ny på mc ??
Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-04-02 20:55

Hejsa

Når man kigger omkring sig, bliver man jo næsten helt syg efter at få
det pap til en MC og en maskine (måske især fordi en ZX10'er er inden
for rækkevidde) - men hvordan er det egentligt for gamle billister at
sætte sig igang med at tage MC kort

har nogen af jer prøvet ?

grundlag : bilkørekort siden 75, MC.... kun kørt lejlighedsvist

Nåehh jo - en BMW R90 eller lignede - er det i grunden ikke en
udemærket maskine at toure lidt rundt på, jeg tænker langtfra på at
køre dagligt

venligst - og på forhånd tak for lidt input.

(Har været ude hos Holtug MC og snuse lidt

--
jan@stevns.net - www.stevns.net

Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
(nu med nyt design........)

Fra : Ukendt

Dato : 06-04-02 21:25

> men hvordan er det egentligt for gamle billister at
> sætte sig igang med at tage MC kort

Det er nu ikke så galt, du tilmelder dig bare et hold ved en kørelærer...
Men du skal gennem hele forløbet (incl. teori på skolebænken) ligesom alle
andre!!

Og lad nu være med at lege "jeg kender da godt alle færdselsreglerne!" - der
skal nok være sket temmelig meget siden du sidst tog kort! Og du har fået
mange dårlige vaner!

(Der er ikke noget værrer end at høre på en gamle brok-røv der kommer med
sine: "da jeg tog kørekort var reglerne altså sådan...." eller lign.)

Anyway, jeg havde ikke de store problemer med omskoling til MC - men jeg
havde også kun kørt bil 7år før jeg så lyset, så jeg hører nok ikke til
"gamle bilister"

Held og lykke!

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-04-02 21:50

"Jesper Pedersen" <na> skrev :

>Det er nu ikke så galt, du tilmelder dig bare et hold ved en kørelærer...
>Men du skal gennem hele forløbet (incl. teori på skolebænken) ligesom alle
>andre!!

*det* regnede jeg såmænd da også med - teorien er jeg sgu´tte bange
for, det er nok mere det med kørslen

>Og lad nu være med at lege "jeg kender da godt alle færdselsreglerne!" - der
>skal nok være sket temmelig meget siden du sidst tog kort! Og du har fået
>mange dårlige vaner!

Nu kender jeg da færdselsreglerne, også alle de nye finurlige, mest i
forbindelse med den site jeg vedligeholder (se signatur) - problemet
er jo nok som du siger, man tillægger sig nogle dårlige vaner, som jo
først skal "pilles" væk.

det jeg tænker mest på et de MC specifikke ting - altså hvor
forskellen på at bevæge sig i traifkken på MC kontra i bil ligger

>(Der er ikke noget værrer end at høre på en gamle brok-røv der kommer med
>sine: "da jeg tog kørekort var reglerne altså sådan...." eller lign.)

Hehe - man er vel også på skole for at lære, ikke for at fortælle
andre

>Anyway, jeg havde ikke de store problemer med omskoling til MC - men jeg
>havde også kun kørt bil 7år før jeg så lyset, så jeg hører nok ikke til
>"gamle bilister"

>Held og lykke!

Jo tak - jeg over det skam seriøst - nogle at gutterne kører MC, og
det kunne da være svært rart at følges ad.

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-02 10:05

> det jeg tænker mest på et de MC specifikke ting - altså hvor
> forskellen på at bevæge sig i traifkken på MC kontra i bil ligger

Kan du køre bil og holde balancen på en MC (lyder ikke som et problem )
så kan du også køre MC.

Som grundregel skal du placere dig og opføre dig som om du kørte bil.
Så der er såmænd ikke noget der du behøver at være nervøs for!

Fra : Jes Vestervang

Dato : 07-04-02 10:56

"Jesper Pedersen" <na> skrev:

> Kan du køre bil og holde balancen på en MC (lyder ikke som et problem )
> så kan du også køre MC.

Til nød, men _langt_ fra optimalt! Kontrastyring osv. kommer ikke af sig
selv.

> Som grundregel skal du placere dig og opføre dig som om du kørte bil.

Det er nogenlunde rigtigt, men der er jo forskelle.

> Så der er såmænd ikke noget der du behøver at være nervøs for!

Jo, det er ihvertfald der er! Bla. skal man især være nervøs for bilernes
blinde vinkler som man nemt kan 'forsvinde' i, ligesom at biler ved
sideveje ofte overser en. Det tænker man jo ikke så meget over som bilist,
vil jeg tro, da det jo ikke er så let at overse sådan en.

Mit råd: kørekort + dmc's broncekursus
--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-04-02 14:31

"Jesper Pedersen" <na> skrev :

>Kan du køre bil og holde balancen på en MC (lyder ikke som et problem )
>så kan du også køre MC.

Holde balancen er da gået indtil videre - jeg tænkte mere på hvor lang
tid der egentligt går indne man bliver hjemmevant på MC'en i
trafikken.

(Sikkert et dødsvært ?)

>Som grundregel skal du placere dig og opføre dig som om du kørte bil.
>Så der er såmænd ikke noget der du behøver at være nervøs for!

Hehe - så brede er der vist ingen MC'ere der er

Fra : Ukendt

Dato : 07-04-02 15:13

> jeg tænkte mere på hvor lang
> tid der egentligt går indne man bliver hjemmevant på MC'en i
> trafikken.
>
> (Sikkert et dødsvært ?)

Det er vel som da man lærte at køre bil - bare lettere da man nærmest kun
skal koncentrere sig om at styre MC'en. Resten (det med færdslesregler og
observere trafikken osv..) burde jo ligge på rygraden efterhånden!!

Selvfølgelig skal man også lige være ekstra opmærksom på at andre
trafikanter har set dig.
Det har jeg nu aldrig opfattet som så stort et problem som alle andre gør
det til, men nu kører jeg også rundt i den mest synlige dragt nord for
alperne (et mønster bestående af skrig-orange, hvidt, gråt og sort læder).

Det er forøvrigt et godt råd - sørg for at dit udstyr er let synligt i
trafikken!! F.eks. er en sort læder dragt flot, men også svær at få øje på!

Og kontrastyring, som Jes nævner, tjaeee... prøv at presse styret let til
den ene side mens du kører og du vil opdage at cyklen kører i den anden
retning. Kombiner det med at flytte vægtfordelingen og du finder hurtigt ud
af at det er meget lettere at styre MC'en i kurver - især hvis man kører
lidt friskt til

Anyway, det gælder bare om at få noget erfaring - så kom igang med det kort
og kom ud på vejen og kør nogle gode lange hygge-turer.... Og husk nu at
hilse på os andre

Fra : Tobias Nawrocki

Dato : 06-04-02 21:56

<jan@stevns.net> wrote in message
> [...]
> køre dagligt
>
> venligst - og på forhånd tak for lidt input.
>
> (Har været ude hos Holtug MC og snuse lidt

Hehe - Jan, hvis du skal have en cykel der matcher dit temperament må det da
blive en Honda Goldwing Den har vel nogenlunde samme komfortniveau som
Scorpio'en?

--
/Tobias
ICQ#: 3558390

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-04-02 22:05

"Tobias Nawrocki" <tobias@nawrocki.dk> skrev :

>Hehe - Jan, hvis du skal have en cykel der matcher dit temperament må det da
>blive en Honda Goldwing Den har vel nogenlunde samme komfortniveau som
>Scorpio'en?

Hvaff'' Hej Tobias !

Mjoehhhhh....eller en MotoGuzzi et eller andet ....

Jeg er nu mest lun på bimmeren, den er vel ej en raket, men iflg
upålidelig kilde rimelig komfortabel.

cyklen er ikke problemet - det er sgisme mere det med at må køre på'n,
gud hvor er det trælst ikke at kunne trille en tur på den der står i
garagen uden at skulle være nervøs hele tiden

Fra : Tobias Nawrocki

Dato : 06-04-02 22:14

> [...]
> gud hvor er det trælst ikke at kunne trille en tur på den der står i
> garagen uden at skulle være nervøs hele tiden

Ja, det er dyrt at blive snuppet.... og vel egentlig også ret åndssvagt at
køre uden pap.

Jeg tog selv kortet på en uge... teori og kørelektioner mandag til søndag
(hele dage - stort set) og var til teoriprøve om tirsdagen og køreprøve et
par uger efter (med en køretime lige inden prøven) - det kan klart anbefales
at tage kortet på den led. Det kostede ikke meget ekstra i forhold til
normalt - hvor det jo nemt kan strække sig over et par måneder eller tre.

Jeg brugte en kørelærer i Gentofte. Jeg ved ikke om der er andre der
tilbyder tilsvarende løsning.

Jeg er også kun lejlighedskører - så jeg købte blot en billig enkel cykel,
som er til at overskue for en nybegynder* som man jo desværre er i ret lang
tid når man kun kører når vejret er rigtig godt..

*) selvom 0-100 på ca. 4 sek. er rimeligt hurtigt, og køres 1. gear ud
render den 100 km/t og 220 km/t skulle den rende på toppen Hvem sagde
ungdommelig letsind...

--
/Tobias
ICQ#: 3558390

Fra : jan@stevns.net

Dato : 06-04-02 22:35

"Tobias Nawrocki" <tobias@nawrocki.dk> skrev :

>Ja, det er dyrt at blive snuppet.... og vel egentlig også ret åndssvagt at
>køre uden pap.

Tjaeh - det skulle vel (pappet) også signalere at man er i besiddelse
af blot de elemæntere evner til at bevæge sig i trafikken.

her må jeg jo nok melde pas, da jeg ikke har kørt mere end et par
småture, og da slet ikke skal nyde noget af at fise ind til København
på tingesten.

(Man ville vel også hurtigt ønske en eller 2 billister hen hvor
pebberet gror ?) <fnis>

> [...]
>at tage kortet på den led. Det kostede ikke meget ekstra i forhold til
>normalt - hvor det jo nemt kan strække sig over et par måneder eller tre.

det er da bestemt værd at undersøge - men jeg har nu god tid.

>*) selvom 0-100 på ca. 4 sek. er rimeligt hurtigt, og køres 1. gear ud
>render den 100 km/t og 220 km/t skulle den rende på toppen Hvem sagde
>ungdommelig letsind...

jeg har ikke prøvet hvad raketten egentligt kan , eneste gang jeg ture
vride øret om på den gik der et par sekunder før kæben kom på plads
igen (den er sgu' for vild til mig)

Fra : Claus Rolsted

Dato : 07-04-02 12:02

"Tobias Nawrocki" <tobias@nawrocki.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> at tage kortet på den led. Det kostede ikke meget ekstra i forhold til
> normalt - hvor det jo nemt kan strække sig over et par måneder eller tre.

Der er vist kommet nye regler, så man minimum skal være 14 dage om at tage
kortet og minimum skal have 16 kørelektioner (eller noget i den retning)

--

mvh. Claus Rolsted, som snart skal have taget kortet
Vespa ET2 - kommer sommer, kommer mc-kort

Fra : [KTN]FalkenDK

Dato : 07-04-02 13:20

"Claus Rolsted"skrev i en meddelelse
> Der er vist kommet nye regler, så man minimum skal være 14 dage om at tage
> kortet og minimum skal have 16 kørelektioner (eller noget i den retning)

Helt nøjagtigt er det min 13 lektioner, det der med min.dage har jeg ikke
hørt noget om !

Hilsen

H;P <Byens Køreskole i Onsdag Info på Mc-kort>
--
[KTN]FalkenDK (Quake 3 Nickname)
Praise The Lord & pass the Ammo !

Fra : Martin Sørensen

Dato : 07-04-02 14:07

> Helt nøjagtigt er det min 13 lektioner, det der med min.dage har jeg ikke
> hørt noget om !

Lektionerne er jo fastlagt i lektionsplanen, som alle skal følge. Det
betyder skiftevis teori og kørsel. Jeg mener helt bestemt, at undervisningen
skal strække sig over 14 individuelle dage. Det er vel for at sikre, at
eleven ikke bliver for træt og ukoncentreret.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Carsten H Steffensen

Dato : 06-04-02 22:28

<jan@stevns.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> det pap til en MC og en maskine (måske især fordi en ZX10'er er inden
> for rækkevidde) - men hvordan er det egentligt for gamle billister at
Hej Jan!
Jeg fik mit MC kort for mange år siden, men kender en der tog sit MC kort
sidste år, efter 25 år som bilist. Han er blevet bidt af det, og ærger sig
over han ikke gjorde det for mange år siden, han mener også han er blevet en
meget bedre bilist efter han er begyndt at køre MC, det tror jeg de fleste
MC ister kan skrive under på er rigtigt, du læser trafikken på en anden måde
når du bliver en blød trafikant.
Med hensyn til at tage pappet syntes han det var blevet nemmere med den nye
måde med lysbilleder osv. men man skal glemme alt om logikken i disse
billeder, det handler kun om at kunne genkende billederne og svare på
spørgsmålene som beskrevet iht. billederne siger han
..Det syntes jeg også selv. Min datter tog kørekort for nylig hvor jeg lige
ville brilliere ved at gå op til teoriprøven ved hjælp af en CDrom hun
havde fået til at øve sig på.
Jeg havde" kun" 25 fejl på 100 spørgsmål i forbindelse med lysbillederne,
Hold kæft hvor var jeg lille bagefter, men seriøst mener jeg at det er ude
af trit med med virkeligheden den måde billeder og svar er sat sammen på,
men det kan du jo fortælle mere om, om et stykke tid.
Jeg ville vælge Kawaen frem for BMWen, BMW er for gamle mænd har jeg hørt.
(og Opel og Ford) ) se at komme i gang
Mvh.
Carsten.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 06-04-02 23:36

