2 VB programmer på samme PC = problemer ??~
Fra : J@N

Dato : 01-02-01 08:09

Jeg har et mærkeligt problem.

På en PC er en af mine kollegaers program. Dette samler nogle filer op
automatisk og behandler dem ca hver 10 sekund via en timer.

Jeg har så et tilsvarende et program, som efterfølgende bruger de samme
filer til noget helt andet.

Vores programmer kan sagtens køre hver for sig på samme PC, men når de begge
skal køre (og det var faktisk meningen), så låser min kollegas program
fuldstændigt, når mit program startes.

Begge programmer skal slå op i diverse databaser via DAO (hmm, måske skulle
man kigge på ADO), men det er kun mit der også skal skrive i DB'en (Access
97). Desuden bruger jeg også Crystal Report til at udskrive lidt.

Nogen der har nogle guldkorn ????? For jeg er løbet tør

Jan

Fra : Jens Frøkjær

Dato : 01-02-01 15:53

Problemet kunne være noget med at man læser den samme fil samtidig af 2
programmer. Hvis filen ikke er lukket igen, jeg har ikke nogen god
løsning, det skulle dog lige være at oprette kopi af filen før den
åbnes......
--
MVH Jens Frøkjær
usenet@_NOSPAM_frokjaer.net

Sent via Deja.com
http://www.deja.com/

Fra : J@N

Dato : 02-02-01 08:01

"Jens Frøkjær" <superfrog@my-deja.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> programmer. Hvis filen ikke er lukket igen, jeg har ikke nogen god
> løsning, det skulle dog lige være at oprette kopi af filen før den

Nja, nu er funktionen af programmerne således at først læser mit program
filen. Når jeg er færdig, flytter jeg den over i en anden mappe, hvor det
andet program så tager fat i den.

Problemet opstår bare det at jeg åbner mit program, så det er nok noget
andet.

Jan

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-02-01 08:57

"J@N" <Nowhere@InSpace.Com> wrote in message

> Problemet opstår bare det at jeg åbner mit program, så det er nok noget
> andet.

Manglende DoEvent?
Normalt tager et VB program alle ressourcer

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Mads Andreasen

Dato : 02-02-01 12:02

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message

> "J@N" <Nowhere@InSpace.Com> wrote in message

> Manglende DoEvent?
> Normalt tager et VB program alle ressourcer
>
> mvh/Peter Lykkegaard

Hejsa
Peter: Det er noget vrøvl. Et VB program optager ikke alle resourcer.
DoEvents bruges hvis du i dit VB program har en funktion der tager *meget*
lang tid. I disse situationer er der ikke andre programmer får lov at
behandle deres messages, med DoEvents får de tid til det.

J@N:
Jeg har umiddelbart ikke nogen gylden løsning, men kan du ikke prøve at få
begge VB projekter over på samme maskine. Så kan du åbne 2 udgaver af VB med
hver deres projekt og så debugge dem samtidig for. Det er nok den nemmeste
måde at prøve at finde fejlen.

--
-Mads
---------------------------------------

Fra : J@N

Dato : 02-02-01 13:17

"Mads Andreasen" <man@aub.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
med
> hver deres projekt og så debugge dem samtidig for. Det er nok den nemmeste

Den ide var ikke så tosset, jeg har rent faktisk min kollegaes projekt på
min maskine ved en tilfældighed.

Jeg prøver det, og takker og bukker for forslaget.

Jan

Fra : J@N

Dato : 08-02-01 11:40

> [...]
> min maskine ved en tilfældighed.
>
> Jeg prøver det, og takker og bukker for forslaget.

Hmmm, jeg er i SVÆRE problemer.

Jeg kan ikke genskabe fejlen - hele tiden.

I en ud af 50 gange låser min kollegas program.

Det er som om mit program stjæler focus konstant, når det går galt. Selvom
jeg endda lukker mit program ned, så det KUN er min kollegaes program, der
kører, så er der et eller andet der stjæler focus fra min kollegas program.
Og det er lidt trist, da han laver udskrift i ACTIVATE event'et på nogle
forskellige forme. Men da de ikke aktiveres, pga manglende fokus, stopper
programmet, da formen ikke lukkes ned.

Så, jeg har kun en ting at sige: HJÆÆÆÆÆÆÆÆLP

Jan

Fra : Mads Andreasen

Dato : 08-02-01 11:59

"J@N" <Nowhere@InSpace.Com> wrote in message

[CUT]> >
> [...]
> programmet, da formen ikke lukkes ned.
>
> Så, jeg har kun en ting at sige: HJÆÆÆÆÆÆÆÆLP

Hejsa

Opstår der kun problemer når du kører/har kørt dit program eller er det også
når du bare starter din kollegas program?
Gør det nogen forskel hvilket program du starter op først?

