Acrobat 5 og Acrobat Reader 4
Fra : Sebastian Loeck

Dato : 07-04-02 18:50

Hej
Jeg fik Acrobat 5 for at arbejde derhjemme med det. Nu har Rubiline
(iMac DV+) godt nok noget at tygge sig igennem når hun bare kan åbne en
pdf fil i browseren. Det gider jeg ikke at vente på.
Kan jeg ikke på en eller anden smart måde sige til hende at hun skal
bruge Acrobat 4.05 readern for at åbne pdf filer by default?

Jeg forstå simpelthen ikke 'File Translation' Control Menuen.
På en eller anden måder 'overruler' Acrobat 5 alt.

hilsen
Sebastian

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Morten Reippuert

Dato : 07-04-02 20:31

Sebastian Loeck <sebalo@worldonline.dk> wrote:

> [...]
>
> Jeg forstå simpelthen ikke 'File Translation' Control Menuen.
> På en eller anden måder 'overruler' Acrobat 5 alt.

Bruger du Mac OS 9 eller Mac OS X ?

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Sebastian Løck

Dato : 08-04-02 09:05

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) wrote in message news:<1faagbm.1clnvk9a52w2xN%spam@reippuert.dk>...

> Bruger du Mac OS 9 eller Mac OS X ?
OS 9.1 int. english og jeg har Control Panel "Default Application",
men det nytter ikke noget. Der er ikke noget OS X på Rubiline.

/ Sebastian

Fra : Morten Reippuert

Dato : 08-04-02 10:47

Sebastian Løck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> OS 9.1 int. english og jeg har Control Panel "Default Application",
> men det nytter ikke noget. Der er ikke noget OS X på Rubiline.

Det burde være nok at flytte pdfviewer plug-in'en fra din browsers
plug-in mappe, men du kan også redigere filemmapping data:

Control Pannels -> Internet, vælg fanebladet "Advanced", vælg
"Filemappings" i rulleskakten.

Find .pdf og ændrer "Handel by" feltet til "save to file" eller
"prosessing with Application" (og vælg din reader)

Det kan også gøres fra IE's Indstillinger der blot er et andet interface
til Internet config.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Sebastian Løck

Dato : 08-04-02 14:27

spam@reippuert.dk (Morten Reippuert) wrote in message news:<1fabjxk.fuwe6k32iwoN%spam@reippuert.dk>...

> [...]
> "prosessing with Application" (og vælg din reader)
>
> Det kan også gøres fra IE's Indstillinger der blot er et andet interface

Jeg ændrede instillinger som du nævnte det. Men det hjælper ikke. Alle
pdf filer åbnes med Acrobat og ikke Acrobat Reader. Kun når jeg
trækker en fil på Acrobat Reader programikonet eller i Acrobat Reader
siger "open file" åbnes filen i Acrobat Reader. Acrobat 5 overruler
simpelthen Acrobat Reader.

hilsen
Sebastian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-04-02 15:58

> [...]

> trækker en fil på Acrobat Reader programikonet eller i Acrobat Reader
> siger "open file" åbnes filen i Acrobat Reader. Acrobat 5 overruler

Endnu en gang har jeg ikke læst hvad der er blevet skrevet

Dit problem er at begge Adobe programmer har samme creator kode, der er
ikke rigtigt noget at gøre (endnu et argument for at skrotte
type/creator) - Du kan muligvis være heldig med at pakke et af
programmerne, genopbygge skrivebordet og pakke programmet ud igen.
Hvilken rækkefølge det sjkal gøres i kan jeg ikke lige overskue.

--
Venlig hilsen Morten Reippuert Knudsen... snart på iceBook, igen

<icq:131382336> Husk at stemme, forudsat i sætter krydset ved liste B!

Fra : Storm

Dato : 08-04-02 19:13

> [...]
> programmerne, genopbygge skrivebordet og pakke programmet ud igen.
> Hvilken rækkefølge det sjkal gøres i kan jeg ikke lige overskue.

Er det forkert at man kan løse det via File Exchange?
Jeg kan ikke selv prøve det af, jeg har kun Acrobat Reader 5 i OSX, og
jeg kan ikke se den fra File Exchange i OS 9.2.2. Det har måske ikke
noget med OS X at gøre, men er måske fordi man ikke kan ?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert

Dato : 08-04-02 20:33

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Er det forkert at man kan løse det via File Exchange?

Ja, File Exchange (arkivudvekling) kigger i Mac OS 9 udelukkende på
type/creator, og sålænge begge Acrobat programmer har samme creator, er
det ikke andet at gøre end at fjerne et af programmerne og genopbygge
skrivebordet, mens man vender blikket mod Cupertino og sender Steve
Jobs's førstefødte de varmeste tanker.

