MC i Sahara
Fra : Thomas Hjort

Dato : 06-04-02 21:27

God udsendelse på DR2. To der kørte fra nord Sharaha til syd Sahara.
Jeg kan godt lide når det er de rejsende selv der filmer, istedet for at
have et helt kamerahold med. Det virker så kunstigt.
Det var spooky da de kom forbi en familie der var ansat til at passe en
brønd midt ude i ørkenen ! De var så fattige at de var nød til at fodre
deres eneste kamel med små stykker bølgepap !

Hvad var det for nogle offroadere de kørte på?
Og hvor langt kan de køre på literen?
Det må da egentligt være et problem med at køre langt på MC, at de sluger
ret meget benzin i forhold til hvad de kan have med. For de var godt nok
overlæsset !
Og den ene offroaders bagtand hjul blev fuldstændig slidt op. Tandhjulene
var helt tynde og afrundet spidst til den ene side.

Mvh Thomas

Fra : Torben Andersen

Dato : 07-04-02 16:18

Ja det var en flot udsendelse.
Jeg har forøvrigt selv kørt turen i 91, og kan kun sige det er en stor
oplevelse.
De kørte på KTM 620 LC maskiner (1cylindrede 4-takt.). Kører nok 20 km/l da
man er yderst forsigtig og ikke kører ret hurtigt. Der kommer jo ikke nogle
forbi den samme dag hvis der sker et uheld!
Der er behov for at have mindst 50 L benz og 20 - 30 liter vand på de store
strækninger uden byer. Hvis ikke man finder nogle i bil at følges med som
kan tage noget af benzinen..
prøv det, det er ikke farligt, og man finder ud af hvor stor ørkenen er.
Torben

Fra : Thomas Hjort

Dato : 07-04-02 16:34

"Torben Andersen" <skolebakken16@os.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan tage noget af benzinen..
> prøv det, det er ikke farligt, og man finder ud af hvor stor ørkenen er.

Ja, men jeg har planlagt en tur til Bornholm her til sommer :) Ikke mange
kameler men til gengæld mange sild !

Men jeg kunne sgu godt tænke mig at køre sådan en tur. Lejer man hele
udtyret eller hvordan? Og hvad koster det (i runde tal?)

Mvh Thomas

Fra : Torben Andersen

Dato : 07-04-02 20:12

Det kræver ikke det nyeste udstyr som der kan købes, mange tyskerer kører
derned på gamle off-roaderer. og det er også muligt at gøre hvis man selv
kan skrue og ved hvordan tingene hænger sammen.
Det er jo en ferietur og ikke deltagelse i Paris Dakar.
Da jeg selv var dernede havde jeg cyklen i forvejen, og jeg købte udstyr for
5K, så det var ikke så slemt.
Hele turen kostede ca 15K, men så kørte vi også hjem på vores mc'er til DK.
Dernede er det svært at bruge penge, da der ikke er en skid at købe, andet
end mad og benz, men det er jo også for at opleve ørkenen man tager derned.
God ferie til Bornholm!
Hilsen