/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Skal man skifte forgaffel-olie ??
Fra : Lomme


Dato : 07-04-02 15:59

Hej NG

Jeg har diskuteret frem og tilbage med en kolega om det er nødvendigt at
skifte olien i forgaflen.

Efter min mening burde den skulle skiftes på et eller andet tidspunkt, hvad
sider i ??

MVH

Kasper

VFR800



 
 
Peder Eskildsen (07-04-2002)
Kommentar
Fra : Peder Eskildsen


Dato : 07-04-02 16:22

On Sun, 7 Apr 2002 16:58:39 +0200, "Lomme" <kal@ofir.dk> wrote:

>Hej NG
>
>Jeg har diskuteret frem og tilbage med en kolega om det er nødvendigt at
>skifte olien i forgaflen.
Det er det.

>Efter min mening burde den skulle skiftes på et eller andet tidspunkt, hvad
>sider i ??

Der er lidt forskellige opfattelser, men jeg hælder til, at den bør
skiftes en gang om året. Og hvorfor? Den bliver "træt" og dermed
forringes de dæmpende egenskaber.
Hvad der helt præcis sker kemisk, ved jeg ikke, men det er der sikkert
andre der gør.
--
Peder - m/Suzi
"Inside every old person is a young person wondering what happened"
- Terry Pratchet, "Moving Pictures" (DiscWorld)

CC News (07-04-2002)
Kommentar
Fra : CC News


Dato : 07-04-02 22:26

Tak Peder

Så skal min olie helt sikkert skiftes, for første gang.

Næste spørgsmål bliver så, hvor meget og hvilken olie
skal bruges til en VFR800 fra Årgang 99 ???

PS: På http://www.vfr.dk/afsnit/artikler/Forgaffel/Forgaffel.asp har Morten
Lange beskrevet en smart måde at skifte olien på, specielt til de MC'er uden
aftapningsskrue.

Kasper


"Peder Eskildsen" <eskildsen@email.dk> wrote in message
news:5so0bugn5pt3lkg3tdn5nd4m8asvkn4dam@4ax.com...
> On Sun, 7 Apr 2002 16:58:39 +0200, "Lomme" <kal@ofir.dk> wrote:
>
> >Hej NG
> >
> >Jeg har diskuteret frem og tilbage med en kolega om det er nødvendigt at
> >skifte olien i forgaflen.
> Det er det.
>
> >Efter min mening burde den skulle skiftes på et eller andet tidspunkt,
hvad
> >sider i ??
>
> Der er lidt forskellige opfattelser, men jeg hælder til, at den bør
> skiftes en gang om året. Og hvorfor? Den bliver "træt" og dermed
> forringes de dæmpende egenskaber.
> Hvad der helt præcis sker kemisk, ved jeg ikke, men det er der sikkert
> andre der gør.
> --
> Peder - m/Suzi
> "Inside every old person is a young person wondering what happened"
> - Terry Pratchet, "Moving Pictures" (DiscWorld)



Hans Paulin (08-04-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 08-04-02 05:24

....man kan lave et målebæger ved hjælp af en bage- eller brev-vægt og et
tomt syltetøjsglas: hvis der skal 263 milliliter i benene, hælder man 263
(265) gram vand i glasset og markerer med en speedmarker hvortil vandstanden
når...og vupti har man et værktøj...
--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)



RacerNiels (08-04-2002)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 08-04-02 10:48

"Hans Paulin" <niluap@piscali.dk> wrote in message
news:g%8s8.18547$iY5.690786@news010.worldonline.dk...
> ...man kan lave et målebæger ved hjælp af en bage- eller brev-vægt og et
> tomt syltetøjsglas: hvis der skal 263 milliliter i benene, hælder man 263
> (265) gram vand i glasset og markerer med en speedmarker hvortil
vandstanden
> når...og vupti har man et værktøj...

Så skal man bare være opmærksom på, hvor meget olie der sidder på indersiden
af glasset, for det er ikke uden betydning!

