- Donnie Darko
Fra : _dentro_

Dato : 07-04-02 02:30

Så fik jeg set den - hold kæft den er mærkelig. Men når man fatter den
100 % er den sikkert sindssyg god.
Jeg synes der var mange mærkelige ting i filmen som jeg syntes var
unødvendige, men de har garanteret alle sammen en betydning.
Jeg føler selv jeg fattede lidt af filmen, men jeg føler samtidig, at
jeg ikke har fattet en skid. Jeg er sikker på at der er mere i den
film end det jeg selv har fattet. Jeg vil meget gerne have en
diskussion op om denne film, med budskaber, fortolkninger, somboler
osv. Jeg savner kloge ord :)

Jeg troede egentlig at Donnie Darko var lidt af en "bøhmand-film", men
det fandt jeg ud af at det var det ikke, heh. Faktisk synes jeg ikke
den var så uhyggelig igen. Men den var alligevel okay god (af det jeg
fattede).

_dentro_

Fra : _dentro_

Dato : 07-04-02 02:41

"_dentro_" <kena@mail.dk> skrev i en meddelelse

Ifølge http://us.imdb.com/AlternateVersions?0246578 skulle der være
scener på DVD'en som er cuttet ud af filmen, hvor Frank fortæller lidt
om sine motiver. Det kunne være det ville hjælpe på forståelsen at se
den scene. Hvorfor har Richard Kelly dog klippet den ud af filmen?

_dentro_

Fra : "sBL

Dato : 07-04-02 12:20

> [...]
> om sine motiver. Det kunne være det ville hjælpe på forståelsen at se
> den scene. Hvorfor har Richard Kelly dog klippet den ud af filmen?

++++++++++SPOILER
ADVARSEL+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Nu har jeg endelig fået den købt, og så den igår for anden gang og jeg synes
helt sikkert at man forstår mere af historien når man lige får set den igen.
Den scene hvor frank fortæller om sine motiver er også med som fraklip på
DVD´en. Han fortæller ikke direkte om sine motiver men der bliver "peget"
lidt mere på hvad Franks stemme kunne symbolisere, evt. en højere magt.
Scenen blev klippet fordi Richard Kelly (instruktør) ikke selv er sikker på
hvad den symboliserer og vil lade det stå åbent for seeren selv at finde ud
af det.

Efter min overbevisning er der ikke nogen "rigtig" måde at opfatte historien
i "Donnie Darko". Jeg tror det er meget individuelt hvordan man ser den og
hvad den betyder for en. Ikke mindst pga. ens egen evt. baggrund i forhold
til det religiøse aspekt, som fylder meget i filmen.

Efter min opfattelse er det, fra Donnie kommer ind i køkkenet om morgenen,
en drøm eller en slags parallel verden, måske fremtiden, han lever i, uden
selv at lægge mærke til det. Min teori kommer lidt af skiltet på køleskabet
"Where is donnie?"
Han får så en ekstra chance for at gennemleve det hele en gang til og redde
Gretchen fra at blive kørt over af "Frank" og hans kammerat osv.

Det jeg ser som en drømmeverden er alle de forskellige ting fra hans
"virkelige" liv some blandes sammen. Bl.a. navnet "Frank" som hele tiden går
igen. Søsterens kæreste er den samme Frank som kører i modsat retning af
Donnie i starten af filmen, er manden inden i kaninen, og den samme mand
som kører Gretchen over.

Hvis man vælger at se Frank/kaninen som en slags stemme fra gud, er det
overordnede tema vel guddommelig indgriben. Det er gud der så giver Donnie
hans evne til at ændre på tingene når de er sket og det er gud der redder
Donnie fra at blive knust af jetmotoren, ved at få Frank/kaninen til at
lokke ham udenfor i søvne.

Der er vel også noget symbolik i at den "double feature" der kører i
biografen er "Evil Dead" og "Last temptation of Christ" men da jeg ikke har
set sidstnævnte er jeg ikke helt sikker.

