Stasnys Fiskeørn?
Fra : Fynboe

Dato : 07-04-02 17:13

Maleren Johannes Larsen har på en blyantskitse af et par rovfugle skrevet
"Stasnys Fiskeørn". Skitsen er dateret "14 Octbr 1907", og på det tidspunkt
opholdt Johannes Larsen sig i USA i New York og Boston-området.
Jeg har set i Roger Tory Peterson´s "Field Guide to the Birds" (Eastern and
Central North America), men ikke fundet Stasnys Fiskeørn. Søgning på nettet
gav heller ikke resultat.
Er der nogen, der kender noget til "Stasnys Fiskeørn"?

Venlig hilsen
Nils Fynboe
mail: fynboe@post.tele.dk

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-04-02 22:16

Fynboe <fynboe@post.tele.dk> skrev i en
> [...]
nettet
> gav heller ikke resultat.
> Er der nogen, der kender noget til "Stasnys Fiskeørn"?

Kaske det er et stednavn, eller en ven med det navn, der så er overført til
fuglen?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Niels J Larsen

Dato : 09-04-02 10:32

Fynboe wrote:

> [...]
> gav heller ikke resultat.
> Er der nogen, der kender noget til "Stasnys Fiskeørn"?

Fiskeørn regnes normalt at forekomme hele vejen rundt om
jorden i samme art, og uden opdeling i racer. Så jeg vil
tilslutte mig gættet på at der er tale om en lokalitet eller
person som har fået sit navn med på skitsen, så denne
oplevelse kunne huskes seperat fra andre lignende.

--

Niels Jørgen

Fra : Sven Silow

Dato : 09-04-02 12:01

Niels J Larsen <njl@biobase.dk> penmanshipped:

>Fiskeørn regnes normalt at forekomme hele vejen rundt om
>jorden i samme art, og uden opdeling i racer.

Og onormalt opdeles den i fire racer (eller mere):
Nordamerika: ssp. carolinensis.
Centralamerika: ssp. ridgwayi.
Australien: ssp. cristatus.
Europa + Asien: ssp. hailaetus.
(P.h. carolinensis er beskrevet af Gmelin og P.h. ridgwayi af Maynard
- ikke nogen Stasny her...).

Sven

Fra : Niels J Larsen

Dato : 09-04-02 13:23

Sven Silow wrote:

> [...]
> Australien: ssp. cristatus.
> Europa + Asien: ssp. hailaetus.
> (P.h. carolinensis er beskrevet af Gmelin og P.h. ridgwayi af Maynard

OK Sven, din info er sikkert nyere end min. Jeg husker det
fordi det blev nævnt i et TV program, og jeg undrede mig
over, at Amerika ikke skulle have en anden race.

--

Niels Jørgen

Fra : Fynboe

Dato : 10-04-02 19:07

Tak for svarene.
Jeg skal nok lede efter "Stasny" andre steder end i fugleverdenen.
Johannes Larsen var normalt meget nøjagtig med sine fuglenavne, både de
danske og de latinske, så en Mr. Stasny skal nok have eksisteret!

mvh.
Nils Fynboe

Fra : Bjorn Nexo

Dato : 12-04-02 14:51

Kunne det have noget at gøre med Staten Island New York?
Staten Island er så vidt jeg husker den sydligste del af byen NY.
Bjørn