Forespørgsel om Windows Emulator
Fra : Børge Laursen

Dato : 01-02-01 02:37

Jeg beskæftiger mig med slægtsforskning. I den forbindelse er jeg blevet
spurgt om, hvorvidt
der findes et slægtsforskningsprogram, der kan anvendes på MAC-maskiner.
Det spørgsmål har jeg stillet i NG vedr. genealogi (slægtsforskning).
Her har en venlig sjæl oplyst,
at slægtsforskningsprogrammet WinFamily kan køre på en MAC-maskine, hvis der
er installeret en
Windows Emulator. Den pågældende kunne imidlertid ikke oplyse, hvad en
Windows Emulator
er, men foreslog at jeg spurgte i denne NG.
Derfor spørger jeg: Hvad er en Windows Emulator ? Er det noget der
findes i MAC'en, eller er det
et særskilt program, der kan downloades og i givet fald hvor ?

Venlig hilsen
Børge Laursen
Slangerup

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 01-02-01 05:05

Hej Børge

"Børge Laursen" wrote:

> Jeg beskæftiger mig med slægtsforskning. I den forbindelse er jeg blevet
> spurgt om, hvorvidt der findes et slægtsforskningsprogram, der kan anvendes
> på MAC-maskiner.

Der findes flere programmer til det formål specielt til Mac platformen, men
hvorvidt nogle af dem er kompatible med tilsvarende programmer til Windows, er
jeg ikke helt klar over. Dog mener jeg at have set, at et program som 'Lester
Reunion' også er i Windows format. her er en hurtiglink til nogle stykker:
<http://www.versiontracker.com/mp/new_search.m?productDB=mac&mode=Quick&OS_Filter=MacOS&search=genealogy>.
Husk at alt inden for <> skal med for at få resultatet.

> [...]
> på en MAC-maskine, hvis der er installeret en Windows Emulator. Den
> pågældende kunne imidlertid ikke oplyse, hvad en Windows Emulator er, men

For de fleste PowerMacs og nogle få ældre ikke-PowerPC baserede Macs kan man få
et DOS Compatibility Card installeret, hvor du så kan installere en Windows
3.1, 95, 98. Men det kræver en del både hardware og software ekstra.

Den anden mulighed er en ren softwarebaseret løsning. Dvs., at der bliver
installeret et program, der installerer en 'kunsig' Windows formatteret
harddisk i form af en stor enkelt fil, hvor så også Windows 95/98/2000/NT er
installeret. Alt dette styres af et program, der 'kobler' Mac'en sammen med den
kunstige windows harddisk. - Eller du kan sige, at den installerede emulator
'lader som om', det er en Windows harddisk.

> Derfor spørger jeg: Hvad er en Windows Emulator ? Er det noget der findes
> i MAC'en, eller er det et særskilt program, der kan downloades og i givet
> fald hvor ?

Som sagt er det specielle programmer, der gør, at du samtidig får en Windows
installeret. Der findes flere muligheder.
1. VirualPC fra Connectrix med MS Windows 95, 98 eller 2000, Anbefalet minimum
hastighed på en PowerMac er 180mhz eller højere.
2. Softwindows 95, 98 eller 2000 fra FWB (tidligere Insignia). Anbefalet
hastighed er en PowerMac med hastighed højere end 75mhz.
3. BlueLabel PE 1,5/20 er en ren emulator, der kræver at man også køber MS
Windows. De er dog nu begyndt at levere BLPE inkl. Win95, 98, 2000 og WinME
forventes i løbet af nogle måneder. Den er meget langsom, og jeg finder den
ikke særlig velegnet til ret meget. Den har fx. meget svært ved at køre Win98
med MS Office 98, hvis ikke den får mindst 50mb RAM tildelt til BLPE.

Hvad der vil være bedst, er nok smag og behag. Jeg foretrækker selv
Softwindows, mens jeg kan se ud af de gange emnet har været oppe her i gruppen,
vil de fleste nok sige VirtualPC.

Når så emulatorprogrammet er installeret, starter du blot programmet. Samtidig
startes den som regel - præinstallerede Windows på den 'kunsige' Windows HD, og
du laver så en installation af fx. WinFamily på nøjagtig samme vis, som du vil
installere et program på en 'almindelig' Windows baseret computer.

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, Fax: (+45) 8625 0962