orm i blommer
Fra : Astrid nielsen

Dato : 06-04-02 20:23

Sidste sommer blev vore forventninger om en overdådig høst af opal-blommer
spoleret af orm/larver i de stadig ret små blommer. Ikke én levnede de
Kan jeg hindre, at det gentager sig i år?

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 06-04-02 23:23

Astrid nielsen <astrid.vest@get2net.dk> skrev i en
> [...]
> spoleret af orm/larver i de stadig ret små blommer. Ikke én levnede de

> Kan jeg hindre, at det gentager sig i år?

Helge P siger at de kommer retur til træet fra jorden. (Det må vel være som
bevingede væsner?) Derfor skal alle nedfald samles op og destrueres.

M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-04-02 14:00

> Helge P siger at de kommer retur til træet fra jorden. (Det må vel være som
> bevingede væsner?) Derfor skal alle nedfald samles op og destrueres.

Så vidt jeg ved, er der højst sandsynligt tale om blommeviklere. Prøv og læs
denne artikel:

Orm i æbler og blommer
http://www.havenyt.dk/artikler/235.html

Her stå bl.a. også, at larverne kan overvintre i de øverste jordlag under
træet.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 07-04-02 13:59

I artiklen <3caf7587$0$11913$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
skrev Preben Riis Sørensen <preben@esenet.dk>:

> Astrid nielsen <astrid.vest@get2net.dk> skrev i en

> Helge P siger at de kommer retur til træet fra jorden. (Det må vel være som
> bevingede væsner?) Derfor skal alle nedfald samles op og destrueres.

Det er SVJH blommehvepsen. Larverne forpupper sig i jorden og den udviklede
hveps flyver op og lægger sine æg i blomsten. Frugten udvikler sig lidt, men
falder hurtigt ned. Der er et karakteristik hul, hvor larven har boret sig ud.

Jeg tilkaldte en havekonsulent, da jeg ikke havde set skyggen af frugt seks
år i træk. Den ideelle løsning på problemet, sagde han, var at sprøjte
træerne med et insektmiddel to gange, første gang når de første kronblade
falder og anden gang når træet næsten er helt afblomstret. Det prøvede jeg,
og træerne var lige ved at vælte af tyngden af de mange blommer (Victoria),
man kan sige at nu havde jeg det omvendte problem, der var alt for mange
blommer på træerne til at de kunne udvikle sig ordentligt.

Kunne man bare styre det, så der var tilpas larver til at foretage den
nødvendige udtynding og lade os andre få resten, ville _det_ være ideelt.

Jeg sprøjter nu kun én gang, midt i blomstringsperioden, og det giver et
nogenlunde resultat. Jeg vil naturligvis helst undgå at sprøjte, men jeg
kender ingen anden løsning på problemet. At samle nedfaldsfrugten sammen vil
nok hjælpe lokalt, men hvis naboen ikke gør det...?

--
Helge.

Fra : Jakob Bock

Dato : 07-04-02 14:52

> Jeg sprøjter nu kun én gang, midt i blomstringsperioden, og det giver et
> nogenlunde resultat. Jeg vil naturligvis helst undgå at sprøjte, men jeg
> kender ingen anden løsning på problemet.

Det tror jeg nu nok. Jeg har ikke selv en skid forstand på blommetræer, men
har læst, at der findes sikkert nyttedyr der kan tage sig af problemet. En
mere holdbar og bæredygtig løsning, er naturligvis, at skabe større
mangfoldighed i sin have -- så der er plads til såvel skade- som nyttedyr.
Der er med 100% sikkerhed andre dyr eller insekter, der hellere end gerne
vil spise de insekter der æder dine blommer -- men hvis der ikke er plads
til dem (= gode vilkår) i din have, har du naturligvis et problem.

Du skal også være velkommen til at besøge Havenyt.dk -- et nyt havesite, der
udgives af Landsforeningen Praktisk Økologi. Foreninger råder over et stort
netværk er fag- og selvlærte havefolk, og der er sikkert nogen der har
erfaring med netop det problem. Lige nu ligger der en artikel om emnet (se
tidligere indlæg), men hvis du føler, at det ikke giver svar nok, så brug
gerne "Spørg eksperterne" til at stille dit spørgsmål.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : edob

Dato : 07-04-02 20:07

Jeg er ikke den store modstander mod at sprøjte frugttræer moderat mod
diverse skadedyr og svampesygdomme. Jeg må dog sige at det regnes for en
dødssynd at sprøjte i åben blomst. Sprøjt lige før og lige efter
afblomstring - men aldrig i åben blomst.

hilsen, frank.

Fra : Astrid nielsen

Dato : 08-04-02 21:36

> [...]
vil
> nok hjælpe lokalt, men hvis naboen ikke gør det...?

Ud fra din beskrivelse må det være blommehvepsen, der er synderen. Hvilket
middel sprøjter du med og hvor giftigt er det?

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 08-04-02 23:16

I artiklen <pgns8.1262$7C2.10803@news.get2net.dk>,
skrev Astrid nielsen <astrid.vest@get2net.dk>:

> Ud fra din beskrivelse må det være blommehvepsen, der er synderen. Hvilket
> middel sprøjter du med og hvor giftigt er det?

Brug det 'din mand bruger i juletræerne' Alle insektmidler kan bruges,
jeg foretrækker Alfacypermethrin (handelsnavn Fastac99) men ellers er der jo
Malation. Hvis du følger forskrifterne er der ingen problemer i det, d.v.s.
sprøjtning på åben blomst må kun foretages uden for biernes flyvetid og i en
nærmere defineret afstand fra vandløb. Insektmidler er meget giftige for
organismer, der lever i vand.

--
Helge.

Fra : Astrid nielsen

Dato : 11-04-02 22:20

Tusind tak for rådet

Venlig hilsen
Astrid Vest

Fra : Astrid nielsen

Dato : 08-04-02 21:33

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> skrev i en > Helge P siger at de
kommer retur til træet fra jorden. (Det må vel være som
> bevingede væsner?) Derfor skal alle nedfald samles op og destrueres.

> [...]
Det er blot en umulig opgave, når blommerne kun er bittesmå og falder ned på
plænen
Ellers har han sikkert ret.

Venlig hilsen
Astrid Vest