|
| Årsregnskab og fradag Fra : Stoffer |
Dato : 07-04-02 16:10 |
|
Hej gruppe.
Jeg driver en lille virksomhed på deltid (personligt ejet
enkeltmandsvirksomhed) og har her nogle spørgsmål :
I regnskabsåret (1/1-2001 - 31/12-2001) har virksomheden haft
omsætning på 30.000 kroner. (ex.moms)
Da virksomheden er en consulting virksomhed er der ingen omkostninger
forbundet med omsætningen.
Jeg har været "tvunget" til at købe en bærbar computer i efteråret.
Den kostede 14.500 kroner og havde også en forsikring på 2000 kroner.
Desuden er der for virksomheden bestående brug for telefon og internet
forbindelse, hvilken jeg deler privat med virksomheden.
Regninger er ca.
- fastnet telefon : 3.200 (privatbrug 80%, virksomhed 20%)
- mobil telefon : 4.500 (privat ca. 30 %)
- internet ca. 4.000 (privat ca. 60%)
Alle tre ting står i mit navn.
Desuden har virksomheden en erhvervsforsikring (ansvar + inventar) som
koster 3.500 om året.
Til en kundes løsning var det nødvendigt at indkøbe litteratur for
2.000 (ex. moms)
Dertil kommer andre udgifter (porto mm) på ca. 1.000 ex. moms.
Jeg har fået fortalt, at en lillevirksomhed i ens stue ikke kan trække
dele af huslejen fra.
Hvordan vil årsopgørelsen sådan cirka komme til at se ud ? noget ala
Omsætning : 30.000
Telefonudgifter (0,2*3200+0,7*4500+0,4*4000) = 5390
Afskrivning på bærbar (0,25*14500) = 3625
Forsikringer 5500 kroner
Litteratur 2000 kroner
Yderlige omkostninger : 1000
Overskud før skat ialt = 12485
Er det noget t&s vil godtage, eller hvad ?
Er der andre måder at gøre tingene på ?
Mvh
S
| |
Henrik Olesen (07-04-2002)
| Kommentar Fra : Henrik Olesen |
Dato : 07-04-02 17:03 |
|
Lidt hjælp at hente:
http://www.eogs.dk/adm/eadmin/ediregn/ediguide.pdf
Hvis du er iværksætter kan man få gode råd på www.startfirma.dk
Mvh henrik
"Stoffer" <dsl28512@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:tin0bu0in5k7jm8blb8do7vefsm85fpo65@4ax.com...
> Hej gruppe.
>
> Jeg driver en lille virksomhed på deltid (personligt ejet
> enkeltmandsvirksomhed) og har her nogle spørgsmål :
>
> I regnskabsåret (1/1-2001 - 31/12-2001) har virksomheden haft
> omsætning på 30.000 kroner. (ex.moms)
> Da virksomheden er en consulting virksomhed er der ingen omkostninger
> forbundet med omsætningen.
>
> Jeg har været "tvunget" til at købe en bærbar computer i efteråret.
> Den kostede 14.500 kroner og havde også en forsikring på 2000 kroner.
>
> Desuden er der for virksomheden bestående brug for telefon og internet
> forbindelse, hvilken jeg deler privat med virksomheden.
>
> Regninger er ca.
> - fastnet telefon : 3.200 (privatbrug 80%, virksomhed 20%)
> - mobil telefon : 4.500 (privat ca. 30 %)
> - internet ca. 4.000 (privat ca. 60%)
> Alle tre ting står i mit navn.
>
> Desuden har virksomheden en erhvervsforsikring (ansvar + inventar) som
> koster 3.500 om året.
>
> Til en kundes løsning var det nødvendigt at indkøbe litteratur for
> 2.000 (ex. moms)
>
> Dertil kommer andre udgifter (porto mm) på ca. 1.000 ex. moms.
>
> Jeg har fået fortalt, at en lillevirksomhed i ens stue ikke kan trække
> dele af huslejen fra.
