Klipning af roser
Fra : vagn

Dato : 07-04-02 19:54

Hvornår er det man må klippe roser ned??
Hvor langt oven over roden er bedst at klippe??

Håber der er en der kan hjælpe.

Mvh. Vagn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 07-04-02 20:43

On Sun, 7 Apr 2002 20:54:10 +0200, "vagn" <vagn@it.dk> wrote:

>Hvornår er det man må klippe roser ned??

Det kommer sig ikke så nøje... men det er en god ide at vente til den
hårde nattefrost er ovre. Et par enkelt frostgrader gør ikke så meget,
men de sidste par nætter har der været ned omkring 5 graders frost, så
er det det bliver lidt kriminelt...

>Hvor langt oven over roden er bedst at klippe??

10-20 cm.. det er lidt forskelligt både fra person til person men også
fra rosensort til rosensort. Jeg plejer at holde mig til 15-25 cm. Og
klip så altid over en knop som vender udad.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 08-04-02 20:53

> 10-20 cm.. det er lidt forskelligt både fra person til person men også
> fra rosensort til rosensort. Jeg plejer at holde mig til 15-25 cm. Og
> klip så altid over en knop som vender udad.

Øh - så du Søren Ryge i dag ?

Han klipper sine med en hæksaks !

mvh
Bendt

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-04-02 21:05

On Mon, 8 Apr 2002 21:53:21 +0200, "Bendt Rasmussen"
<razz2@post.tele.dk> wrote:

>Øh - så du Søren Ryge i dag ?

Næh, M.A.S.H på videoen er noget sjovere...

>Han klipper sine med en hæksaks !

Det gør jeg også med nogle af mine roser. The fairy/Pink the fairy bl.a.
De bliver alligevel så tætte så hurtigt at det ikke kan betale sig.

Men de storblomstrede roser jeg har, dem går jeg lidt mere omhyggeligt
til værks med - hvis de blev klippet med en hæksaks ville der komme til
at sidde døde stabbe - den slags syntes jeg ser trist ud - og jeg ville
uden tvivl opdage det

Men jeg vil nu også påstå at jeg kan klippe mine roser ned med min
felco-saks og over en knop som vender mere eller mindre udad på ikke ret
meget mere tid end den gode Søren skal bruge med sin hæksaks.

Jeg ææælsker min felcosaks - går aldrig i haven uden

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 08-04-02 21:27

On Mon, 08 Apr 2002 22:05:09 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>meget mere tid end den gode Søren skal bruge med sin hæksaks.
>
>Jeg ææælsker min felcosaks - går aldrig i haven uden

Med jævnligt tilbagevendende fare for at virke håbløst uvidende; kunne
du lige fortælle mig, hvad din store kærlighed er for en størrelse -
og hvorfor så stor en lidenskab?

Hjerteligst
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-02 07:46

On Mon, 08 Apr 2002 22:26:43 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Med jævnligt tilbagevendende fare for at virke håbløst uvidende; kunne
>du lige fortælle mig, hvad din store kærlighed er for en størrelse -
>og hvorfor så stor en lidenskab?

En Felco 2, den klassiske beskæresaks:

<http://www.hermann-meyer.de/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/de/-/EUR/DisplayProductInformation-Start;%24sid%2435vwB4IbAACvSkMpMWqUZmxi_3p3JrVe?ProductID=e%2esKEQEzCF0AAADr5MzgWCc_#scroll>

(Det var lige det eneste link jeg kunne finde med den)

En felco er så meget bedre end de billige sakse fra byggemarkedet, alt
på en felco kan fåes som reservedele. Min er vist 10 år gammel, skæret
på den er blevet skiftet og den er så god som ny.
En Felco 2 er til højrehåndede, der findes også en model til
venstrehåndede.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 11-04-02 15:38

On Tue, 09 Apr 2002 08:46:28 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

> [...]
>på en felco kan fåes som reservedele. Min er vist 10 år gammel, skæret
>på den er blevet skiftet og den er så god som ny.

Tak for tippet. Jeg ville have købt ny beskærersaks sidste år, men var
tilbageholdende, da jeg ville være sikker på at det var en god saks
(og det var jeg ikke på de sakse jeg så på).

Hvor kan sådan en fætter kan købes?