Heldigt at hun er en ung pige <grissebasse>

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Storm

Dato : 08-04-02 21:57

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> Jobs's førstefødte de varmeste tanker.
>
> Heldigt at hun er en ung pige <grissebasse>

Så ved jeg ikke om du er ude i noget Star Wars III - eller om den unge
prinsesse har en løsning?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-04-02 22:05

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Så ved jeg ikke om du er ude i noget Star Wars III

hov, hov - må vi ikke lige have lov til at se toeren før du løfter
sløret?

> eller om den unge prinsesse har en løsning?

Det skal du ikke regne med, men forløsning er da en mulighed

Fra : Storm

Dato : 08-04-02 16:08

> [...]

> trækker en fil på Acrobat Reader programikonet eller i Acrobat Reader
> siger "open file" åbnes filen i Acrobat Reader. Acrobat 5 overruler

Har du hentet Acrobat _Reader_ 5.0. Hvis ikke så gør det, og sæt
indstillinger ifølge Mortens opskrift. Måske er det den højere version
der overruler.
Jeg havde nemlig det omvendte problem, jeg _ville_ have den til at åbne
i Acrobat 5. Og det har jeg så fået

Var dit oprindelige problem ikke at dine PDFer blev åbnet i din browser?
Og det har du fået løst?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 08-04-02 19:13

> [...]
> trækker en fil på Acrobat Reader programikonet eller i Acrobat Reader
> siger "open file" åbnes filen i Acrobat Reader. Acrobat 5 overruler

Hvorfor vil du egentlig helst se i Acrobat Reader når du har den fulde
pakke?

Fordi du synes Acrobat 5 er for langsom til at åbne? - Hvis ja, så skal
du bare tildele den noget mere RAM. Jeg har givet min 16mb, og den er på
1/100 sekundet lige så hurtig til at åbne som Readeren.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Sebastian Løck

Dato : 09-04-02 12:06

Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote in message news:<1fac7wm.4bor5715aanpiN%Ninzen@ofir.dk>...
> [...]

Ærgerligt at de har den samme creator code og at den tvangsvis åbner i
den seneste version. Og så er OS 9.1 jo bare sådan et hjemme
Multi-User system, der ikke kan forvalte forskellige håndteringer af
creator codes forskelligt fra user til user.

> Hvorfor vil du egentlig helst se i Acrobat Reader når du har den fulde
> pakke?

Fordi Acrobat Reader 4 er MEGET hurtigere end Acrobat 5 på Rubiline
(G3 450 MHZ 198 MB Ram) også når jeg tildeler Acrobat 5 mere
hukommelse. Og så gælder jo det gamle ordsprog:
"every funktionality, that can not be switched off, is at bug".
Der er simpelthen for mange funktionaliteter i Acrobat 5. Det gør mit
arbejde sløvt. Desuden må jeg ikke bruge Acrobat 5 til andet end firma
arbejde, det har jeg ikke licens til.

> Fordi du synes Acrobat 5 er for langsom til at åbne? - Hvis ja, så skal
> du bare tildele den noget mere RAM. Jeg har givet min 16mb, og den er på
> 1/100 sekundet lige så hurtig til at åbne som Readeren.
Mener du Reader 5? Ja men den holder jeg mig også væk fra inden jeg
har 1 GB Ram.

Hvorfor var softwareudviklingen til Playstation One et enestående
eksempel?
Den samme hardware kunne levere bedre og bedre underholdning, fordi
softwareleverandørerne tænkte sig om, hvordan de kunne optimere deres
programmer og ikke skubbete ansvaret over til kunden og foreskriver
dem hvordan de skal optimere deres hardware. Men det er et andet emne.

Problemets løsning bliver at jeg afinstallerer Acrobat 5 derhjemme og
det der nu skal trækkes ud af pdferne skal jeg lave på kontoret.

Med print-2-pdf havde jeg i forvejen en pdf writer.

hilsen
Sebastian

Fra : Morten Reippuert

Dato : 09-04-02 13:52

Sebastian Løck <thorfinn@forum.dk> wrote:

> Problemets løsning bliver at jeg afinstallerer Acrobat 5 derhjemme og
> det der nu skal trækkes ud af pdferne skal jeg lave på kontoret.

Lav et skrivbart diskimage og flyt Acrobat over på den, mount imgaet når
du skal redigere eller lave en PDF.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Storm

Dato : 11-04-02 12:13

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Lav et skrivbart diskimage og flyt Acrobat over på den, mount imgaet når
> du skal redigere eller lave en PDF.