Hvis din kollegas program får "stjålet" sin fokus også efter du har lukket
dit program ned, så kunne det måske tyde på en fejl i din kollegas program.
Prøv måske at kigge lidt nærmere på hvad der sker i Activate events'ne (hvis
det er muligt kommenter dem ud og se hvad der så sker).

-Mads

Fra : J@N

Dato : 08-02-01 12:53

> [...]
(hvis
> det er muligt kommenter dem ud og se hvad der så sker).

Det er KUN i min kollegas program der sker fejl. Og åbningsrækkefølgen ser
ud til at være ligegyldig.

Funktionaliteten er som følger i begge programmer:

En Timer åbner en form, hvor der så udskrives noget i Activate event'et (for
at kunne vise formen FØR der udskrives). I mit program har jeg sikret mig,
at Activate kun kan knaldes af en gang for hver gang formen får Focus, men
det har min kollega ikke. Dette gøres på følgende måde:

Private Sub Form_Activate()
If Loaded Then Exit Sub
Loaded = True
End Sub

Private Sub Form_Load()
Loaded = False
End Sub

Men hele formiddagen har jeg testet, brugt 500-1000 ark papir, men fejlen er
KUN opstået 2-3 gange på 4 timer og derfor er den lidt svær at "genskabe" og
dermed trace.

Så jeg er lidt på bar bund her.

Jan

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 13:29

> [...]
er
> KUN opstået 2-3 gange på 4 timer og derfor er den lidt svær at "genskabe"

Kører du/I noget error handling mht åbne/lukkede filer og filer under
oprettelse?
Kunne være en mulighed

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jan Vennike

Dato : 08-02-01 13:46

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er
> og

> Kører du/I noget error handling mht åbne/lukkede filer og filer under

Jeps, vi har begge en Error Got Fejl, hvor vi hopper ud af læsefunktionen
samt giver brugeren besked via en listbox - og der kommer intet.

Jan

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 08-02-01 14:36

"Jan Vennike" <jv@miljodata.dk> wrote in message

> Jeps, vi har begge en Error Got Fejl, hvor vi hopper ud af læsefunktionen
> samt giver brugeren besked via en listbox - og der kommer intet.

Det var da noget drastisk, lav et delay hvis filen er låst pga læsning
Noget ala

Select Case Err.Number
Case 70 ' Permisson denied
Sleep 5000 ' wait 5 seconds
Resume
Case Else
GoTo Exit_Main
End Select

Husker I at lukke filen ved "Fejl"?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jan Vennike

Dato : 08-02-01 14:46

> "Jan Vennike" <jv@miljodata.dk> wrote in message

> Det var da noget drastisk, lav et delay hvis filen er låst pga læsning
> [...]
Nu er det sådan at vi forsøger at læse filerne med X sekunders mellemrum. Så
selv om vi misser at læse filen denne her gang, så prøver vi igen efter X
sekunder. (typisk 5-10 sekunder)

Men nu er funktionaliten altså også:

Filer placeres i mappe A af et administrativt system (Navision), hvor mit
program behandler dem. Når jeg er færdig, kopierer jeg dem til mappe B,
hvor min kollegas program læser dem, så vi kan såmænd ikke engang komme til
at læse dem samtidig.

Men jeg har endnu ikke oplevet at nogen af programmerne er kommet ud med en
meddelelse om at den ikke kunne læse filen.

Jan

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 09-02-01 09:53

> [...]
> program behandler dem. Når jeg er færdig, kopierer jeg dem til mappe B,
> hvor min kollegas program læser dem, så vi kan såmænd ikke engang komme

Nope men din kollegas program kan læse filen, mens du er ved at skrive
(kopiere filen) og så fåar du en access violation
Det var det problem jeg havde/har

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jan Vennike

Dato : 13-02-01 12:38

> [...]
> >
> Nope men din kollegas program kan læse filen, mens du er ved at skrive
> (kopiere filen) og så fåar du en access violation

Nu har jeg endelig løst problemet.

Det er således at begge programmer åbner en seperat form, når der skal
udskrives. Dvs det kan godt ske samtidig, da der løber en masse filer
igennem.

Efter at have lagt udskriften ned i nogle funktioner, låser de ikke mere.
Mystisk.

Jan

Fra : Thomas Schulz

Dato : 05-02-01 23:44

> Nja, nu er funktionen af programmerne således at først læser mit program
> filen. Når jeg er færdig, flytter jeg den over i en anden mappe, hvor det
> andet program så tager fat i den.

Kan det andet program så ikke prøve at læse en fil inden du har fået den
flyttet helt over?

Thomas