Delphi SQL
Fra : Hans Kurt Hansen

Dato : 07-04-02 13:46

Hej

Er der en/nogle her i gruppe der kan forklare hvorfor jeg får en

"Invalid fieldname.
postnr."

når jeg forsøger med følgende SQLstreng

select
tbl_personer."Personid",
tbl_personer."Fornavn",
tbl_personer."Efternavn",
tbl_personer."Adresse",
tbl_personer."Postnr",
tbl_postnummer."By"
From "tbl_personer.DB"
join "tbl_Postnummer.db"
on (tbl_personer.postnr = tbl_postnummer.postnummerid)

Findes der nogle bøger der beskriver brug af SQL i delphi.

Jeg har købt "The Tomes af Delphi Win 32 Database Developers Guide" af
Warren Rachle, men jeg syntes ikke den forklarer brug af join særlig godt,
det omtales og det var så det.

På forhånd tak, hvis der er nogle der vil bruge lidt tid på mit problem.
Hans Kurt Hansen

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 07-04-02 14:34

"Hans Kurt Hansen" <boegelund@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Er der en/nogle her i gruppe der kan forklare hvorfor jeg får en
>
> "Invalid fieldname.
> postnr."

Det er localSQL, så det burde ikke være casesensitive. Jeg bider dog mærke
i, at du refererer til både tbl_personer."Postnr" og tbl_personer.postnr og
mon ikke det er her, du skal finde fejlen. Prøv f.eks at skrive

on (tbl_personer."Postnr" = tbl_postnummer.postnummerid)

i stedet for...

> Findes der nogle bøger der beskriver brug af SQL i delphi.

Der er ikke forskel på SQL i Delphi, og SQL som det er implementeret på de
enkelte databaser. Brug din databases SQL-manual som guide. Tænker du
specifict på local-SQL, mener jeg aldrig der er lavet andet dokumentation
end den du finder hvis f.eks søger på "local SQL" i databasedesktoppens
hjælpefil...Men det kan være jeg tager fejl. Alternativt kunne du finde
noget gammel Paradox-dokumentation.

> Jeg har købt "The Tomes af Delphi Win 32 Database Developers Guide" af
> Warren Rachle, men jeg syntes ikke den forklarer brug af join særlig godt,
> det omtales og det var så det.

LocalSQL er også noget nær det allermest sparsomme der findes - man kan vel
næsten ikke kalde det SQL længere, set i forhold til den styrke, SQL ellers
besidder. Selvom man kan lave nogle simple joins, tvivler jeg på det kan
bruges til noget særligt avanceret eller konkret. Jeg ville bestemt bruge en
Interbase, Oracle, DB2, MSSQL eller lignende i stedet...

Fra : Hans Kurt Hansen

Dato : 08-04-02 21:24

"David A. D. Konrad" <david_konrad@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mon ikke det er her, du skal finde fejlen. Prøv f.eks at skrive
>
> on (tbl_personer."Postnr" = tbl_postnummer.postnummerid)

Det er ikke det der er problemet, men det er syntaksen omkring on
(tbl_personer.Postnr = tbl_postnummer.postnummerid)
hvis jeg ændrer tbl_personer.Postnr til tbl_personer.postnr ændres
fejlmeddelsen tilsvarende. Jeg har prøvet at oprette index for postnr og
postnummerid er nøglefelt , jeg har prøvet med Access, hvor jeg har oprettet
en forespørgsel og vist den som sql og kopieret den, med samme resultat, kan
det have noget at gøre med feltet by i tbl_postnummer der jo er et
reserveret ord.?

Det må prøves.

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 09-04-02 14:31

> Det må prøves.

Ja, jeg har netop selv lavet en paradoxtabel med et "by"-felt...Det gav
samme fejl.