Nu ved jeg at der stadig er en del uforklarelige ting, men der er så
ufatteligt mange detaljer i den film, så det ville være umuligt at
genfortælle og analysere dem alle her, men lissom Dentro, vil jeg da også
gerne høre hvordan folk har opfattet den.

"Donnie Darko"er en af mine favoritter og rangerer på højde med film som
"Requiem For A Dream". Det er et spændende univers og alle i filmen spiller
deres roller helt fantastisk, måske lige på nær Drew Barrymore, som jeg nu
aldrig har set som en god skuespiller. Det var endda underligt rart at se
Patrick Swayze igen og der kan vist ikke være nogen tvivl om at Jake
Gyllenhaal spiller meget overbevisende.

Det er synd der er klippet så meget fra filmen for at få den ned under 2
timer, men DVD´en har heldigvis et godt udvalg af de fraklip, og er i det
hele taget en rigtig fed udgivelse.

/s_i_m_o_n
"Why are you wearing that stupid bunny suit?"
"Why are you wearing that stupid man suit?"
"take it off"

Fra : _dentro_

Dato : 07-04-02 19:00

"sBL <tv basher \>" <slarsen@gmx.net> skrev i en meddelelse

> [...]
forhold
> til det religiøse aspekt, som fylder meget i filmen.

Ja, det tror jeg også, og det siger instruktøren vist også i det
interview jeg postede oven over. Personligt kan jeg bedst lide når
instruktøren selv har en mening om hvordan en film skal tolkes, for så
er man også sikker på at det hele hænger sammen. Og så er man også
sikker på at der ER en løsning. (Ja, jeg er meget matematisk minded)
:))

> [...]
retning af
> Donnie i starten af filmen, er manden inden i kaninen, og den samme

Ja, og der er også novellen "Destructors" som de læser i skolen (som
jeg også næsten selv lige har læst). I denne novelle er der en
drengebande, som ødelægger et hus - "old Misery's house"... De slår
bl.a. hul på vandrørene, som Donnie jo også gør.

> Der er vel også noget symbolik i at den "double feature" der kører i
> biografen er "Evil Dead" og "Last temptation of Christ" men da jeg
ikke har
> set sidstnævnte er jeg ikke helt sikker.

Ja, jeg varrogså sikker på, at der her var noget stof til tolkning

> "Why are you wearing that stupid bunny suit?"
> "Why are you wearing that stupid man suit?"
> "take it off"

Ja - total yndlingscitat fra den film :))

_dentro_

Fra : Geir Friestad

Dato : 09-04-02 20:33

"sBL <slarsen@gmx.net> wrote:

SPOILER-ADVARSEL:

| Der er vel også noget symbolik i at den "double feature" der kører i
| biografen er "Evil Dead" og "Last temptation of Christ" men da jeg ikke har
| set sidstnævnte er jeg ikke helt sikker.

En forklaring på akkurat dette ble postet på rec.arts.movies.current-films
i fjor (Message-ID: <7e708e39.0111261504.267e6a6f@posting.google.com>):

"Last Temptation of Christ". Strange choice for a Halloween
double-feature, don't you think?

In "Last Temptation", Christ is allowed to return to the cross to die,
after seeing the fate that the world would suffer if he _did not_ die.

Donnie chose to follow the worm hole back to Oct 2nd, so that he is
killed by the falling jet engine, instead of spared. This would keep
his girlfriend and his mother alive on Oct 30, since he would never
have met his girlfriend, and the battleax teacher would have gone to
CA with the dance team instead of his mother.

Sometimes a filmmaker will give youa subtle hint of what they are
trying to convey. Other times they tell you with foot-high red letters
in a close-up over the protagonist's head. Duh.

--
Geir Friestad || geir@portman.org || www.portman.org
"Episode 2: Alien & Violence Cosmic Bath."

Fra : _dentro_

Dato : 07-04-02 03:10

"_dentro_" <kena@mail.dk> skrev i en meddelelse

http://www.catchdubs.com/darko/