Niels *på sprøjten*



Hans Paulin (08-04-2002)
Kommentar
Fra : Hans Paulin


Dato : 08-04-02 11:28


"RacerNiels" <d991793@student.dtu.XXXdk> skrev i en meddelelse
news:a8rp10$l0p$1@eising.k-net.dk...
>
> Så skal man bare være opmærksom på, hvor meget olie der sidder på
indersiden
> af glasset, for det er ikke uden betydning!

Jep, en sprøjte er da klart bedre...det var kun hvis det skulle være
lowbudget...

--
Med venlig hilsen
Hans
Kadett GSi 2,0
Suzuki 1100 E(Z)



Moller (07-04-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 07-04-02 17:31


"Lomme" <kal@ofir.dk> wrote in message
news:3cb05f0a$0$68735$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG
>
> Jeg har diskuteret frem og tilbage med en kolega om det er nødvendigt at
> skifte olien i forgaflen.
>
> Efter min mening burde den skulle skiftes på et eller andet tidspunkt,
hvad
> sider i ??

Du kan vælge mellem 2 ting.... køreegenskaber, eller dovenskab.

Vis du ikke har skiftet olie på din maskine i den tid du har den, så
skift det, det tager ik mange minutter, og enhver kan gøre det selv... husk
lige at skifte pakdåser nu du er i gang, de er for billige til at lade være.

Efter sådan et skift vil du næsten tro du har fået en ny MC, for det kan
mærkes enormt, hvis olien er blevet for gammel, fyldt med vand osv...

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251
Suzuki GT-380 som kan nu kan dreje, efter at ha fået skiftet olie i
forgaflen + nye dæk osv....
Og snart en Honda CB 600 F Hornet... hvis bare min bank siger ja på i
denne uge :)


>
> MVH
>
> Kasper
>
> VFR800
>
>



Martin Sørensen (07-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 07-04-02 17:46

> > Jeg har diskuteret frem og tilbage med en kolega om det er nødvendigt at
> > skifte olien i forgaflen.
> Du kan vælge mellem 2 ting.... køreegenskaber, eller dovenskab.
> Vis du ikke har skiftet olie på din maskine i den tid du har den, så
> skift det, det tager ik mange minutter, og enhver kan gøre det selv...
husk
> lige at skifte pakdåser nu du er i gang, de er for billige til at lade
være.

Så har jeg lige et par spørgsmål.
Jeg har også overvejet at skifte forgaffelolien, da den aldrig er blevet
skiftet mens jeg har haft min Seca.
Problemet er at det nærmeste jeg kommer på et værksted er en baggård, og har
derfor ikke mulighed for at hejse forenden op i noget. Tager det så kort tid
at man kan placere en person bagpå mens det ordnes?
Jeg regner med at man skal påfylde den mængde olie der står angivet i
værkstedshåndbogen, men hvordan skal man afmåle den? Er der et mærke man kan
påfylde efter?
Og hvilke specielle remedier/værktøjer ville det være smart at få indkøbt
inden operationen?

- Som det nok tydeligt høres, har jeg ikke prøvet at skifte det før, og vil
gerne være på forkant med problemerne, hvis/når de opstår..

--
signing off.. Martin Sørensen


>
> Efter sådan et skift vil du næsten tro du har fået en ny MC, for det
kan
> mærkes enormt, hvis olien er blevet for gammel, fyldt med vand osv...
>
> VH
> Lars Molnit
> MZ ETZ 251
> Suzuki GT-380 som kan nu kan dreje, efter at ha fået skiftet olie i
> forgaflen + nye dæk osv....
> Og snart en Honda CB 600 F Hornet... hvis bare min bank siger ja på i
> denne uge :)
>
>
> >
> > MVH
> >
> > Kasper
> >
> > VFR800
> >
> >
>
>



Moller (07-04-2002)
Kommentar
Fra : Moller


Dato : 07-04-02 18:09


> Så har jeg lige et par spørgsmål.
> Jeg har også overvejet at skifte forgaffelolien, da den aldrig er blevet
> skiftet mens jeg har haft min Seca.
> Problemet er at det nærmeste jeg kommer på et værksted er en baggård, og
har
> derfor ikke mulighed for at hejse forenden op i noget. Tager det så kort
tid
> at man kan placere en person bagpå mens det ordnes?

Du sætter den på Central benet... og en klods op mod motoren, så
forhjulet løftes... mere skal der ikke til :)

> Jeg regner med at man skal påfylde den mængde olie der står angivet i
> værkstedshåndbogen, men hvordan skal man afmåle den?

Du skal ha noget at måle det op med.... find et litermål i netto til en
10-20Kr. :) så er det ok.

> Og hvilke specielle remedier/værktøjer ville det være smart at få indkøbt
> inden operationen?

jeg brugte topnøglesæt, samt en stjerneskruetrækker til aftapnings
skruen... men gå ud og kig på den, og tjek efter hav mål der skal bruges,
især de 2 bolte oppe i toppen, kan være så store at et alm. harald nyborg
sæt ikke har den størelse... typisk 21-24mm nøgle.... men ellers burde nogen
af Seca folkene herinde vide om der er noget specielt med din :)

>
> - Som det nok tydeligt høres, har jeg ikke prøvet at skifte det før, og
vil
> gerne være på forkant med problemerne, hvis/når de opstår..

Godt sted at starte :) det er en af de letteste ting af servicere...
og så spares der en del i forhold til at værkstedet gør det :)

VH
Lars Molnit
P.S. Hvor i landet bor du ??? ku være en venlig sjæl herinde bor i
nærheden og vil hjælpe :)

>
> --
> signing off.. Martin Sørensen
>
>
> >
> > Efter sådan et skift vil du næsten tro du har fået en ny MC, for det
> kan
> > mærkes enormt, hvis olien er blevet for gammel, fyldt med vand osv...
> >
> > VH
> > Lars Molnit
> > MZ ETZ 251
> > Suzuki GT-380 som kan nu kan dreje, efter at ha fået skiftet olie i
> > forgaflen + nye dæk osv....
> > Og snart en Honda CB 600 F Hornet... hvis bare min bank siger ja på
i
> > denne uge :)
> >
> >
> > >
> > > MVH
> > >
> > > Kasper
> > >
> > > VFR800
> > >
> > >
> >
> >
>
>



Martin Sørensen (07-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 07-04-02 19:19

> > Jeg regner med at man skal påfylde den mængde olie der står angivet i
> > værkstedshåndbogen, men hvordan skal man afmåle den?
> Du skal ha noget at måle det op med.... find et litermål i netto til
en
> 10-20Kr. :) så er det ok.

Jeg tænkte bare på, hvor præcist det skulle være. I min skal der f.eks.
260ml olie i, og det er da lidt svært at måle præcist af med et billigt
litermål. Selv en lille variation må da betyde en hel del i dæmpningen?

> > - Som det nok tydeligt høres, har jeg ikke prøvet at skifte det før, og
> > vil gerne være på forkant med problemerne, hvis/når de opstår..
> Godt sted at starte :) det er en af de letteste ting af
servicere...
> og så spares der en del i forhold til at værkstedet gør det :)

Det er jo det.. Jeg har så også tænkt mig at kombinere det med et skift af
bremsevæske, og det er jeg lidt mere nervøs over for. Det har jeg nemlig
heller ikke prøvet før. Jeg har læst om nogle der har brugt dage for at få
udluftet systemet. Om det bare er dem der slet ikke kan finde ud af det skal
jeg ikke sige, men jeg vil nødig risikere at bremsen ikke virker optimalt
efter skiftet.

> P.S. Hvor i landet bor du ??? ku være en venlig sjæl herinde bor i
> nærheden og vil hjælpe :)

Aalborg.. Det ville jo være ovenud lækkert, hvis der var nogle der ville
hjælpe, evt. lægge værksted til.

--
signing off.. Martin Sørensen



Grunnet (07-04-2002)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 07-04-02 20:59

Hej Martin

> Jeg tænkte bare på, hvor præcist det skulle være. I min skal der f.eks.
> 260ml olie i, og det er da lidt svært at måle præcist af med et billigt
> litermål. Selv en lille variation må da betyde en hel del i dæmpningen?

