Er du glad i Herren?
Fra : happy clapper

Dato : 07-04-02 13:18

Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer Lad jeres milhed
blive kendt af alle mennesker HERREN ER NÆR. Filliperbrev 4.4

Husk at Jesus osse elsker med dig. han er nær Hallejula!!

KH
jens

"Alle folkeslag klap i hænnerne bryd ud i jubelråb for Gud!"

Fra : - Nothing Is True - ~

Dato : 07-04-02 23:35

> Glæd jer altid i Herren! Jeg siger atter: Glæd jer Lad jeres milhed
> blive kendt af alle mennesker HERREN ER NÆR. Filliperbrev 4.4

Er det noget du kan bevise ? At herren er nær.

Fra : happy clapper

Dato : 08-04-02 20:53

Beviset er at finne i Guds ord og Jesu Kristi vidnesbyrt
Får det står skrevet at Herren er nær ved dem hvis hjerte er knust og
han fralser dem hvis ånd er sønnerbrudt. og osse Paulus skriver til
filipenserne at herren er nær
og Herren nærhed kan mærkes af envær der er har modtaget den sanne dåb
ved den helligond!

KH
Jens

Fra : - Nothing Is True - ~

Dato : 08-04-02 22:38

> [...]
> filipenserne at herren er nær
> og Herren nærhed kan mærkes af envær der er har modtaget den sanne dåb

Bare fordi nogen har skrevet noget, er ikke ensbetydende med at det er sandt
eller det sker. Jeg er da døbt, men jeg har aldrig mærket hans nærvær. Og
slet ikke når, jeg har det af helevede til. hmm måske er det bare beviset på
at jeg nok ikke er frelsermatriale hehehe.. who knows.

Fra : Willy Brochs

Dato : 09-04-02 17:22

"- Nothing Is True - Ex. Purefication Through Pain"
<ChaOZ@NothingIsTrue.Null> skrev i melding

> [...]
> slet ikke når, jeg har det af helevede til. hmm måske er det bare beviset

> at jeg nok ikke er frelsermatriale hehehe.. who knows.

Venn, du har kanskje aldri søkt Gud med iver etter Gud fra dypet av ditt
indre? Prøv det, og du vil aldri angre!

Willy Brochs

Fra : - Nothing Is True - ~

Dato : 09-04-02 22:07

> [...]
Og
> på
>
> Venn, du har kanskje aldri søkt Gud med iver etter Gud fra dypet av ditt

Nu er det svært at søge gud, når man ikke tror at han findes og man synes
der er alt for mange ting i biblen, der totale selvmodsigelser. Jeg har nu
heller aldrig prøvet på det. Men heldigvis er jeg da bare blevet stærkere af
de hårde tider jeg har haft (hvilket iøvrigt er en del år siden). Men til
dem som har fundet eller finder gud... hey good for you. Så længe du er
glad... og er i live, og man ikke tvinger folk til at tror på gud. Så har
jeg ikke noget problem med det.

MvH
B.E

Fra : Andreas Falck

Dato : 10-04-02 07:45

"- Nothing Is True - Ex. Purefication Through Pain"
<ChaOZ@NothingIsTrue.Null> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Nu er det svært at søge gud, når man ikke tror at han findes
> og man synes der er alt for mange ting i biblen, der totale
> selvmodsigelser.

Dette er en påstand der ofte fremføres af ikke-troende, men man har
aldrig gjort sig den ulejlighed reelt at underbygge sin påstand
herom. - Vil du gøre fosøget?

"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 10-04-02 20:36

"Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> mælte sligt:

[selvmodsigelser i Bibelen]

>Dette er en påstand der ofte fremføres af ikke-troende

Jeg hører det jævnt tit også indrømmet af troende.

>men man har aldrig gjort sig den ulejlighed reelt at
>underbygge sin påstand herom.

