da også alene været steder, hvor der beviseligt er sket
overførsler af musikken over netværk.

--
Mvh. Peter

Fra : Carsten

Dato : 08-04-02 14:00

"Peter Bjerre Rosa" <pbro98@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør de heller ikke. En dommerkendelse får man ikke sådan bare
> udleveret ved kasse 1.

Hvis de skulle finde på at møde op hos en med en dommerkendelse, så kan man
jo stadig nægte at lukke dem ind, de må vel ikke tvinge sig ind med magt!

Carsten

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-04-02 15:24

Scripsit "Carsten" <carsten@mm-vision.dk>

> Hvis de skulle finde på at møde op hos en med en dommerkendelse, så kan man
> jo stadig nægte at lukke dem ind, de må vel ikke tvinge sig ind med magt!

Jo. Retsplejelovnes §653b stk 6:

| Stk. 6. I det omfang det må anses for nødvendigt for at gennemføre
| undersøgelsen, kan fogedretten skaffe sig adgang til rekvisiti lokaler og
| gemmer. Fogedretten kan med henblik herpå anvende den nødvendige magt.
| Politiet yder efter anmodning fogedretten bistand hertil.

Men det er altså ikke blot rekvirenten der møder op. Det er retten
selv der banker på, eventuelt ledsaget af rekvirenten.

--
Henning Makholm "Need facts -- *first*. Then
the dialysis -- the *analysis*."

Fra : Carsten

Dato : 08-04-02 14:59

> Jo. Retsplejelovnes §653b stk 6:

> Men det er altså ikke blot rekvirenten der møder op. Det er retten
> selv der banker på, eventuelt ledsaget af rekvirenten.

Det vil sige at hvis de skulle komme og banke på min dør og vil ind og jeg
ikke vil lukke dem ind, så kommer de tilbage med Politiet?

Eller vi retten selv bruge den magt der skal til for at komme ind?

Carsten

Fra : Erik G Christensen

Dato : 08-04-02 15:19

Carsten wrote:

> Det vil sige at hvis de skulle komme og banke på min dør og vil ind og jeg
> ikke vil lukke dem ind, så kommer de tilbage med Politiet?
>
> Eller vi retten selv bruge den magt der skal til for at komme ind?

Ha ha, så skulle du se vores vimse lille kvindelige foged-
fuldmægtig, hun tiltvinger sig skam intet med magt, men hun
kan på stedet ringe efter politi og evt. låsesmed, og så
kommer de ind. Ofte dog efter et enkelt forgæves besøg, hvis
de ikke er forberedt.
Men jeg har da set dem med fem politifolk, en gummiged,
dyrlæge og en vogmand.

NB. dog ikke til mp3 kontrol

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Peter G C

Dato : 08-04-02 15:51

Erik G Christensen <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev:

[klip]

> Men jeg har da set dem med fem politifolk, en gummiged,
> dyrlæge og en vogmand.
>
> NB. dog ikke til mp3 kontrol

LOL - god historie

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-04-02 15:28

"Carsten" <carsten@mm-vision.dk> skrev:

> [...]
> Politiet?
>
> Eller vi retten selv bruge den magt der skal til for at komme ind?

Jeg har heldigvis aldrig prøvet noget sådan, men jeg er ret sikker på,
at de kontakter politiet, så de ikke selv kommer til skade eller det,
der er værre.

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Carsten

Dato : 08-04-02 15:58

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har heldigvis aldrig prøvet noget sådan, men jeg er ret sikker på,
> at de kontakter politiet, så de ikke selv kommer til skade eller det,
> der er værre.

Det vil jeg også mene de gør!

Min point er så, hvis de feks. skulle finde på at møde op hos mig og jeg
ikke har ren mel i posen, så nægter jeg at lukke dem ind, det vil sige at de
tilkalder assistance fra politiet.
I mellem tiden destruer jeg alle beviser.

Carsten

Fra : Carsten

Dato : 09-04-02 13:56

"Carsten" <carsten@mm-vision.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
de
> tilkalder assistance fra politiet.
> I mellem tiden destruer jeg alle beviser.

Er der ikke nogen der kan bekræfte eller afkræfte min point!

Carsten

Fra : Peden

Dato : 09-04-02 14:01

Hvis APG overhovedet skal ind skal de jo have beviser, og jeg tvivler på at
det er lovligt at destruere bevismateriel, men hvad ved jeg, jeg er jo ikke
jurist, endnu i hvert fald ;)

mvh:
Peter

Fra : Carsten

Dato : 09-04-02 14:36

"Peden" <peden@anarki.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
at
> det er lovligt at destruere bevismateriel, men hvad ved jeg, jeg er jo

Mange gange kommer de jo ud fordi et "fjols" har delt lister ud med at han
har følgende spil han vil sælge.

Og når de kommer ud til folk, så er det jo for at lede efter beviser i form
af kopi spil som de kan rejse et eventuelt erstatnings krav over for.

Så er det jeg siger at når de så står uden for døren, advokaten og foged med
en kendelse til at gennemsøge ens hus, så kan man jo bare nægte at lukke dem
ind, og i mellem tiden de tilkalder assistance fra politiet, kan man så
slette sin harddisk og smide alle sine kopier i brændeovnen.

Dermed finder de ikke noget når de så får assistance fra politiet, og så har
de ingen ting at rejse et erstatnings krav overfor, udover den bøde man
måske får for ikke at lukke dem ind.

Er jeg helt ved siden af eller hva?

Carsten

Fra : Bjarne Wichmann Pete~

Dato : 08-04-02 15:03

Peter Bjerre Rosa wrote:

> Det gør de heller ikke. En dommerkendelse får man ikke sådan bare
> udleveret ved kasse 1.

Men de har fået betydligt nemmere ved det, samt muligheder der rækker ud
over intentionerne (ifht. det Frank Jensen fremstillede lovforslaget som i
sin tid).

> Det kan næppe afgøres. Ser man på de gange, Antipiratgruppen har slået
> til, har det da også alene været steder, hvor der beviseligt er sket
> overførsler af musikken over netværk.

Spørgsmålet er hvad man lægger i "beviseligt" og her tænker jeg på sagen om
en flok drenges lille LAN-party her sidste år. Nu har jeg ikke fulgt sagen
i detaljer, men så vidt jeg har forstået det, så bygger APG's sag på nogle
fotografier (hvor man kan "se" hvad knægtene havde liggende på deres
maskiner) og så et par mulvarpe.

Hvis besiddelse af digitale-kopier (tilgået legalt) er ok, så beviser
stillbilleder jo ingenting. Der fremgår jo ingen handling af billederne, og
mulvarpenes troværdighed er jo lala.

Det der bekymrer mig er, at hvis APG mener at besiddelse og udsagn fra
muvarpe er nok til at sandsynliggøre/"bevise" at der har fundet illegal
kopiering sted, så føler jeg mig principielt ikke særlig sikker ved at
forlade husets fire vægge med min bærbare (selvom jeg kan dokumentere
ophavet til hvert enkelt nummer).

Men er der overhovedet faldet nogen dom i nogle af APG's skræmmeaktioner,
eller er de alle afgjort ved forlig/still pending?

Bjarne

Fra : Jakob Paikin

Dato : 08-04-02 15:05

On Mon, 08 Apr 2002 16:02:33 +0200, Bjarne Wichmann Petersen
<nospam.nospam@mekanix.dk> wrote:

>Hvis besiddelse af digitale-kopier (tilgået legalt) er ok, så beviser
>stillbilleder jo ingenting.

Medmindre de viser at filerne er stillet til rådighed for andre - for
så er det ikke personlig brug løngere.

> [...]
>kopiering sted, så føler jeg mig principielt ikke særlig sikker ved at
>forlade husets fire vægge med min bærbare (selvom jeg kan dokumentere

Der er vel forskel på at du går rundt med din bærbare og at du
tilslutter den et kæmpe netværk i en situation, hvor fildeling
åbenlyst er et af formålene...

--
Jakob Paikin

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-04-02 20:18

Jakob Paikin wrote:

> Medmindre de viser at filerne er stillet til rådighed for andre - for
> så er det ikke personlig brug løngere.

Hvordan definerer du, at filerne er stillet til rådighed for andre?

I nævnte tilfælde kunne det være, at filerne blev kopieret fra din
computer uden din accept.

Man kan naturligvis sikre sin computer, så det ikke kan lade sig
gøre. Men det er vel ikke kriminelt at eje en computer, der ikke er
opsat på en sikker måde.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : Peden

Dato : 09-04-02 13:52

> Hvordan definerer du, at filerne er stillet til rådighed for andre?
Og endnu bedre (værre ?) hvordan beviser du ud fra et fotografi at din
oopsididitagain.mp3 fil, ikke bare er tekst, eller helt tom ? Hvis de
virkelig har brugt fotografier og screendumps som baggrund, så burde nogen
anlægge sag, det er for dårligt.

mvh
Peter

Fra : Henrik Wils

Dato : 09-04-02 21:47

> Det kan næppe afgøres. Ser man på de gange, Antipiratgruppen har slået
> til, har det da også alene været steder, hvor der beviseligt er sket
> overførsler af musikken over netværk.

Øøøøøøøøh, hvordan er det lige de finder ud af om den er copyright
beskyttet? ;) Der findes jo masser af lovlig musik, og mange kendte
kunstnere støtter jo ligefrem kopiering for deres navns skyld.

Fra : Henning Makholm

Dato : 11-04-02 15:56

Scripsit "Henrik Wils" <henrikw@e-box.dk>

> Øøøøøøøøh, hvordan er det lige de finder ud af om den er copyright
> beskyttet? ;)

Det er hovedreglen at ethvert værk er beskyttet af ophavsret. Hvis man
vil påberåbe sig en undtagelse, bliver man nødt til at have konkrete
argumenter for at værket er undtaget (normalt fordi ophavsretten er
udløbet).

--
Henning Makholm "He who joyfully eats soup has already earned
my contempt. He has been given teeth by mistake,

Fra : Claus Tondering

Dato : 08-04-02 07:52

Bjarne Wichmann Petersen <nospam.nospam@mekanix.dk> writes:
> ... og når så antipiratgruppen/BSA kommer brassende igennem døren, hvordan
> afgøres det så om en mp3 er kopieret lovlig fra en biblioteks-CD eller
> hentet ulovligt via eg. Kazaa etc.?

Tja, så burde det almene retsprincip om at man er uskylding indtil det
modsatte er bevist, vel gælde. Det er deres opgave at bevise at kopien
er ulovlig - det er ikke din opgave at bevise at den er lovlig.

....I et ideelt samfund naturligvis.

--
Claus Tøndering

Fra : Peter G C

Dato : 08-04-02 15:54

Claus Tondering <ct@filanet.dk> skrev:

[klip]

> Tja, så burde det almene retsprincip om at man er uskylding indtil det
> modsatte er bevist, vel gælde.

Det er et "princip", der i givet fald kun gælder inden for strafferetten. Og
det omtalte emne er ikke strafferet, men erstatningsret/immaterielret.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-04-02 16:30

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Det er et "princip", der i givet fald kun gælder inden for
> strafferetten. Og det omtalte emne er ikke strafferet, men
> erstatningsret/immaterielret.

Det omtalte emne er netop strafferet og derfor gælder princippet til
fulde:

§ 76. Med bøde straffes den, som forsætligt eller groft uagtsomt

1) overtræder § 2 eller § 3,

Og

§ 2. Ophavsretten medfører, med de i denne lov angivne indskrænkninger,
eneret til at råde over værket ved at fremstille eksemplarer af det og
ved at gøre det tilgængeligt for almenheden i oprindelig eller ændret
skikkelse, i oversættelse, omarbejdelse i anden litteratur- eller
kunstart eller i anden teknik.

Stk. 2. Som fremstilling af eksemplarer anses også det forhold, at
værket overføres på indretninger, som kan gengive det.

Stk. 3. Værket gøres tilgængeligt for almenheden, når

1) eksemplarer af værket udbydes til salg, udlejning eller udlån eller
på anden måde spredes til almenheden,

2) eksemplarer af værket vises offentligt, herunder udsendes i
fjernsyn, eller

3) værket fremføres offentligt, herunder udsendes i radio eller
fjernsyn.

Stk. 4. Som offentlig fremførelse efter stk. 3, nr. 3, anses også
fremførelse i en erhvervsvirksomhed, der finder sted for en større
kreds, som ellers måtte anses som ikke-offentlig.

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-04-02 18:03

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk>

> Det omtalte emne er netop strafferet

Ikke hvis rettighedsindehaveren anlægger civil sag med påstand om
vederlag efter §83 (i stedet for straf efter §76).

--
Henning Makholm "These are a nasty breed. They sting
you without waiting to be insulted first."

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-04-02 17:17

Henning Makholm <henning@makholm.net> skrev:

> Ikke hvis rettighedsindehaveren anlægger civil sag med påstand om
> vederlag efter §83 (i stedet for straf efter §76).

Sikker på det? Der er jo ikke udelukkende tale om privat påtale.

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-04-02 19:45

Scripsit "Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk>

> Sikker på det?

Ja. (Og det jeg altså er sikker på er at der ikke er noget
strafferetligt indhold i en sag efter §83).

--
Henning Makholm "Det er sympatisk du håner dig selv. Fuldt
berettiget. Men det gør dig ikke til en kristen."

Fra : Jakob Paikin

Dato : 08-04-02 08:40

On Mon, 08 Apr 2002 08:04:47 +0200, Bjarne Wichmann Petersen
<nospam.nospam@mekanix.dk> wrote:

>... og når så antipiratgruppen/BSA kommer brassende igennem døren, hvordan
>afgøres det så om en mp3 er kopieret lovlig fra en biblioteks-CD eller
>hentet ulovligt via eg. Kazaa etc.?

Det er op til APG at bevise, at der er tale om en ulovlig kopi. I
første omgang skal det sandsynliggøres for at få ret til at ransage,
derefter - hvis der overhovedet bliver en sag ud af det - i retten.

--
Jakob Paikin

Fra : [5250] Jens

Dato : 08-04-02 10:23

Bjarne Wichmann Petersen wrote:
> .... og når så antipiratgruppen/BSA kommer brassende igennem døren, hvordan

BSA = Buisness Software Alliance
Jeg tvivler på at BSA har noget med musik-CD'er at gøre.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 08-04-02 12:04

johnni andersen wrote:

> er det tilladt at kopiere en cd man låner på biblioteket til eget brug ??

Der var et indslag om det i tv-avisen i går aftes.
Måske kan det stadig ses på www.dr.dk.

For sending spam use mailto:razor-report@daimi.au.dk

Fra : BB

Dato : 08-04-02 12:52

Hvad med DVD film man lejer. Må man kopiere den ned i en ringere kvalitet
end oprindeligt? Hvad hvis man har købt dem?

VH
BB.
København

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 08-04-02 12:57

In article <3cb18430$0$97284$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, BB wrote:
> Hvad med DVD film man lejer. Må man kopiere den ned i en ringere kvalitet
> end oprindeligt? Hvad hvis man har købt dem?

Du må kopier den i bedre kvalitet hvis du har lyst. Kopien må dog
kun bruges inden for samme hustand.

JonB

Fra : Claus Tondering

Dato : 08-04-02 13:15

bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) writes:

> Du må kopier den i bedre kvalitet hvis du har lyst. Kopien må dog
> kun bruges inden for samme hustand.

Ja, det er hvad ophavsretsloven siger. Men foreligger der ikke typisk
en kontrakt (medlemsaftale) mellem videoudlejeren og lejeren, hvori
lejeren forpligter sig til ikke at kopiere det lejede materiale?

--
Claus Tøndering

Fra : Dennis

Dato : 08-04-02 22:32

Claus Tondering wrote:
> Ja, det er hvad ophavsretsloven siger. Men foreligger der ikke typisk
> en kontrakt (medlemsaftale) mellem videoudlejeren og lejeren, hvori
> lejeren forpligter sig til ikke at kopiere det lejede materiale?

Som vel ikke kan være gyldig, da man først ser den efter man har lejet
filmen (sådan en ligger jo typisk før filmen på VHS bånd)... Lidt a la
visse software licenser?

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-04-02 05:02

Dennis <viol8r@SLETnospam.dk> wrote:

>Som vel ikke kan være gyldig, da man først ser den efter man har lejet
>filmen (sådan en ligger jo typisk før filmen på VHS bånd)... Lidt a la
>visse software licenser?

....og selv hvis den er gyldig, kan man jo spekulere på, om en tredje
part (Koda) kan bruge denne kontrakt til noget.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Per Christoffersen

Dato : 09-04-02 08:37

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

> ...og selv hvis den er gyldig, kan man jo spekulere på, om en tredje
> part (Koda) kan bruge denne kontrakt til noget.

Det oprindelige spørgsmål er bredt formuleret:
Må man kopiere en lejet DVD?
Svaret er (formodentlig) ja, ifølge ophavsretten, men i praksis kan der
gælde andre betingelser end det der er givet i denne lov.
Indgåede aftaler med udeljeren er nævnt. Her gælder så aftalerettens
kriterier for indgåede aftaler. Om forbuddet mod koppiering af udlejede film
er gældende, må være en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde. Det er
ikke i sig selv nok at sige, at betingelserne ikke er gældende, fordi de
først kommer på selve filmen/DVDen. Vurderinger af 'shrink wrap'-betingelser
(visse af dem) foreslår, at de kan være gældende, selvom de først optræder
når pakken åbnes, nemlig hvis køberen måtte antages at vide at de ville være
der (populært sagt). Det samme kan vel så overføres til udeljning af
videofilm. I øvrigt skal andre faktorer også indgå, nemlig evt. indgåede
aftale i forbindelse med medlemsskab/registrering af kunde i
udlejningsbutikken osv.

Tredje part (Koda) kan ikke umiddelbart bruge aftalen til noget, men det
betyder ikke, at de ikke vil være interesseret i sagen alligevel.

/Per

Fra : Peter G C

Dato : 09-04-02 12:01

Per Christoffersen <pc@comonto.dk> skrev:

[klpi]

> [...]
> videofilm. I øvrigt skal andre faktorer også indgå, nemlig evt.
> indgåede aftale i forbindelse med medlemsskab/registrering af kunde i

Enig. Hvad med den lap man skriver under på?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-04-02 08:35

Dennis skrev:

>Som vel ikke kan være gyldig, da man først ser den efter man har lejet
>filmen

Den kan da sagtens stå på det papir som man underskriver (men jeg
ved ikke noget konkret).

--
Bertel

Fra : Claus Tondering

Dato : 09-04-02 09:05

Dennis <viol8r@SLETnospam.dk> writes:

> Som vel ikke kan være gyldig, da man først ser den efter man har lejet
> filmen (sådan en ligger jo typisk før filmen på VHS bånd)... Lidt a la
> visse software licenser?

Nej da. Sådan en trussel er da ingen kontrakt. De kan true med hvad
som helst, det bliver det ikke bindende af.

Da jeg for hundrede år siden fik medlemskort til vores lokale
videoforretning skulle jeg da skrive under på et sæt medlemsregler,
som bl.a. forbød mig at kopiere det lejede.

Om praksis så har ændret sig i de forgangne hundrede år, skal jeg ikke
kunne sige.

--
Claus Tøndering

Fra : Per Christoffersen

Dato : 08-04-02 13:17

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> wrote in message

> Du må kopier den i bedre kvalitet hvis du har lyst. Kopien må dog
> kun bruges inden for samme hustand.

Med mindre det indgår i aftalen med udlejeren, at der ikke må kopieres fra
det lejede.
Så er vi vist ovre i aftaleret og ikke ophavsret.

/Per

Fra : Jakob Paikin

Dato : 08-04-02 13:35

On Mon, 8 Apr 2002 13:51:32 +0200, "BB" <bb@tdcnospamadsl.dk> wrote:

>Hvad med DVD film man lejer. Må man kopiere den ned i en ringere kvalitet
>end oprindeligt? Hvad hvis man har købt dem?

Kvaliteten og ejerskabet til det originale eksemplar er uden betydning
i forbindelse med ophavsret - selvom mange tror noget andet.

Om DVD-film skal betragtes som EDB-programmer (og dermed omfattet af
forbuddet mod kopiering) eller "andre digitale værker" (som må
kopieres til personligt brug) er vist ikke helt klart.

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 08-04-02 15:30

Jakob Paikin <news@paikin.dk> skrev:

> Om DVD-film skal betragtes som EDB-programmer (og dermed omfattet af
> forbuddet mod kopiering) eller "andre digitale værker" (som må
> kopieres til personligt brug) er vist ikke helt klart.

Selvom man opfatter menuen som et edbprogram kan der næppe være noget i
vejen for at kopiere selve filmen, da det jo ikke er anderledes end en
musikcd, hvad angår de digitale data.