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-04-02 16:18

On Thu, 11 Apr 2002 16:37:59 +0200, H. Olesen <esemanews@nospam.dk>
wrote:

> [...]
>tilbageholdende, da jeg ville være sikker på at det var en god saks
>(og det var jeg ikke på de sakse jeg så på).

Det lokale havecenter vil jeg gætte på. Ellers er der vist flere og
flere byggemarkeder som er begyndt at føre dem.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Finn

Dato : 11-04-02 16:47

> En Felco 2, den klassiske beskæresaks:

Mads du må straks skifte din Felco 2 til en Felco 8 den er meget bedre pga.
håndtagene sidder tættere og giver et bedre greb.

Jeg vil indrømme at jeg heller ikke ville af med min 2`er men vores
sikkerhedsgruppe
mente at 8`eren var meget bedre pga. ergonomien. Og hvis man har en lille
hånd er den helt perfekt.

http://www.felco.ch/en/produits/modele.asp her kan den besøges.

Mvh. Finn

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 11-04-02 17:16

On Thu, 11 Apr 2002 17:47:08 +0200, "Finn" <cartman@hansen.dk> wrote:

>Mads du må straks skifte din Felco 2 til en Felco 8 den er meget bedre pga.
>håndtagene sidder tættere og giver et bedre greb.

Det vil jeg egenlig godt tro, men jeg er ikke sikker på den ligger så
godt i den lomme mine bukser haf på låret. En felco 2 passer perfekt
deri, jeg griber dertil pr. refleks hvis nogen bare nævner noget som
skal klippes

>Jeg vil indrømme at jeg heller ikke ville af med min 2`er men vores
>sikkerhedsgruppe
>mente at 8`eren var meget bedre pga. ergonomien. Og hvis man har en lille
>hånd er den helt perfekt.

Hvis jeg skulle have en anden model skulle det være en Felco 7, den med
rullegreb, den skulle være rigtig god hvis man klipper meget, især hvis
det er grene.

>http://www.felco.ch/en/produits/modele.asp her kan den besøges.

Det var da en herlig side

http://www.gartneriet.dk

Fra : Finn

Dato : 11-04-02 17:43

> [...]
>
> Hvis jeg skulle have en anden model skulle det være en Felco 7, den med
> rullegreb, den skulle være rigtig god hvis man klipper meget, især hvis

Det kan være man skal købe den til efteråret når kirkegården skal
beskæres.

> Det var da en herlig side

Ja det link skal man lige arbejde lidt med for at komme frem til saksene

Felco rules
Finn

Fra : Per H

Dato : 07-04-02 20:51

On Sun, 7 Apr 2002 20:54:10 +0200, "vagn" <vagn@it.dk> skrev:

jeg har hørt d 15 april, men ellers er det vel når der ikke komme
rmere frost?

mine skyder vildt, det er jo næsten synd at klippe dem ned :-/

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Per H

Dato : 07-04-02 21:27

> [...]

>Hvornår er det man må klippe roser ned??
>Hvor langt oven over roden er bedst at klippe??

Vh Per
ICQ 8212837

Fra : Alladin

Dato : 08-04-02 08:04

En gammel regel jeg har læst mig til er at de skal klippes når birken
springer ud (slut april, starten af maj)

Jeg har nu tænkt mig at gøre det her en af dagen, når vejrguderne stopper
denn omgang med nattefrost.
det der sker hvis man gør det for tideligt er at de nye sarte skud kan
fryse, så det kan være et sats, da rosen så bliver bombet tilbage.
Hellere klippe den 14 dg for sent end for tideligt. Det udskyder højst
blomstringen.

Fra : Alladin

Dato : 08-04-02 08:04

Fra : Anne-Lise Johansen

Dato : 13-04-02 17:13

Hej Vagn!
Roser skal klippes ca. 27. april, lidt over et skud, visne grene klippes
væk.
mvh.
anne-lise

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 13-04-02 17:48

On Sat, 13 Apr 2002 18:12:37 +0200, "Anne-Lise Johansen"
<ajo382@msn.com> wrote:

>Roser skal klippes ca. 27. april, lidt over et skud, visne grene klippes
>væk.

Hørhov... i radioen sagde de den 15 april

http://www.gartneriet.dk