Zeiss vs. Zeiss Jena
Fra : Lars Beck Jensen

Dato : 07-04-02 12:17

Hej......

Er der nogen herinde som kan fortælle mig forskellen på en sigtekikkert
af mrk. Zeiss Jena og Zeiss.

jeg har bud på en brugt, meget pæn, Zeiss Jena 1.5x6x42 - 30 mm. rør
til en pris af 1800 kr.

Er det en fornuftig pris?. Kikkerten er ca. 18-20 år gammel men meget
velholdt.

mvh. Lars

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 07-04-02 20:05

Jeg vil ikke give 1800 for en kikkert som er 18-20 år gammel. Du kan få en
ny kikkert til samme pris med samme forstørrelse PLUS garanti.

Thomas

Fra : sailor99

Dato : 07-04-02 21:15

Det vil jeg til hver en tid, Lars. Der er en verden til forskel på en
"billig" japaneser og en Zeiss Jena, der kan holde endnu i 30 år eller mere,
hvis der passes på den.

Det er linser, opbygning mv., som er vigtige, og det har man altid kunnet
hos Zeiss - både i øst og vest.

Mvh
Georg

Fra : Peder Porse

Dato : 09-04-02 21:07

½Optik slides jo ikke. så er den i orden uden slag og buler er prisen
meget OK.

Men husk at få ringe m.v. med i den rigtige diameter.
pp

Fra : Freddie

Dato : 10-04-02 15:12

Hej Lars, det er mange penge for en brugt Jena, efter min meninuíng alt
for mange.
Først dit spørgsmål om forskellen på de to Zeiss'.
Zeiss fabrikken lå oprindeligt i det tidligere DDR (med rødder langt før
krigen). Efter delingen af Tyskland flyttede sore dele af fabrikken vest
på og blev til det vi i dag forstår ved Zeiss. Den del der blev i øst
vedblev at producere optik i en udmærket kvalitet, men dog i en
væsentlig ringere kvalitet end de vesttyske naboer. Den dårligere
kvalitet skal ses i sammenhæng med den væsentlig lavere pris for en
Zeiss Jena, end for en vesttysk Zeiss. skoda var sikkert også før murens
fald en udmærket bil og man fik sikkert meget bil for pengene, men en
Mercedes har det aldrig været.
En Zeiss Jena er et udmærket og velfungerende stykke optik men der er
langt til "creme de la creme".
Endvidere skal du være opmærksom på at med de seneste tekniske
landvindinger, så er bla. de "billige" japanske og for den sags skyld
også de amerikanske sigtekikkerter blevet væsentlig bedre. Der er sket
virkeligt meget på 20 år uanset om man hedder Zeiss jena, Zeiss eller
for den sags skyld B&L.

Få den kikkert væsentlig ned i pris, 1800 må være langt over nyprisen,
eller find dig en god brugt Zeiss, Swarovski, Docter, Schmidt & Bender
eller for den sags skyld en B&L. ELLER brug lidt mere og køb nyt
eventuelt de nye japanske modeller i 2500 kroners klassen er helt fine!
Med venlig hilsen Freddie.

http://www.kandu.dk/