Carsten H Steffensen wrote:

> Jeg ville vælge Kawaen frem for BMWen, BMW er for gamle mænd har jeg hørt.
> (og Opel og Ford) ) se at komme i gang

Ja, fordomme har vi nok af. Skal vi lige tage de to andre. HD er for rockere, og
honda for bøsser.

Nej, som Jan siger så vil han bare kunne trille tur sammen med gutterne. Her i
gruppen kommer der ofte spørgsmål om BMW kun er for gamle mænd. Ofte er der
nogen, som er først i trediverne, og længe har gået rundt om den varme grød. Men
ikke har turdet tage springet. Selv har jeg kørt mc i over 20 år, og kan idag
ærgre mig over jeg ikke forlængst havde købt en BMW. Aldrig har det været så let
at vedligeholde og skrue på. Hvis der skal skrues. Og delene kan skaffes fra dag
til dag, og til foræringspriser.

Ps. Jeg tror nok at Jan kører Ford,så........

Ib Jakobsen

Fra : Carsten H Steffensen

Dato : 07-04-02 00:04

"Ib Jakobsen" <senator@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

hørt.

Ja, fordomme har vi nok af. Skal vi lige tage de to andre. HD er for
rockere, og
> honda for bøsser.
Nu hvor lejligheden byder sig skal vi så ikke opfinde en mere, f.eks, en
gammel rocker der er bøsse kører øvert til bakkeåbningen.
mvh
Carsten

Fra : Steen Gruby

Dato : 07-04-02 00:09

On Sun, 07 Apr 2002 00:36:04 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>
wrote:

Hov.
Med risiko for at få en verbal omgang skriver jeg det nedenforstående.

>Ja, fordomme har vi nok af. Skal vi lige tage de to andre. HD er for rockere, og
>honda for bøsser.

Du glemte een.
Oppe på Grønland har de også Goldwing - der kalder de den blot for en
konebåd

> [...]
>at vedligeholde og skrue på. Hvis der skal skrues. Og delene kan skaffes fra dag

Nu tror jeg det med at vælge MC i høj grad er en temperamentssag.
Søndagskørere vælger som jeg ser det oftest en sporty cykel, og de der
vælger MC som brugs- eller touringcykel oftest vælger noget med en
mere opret kørestilling (gamle mænd har oftest en dårlig ryg )
Som jeg ser det er f.eks. BMW en udpræget brugscykel, solid og stabil
og kan holdes på hjulene med et minimum af vedligeholdelse.
I den klasse kommer vel også mange store japanere som PanEurop, Bandit
1200, FJ1000, Goldwing osv.
Mange af disse cykler runder 20.000 Km pr. år så her betyder
kørekomfort og vedligeholdelse virkelig noget.
De fleste brugs- og touringkørere overlader skrueriet til et værksted

Cyklen skal kunne køre hver dag, idet den oftest er det primære
transportmiddel.
En typisk sportskører vælger en MC der er god på de små veje - en
"svingæder".
Her står der Duc, Aprilia, MV, GSX-R, BlackBird, Ninja m.fl. på
programmet.
De fleste jeg har kendskab til der kører sådanne MC ligger på mellem 5
og 10.000 Km pr år - højt sat.
Her betyder vedligeholdelsesintervallerne og stabiliteten ikke så
meget - det skal bare være sjovt.
Skrueriet og vedligeholdelsen er en del af hobbyen, så det ordnes i
"skrueskuret" i løbet af ugen.
Skidt være med kørestillingen, man kører højst en time ad gangen, så
det holder ryg og håndled fint til, hvis ellers bodegamusklen kan være
der for tanken
MC'en er blot hobby, og det primære transportmiddel er en madkasse på
4 hjul også kaldet er rullende læskur.

>Ps. Jeg tror nok at Jan kører Ford,så........

Det eneste der er galt med sådan en Fård er at den er konstrueret
omkring år hundredeskiftet.

