Sæler
Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 07-04-02 20:06

Jeg er bare interreseret i hvad i mener om sæl problamatikken.

Jeg syntes ikke man skal skyde dem endnu før bestanden er blevet høj nok til
at man man sætte sælen på jagtbart.

Thomas

Fra : M Sørensen

Dato : 07-04-02 21:15

Jeg vil ikke håbe at sælen nogen sinde kommer på jagtbart vildt. Sælen skal
skydes med riffel i dets rette element og det at man evt sidder i en båd som
ikke er helt stabil gør skydningen meget mere vanskelig. På vandet er der
heller ikke megen kuglefang (diverse fjorde) andet en forbipasserende
windsurfere og lystsejlere. Jeg mener dermed ikke at sælen skal total fredes
men hvis det er nødvendig reguleres af udvalgte personer.

--
Med Venlig Hilsen / Digital regards
Martin Sørensen

Fra : Jane Kiilerich

Dato : 08-04-02 17:51

Hej

Jeg vil lige blande mig lidt. Jeg er helt enig med dig, jeg har endnu
ikke selv jagttegn, men deltager så meget som muligt på jagt som
hundefører. Efter hvad jeg har hørt er det meget svært at skyde sæler,
og da det jo er et meget følsomt emne for mange, ville det nok være
bedst at sætte uddannede vildtkonsulenter eller hvad vi nu skal kalde
dem, til at stå for reguleringen, på dem måde skulle vi gerne undgå
uheldige episoder.

Jane Kiilerich

Fra : Erik Prestmo

Dato : 07-04-02 23:15

> [...]
> Jeg er bare interreseret i hvad i mener om sæl problamatikken.
>
> Jeg syntes ikke man skal skyde dem endnu før bestanden er blevet høj nok

Er det ingen her som har fått med seg at norskekysten tidvis oversvømmes av
sel?

Grønlandssel krysser nordsjøen (totalt uvanlig) og jakter på mat, drukner i
norske fiskegarn og ødelegger fisket totalt.

Formodentlig kommer det av at bestanden har vokst ut over alle proporsjoner,
ettersom jakten har avtatt voldsomt....

Langs norskekysten er seljakt "fri", men det finnes det flere enn meg som
vet mye mere om.....

ErikP

Fra : Martin_P

Dato : 08-04-02 17:01

On Sun, 7 Apr 2002 21:05:37 +0200, "Thomas Hauerslev Andersen"
<normal@worldonline.dk> wrote:

>Jeg er bare interreseret i hvad i mener om sæl problamatikken.
>
>Jeg syntes ikke man skal skyde dem endnu før bestanden er blevet høj nok til
>at man man sætte sælen på jagtbart.
Du skulle prøve at køre til limfjorden en aften - eller komme på
andejagt(jeg kan godt tage dig med) en morgen, så skal du få lov til
at se sæler i massevis. Specielt i Limfjorden er der ALT for mange
sæler, og det ER et problem. Mange forskere siger om fiskelivet i
Limfjorden:"Der er INGEN fisk der. Men det er p.gr.a. forurening,
bundvendinger osv.osv."

Men det er et faktum at der er 2500-3000 par ynglende sæler i fjorden,
og det betyder unægteligt, at der er føde nok til dem. Nu ved jeg så
ikke 100% hvor meget en sæl spiser hver dag, men et sted mellem 5000
og 6000 sæler der spiser hver dag - det bliver til MANGE fisk

Min mening: Sæt evt. den lokale vildtkonsulent til at regulere
sælerne, så de kommer ned på en tålelig bestand - så er der fisk til
alle igen.

MArtin_P

Fra : jesper nielsen

Dato : 10-04-02 20:58

Hvis man kikker på Randers Fjor så er der så mange sæler at man burde man
lave en lokal jagttid for og holde bestanden nede de lokale steder