Selvfølgelig har man det. Jeg tror det var dig selv, der afviste Skeptic's
Annotated Bible i sidste uge. Det er underbygget utallige gange. Det gør bare
ingen forskel, hvis man på forhånd mener, at Bibelen er fejlfri. En påstået
"fejl" kan *altid* omtolkes, mere eller mindre overbevisende, men man kan ikke
tvinge folk til at lade sig overbevise.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"But it comes with a free Froghurt!"

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-04-02 10:47

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:dk49bucjmpv4dqemj053iv50sndctqvfnl@4ax.com...
> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> mælte sligt:

> [selvmodsigelser i Bibelen]

[ ... ]

> Selvfølgelig har man det. Jeg tror det var dig selv, der
> afviste Skeptic's Annotated Bible i sidste uge.

En hurtig gennemlæsning af dele af deres liste med såkaldte
selvmodsigelser giver det helt klare indtryk at langt de fleste slet
ikke er selvmodsigelser, men enkeltstående udsagn klippet ud af deres
sammenhæng. På en sådan måde kan man få selv den mest sammenhængende
udsagnskæde til at virke selvmodsigende.

> Det er underbygget utallige gange.

I al fald ikke af Skeptic's Annotated Bible. De har ikke underbygget
en disse, men støet om sig med løsrevne udsagn og deltekster. Det er
ikke seriøs, saglig og faglig tekstkritik.

> Det gør bare ingen forskel, hvis man på forhånd mener,
> at Bibelen er fejlfri.

Har nogen som helst steder set mig påstå at Bibelen skulle være
fejlfri. Selvfølgelig kan der da være fejl i Bibelen. Nogle opstået
som afksrivningsfejl, oversættelsesfejl osv. Andre kan være fejl der
er opstået fordi forfatteren har været fejlinformeret om nogle (f.eks.
historiske) facts og data. Her er det ikke anderledes end med alle
andre af oldtidens skrifter.

> En påstået "fejl" kan *altid* omtolkes, mere eller mindre
> overbevisende, men man kan ikke tvinge folk til at lade
> sig overbevise.

Når vi støder på en tilsyneladende "fejl" eller "selvmodsigelse" i
Bibelen, er det altid værd at undersøge hvad resten af Bibelen
fortæller om det der blev fremholdt i det "selvmodsigende" sted. Det
kunne jo godt tænkes at der, når det kom til stykket, slet ikke var
tale om en egentlig selvmodsigelse, men måske blot en uklar tekst.

Men igen - jeg tilhører altså ikke den fløj der hårdnakket påstår at
der slet ikke findes "fejl" i Bibelen. Men jeg vil forsat opponere mod
den måde det bliver fremstillet på af Skeptic's Annotated Bible, da
det er noget forvrøvlet bavl de kommer frem med på deres hjemmeside.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-04-02 21:43

> [...]
>selvmodsigelser giver det helt klare indtryk at langt de fleste slet
>ikke er selvmodsigelser, men enkeltstående udsagn klippet ud af deres

Jojo, det fremgår tydeligt, at du mener dette. Det ændrer dog ikke ved, at
folk har gjort sig en stor ulejlighed for at opremse og systematisere alle
disse selvmodsigelser og altså dermed *har* gjort sig den ulejlighed at
underbygge sin påstand. At du så afviser det, er jo en anden sag.

>Har nogen som helst steder set mig påstå at Bibelen skulle være
>fejlfri.

Nej, jeg forklarer bare, hvorfor jeg mener, at sådanne debatter er nytteløse.

> [...]
>er opstået fordi forfatteren har været fejlinformeret om nogle (f.eks.
>historiske) facts og data. Her er det ikke anderledes end med alle

Aha. Kan du da nævne nogen fejl fra forfatterens side?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Gud døde dengang mennesker fandt det fornødent at bevise hans existens,
han blev begravet da de opdagede, at der ikke var noget der talte mod

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-04-02 22:10

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:33tbbuohros2i5no4kk252eat72tnbm22e@4ax.com...
> [...]

> og systematisere alle disse selvmodsigelser og altså dermed
> *har* gjort sig den ulejlighed at underbygge sin påstand. At

Du plejer at se langt mere sagligt og seriøst på tingene end det du
her giver udtryk for.

En påstand er jo ikke underbygget ved at man gentagne gange fremsætter
sin påstand! - og andet er det jo slet ikke man gør på den der
underlødige side! - Kom med noget med kød på istedet, så kan vi
seriøst bruge tid på at debatere det!

[ ... ]

> Nej, jeg forklarer bare, hvorfor jeg mener, at sådanne debatter
> er nytteløse.

Altså det vare en retorisk udgydelse

> Aha. Kan du da nævne nogen fejl fra forfatterens side?

Tja, der er jo den der med at "han blev konge som 20-årig" og et andet
sted om den samme konge "han blev konge som 40-årig". Jeg mener at det
er et sted i en af Kongebøgerne. Andre lignende eksempler kunne
sikkert godt fremdrages.

Og så er der jo også et andet aspekt der heller ikke må glemmes: det
er jo stort set helt umuligt for langt den største del af teksternes
vedkommende, med 100 procents sikkerhed at angive hvad der var den
præcise oprindelige originale ordlyd fra forfatterens egen pen. - Og
nej, jeg forsøger heller ikke her at postulere at den således tænkte
oprindelige originaltekst fra forfatterens egen pen skulle have været
helt og aldes og total fejlfri på enhver tænkelig måde, - det være sig
langt fra at jeg ville fremføre en sådan påstand!

Så der mangler altså stadig at blive fremført seriøse og saglige
argumenter for reelt eksisterende selvmodsigelser, der vil have en
menigsforstyrrende indflydelse på det givne udsagn.

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 11-04-02 22:34

>Du plejer at se langt mere sagligt og seriøst på tingene end det du
>her giver udtryk for.

Yadda yadda - du plejer at være meget kønnere, end du er nu.

>En påstand er jo ikke underbygget ved at man gentagne gange fremsætter
>sin påstand!

Nej, men påstanden om, at der findes selvmodsigelser i Bibelen *bliver*
underbygget af, at man opregner en lang liste af sådanne selvmodsigelser.

>- og andet er det jo slet ikke man gør på den der underlødige side!

Jo. Der opregnes faktisk en masse sådanne selvmodsigelser. Siden skriver ikke
bare: "Der er selvmodsigelser i Bibelen" hundrede gange i træk.

>Kom med noget med kød på istedet, så kan vi
>seriøst bruge tid på at debatere det!

Hvad vil du debattere?

Har du i øvrigt set <news:<u6m77uog1j3b48blo84m2p7li6sgvn7eau@4ax.com>?

> [...]
>sted om den samme konge "han blev konge som 40-årig". Jeg mener at det
>er et sted i en af Kongebøgerne. Andre lignende eksempler kunne

Og hvorfor er det så ikke en underbyggelse af påstanden om selvmodsigelser,
når nu Skeptic's Annotated Bible nævner dette sted?

>Så der mangler altså stadig at blive fremført seriøse og saglige
>argumenter for reelt eksisterende selvmodsigelser

Du har lige selv givet en.

>der vil have en menigsforstyrrende indflydelse på det givne udsagn.

Det var ikke en betingelse i udgangspunktet; hvad mener du i øvrigt helt
nøjagtig med det udtryk?

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Uden nye guder bliver alle gamle religioner før eller siden kvalt.
De religioner der forbyder nye guder, tager kvælertag på sig selv."

Fra : Andreas Falck

Dato : 11-04-02 23:05

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <hobbes@post1.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:jpvbbu88qv422b4i488c7m5bhkctl3ts21@4ax.com...
> "Andreas Falck" <admin@bibeltro.dk> mælte sligt:

[ ... ]

> Yadda yadda - du plejer at være meget kønnere, end du er nu.

Ikke korrekt, jeg er både blevet klippet, har fået studset skæget og
været i bad siden sidst! - Og så var det endda en kompliment til din
generelle høje grad af seriøsitet jeg kom med

[ ... ]

> Jo. Der opregnes faktisk en masse sådanne selvmodsigelser.
> Siden skriver ikke bare: "Der er selvmodsigelser i Bibelen"
> hundrede gange i træk.

Der opregnes noget de påstår er selvmodsigelser, uden reelt at gøre
sig den ulejlighed at nærmere forklare, ud fra tekst og sammenhæng, at
forklare præcist hvori denne selvmodsigelse består.

Og den der med de 20 år og de 40 år kan jeg ikke tage seriøst som en
reel seriøs eksempel på en selvmodsigelse, der skulle kunne gøre
Bibelen mindre troværdig. Og hensigten med den der underlødige side er
jo at promovere at Bibelen er helt og aldeles uvederhæftig.

> Hvad vil du debattere?
>
> Har du i øvrigt set

Jeg får:
"430 No such article"

Hvilken gruppe og hvilken tråd er den postet i og med hvilken dato og
klokkeslet?

> Og hvorfor er det så ikke en underbyggelse af påstanden om
> selvmodsigelser, når nu Skeptic's Annotated Bible nævner
> dette sted?

Fordi der jo ikke reelt er tale om en selvmodsigelse der kan rykke ved
den generelle troværdighed til Bibelen og dens indhold. Hvis den slags
bagatelagtige småfejl skal være udslagsgivende, findes der vel næppe
et eneste værk fra oldtiden, der vil kunne regnes for troværdigt
overhovedet.

> Du har lige selv givet en.

Nixen, den af mig fremførte, kan ikke betragtes som en seriøs og
saglig dokumenteret selvmodsigelse der skulle gøre Bibelen utroværdig
på nogen måde. Kom med noget der virkelig er kød på, og lad os så se
på det!

> Det var ikke en betingelse i udgangspunktet; hvad mener du i øvrigt
> helt nøjagtig med det udtryk?

Skal der være nogen seriøsitet og saglighed over debatten, skal der
vel ikke stilles andre litterære krav til dette skrift end man ville
gøre til et hvilket som helst andet skrift fra oldtiden.

Hvade vi haft det helt oprindelige manuskrift direkte fra forfatterens
egen pen, kunne vi naturligvis stille ret strenge krav til den præcise
formulering i et sådant skrift. Men nu er vi altså kun i besiddelse af
en rekonstrueret "grundtekst", der bygger på en masse
afskriftsmanuskripter med tusindvis af større eller mindre
tekstvarianter. Dette forhold er vi jo altså også nødsaget til at tage
med i en seriøs behandling af denne problemstilling.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 09-04-02 06:50

"happy clapper" <jensbondejensen@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> filipenserne at herren er nær
> og Herren nærhed kan mærkes af envær der er har modtaget den sanne dåb

Du må meget undskylde, men jeg kan ikke lade være at studse lidt her...

Hvad pokker hedder egentlig Phillipis indbyggere? FORHÅBENTLIG er det da
ikke "filipenser"! (latinsk for bumser)

"Philipinere" som i bestemt form bliver "Philipinerne"? ;-D

Undskyld, jeg har været på arbejde hele natten og er lidt overtræt...

Men dèt var da godt nok et svært ord at have med at gøre!

Man kunne skrive oplagte teologivittigheder over det...

Anders Peter Johnsen

Fra : Willy Brochs

Dato : 09-04-02 17:19

"- Nothing Is True - Ex. Purefication Through Pain"
<ChaOZ@NothingIsTrue.Null> skrev i melding

> Er det noget du kan bevise ? At herren er nær.

Nei, det kan ikke bevises. Det kan bare erfares. Herren er nær hos meg. Jeg
kjenner Hans Ånd og kraft i mitt indre. Det kjennes ved at jeg blir holdt
oppe også i svært vanskelige tider, og har innvendig glede og fred, også når
alt menneskeverk rundt meg raser sammen og får meg til å lovprise Gud for
hans godhet og omsorg. Av det som er i verden "is nothing true," med Gud er
sannhet! Smak og erfar!

Hilsen

Willy Brochs