Var der forresten nogen der sagde noget om fordomme og forudfattede
meninger ?????????
))))))))

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : jan@stevns.net

Dato : 07-04-02 06:53

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev :

>Nu tror jeg det med at vælge MC i høj grad er en temperamentssag.

det er det ihvertfald for mig - jeg ville køre, for at nyde det - ikke
specielt for at udforske noget

>Søndagskørere vælger som jeg ser det oftest en sporty cykel, og de der
>vælger MC som brugs- eller touringcykel oftest vælger noget med en
>mere opret kørestilling (gamle mænd har oftest en dårlig ryg )

Hmmmmm....... nu vil jeg jo nok primært være søndags-kører, men
samtidigt vælge en med forholdsvis opret kørestilling, a'la bimmerens
, og ja, netop pga ryggen. et par discusprolapser spøger man sgutte
med.

>De fleste brugs- og touringkørere overlader skrueriet til et værksted

Jeg ville nok selv pille en del - og så ellers overlade resten til
rødderne ude i Holtug, når problemer skulel overstige mine evner.

>MC'en er blot hobby, og det primære transportmiddel er en madkasse på
>4 hjul også kaldet er rullende læskur.

Nu foretrækker jeg nu at kalde min madkasse etn rullende dagligstue
istedet for

Jeps - eller lejlighedsvist en Opel

>Det eneste der er galt med sådan en Fård er at den er konstrueret
>omkring år hundredeskiftet.

Fnyss! - dne er sgu' da ikke lige så gammel som kakkelovnsrøret :)

>Var der forresten nogen der sagde noget om fordomme og forudfattede
>meninger ?????????

Finurligt som fordomme og forudfattede meninger ramte plet her

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 07-04-02 10:45

Steen Gruby wrote:

> Hov.
> Med risiko for at få en verbal omgang skriver jeg det nedenforstående.

Du får ikke nogen verbal omgang herfra. Bare rolig.

> Du glemte een.
> Oppe på Grønland har de også Goldwing - der kalder de den blot for en
> konebåd

Den kendte jeg ikke.

> De fleste brugs- og touringkørere overlader skrueriet til et værksted

Den tror jeg til gengæld ikke på.

> Var der forresten nogen der sagde noget om fordomme og forudfattede
> meninger ?????????
> ))))))))

Både spørgsmåls tegn og smiley?. Ikke helt forstået/misforstået. Det jeg svarede på
var ordene gråt hår og BMW.

Ib Jakobsen

Fra : Armand

Dato : 07-04-02 22:13

Steen Gruby <oz9zi@gruby.dk> skrev i en
> On Sun, 07 Apr 2002 00:36:04 +0200, Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk>

> Det eneste der er galt med sådan en Fård er at den er konstrueret
> omkring år hundredeskiftet.

Læste at Henry Ford, der sidenhen er blevet forbillede for megen en
producent, selv havde et stort forbillede indenfor effektiv produktion.
Manden er almen kendt men ikke lige fra den vinkel - Han hedder Samuel
Colt!
Først da den gode hr. Colt konstanterede at man med fornøden præcision
burde kunne producere enkeltdele der alle kunne samles til samme
homogene produkt, blev seksløberen hver mands eje og kunne efterfølgende
deltage i erobringen af vesten! Det var den samme enkeltdels-præcision
at Ford tog op og bragte ind i bilfremstilling!

Historien vækker dog lige den tanke i mig, at så'en en Colt-45 er det
perfekte værktøj til russisk roulette!

--
Armand.

Fra : Lars K

Dato : 09-04-02 23:11

On Sat, 06 Apr 2002 21:55:12 +0200, jan@stevns.net wrote:

>har nogen af jer prøvet ?
>
>grundlag : bilkørekort siden 75, MC.... kun kørt lejlighedsvist

Jeg tog MC-kort efter 15 års kørsel i bil, for et par år siden.

Jeg syntes ikke, der var de store problemer, bortset fra at jeg havde
besvær med villakvarterer både i teori og praksis ved at jeg valgte
for lav hastighed eller gjorde klar til at bremse, især når der var
børn i nærheden. I de spørgsmål er kørselserfaring en hemsko.

Der er en del i familien/vennekredsen der kører/har kørt mc
og de har alle været nede at ligge på et tidspunkt, så rådene om
ordentlig mc-tøj er nok værd at følge.

Jeg købte alt udstyret inden kørerundervisningen, det er ikke alle
kørelærere der går lige højt op i ordentlig tøj til eleverne.

Der blev dog ikke 'tid' til mere mc i den omgang.

Hilsner
Lars