Køb en 60 ml. engangssprøjte (kan bruges flere gange) på apoteket den koster mellem 10 og 15 kr.
Den har 2 ml. inddelinger så du kan ramme ret præcis.

Som svar på din senere tråd - den angivne mængde er pr. ben.

Hilsen Steen
GL500 SilverWing '84
CB400N '82
grunnet@12mail.dk
http://home.12mail.dk/~grunnet (Intet om MC)





Martin Sørensen (07-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 07-04-02 21:14

>> Jeg tænkte bare på, hvor præcist det skulle være. I min skal der f.eks.
>> 260ml olie i, og det er da lidt svært at måle præcist af med et billigt
>> litermål. Selv en lille variation må da betyde en hel del i dæmpningen?
>Køb en 60 ml. engangssprøjte (kan bruges flere gange) på
>apoteket den koster mellem 10 og 15 kr.
>Den har 2 ml. inddelinger så du kan ramme ret præcis.

Ja, det lyder som en god idé, tak.

>GL500 SilverWing '84

Kører den godt den 'nye'?

>CB400N '82

Og er du klar til at skille dig af med den gamle?

--
signing off.. Martin Sørensen



Grunnet (09-04-2002)
Kommentar
Fra : Grunnet


Dato : 09-04-02 16:22

> Ja, det lyder som en god idé, tak.
>
> >GL500 SilverWing '84
>
> Kører den godt den 'nye'?

Ja !

> >CB400N '82
>
> Og er du klar til at skille dig af med den gamle?

Tjaaa ! - Den er dog ikke klar endnu - skal have nyt bagdæk, nyt kædekit, nye bremseklodser i for og så et olie + filterskift - men modtager er jo heller ikke helt klar.

Hilsen Steen
GL500 SilverWing '84
CB400N '82 (der sælges med garanteret tab)
grunnet@12mail.dk
http://home.12mail.dk/~grunnet (Intet om MC)



RacerNiels (07-04-2002)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 07-04-02 19:06

"Martin Sørensen" <mosFJERN@laxity.dk> wrote in message
news:a8pt2m$39p$1@news.cybercity.dk...
> Så har jeg lige et par spørgsmål.
> Jeg har også overvejet at skifte forgaffelolien, da den aldrig er blevet
> skiftet mens jeg har haft min Seca.

Fin ide - jeg kunne i hvert fald godt mærke forskel. Husk at lugte til
olien - bare for sjov. Jo mere surt den lugter - jo mere trænger den til
udskiftning.

> Problemet er at det nærmeste jeg kommer på et værksted er en baggård, og
har
> derfor ikke mulighed for at hejse forenden op i noget. Tager det så kort
tid
> at man kan placere en person bagpå mens det ordnes?

Sæt en donkraft eller noget under motorblokken. Løft kun til forhjulet
slipper - ikke til baghjulet rører.
Husk lige at løsne alle skruer inden.

> Jeg regner med at man skal påfylde den mængde olie der står angivet i
> værkstedshåndbogen, men hvordan skal man afmåle den? Er der et mærke man
kan
> påfylde efter?

Intet mærke - brug et målebæger, og vær omhyggelig med at der kommer lige
meget olie i hvert ben!

> Og hvilke specielle remedier/værktøjer ville det være smart at få indkøbt
> inden operationen?

Armmuller, topnøglesæt og en tynd flad skruetrækker til at få låseringen op
med.


> - Som det nok tydeligt høres, har jeg ikke prøvet at skifte det før, og
vil
> gerne være på forkant med problemerne, hvis/når de opstår..


Der er ikke det store bøvl med det - det sværeste er at få lige meget i
hvert ben.

Niels
XS400-SS

PS. Hvis du vil have mere lyd i geden har jeg et par fine Jama-potter til
salg



Martin Sørensen (07-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 07-04-02 19:33

> > Problemet er at det nærmeste jeg kommer på et værksted er en baggård, og
> > har derfor ikke mulighed for at hejse forenden op i noget. Tager det så
kort
> > tid at man kan placere en person bagpå mens det ordnes?
> Sæt en donkraft eller noget under motorblokken. Løft kun til forhjulet
> slipper - ikke til baghjulet rører.

Det må jeg så lige eksperimentere lidt med..

> > Jeg regner med at man skal påfylde den mængde olie der står angivet i
> > værkstedshåndbogen, men hvordan skal man afmåle den? Er der et mærke man
> > kan påfylde efter?
> Intet mærke - brug et målebæger, og vær omhyggelig med at der kommer lige
> meget olie i hvert ben!

Ja, jeg kunne forestille mig at det kunne trække forgaflen skæv, hvis der er
stor forskel på mængden af olie.
Der skal 263ml i hvert ben, eller skal de fordeles på de to?

> PS. Hvis du vil have mere lyd i geden har jeg et par fine Jama-potter til
> salg

Min Motad 2-1 ser efter et år stadig ud som ny og den lyder da også fint
IMHO.

--
signing off.. Martin Sørensen



RacerNiels (07-04-2002)
Kommentar
Fra : RacerNiels


Dato : 07-04-02 21:31

"Martin Sørensen" <mosFJERN@laxity.dk> wrote in message
news:a8q3bs$d1f$1@news.cybercity.dk...
> Ja, jeg kunne forestille mig at det kunne trække forgaflen skæv, hvis der
er
> stor forskel på mængden af olie.
> Der skal 263ml i hvert ben, eller skal de fordeles på de to?

Hvert ben.


> Min Motad 2-1 ser efter et år stadig ud som ny og den lyder da også fint
> IMHO.

Jeg har også en og den kommer på igen - der er mere frihøjde, og hvis (når)
forrørene går i, er det kun på den ene side.
Jama'erne er der bedre lyd i, men jeg kan godt leve uden.

Niels





Armand (07-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 07-04-02 23:41


RacerNiels <d991793@student.dtu.XXXdk> skrev i en
news:a8q1r6$qvk$1@eising.k-net.dk...
>
> Fin ide - jeg kunne i hvert fald godt mærke forskel. Husk at lugte til
> olien - bare for sjov. Jo mere surt den lugter - jo mere trænger den
> til udskiftning.

Jeg sprang til og hjalp Henrik Lynnerup med at skifte hans pakdåser og
olie:
Efter adskillese og aftapning bredte ser sig en stank af rådden olie i
hele klubben =
Noget af en Ahaaa-oplevelse(tm) for den glade ejer, som havde været inde
på nogen med "er dét nu også nødvendigt?"

--
Armand.






Martin Sørensen (08-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 08-04-02 06:49

> > Fin ide - jeg kunne i hvert fald godt mærke forskel. Husk at lugte til
> > olien - bare for sjov. Jo mere surt den lugter - jo mere trænger den
> > til udskiftning.
> Jeg sprang til og hjalp Henrik Lynnerup med at skifte hans pakdåser og
> olie: Efter adskillese og aftapning bredte ser sig en stank af rådden olie
i
> hele klubben =
> Noget af en Ahaaa-oplevelse(tm) for den glade ejer, som havde været inde
> på nogen med "er dét nu også nødvendigt?"

Jeg har også på fornemmelsen, at det bliver tilfældet for mig.
Det er altså let at skifte pakdåserne når man alligevel har olien ude?
Mine ser ikke ud til at fejle noget, men kan det ikke være en god ide at
købe nogle nye alligevel? Så dyre kan de vel ikke være.

--
signing off.. Martin Sørensen



Armand (08-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 08-04-02 21:23


Martin Sørensen <mosFJERN@laxity.dk> skrev i en
news:a8ravc$1skj$1@news.cybercity.dk...
> >
> Det er altså let at skifte pakdåserne når man alligevel har olien ude?
> Mine ser ikke ud til at fejle noget, men kan det ikke være en god ide
at
> købe nogle nye alligevel? Så dyre kan de vel ikke være.