>
>
> Hvordan vil årsopgørelsen sådan cirka komme til at se ud ? noget ala
>
> Omsætning : 30.000
> Telefonudgifter (0,2*3200+0,7*4500+0,4*4000) = 5390
> Afskrivning på bærbar (0,25*14500) = 3625
> Forsikringer 5500 kroner
> Litteratur 2000 kroner
> Yderlige omkostninger : 1000
> Overskud før skat ialt = 12485
>
> Er det noget t&s vil godtage, eller hvad ?
> Er der andre måder at gøre tingene på ?
>
> Mvh
>
> S
| |
Henrik Olesen (07-04-2002)
| Kommentar Fra : Henrik Olesen |
Dato : 07-04-02 17:14 |
|
Glem det link jeg sendte, troede det var et andet :)
Undskyld, leder efter det rigtige link senere.
"Henrik Olesen" <henrik@nospam.talkative.dk> skrev i en meddelelse
news:a8pqfk$cf5$1@sunsite.dk...
> Lidt hjælp at hente:
>
> http://www.eogs.dk/adm/eadmin/ediregn/ediguide.pdf
>
> Hvis du er iværksætter kan man få gode råd på www.startfirma.dk
>
> Mvh henrik
>
>
>
> "Stoffer" <dsl28512@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> news:tin0bu0in5k7jm8blb8do7vefsm85fpo65@4ax.com...
> > Hej gruppe.
> >
> > Jeg driver en lille virksomhed på deltid (personligt ejet
> > enkeltmandsvirksomhed) og har her nogle spørgsmål :
> >
> > I regnskabsåret (1/1-2001 - 31/12-2001) har virksomheden haft
> > omsætning på 30.000 kroner. (ex.moms)
> > Da virksomheden er en consulting virksomhed er der ingen omkostninger
> > forbundet med omsætningen.
> >
> > Jeg har været "tvunget" til at købe en bærbar computer i efteråret.
> > Den kostede 14.500 kroner og havde også en forsikring på 2000 kroner.
> >
> > Desuden er der for virksomheden bestående brug for telefon og internet
> > forbindelse, hvilken jeg deler privat med virksomheden.
> >
> > Regninger er ca.
> > - fastnet telefon : 3.200 (privatbrug 80%, virksomhed 20%)
> > - mobil telefon : 4.500 (privat ca. 30 %)
> > - internet ca. 4.000 (privat ca. 60%)
> > Alle tre ting står i mit navn.
> >
> > Desuden har virksomheden en erhvervsforsikring (ansvar + inventar) som
> > koster 3.500 om året.
> >
> > Til en kundes løsning var det nødvendigt at indkøbe litteratur for
> > 2.000 (ex. moms)
> >
> > Dertil kommer andre udgifter (porto mm) på ca. 1.000 ex. moms.
> >
> > Jeg har fået fortalt, at en lillevirksomhed i ens stue ikke kan trække
> > dele af huslejen fra.
> >
> >
> > Hvordan vil årsopgørelsen sådan cirka komme til at se ud ? noget ala
> >
> > Omsætning : 30.000
> > Telefonudgifter (0,2*3200+0,7*4500+0,4*4000) = 5390
> > Afskrivning på bærbar (0,25*14500) = 3625
> > Forsikringer 5500 kroner
> > Litteratur 2000 kroner
> > Yderlige omkostninger : 1000
> > Overskud før skat ialt = 12485
> >
> > Er det noget t&s vil godtage, eller hvad ?
> > Er der andre måder at gøre tingene på ?
> >
> > Mvh
> >
> > S
>
>
| |
Stoffer (07-04-2002)
| Kommentar Fra : Stoffer |
Dato : 07-04-02 17:24 |
|
Ville det være så svært at svare direkte på spørgsmålet ?
Jeg har jo trods alt selv lavet et udkast og vil bare høre, om det er
ok?
Som du selv skriver i et followup, så er linket ikke rigtigt noget
værd.
Startfirma.dk har jeg set, men synes generelt, at informationen der er
for tynd.
Mvh
S
On Sun, 7 Apr 2002 18:02:31 +0200, "Henrik Olesen"
<henrik@nospam.talkative.dk> wrote:
>Lidt hjælp at hente:
>
> http://www.eogs.dk/adm/eadmin/ediregn/ediguide.pdf
>
>Hvis du er iværksætter kan man få gode råd på www.startfirma.dk
>
>Mvh henrik
>
>
>
>"Stoffer" <dsl28512@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
>news:tin0bu0in5k7jm8blb8do7vefsm85fpo65@4ax.com...
>> Hej gruppe.
>>
>> Jeg driver en lille virksomhed på deltid (personligt ejet
>> enkeltmandsvirksomhed) og har her nogle spørgsmål :
>>
>> I regnskabsåret (1/1-2001 - 31/12-2001) har virksomheden haft
>> omsætning på 30.000 kroner. (ex.moms)
>> Da virksomheden er en consulting virksomhed er der ingen omkostninger
>> forbundet med omsætningen.
>>
>> Jeg har været "tvunget" til at købe en bærbar computer i efteråret.
>> Den kostede 14.500 kroner og havde også en forsikring på 2000 kroner.
>>
>> Desuden er der for virksomheden bestående brug for telefon og internet
>> forbindelse, hvilken jeg deler privat med virksomheden.
>>
>> Regninger er ca.
>> - fastnet telefon : 3.200 (privatbrug 80%, virksomhed 20%)
>> - mobil telefon : 4.500 (privat ca. 30 %)
>> - internet ca. 4.000 (privat ca. 60%)
>> Alle tre ting står i mit navn.
>>
>> Desuden har virksomheden en erhvervsforsikring (ansvar + inventar) som
>> koster 3.500 om året.
>>
>> Til en kundes løsning var det nødvendigt at indkøbe litteratur for
>> 2.000 (ex. moms)
>>
>> Dertil kommer andre udgifter (porto mm) på ca. 1.000 ex. moms.
>>
>> Jeg har fået fortalt, at en lillevirksomhed i ens stue ikke kan trække
>> dele af huslejen fra.
>>
>>
>> Hvordan vil årsopgørelsen sådan cirka komme til at se ud ? noget ala
>>
>> Omsætning : 30.000
>> Telefonudgifter (0,2*3200+0,7*4500+0,4*4000) = 5390
>> Afskrivning på bærbar (0,25*14500) = 3625
>> Forsikringer 5500 kroner
>> Litteratur 2000 kroner
>> Yderlige omkostninger : 1000
>> Overskud før skat ialt = 12485
>>
>> Er det noget t&s vil godtage, eller hvad ?
>> Er der andre måder at gøre tingene på ?
>>
>> Mvh
>>
>> S
>
| |
Henrik Olesen (07-04-2002)
| Kommentar Fra : Henrik Olesen |
Dato : 07-04-02 17:35 |
|
Mht startfirma.dk
Så er helt nyt artikelmateriale på vej, men ellers brug foraet :)
Mht. dit udkast.. så kan der være forskellige problemer i at du fx. deler
tlf. mellem erhverv og privat.
Se fx:
http://www.startfirma.dk/startfirma/forum_vispost.php?id=42&pg_name=job&lng=
dk&kat=1494
"Stoffer" <dsl28512@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:<nis0bucrnph0gmr0fvf6ovchpppigg8gvl@4ax.com>...
> Ville det være så svært at svare direkte på spørgsmålet ?
> Jeg har jo trods alt selv lavet et udkast og vil bare høre, om det er
> ok?
>
> Som du selv skriver i et followup, så er linket ikke rigtigt noget
> værd.
>
> Startfirma.dk har jeg set, men synes generelt, at informationen der er
> for tynd.
>
> Mvh
>
> S
>
> On Sun, 7 Apr 2002 18:02:31 +0200, "Henrik Olesen"
> <henrik@nospam.talkative.dk> wrote:
>
> >Lidt hjælp at hente:
> >
> > http://www.eogs.dk/adm/eadmin/ediregn/ediguide.pdf
> >
> >Hvis du er iværksætter kan man få gode råd på www.startfirma.dk
> >
> >Mvh henrik
> >
> >
> >
> >"Stoffer" <dsl28512@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> >news:tin0bu0in5k7jm8blb8do7vefsm85fpo65@4ax.com...
> >> Hej gruppe.