Vil du forklare hvad du mener med skrivbart diskimage?
At mounte et image kender jeg kun fra at brænde CD'er. Hvad er det lige
for en løsning du foreslår?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-04-02 14:41

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Vil du forklare hvad du mener med skrivbart diskimage?
> At mounte et image kender jeg kun fra at brænde CD'er. Hvad er det lige
> for en løsning du foreslår?

når du opretter et image har du tre muligheder

read/write image
read-only image
read-only compressed image

(envidere mkan man beskytte et image med password)

Nu du vil arkiverer et eller andet eller henter et image med software er
det altid et read only image. I dette tilfæld kaskal du bruge et image
der fortsat kan skrives til.

Disc Copy X: Image -> "new blank image"

Angiv størreelsen på imaget opret det, vælg et format (Mac OS Extended)
og arkiver det. Mount imaget, så dukker det op som en hvilken som helst
disk på skrivebordet. Da det ikke er skrivebeskyttet, kan du kopiere
Acrobat dertil, og umounte imaget.

Når du fremover skal bruge Acrobat kan du blot mounte imaget og starte
Acrabat fra det.

I Disc Copy 6.x (Mac OS 9) kan du gøre det på to måder:

Image -> "Create New Image" ... osv.

eller

Image -> "Create Image From Folder", vælg mappen og husk at image't ikke
skal være skrivebeskyttet! Dvs det skal være read/write, hvilket kan
vældges i en popmenu i optrettelses dialogen - Husk at der skal være
lidt ekstra plads på imaget, idet Disc Copy som standart beregner lige
akkurat hvor stort imaget skal være.

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Storm

Dato : 11-04-02 16:04

> [...]
> vældges i en popmenu i optrettelses dialogen - Husk at der skal være
> lidt ekstra plads på imaget, idet Disc Copy som standart beregner lige

Okay - man skal altså gøre det med et brænderprogram som f.eks. Toast?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert

Dato : 11-04-02 18:23

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Okay - man skal altså gøre det med et brænderprogram som f.eks. Toast?

nej, nej - brug apple Disc Copy (eller Aladdin's shrikwrap)

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Storm

Dato : 13-04-02 15:48

Morten Reippuert <spam@reippuert.dk> wrote:

> Når du fremover skal bruge Acrobat kan du blot mounte imaget og starte
> Acrabat fra det.

Det er her den glipper - jeg har hentet Disk Copy 6.3.3, og ville lave
din foreslåede løsning med en QuarkXPress 5 Beta version. (Det irriterer
mig, at det er 5-beta der åbner ved dobbeltklik, men jeg vil ikke af med
den endnu). En god ting at prøve din løsning af på.

> [...]
> vældges i en popmenu i optrettelses dialogen - Husk at der skal være
> lidt ekstra plads på imaget, idet Disc Copy som standart beregner lige

Ja, jeg er med og har gjort det i OS9.2.2, og slettet min oprindelige
version af 5-betaen. (Ingen ulykke hvis den er væk for evigt).

Jeg har nu på skrivebordet disk-copien af 5-beta og en 5-beta.img.
Når jeg mouonter 5-beta.img siger Disc Copy success. Men hvordan starter
jeg programmet herfra. Når jeg forsøger med et dobbeltklik på et Quark
dokument åber 4 versionen. Men når jeg har mountet 5-beta skulle
5-versionen så ikke starte?

Hvordan fungerer det mounting - hvad er hemmeligheden?
Skal både disc copy 5-beta og .img mapperne _blive_ på skrivebordet?
Hvis jeg smider dem ind på harddisken er jeg tilbage hvor jeg startede -
ikke? Så åbner den ihvertfald i 5-beta som default igen.
Jeg kan jo godt åbne disk-copien af 5-beta på skrivebordet og åbne
5-versionen ved at klikke på program-ikonet - men det var vist ikke det
du mente?
Hvis du (eller en anden) gider guide, vil jeg blive glad - og måske lidt
klogere.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Storm

Dato : 14-04-02 16:31

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Hvis du (eller en anden) gider guide, vil jeg blive glad - og måske lidt
> klogere.

Hvis guiden ser cykelløb må jeg jo klare mig selv

Det fungerer simpelt og fint. Quark 5 genvej i min Launcher, mounte
disk.img og så starte fra launcher. Alle db-klik giver Quark 4.

Tak for tip.
Det er tilsyneladende spændende - cykelløbet.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Morten Reippuert

Dato : 14-04-02 18:08

In article <1fal6u6.te941k8gbiadN%Ninzen@ofir.dk>,
Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote:

> Hvis du (eller en anden) gider guide, vil jeg blive glad - og måske lidt
> klogere.

som du allerede har gættet var jeg optaet af sofa, Paris-Roubaix og
tømrermænd... Men det lader til at du selv fandt løsningen