Dyb krise HP 850 vil ikke
Fra : Henrik Enslev

Dato : 07-04-02 20:50

Hej
Sidder og laver et Pagemaker 6.0 dokument på een side med et 2.3 Mb tiff
billede og lidt tekst, og nu vil Hp 850C pludseligt ikke printe, den siger
der er for lidt hukommelse. Den påstår fejl -108 og en fejlmeddelse
7815:5217.
Hvad sker der, jeg har en G3 med 756 Mb ram, tildelt PM 24Mb.
Baggrundsudskrivning slået til. Så vidt jeg ved, kan man ikke tildele ram
til en HP inkjet hvor gerne jeg ellers ville.

Hvis der er nogen der kan give mig et vink (gerne med en vognstang) i aften
vil jeg være taknemmelig.

Venlig hilsen

Henrik

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-04-02 20:58

Henrik Enslev <henslev@mobilixnet.dk> wrote:

> Hvad sker der, jeg har en G3 med 756 Mb ram, tildelt PM 24Mb.
> Baggrundsudskrivning slået til. Så vidt jeg ved, kan man ikke tildele ram
> til en HP inkjet hvor gerne jeg ellers ville.

Forøg hukommelses tildeling til printerprogrammet, enten Apples
Skrivestyring eller HP's ditto) Programmet ligger i udvidelsmappen.

Virker det ikke kan du prøve at forøge Pagemakers tildeling eller dele
dokumentet op i mindre bidder.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Enslev

Dato : 07-04-02 21:26

in article 1faai36.gc7td2wkjugxN%spam@reippuert.dk, Morten Reippuert at
spam@reippuert.dk wrote on 07/04/02 21:57:

> Forøg hukommelses tildeling til printerprogrammet, enten Apples
> Skrivestyring eller HP's ditto) Programmet ligger i udvidelsmappen.

Er det HP PrintMonitor du mener? (jeg bruger os 9.1 us)
Jeg prøvede lige at printe et tilsvarrende dokument fra Quark, desværre med
samme resultat.
Lidt tidligere printede jeg en enkelt tekstside, og det gik helt normalt

> Virker det ikke kan du prøve at forøge Pagemakers tildeling eller dele
> dokumentet op i mindre bidder.
Svært, for det er kun een side, og PM har 24Mb, mon ikke det skulle være nok
til et 2.3 mb billede?

Venlig hilsen

Henrik

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-04-02 21:28

In article <B8D67802.BD65%henslev@mobilixnet.dk>,
Henrik Enslev <henslev@mobilixnet.dk> wrote:

> Svært, for det er kun een side, og PM har 24Mb, mon ikke det skulle være nok
> til et 2.3 mb billede?

Når du har så meget RAM, hvorfor så ikke prøve at stikke PM noget mere?

Hvor meget ledig diskplads har du forresten?

Fra : Henrik Enslev

Dato : 07-04-02 21:31

in article newsspam4-D71275.22275107042002@dtext.news.tele.dk, Martin Edlich
at newsspam4@mail.edlich.dk wrote on 07/04/02 22:27:

> Når du har så meget RAM, hvorfor så ikke prøve at stikke PM noget mere?
Jeps det prøver jeg

> Hvor meget ledig diskplads har du forresten?

kun 101 Mb ledigt på systemdisken. Herudover er der plads nok.
Pm ligger ikke på systemdisken, fordi der ikke er plads. Det gør Quark
derimod

Henrik

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-04-02 21:35

In article <B8D67916.BD73%henslev@mobilixnet.dk>,

> Jeps det prøver jeg

Fino. Hvis det ikke virker, så gør som Morten sagde: Tildel HP
PrintMonitor noget mere RAM.

> kun 101 Mb ledigt på systemdisken. Herudover er der plads nok.
> Pm ligger ikke på systemdisken, fordi der ikke er plads. Det gør Quark
> derimod

Skrivestyringen ligger på systemdisken, og det er så også der
printerfilen bliver dannet. Prøv at holde øje med den ledige plads når
du smider dokumentet til udskrivning.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-04-02 23:13

> Er det HP PrintMonitor du mener? (jeg bruger os 9.1 us)

Sansynligvis: Ja - Jeg har aldrig haft en HP printer og har derfor
aldrig instaleret HP's printersoftware (bortset fra PDD'ere) på mine
egne maskiner.

Resten kan jeg se at Martin har svaret på.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-02 21:43

Henrik Enslev <henslev@mobilixnet.dk> writes:

> [...]
> Baggrundsudskrivning slået til. Så vidt jeg ved, kan man ikke tildele ram
> til en HP inkjet hvor gerne jeg ellers ville.

En inkjet kan ikke lagre hele billedet selv, men skal have det række
for række, hvorfor at (nu udtaler jeg mig om noget jeg ikke aner en
bønne om) værtscomputeren skal opbygge billedet i passende bidder
inden det sendes afsted. Det løses i visse programmer ved at
genberegne billedet flere gang i klumper som der er plads til i
hukommelsen, men kan godt være at det ikke er muligt her.

Et TIFF billede kan godt være komprimeret og derved fylde mere i
printklar stand end man skulle tro. Måske endda så meget at den gerne
vil swappe til disk, og det lyder det som om kunne være besværligt.

Stik udskriftsprocessen den noget RAM
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Henrik Enslev

Dato : 07-04-02 22:23

in article kky9fz1br6.fsf@mimer.null.dk, Thorbjørn Ravn Andersen at
ravn@mac.com wrote on 07/04/02 22:42:

> [...]
> printklar stand end man skulle tro. Måske endda så meget at den gerne
> vil swappe til disk, og det lyder det som om kunne være besværligt.

Ok. Nu har jeg lavet dokumentet i Indesign, exporteret det til PDF og åbnet
det i Acrobat 5.0. Det så nydeligt ud,og det kom også ud af printeren, men
men men Perkele (finsk og meget grimt) det kom ud i gråtoner. Hvorfor laver
Acrobat mit nydelige farvebillede, som det gerne vil vise på skærmen om til
gråtoner?

Venlig hilsen

Henrik

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-02 22:32

> [...]

> Acrobat mit nydelige farvebillede, som det gerne vil vise på skærmen om til

Måske fordi det er den sat til? Grundig gennemgang af alle kroge af
printeropsætningen tilrådes

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-04-02 22:36

In article <B8D6854F.BD7C%henslev@mobilixnet.dk>,
> [...]

> Acrobat mit nydelige farvebillede, som det gerne vil vise på skærmen om til

Enten må der være et RAM problem (hvilket er usandsynligt med så meget
RAM du har), eller også har du et problem med diskplads. Jeg så
tidlgere, at du kun havde 100 MB fri på din startdisk og det er ikke
synderligt meget, når printerens spoolfil skal ligge der også. Prøv at
frigøre noget plads.

HP's driver har mulighed for at vælge gråtoner, så tjek lige at den
indstilling ikke er valgt. Jeg kan ikke huske, om Acrobat har en
lignende indstilling.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-04-02 22:41

In article <B8D6854F.BD7C%henslev@mobilixnet.dk>,
Henrik Enslev <henslev@mobilixnet.dk> wrote:

> Hvorfor laver Acrobat mit nydelige farvebillede, som det gerne vil
> vise på skærmen om til gråtoner?

Sikkert fordi du har bedt den om det.

Fra : Henrik Enslev

Dato : 07-04-02 22:47

in article newsspam4-144CBC.23405107042002@dtext.news.tele.dk, Martin Edlich
at newsspam4@mail.edlich.dk wrote on 07/04/02 23:40:

> Sikkert fordi du har bedt den om det.

Det lyder som en rigtig god mulighed, og ganskevist har HP printerdialog en
mulighed for "gråtone", men den har jeg ikke valgt, og jeg har også søgt
mange kroge i Acrobat efter et vildfaren flueben, men jeg kan ikke finde
det. Det skal tilføjes, at når jeg beder om "preview" i printerdialogen, så
er previewet også i gråtone.

Der er vel en smule indbygget hukommelse i en HP 850, og alting har jo en
ende, så kan den helt fysisk have mødt sin banedag?

Fra : Martin Edlich

Dato : 07-04-02 23:04

In article <B8D68AEE.BD84%henslev@mobilixnet.dk>,
> [...]

> det. Det skal tilføjes, at når jeg beder om "preview" i printerdialogen, så

Jeg må tilstå at jeg ikke har opdateret min Acrobat, så jeg ved ikke
lige hvor jeg evt skulle lede efter en glemt indstilling.
Du har ikke en Acrobat 4 liggende?

> Der er vel en smule indbygget hukommelse i en HP 850, og alting har jo en
> ende, så kan den helt fysisk have mødt sin banedag?

Nah, den får det bare lidt ad gangen.

Fra : [5220]Maciek

Dato : 07-04-02 23:07

prøv at slå printerspooling fra.
Kontrolpanels->Extension manager
->fjern flueben ved printerspooling og den lige ved siden af som hedder
noget med desktop printerspooling.
->genstart
->prøv at skrive igen

/maciek

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-04-02 23:20

In article <1faao7c.1vipsdc1t7wdfkN%macfreak@worldonline.dk>,
macfreak@worldonline.dk ([5220]Maciek) wrote:

> prøv at slå printerspooling fra.
> Kontrolpanels->Extension manager
> ->fjern flueben ved printerspooling og den lige ved siden af som hedder
> [...]

Det er faktisk HP's printmonitor der skal slås fra, men det nemmeste er
bare at slå baggrundsudskrivning fra i Vælger. Dette burde gøre det
nemmere for systemet.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 07-04-02 23:23

> [...]

> det. Det skal tilføjes, at når jeg beder om "preview" i printerdialogen, så

Og du har normalt ikke problemer med at udskrive farvebilleder? Hvilket
format ligger dette billede i originalt?

Det virker altså som om, at der er valgt en gråtoneindstilling i
driveren eller Acrobat.

> Der er vel en smule indbygget hukommelse i en HP 850, og alting har jo en
> ende, så kan den helt fysisk have mødt sin banedag?

Nej, den har vist en 1 MB buffer som bare bliver tilført data løbende.
Jeg har udskrevet A4 billeder i fuld opløsning på sådan en printer, så
det skal virke.

Har du prøvet tippet med at tildele printerens software mere RAM?

--
Mvh.
René Frej Nielsen