> >>
> >> Jeg driver en lille virksomhed på deltid (personligt ejet
> >> enkeltmandsvirksomhed) og har her nogle spørgsmål :
> >>
> >> I regnskabsåret (1/1-2001 - 31/12-2001) har virksomheden haft
> >> omsætning på 30.000 kroner. (ex.moms)
> >> Da virksomheden er en consulting virksomhed er der ingen omkostninger
> >> forbundet med omsætningen.
> >>
> >> Jeg har været "tvunget" til at købe en bærbar computer i efteråret.
> >> Den kostede 14.500 kroner og havde også en forsikring på 2000 kroner.
> >>
> >> Desuden er der for virksomheden bestående brug for telefon og internet
> >> forbindelse, hvilken jeg deler privat med virksomheden.
> >>
> >> Regninger er ca.
> >> - fastnet telefon : 3.200 (privatbrug 80%, virksomhed 20%)
> >> - mobil telefon : 4.500 (privat ca. 30 %)
> >> - internet ca. 4.000 (privat ca. 60%)
> >> Alle tre ting står i mit navn.
> >>
> >> Desuden har virksomheden en erhvervsforsikring (ansvar + inventar) som
> >> koster 3.500 om året.
> >>
> >> Til en kundes løsning var det nødvendigt at indkøbe litteratur for
> >> 2.000 (ex. moms)
> >>
> >> Dertil kommer andre udgifter (porto mm) på ca. 1.000 ex. moms.
> >>
> >> Jeg har fået fortalt, at en lillevirksomhed i ens stue ikke kan trække
> >> dele af huslejen fra.
> >>
> >>
> >> Hvordan vil årsopgørelsen sådan cirka komme til at se ud ? noget ala
> >>
> >> Omsætning : 30.000
> >> Telefonudgifter (0,2*3200+0,7*4500+0,4*4000) = 5390
> >> Afskrivning på bærbar (0,25*14500) = 3625
> >> Forsikringer 5500 kroner
> >> Litteratur 2000 kroner
> >> Yderlige omkostninger : 1000
> >> Overskud før skat ialt = 12485
> >>
> >> Er det noget t&s vil godtage, eller hvad ?
> >> Er der andre måder at gøre tingene på ?
> >>
> >> Mvh
> >>
> >> S
> >
>
| |
Jørgen E. Madsen (08-04-2002)
| Kommentar Fra : Jørgen E. Madsen |
Dato : 08-04-02 00:37 |
|
> Regninger er ca.
> - fastnet telefon : 3.200 (privatbrug 80%, virksomhed 20%)
> - mobil telefon : 4.500 (privat ca. 30 %)
> - internet ca. 4.000 (privat ca. 60%)
> Alle tre ting står i mit navn.
>snip
> Telefonudgifter (0,2*3200+0,7*4500+0,4*4000) = 5390
Det ser meget fornuftigt ud, men fradrag hele telefonen, sæt x ved
virksomhedsordning og indtægtsfør kr. 3.000 som fri telefon. Det giver dig
et yderligere fradrag på ca. 6.500 kr. mod at tage de kr. 3.000 til indtægt.
Mvh. JørgenE
www.Revisor-Partner.dk
| |
The BMA man (11-04-2002)
| Kommentar Fra : The BMA man |
Dato : 11-04-02 21:46 |
|
On Mon, 8 Apr 2002 01:37:06 +0200, "Jørgen E. Madsen"
<elsted@madsen.mail.dk> wrote:
>
>Det ser meget fornuftigt ud, men fradrag hele telefonen, sæt x ved
>virksomhedsordning og indtægtsfør kr. 3.000 som fri telefon.
Hvis jeg indtægtsfører de 3.000 (er det i øvrigt plus moms?) skal jeg
så også angive værdi af fri telefon på min selvangivelse?
For så _har_ jeg jo betalt de 3.000 eller hvad?
Stay loving & keep cool
Brian Madsen
PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.
| |
Jørgen E. Madsen (21-04-2002)
| Kommentar Fra : Jørgen E. Madsen |
Dato : 21-04-02 22:41 |
|
>
> Hvis jeg indtægtsfører de 3.000 (er det i øvrigt plus moms?) skal jeg
> så også angive værdi af fri telefon på min selvangivelse?
> For så _har_ jeg jo betalt de 3.000 eller hvad?
>
Nej- de kr. 3.000 er totalt - ingen moms og hele udgiften i regnskabet, og kr. 3.000 på selvangivelsen som fri telefon - det er det.
Så alt over kr. 3.000 incl. internet, mobil - din evt. kones telefoner, børnenes internet osv. er incl. dette beløb.
Mvh. JørgenE
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.349 / Virus Database: 195 - Release Date: 15-04-02
| |
The BMA man (22-04-2002)
| Kommentar Fra : The BMA man |
Dato : 22-04-02 16:17 |
|
On Sun, 21 Apr 2002 23:41:18 +0200,
=?iso-8859-1?Q?J=F8rgen_E._Madsen?= <elsted@madsen.mail.dk> wrote:
>Nej- de kr. 3.000 er totalt - ingen moms og hele udgiften i regnskabet, =
>og kr. 3.000 p=E5 selvangivelsen som fri telefon - det er det.
Her siger du udgiften.
Betyder det, at jeg IKKE skal føre den private del som en indtægt
(eller rettere tilbageført udgift) men kun skal angive fri telefon på
selvangivelsen?
Så bliver det sgu da nemt at være til
Stay loving & keep cool
Brian Madsen
PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.
| |
Jørgen E. Madsen (22-04-2002)
| Kommentar Fra : Jørgen E. Madsen |
Dato : 22-04-02 22:20 |
|
> Her siger du udgiften.
> Betyder det, at jeg IKKE skal føre den private del som en indtægt
> (eller rettere tilbageført udgift) men kun skal angive fri telefon på
> selvangivelsen?
> Så bliver det sgu da nemt at være til
>
>
Ja, hvis du er i virksomhedsordningen er du at betragte som en "ansat" i dit firma, og så har du fri telefon, der bare skal noteres med kr. 3.000 på selvangivelsen. Der er normalt ikke nogen grund til ikke at være i virksomhedsordningen, da netto renteudgifter giver en større skatteværdi. Men hvis du skal sælge en ejendom ejet af virksomheden, bør man træde ud af virksomhedsordningen i det år salget sker, for så undgår man arbejdsmarkedsbidrag af avancen. Det kræver dog, at du ikke har sparet en masse op til lav skat i virksomhedsordningen, for så skal det beskattes på een gang i samme år som man udtræder.
Mvh. JørgenE
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.349 / Virus Database: 195 - Release Date: 15-04-02
| |
The BMA man (23-04-2002)
| Kommentar Fra : The BMA man |
Dato : 23-04-02 05:42 |
|
On Mon, 22 Apr 2002 23:20:14 +0200,
=?iso-8859-1?Q?J=F8rgen_E._Madsen?= <elsted@madsen.mail.dk> wrote:
>> Her siger du udgiften.
>> Betyder det, at jeg IKKE skal f=F8re den private del som en indt=E6gt
>> (eller rettere tilbagef=F8rt udgift) men kun skal angive fri telefon =
>p=E5
>> selvangivelsen?
>> S=E5 bliver det sgu da nemt at v=E6re til
>>
>>
>Ja, hvis du er i virksomhedsordningen er du at betragte som en "ansat" i =
>dit firma, og s=E5 har du fri telefon, der bare skal noteres med kr. =
>3.000 p=E5 selvangivelsen.
Hvad så, hvis jeg ikke kører efter virksomhedsordningen? (Det gør jeg
faktisk ikke)
Stay loving & keep cool
Brian Madsen
PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.
| |
Erik G. Christensen (22-04-2002)
| Kommentar Fra : Erik G. Christensen |
Dato : 22-04-02 22:58 |
|
The BMA man wrote:
> Her siger du udgiften.
> Betyder det, at jeg IKKE skal føre den private del som en indtægt
> (eller rettere tilbageført udgift) men kun skal angive fri telefon på
> selvangivelsen?
> Så bliver det sgu da nemt at være til
Det er desværre ikke korrekt.
Du bogfører en indtægt på tlf. udgifter efter moms på driftskontoen,
tillæger moms som du afregner normalt over sidste kvartals moms-
afregning,
og for at få regnskabet til at passe, fører du udgiften incl moms
på kapitalkonto (under privat udtræk), ialt 3.000 kr, dog
er der kommet cirkulære om, at det skal hæves med et par
hundrede for selvstændige, men det venter vi med.
--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'
ICQ # 59294864
| |
The BMA man (23-04-2002)
| Kommentar Fra : The BMA man |
Dato : 23-04-02 05:45 |
|
On Mon, 22 Apr 2002 23:58:14 +0200, "Erik G. Christensen"
<egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:
>Det er desværre ikke korrekt.
>Du bogfører en indtægt på tlf. udgifter efter moms på driftskontoen,
>tillæger moms som du afregner normalt over sidste kvartals moms-
>afregning,
Det er også sådan, jeg har opfattelsen af, det skal gøres.
>og for at få regnskabet til at passe, fører du udgiften incl moms
>på kapitalkonto (under privat udtræk), ialt 3.000 kr, dog
Ja - det er jo (næsten) klart logik
Men hvad så med selvangivelsen - skal jeg så også der angive værdi af
fri telefon? For som jeg ser det, har jeg jo netop så IKKE fri
telefon, men har lige betalt kr. 3000 privat for telefon.
Stay loving & keep cool
Brian Madsen
PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.
| |
Erik G. Christensen (23-04-2002)
| Kommentar Fra : Erik G. Christensen |
Dato : 23-04-02 06:05 |
|
The BMA man wrote:
> Men hvad så med selvangivelsen - skal jeg så også der angive værdi af
> fri telefon? For som jeg ser det, har jeg jo netop så IKKE fri
> telefon, men har lige betalt kr. 3000 privat for telefon.
Nej, du angiver resultat af virksomhed, som includerer din
private anvendelse af tlf. Og vedlægger et regnskab, hvoraf
det fremgår som en linie (måske to).
--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'
ICQ # 59294864
| |
The BMA man (23-04-2002)
| Kommentar Fra : The BMA man |
Dato : 23-04-02 14:07 |
|
On Tue, 23 Apr 2002 07:05:29 +0200, "Erik G. Christensen"
<egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:
>The BMA man wrote:
>
>> Men hvad så med selvangivelsen - skal jeg så også der angive værdi af
>> fri telefon? For som jeg ser det, har jeg jo netop så IKKE fri
>> telefon, men har lige betalt kr. 3000 privat for telefon.
Super - tak for svarene!!
Stay loving & keep cool
Brian Madsen
PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.
| |
J. Madsen (23-04-2002)
| Kommentar Fra : J. Madsen |
Dato : 23-04-02 12:18 |
|
> Det er desværre ikke korrekt.
> Du bogfører en indtægt på tlf. udgifter efter moms på driftskontoen,
> tillæger moms som du afregner normalt over sidste kvartals moms-
> afregning,
> og for at få regnskabet til at passe, fører du udgiften incl moms
> på kapitalkonto (under privat udtræk), ialt 3.000 kr, dog
> er der kommet cirkulære om, at det skal hæves med et par
> hundrede for selvstændige, men det venter vi med.
>
>
Jeg beklager at have nævnt kr. 3.000 - satsen er kr. 3583 incl. moms.
Mvh. Jørgen
| |
The BMA man (23-04-2002)
| Kommentar Fra : The BMA man |
Dato : 23-04-02 14:08 |
|
On Tue, 23 Apr 2002 13:17:50 +0200, "J. Madsen" <elsted@image.dk>
wrote:
>Jeg beklager at have nævnt kr. 3.000 - satsen er kr. 3583 incl. moms.
Hvor finder du et sådant tal?
For det ændrer sig vel fra år til år?
Stay loving & keep cool
Brian Madsen
PS. When answering me via email please remove NOSPAM from my email address.
| |
Jørgen E. Madsen (23-04-2002)
| Kommentar Fra : Jørgen E. Madsen |
Dato : 23-04-02 22:28 |
|
> Hvor finder du et sådant tal?
> For det ændrer sig vel fra år til år?
>
>
Fra udsendelse fra Told & Skat og fra vores håndbøger som revisor. Desværre havde jeg ikke en hjemme - derfor nævnte jeg et forkert tal..... man skal aldrig stole på sin hukommelse, når det gælder skattesatser, for som du nævner ændrer de sig konstant.
Mvh. JørgenE
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.349 / Virus Database: 195 - Release Date: 15-04-02
| |
Lars hult (22-04-2002)
| Kommentar Fra : Lars hult |
Dato : 22-04-02 10:11 |
|
> Det ser meget fornuftigt ud, men fradrag hele telefonen, sæt x ved
> virksomhedsordning og indtægtsfør kr. 3.000 som fri telefon. Det giver dig
> et yderligere fradrag på ca. 6.500 kr. mod at tage de kr. 3.000 til
indtægt.
Hvad betyder det at man vælger virksomheds ordningen.?
hilsen Lars
| |
Jørgen E. Madsen (22-04-2002)
| Kommentar Fra : Jørgen E. Madsen |
Dato : 22-04-02 22:23 |
|
> Hvad betyder det at man vælger virksomheds ordningen.?
>
> hilsen Lars
>
>
Du vælger skattemæssigt at blive betragtet som det der svarer til et selskab (ApS/A/S), med samme skat af det du lader blive i firmaet, mulighed for fri bil og som nævnt i denne tråd fri telefon mv.. Renter betragtes som en del af resultatet og giver altså fradragsret i et eventuelt overskud, hvor det uden for VO har en skatteværdi på laveste sats mens overskud har en værdi op til højeste sats.
Mvh. JørgenE
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.349 / Virus Database: 195 - Release Date: 15-04-02
| |
Stoffer (23-04-2002)
| Kommentar Fra : Stoffer |
Dato : 23-04-02 13:09 |
|
On Mon, 8 Apr 2002 01:37:06 +0200, "Jørgen E. Madsen"
<elsted@madsen.mail.dk> wrote:
Ok. Nu har jeg så lavet regnskabet, men balancen (og
kapitalforklaringen) giver mig lidt hovedpine.
Jeg har som sagt købt en bærbar i virksomheden i løbet af året og
afskrevet den med 25%.
Derved ender jeg op med :
Årets resultat 9500 kroner (rundet op)
Nu til balancen :
Aktiver :
-Bærbar (nypris xxxx, afskrevet xxxx) nuværende værdi 10500 (ca)
Passiver
- ????
Og hvad skal man skrive i kapitalforklaringen ?
Du skrev også, at man skulle afkrydse rubrik 151
(virksomhedsordningen) .. skal man bare ignorere 152-155 ?
Mvh
S
| |
Jørgen E. Madsen (23-04-2002)
| Kommentar Fra : Jørgen E. Madsen |
Dato : 23-04-02 22:44 |
|
> Ok. Nu har jeg så lavet regnskabet, men balancen (og
> kapitalforklaringen) giver mig lidt hovedpine.
>
> Jeg har som sagt købt en bærbar i virksomheden i løbet af året og
> afskrevet den med 25%.
>
> Derved ender jeg op med :
>
> Årets resultat 9500 kroner (rundet op)
>
>
> Nu til balancen :
>
> Aktiver :
> -Bærbar (nypris xxxx, afskrevet xxxx) nuværende værdi 10500 (ca)
>
> Passiver
> - ????
>
> Og hvad skal man skrive i kapitalforklaringen ?
>
> Du skrev også, at man skulle afkrydse rubrik 151
> (virksomhedsordningen) .. skal man bare ignorere 152-155 ?
>
>
Aktiver:
Driftsmidler:
Anskaffelse kr. 14.000
Afskrivning kr. 3.500
Saldo årets slutning 10.500
---------
Aktiver i alt 10.500
Gæld:
Ingen gæld 0
----------
Formue 10.500
Aktiver minus gæld 10.500
---------
Der fremkommer således:
Formue ved årets start 0
Overskud virksomhed 9.500
Indskudt privat 1.000
--------
Formue årets slutning 10.500 10.500
Det er en dødsyg revisor der har fundet på passiver - ingen af mine kunder vil synes det rimeligt, at deres formue står som gæld, og det er da også kun en måde at afstemme det på - altså at aktiver minus gæld giver formuen.
Men da man "har købt det" i vores regnskabsstandarder, skal du vise gæld og vise formue som tilsammen giver passiver, der skal stemme med aktiver.
Det sidste spørgsmål om virksomhedsordningen kan jeg ikke svare dig på uden at kende dine præcise tal, for her er det svære i ordningen. Men groft sagt kan du flytte noget af dit overskud til renter (lav beskatning og ingen am-bidrag), hvis du har en positiv formue i firmaet ved årets begyndelse.
Men det vil føre alt for vidt, hvis jeg skulle gennemgå reglerne i virksomhedsordningen. Der er ikke ret mange i skattevæsenet, der selv efter så mange år har forstået ordningen, og mange revisorer har også svært ved den selvom vi har vænnet os mere og mere til den, efter at have investeret oceaner af timer på kursus, fagbøger mv.. Den er svær- tro mig men genial, hvis man først forstår den, hvis man kan kalde noget så indviklet genialt.
Mhv. JørgenE
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.349 / Virus Database: 195 - Release Date: 15-04-02
| |
AN (09-04-2002)
| Kommentar Fra : AN |
Dato : 09-04-02 23:11 |
|
_______________________________
> Regninger er ca.
>
> - fastnet telefon : 3.200 (privatbrug 80%, virksomhed 20%)
>
> - mobil telefon : 4.500 (privat ca. 30 %)
>
> - internet ca. 4.000 (privat ca. 60%)
>
> Alle tre ting står i mit navn.
>
_________________________________
Jeg har et enkeltmandsfirma på "deltidsbasis"
Jeg har også fastnet- og mobiltelefon + internet
Telefonerne står i mit navn og Internetforbindelsen i virksomhedens navn.
Jeg gør følgende:
Fastnet telefon: 100% Virksomheden
Mobil telefon : 100% Virksomheden
Internet : 100% Virksomheden
Men, jeg bøgfører som udtaget fra virksomheden et årligt beløb på kr.
4.500,- incl. moms.
Dette beløb har T&S fastsat som værdien af fri telefon.
Godt nok er jeg på Færøerne, men jeg mener at vi har nøjagtig den samme
lovgivning på området.
Venlig hilsen,
AN
| |
Jørgen E. Madsen (22-04-2002)
| Kommentar Fra : Jørgen E. Madsen |
Dato : 22-04-02 22:24 |
|
> Men, jeg bøgfører som udtaget fra virksomheden et årligt beløb på kr.
> 4.500,- incl. moms.
> Dette beløb har T&S fastsat som værdien af fri telefon.
>
> Godt nok er jeg på Færøerne, men jeg mener at vi har nøjagtig den samme
> lovgivning på området.
>
>
I Danmark ville du snyde dig selv - kr. 4.500 er alt for meget, medmindre du taler ekstremt meget med familie i udlandet.
Mvh. JørgenE
---
Outgoing mail is certified Virus Free.
Checked by AVG anti-virus system ( http://www.grisoft.com).
Version: 6.0.349 / Virus Database: 195 - Release Date: 15-04-02
| |
AN (10-04-2002)
| Kommentar Fra : AN |
Dato : 10-04-02 01:05 |
|
_______________________________
> Regninger er ca.
>
> - fastnet telefon : 3.200 (privatbrug 80%, virksomhed 20%)
>
> - mobil telefon : 4.500 (privat ca. 30 %)
>
> - internet ca. 4.000 (privat ca. 60%)
>
> Alle tre ting står i mit navn.
>
_________________________________
Jeg har et enkeltmandsfirma på "deltidsbasis"
Jeg har også fastnet- og mobiltelefon + internet
Telefonerne står i mit navn og Internetforbindelsen i virksomhedens navn.
Jeg gør følgende:
Fastnet telefon: 100% Virksomheden
Mobil telefon : 100% Virksomheden
Internet : 100% Virksomheden
Men, jeg bøgfører som udtaget fra virksomheden et årligt beløb på kr.
4.500,- incl. moms.
Dette beløb har T&S fastsat som værdien af fri telefon.
Godt nok er jeg på Færøerne, men jeg mener at vi har nøjagtig den samme
lovgivning på området.
Venlig hilsen,
AN
___
| |
|
|