Hvis dit yderrør har en lille bundskrue bagpå eller udvendigt, er det
simpelt at skifte (á motorolie), hvorfor der ingen grund er til at gøre
så meget mere ud af det, som at skifte pakdåser (= afmontering af:
bremser, hjul, skærm (styr?) og teleskopben, for derefter at skille
benene fra hinanden!)!

--
Armand.




Martin Sørensen (08-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 08-04-02 23:05

> > Det er altså let at skifte pakdåserne når man alligevel har olien ude?
> Hvis dit yderrør har en lille bundskrue bagpå eller udvendigt, er det
> simpelt at skifte (á motorolie), hvorfor der ingen grund er til at gøre
> så meget mere ud af det, som at skifte pakdåser (= afmontering af:
> bremser, hjul, skærm (styr?) og teleskopben, for derefter at skille
> benene fra hinanden!)!

Jeps, de har nemlig den bundskrue. Jeg synes bare det lød som om at du synes
at det var meget nemt at skifte de pakdåser, når man nu alligevel var igang.
Jeg havde også lidt svært ved at forestille mig nemheden i det.
Men så er det jo fint, at de slet ikke fejler noget, de virker nærmest som
nye.

--
signing off.. Martin Sørensen



Armand (09-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 09-04-02 15:50


Martin Sørensen <mosFJERN@laxity.dk> skrev i en
news:a8t46s$1fuc$1@news.cybercity.dk...
> > > Det er altså let at skifte pakdåserne når man alligevel har olien
ude?
> > Hvis dit yderrør har en lille bundskrue bagpå eller udvendigt, er
det
> > simpelt at skifte (á motorolie), hvorfor der ingen grund er til at
gøre
> > så meget mere ud af det, som at skifte pakdåser
> Jeps, de har nemlig den bundskrue. Jeg synes bare det lød som om at du
> synes at det var meget nemt at skifte de pakdåser, når man nu
alligevel
> var igang.

Dét var Moller's mening!

> Jeg havde også lidt svært ved at forestille mig nemheden i det.
> Men så er det jo fint, at de slet ikke fejler noget, de virker nærmest
som
> nye.

Brugte, men tætte(!) pakdåser er endnu bedre end nye, derved at de
som sådan er kørt til og derved har lavere friktion end nyisatte!

--
Armand.



Martin Sørensen (12-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 12-04-02 18:47

> Hvis dit yderrør har en lille bundskrue bagpå eller udvendigt, er det
> simpelt at skifte (á motorolie), hvorfor der ingen grund er til at gøre
> så meget mere ud af det, som at skifte pakdåser (= afmontering af:
> bremser, hjul, skærm (styr?) og teleskopben, for derefter at skille
> benene fra hinanden!)!

Nu har jeg fået skiftet olien, så nu ved jeg også hvordan det gøres. Simpelt
nok, når man bare lige ved hvordan.
Jeg mangler blot at testkøre den.

Jeg tror ikke at den forrige olie var specielt gammel. Den var lige så klar
som den nye olie, og den lugtede heller ikke anderledes. Nu ved jeg
ihvertfald at der er frisk olie i, og det er jo rart nok.

Så skal jeg bare have lavet samme trick med bremsevæsken.

--
signing off.. Martin Sørensen



Armand (12-04-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 12-04-02 23:48


Martin Sørensen <mosFJERN@laxity.dk> skrev i en
news:a976j8$nk4$1@news.cybercity.dk...
>
> Nu har jeg fået skiftet olien, så nu ved jeg også hvordan det gøres.
> Simpelt nok, når man bare lige ved hvordan.


Tillykke med din nyvundne Ahaaa-oplevelse(tm) !

--
Armand.



Martin Sørensen (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Martin Sørensen


Dato : 13-04-02 00:12

> > Nu har jeg fået skiftet olien, så nu ved jeg også hvordan det gøres.
> > Simpelt nok, når man bare lige ved hvordan.
> Tillykke med din nyvundne Ahaaa-oplevelse(tm) !

Ja, de er nu gode nok.. Dem skal der nok komme flere af i nærmeste fremtid.


--
signing off.. Martin Sørensen



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408669
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste