/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Hævning i mikroovn
Fra : Birgitte Abkjær


Dato : 06-04-02 19:24

Hej

Jeg hørte forleden én tale om, at man kunne (lyn)hæve gærdej i en mikroovn.
Hun kunne imidlertid hverken huske noget om tid eller styrke.
Er der nogen her, der ved noget om det?

VH Birgitte



 
 
Peter Jensen (06-04-2002)
Kommentar
Fra : Peter Jensen


Dato : 06-04-02 21:16

"Birgitte Abkjær" scribbled:

> Jeg hørte forleden én tale om, at man kunne (lyn)hæve gærdej i en
> mikroovn. Hun kunne imidlertid hverken huske noget om tid eller
> styrke. Er der nogen her, der ved noget om det?

Det bliver i hvert fald ikke gæren der får dejen til at hæve ...
Mikroorganismer har generelt ikke godt af at få deres vandindhold kogt.
Det accelererer i hvert fald ikke de biologiske processer. Hvis dejen
ellers hæver som den skal, kan gæren vel helt udelades, da den så ikke
kan have meget at sige.

Fortæl endelig om dine erfaringer.

--
PeKaJe



Henrik (07-04-2002)
Kommentar
Fra : Henrik


Dato : 07-04-02 08:51

Jo! Selvfølgelig er det fortsat gæren der får dejen til at hæve efter
mikrobehandling......
Gæren tåler mikrobølgerne i det omfang de ikke lider temperatur-døden, og
det vil sige at temperaturen ikke må overstige ca 37 grader i dejen.

Hvis en gærdej er for kold (f.ex fra fryseren eller for kold væske eller
mel), kan den derfor vækkes til live ved en passende begrænset opvarming i
mikroen; brug lav effekt og korte tider, og ælt dejen mellem et par
behandlinger for at fordele varmen.

Lynprocesser og gærdej giver i øvrigt ikke gode resultater (hverken
smagsmæssigt eller konsistensmæssigt), så forsøg hellere at planlægge en god
lang hævning...men ...har lang liggetid i et koldt køkken sløvet hævningen,
så kan mikroen tages til hjælp.

H.
>
> Det bliver i hvert fald ikke gæren der får dejen til at hæve ...
> Mikroorganismer har generelt ikke godt af at få deres vandindhold kogt.
> Det accelererer i hvert fald ikke de biologiske processer. Hvis dejen
> ellers hæver som den skal, kan gæren vel helt udelades, da den så ikke
> kan have meget at sige.
>
> Fortæl endelig om dine erfaringer.
>
> --
> PeKaJe
>
>



Gerner (12-04-2002)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 12-04-02 17:29

On Sun, 7 Apr 2002 09:50:34 +0200, "Henrik" <henrikc@spam.dk> wrote:

>Jo! Selvfølgelig er det fortsat gæren der får dejen til at hæve efter
>mikrobehandling......
>Gæren tåler mikrobølgerne i det omfang de ikke lider temperatur-døden, og
>det vil sige at temperaturen ikke må overstige ca 37 grader i dejen.
>
>Hvis en gærdej er for kold (f.ex fra fryseren eller for kold væske eller
>mel), kan den derfor vækkes til live ved en passende begrænset opvarming i
>mikroen; brug lav effekt og korte tider, og ælt dejen mellem et par
>behandlinger for at fordele varmen.

Jeg har en bog der beskriver hævning af brøddej.
Dejen anbringes i en stor skål som dækkes af et viskestykke.
Dejen varmes med høj effect i 15 sek. og hviler i 5 min.
Gentag 5-6 gange indtil dejen retter sig ud når man trykker let til den med
fingrerne.

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Soeren Sandmann (12-04-2002)
Kommentar
Fra : Soeren Sandmann


Dato : 12-04-02 18:19

Gerner <gerner@teknik.dk> writes:

> Jeg har en bog der beskriver hævning af brøddej.

Hvad hedder den bog?

Gerner (12-04-2002)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 12-04-02 21:42

On 12 Apr 2002 19:18:54 +0200, Soeren Sandmann <sandmann@daimi.au.dk> wrote:

>Gerner <gerner@teknik.dk> writes:
>
>> Jeg har en bog der beskriver hævning af brøddej.
>
>Hvad hedder den bog?

MICROOVN FRA A TIL Z

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Birgitte Abkjær (12-04-2002)
Kommentar
Fra : Birgitte Abkjær


Dato : 12-04-02 22:17

>
> Jeg har en bog der beskriver hævning af brøddej.
> Dejen anbringes i en stor skål som dækkes af et viskestykke.
> Dejen varmes med høj effect i 15 sek. og hviler i 5 min.
> Gentag 5-6 gange indtil dejen retter sig ud når man trykker let til den
med
> fingrerne.
>
> --
> Gerner
>

Hej

Ved denne metode sparer man vel egentlig ikke megen hævetid.
Det med behov for "lynhævning" hørte jeg i forbindelse med faget
"Hjemkundskab", hvor det kan være svært at få tid til hævning, når der kun
er to lektioner = 1½ time til rådighed.

VH Birgitte



Gerner (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 13-04-02 11:55

On Fri, 12 Apr 2002 23:17:27 +0200, "Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> wrote:

>>
>> Jeg har en bog der beskriver hævning af brøddej.
>> Dejen anbringes i en stor skål som dækkes af et viskestykke.
>> Dejen varmes med høj effect i 15 sek. og hviler i 5 min.
>> Gentag 5-6 gange indtil dejen retter sig ud når man trykker let til den
>med
>> fingrerne.
>>
>> --
>> Gerner
>>
>
>Hej
>
>Ved denne metode sparer man vel egentlig ikke megen hævetid.
>Det med behov for "lynhævning" hørte jeg i forbindelse med faget
>"Hjemkundskab", hvor det kan være svært at få tid til hævning, når der kun
>er to lektioner = 1½ time til rådighed.

OK, men har du regnet på de tider der bruges til ovenstående "lynhævning" ?

Lad os sige 6 gange hviletid og 5 gange opvarmning. Det giver 30 min hviletid og
75 sek opvarmning. Ialt 31 min og 15 sec. Langt inden for de 1½ time der er til
rådighed.
>
>VH Birgitte
>

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Birgitte Abkjær (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Birgitte Abkjær


Dato : 13-04-02 13:34

>
> OK, men har du regnet på de tider der bruges til ovenstående "lynhævning"
?
>
> Lad os sige 6 gange hviletid og 5 gange opvarmning. Det giver 30 min
hviletid og
> 75 sek opvarmning. Ialt 31 min og 15 sec. Langt inden for de 1½ time der
er til
> rådighed.
> >


Hej

Ja, jeg regnede mig da frem til samme resultat, men nu er det sådan at
eleverne i et skolekøkken ikke arbejder på samme måde, som vi gør derhjemme.
Desuden er eleverne fra 10-14 år
Først skal man have samlet alle, informeret om dagens "opskrifter", talt om
arbejdsgangen, fordelt opgaverne, vasket hænder og have fundet alle remedier
frem.
Efter maden/brødet er færdiglavet sidder man samlet og spiser. Vi må deruden
bruge en del tid på at lære dem bordskik, at spise med kniv og gaffel o.s.v.
Når de er færdige med at spise, skal de tage af bordet, vaske op, feje og
sætte på plads.
Så er de1½time vist gået.

VH Birgitte



Gerner (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Gerner


Dato : 13-04-02 17:16

On Sat, 13 Apr 2002 14:34:07 +0200, "Birgitte Abkjær" <paogba@oncable.dk> wrote:

>>
>> OK, men har du regnet på de tider der bruges til ovenstående "lynhævning"
>?
>>
>> Lad os sige 6 gange hviletid og 5 gange opvarmning. Det giver 30 min
>hviletid og
>> 75 sek opvarmning. Ialt 31 min og 15 sec. Langt inden for de 1½ time der
>er til
>> rådighed.
>> >
>
>
>Hej
>
>Ja, jeg regnede mig da frem til samme resultat, men nu er det sådan at
>eleverne i et skolekøkken ikke arbejder på samme måde, som vi gør derhjemme.
>Desuden er eleverne fra 10-14 år
>Først skal man have samlet alle, informeret om dagens "opskrifter", talt om
>arbejdsgangen, fordelt opgaverne, vasket hænder og have fundet alle remedier
>frem.
>Efter maden/brødet er færdiglavet sidder man samlet og spiser. Vi må deruden
>bruge en del tid på at lære dem bordskik, at spise med kniv og gaffel o.s.v.
>Når de er færdige med at spise, skal de tage af bordet, vaske op, feje og
>sætte på plads.
>Så er de1½time vist gået.

Og ? Er en halv time eller mindre til lynhævning for meget ? Måske skulle i ikke
lave noget hvortil der kræves gærhævning til slutningen af semestret, så børnene
har lært lidt hurtighed til at være færdige med det hele i god tid ?
Ser du bbc prime og "ready steady cook" ? Eller så "kok amok" da den gik i tv ?
Der bruger, ganske vist professionelle kokke, 20 min. til at lave en eller flere
retter med lidt hjælp fra en der har indkøbt maden i forvejen ?


>
>VH Birgitte
>

--
Gerner

fuku wa uchi, oni wa soto

Peter W. Bosse (13-04-2002)
Kommentar
Fra : Peter W. Bosse


Dato : 13-04-02 05:07

"Gerner" <gerner@teknik.dk> skrev följande i meddelandet ...

> Dejen anbringes i en stor skål som dækkes af et viskestykke.
> Dejen varmes med høj effect i 15 sek. og hviler i 5 min.
> Gentag 5-6 gange indtil dejen retter sig ud når man trykker let til
> den med fingrerne.

- Eller denne fremgangsmåde..

Udklip fra et par Kombi-ovn kogebøger..

Franskbrød (Bente Hytoft):
(900 g)

1. hævning: Den æltede dej lunes i ovnen ved high/100% mikrobølgeeffekt
i 12-20 sekunder. Dejen hæver derpå let tildækket med film eller et
viskestykke til den dobbelte størrelse (ca. 20 min).
2. hævning: Slå dejen ned, form brødet, og lad efterhæve...
--

Her er en lille opskrift på et 'hu-hej' (meget hurtigt og nemt) rugbrød,
bagt med mikrobølger alene, el. med + grill..

Hævning af rugbrød er meget tidskrævende, men ved hjælp af mikrobølger
er brødet færdighævet på 30 min. og dernæst klar til at bage med 250 W
mikrobølger på 30 min.
Rugbrød bliver meget fint kun bagt med mikrobølger, men i ovne med grill
kan man få en sprød skorpe når der kombineres med mikrobølger og grill.
Til opskriften er brugt AMO færdigmel med surdej. Der er tilsat lidt
mere vand og gær end opskriften foreskriver, fordi det giver et bedre
brød..

Rugbrød (Kirsten Goos):
(800 g)

½ pakke Amo færdigmel med surdej (500 g)
15 g gær
4½ dl vand
Bageform 1½ liter

Kom vandet i en mikroovnsegnet røreskål. Mikrobølg ved 900 W i 30 sek.
eller til vandet er lillefingerlunkent. Bliver vandet mere en 40° bliver
gærcellerne slået ihjel, og brødet vil ikke hæve.
Opløs gæren i vandet. Rør melet i lidt efter lidt. Stil skålen ind i
mikroovnen og mikrobølg ved 100 W mikrobølger i 7 min.
Kom dejen i en smurt bageform, glat overfladen ud med kold vand. Pensl
overfladen med ca. 1 spsk olie. Stik 30 huller dybt i dejen med en
strikkepind, for at undgå at brødet revner. Brødet skal nu hæve i 20
min.
Bages ved kombination grill + 250 W mikrobølger i 29 min. - eller ved
250 W mikrobølger i 30 min.
Tag straks brødet ud af formen og læg det til afkøling ca. 1 time på en
rist.

*Husk det med den hule lyd i bunden, -så er det færdigbagt!

--
Mvh.
Peter W. Bosse

SVENSK JULEGLØGG BLIVER TIL DANSK FJERNVARME
Biogasanlægget i Studsgård ved Herning skal modtage 800 ton svensk
julegløgg, som skal blive til strøm og fjernvarme. -skåål!
www.infopaq.dk/default.asp?src=nyhedsbrev&artno=53433&Cat=1



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177508
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408576
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste