Skudt en due .
Fra : Erik

Dato : 06-04-02 18:33

Hej, jeg kom til at skyde en due der havde sat sig på tv-antennen (med et
alm.luftgevær, i min egen 900m2 have ), naboen kom farende og var oprørt
over at jeg havde skudt en skovdue, det var ulovligt,; "du må skyde en skade
på egen grund, men ikke en skovdue, tyrkerduer ved jeg ikke, men... " , er
det ulovligt ?
Mvh
Erik

Fra : TGD

Dato : 06-04-02 19:05

"Erik" <apress@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
skade
> på egen grund, men ikke en skovdue, tyrkerduer ved jeg ikke, men... " , er

Hups, hvor bor du land el by?

Såvidt jeg husker så må man skyde tyrkerduer da de snupper halm fra taget.
Skader er fredet i by, ved ikke med land.

Hvordan kommer man til at skyde en due?

Tror ihvertfald du ville kunne få en bøde for at skyde den med en luftbøsse,
der er også regler om hvilke størelse kanon du skal bruge!

Fra : Erik

Dato : 06-04-02 20:53

Hej , tak for respons , tja kom til.. , de fleste naboer føler sig plaget af
de mange duer og klatter, og selvom det er byzone er der en skov i nærheden,
så.., men er det ulovlig jagt, et uheld, i forsøg på at skræmme den væk
eller ?

Fra : jpo

Dato : 06-04-02 15:21

> [...]
nærheden,
> så.., men er det ulovlig jagt, et uheld, i forsøg på at skræmme den væk

Duer deles op i 2 kategorier.

1) Tamduer.
Det er duer som f.eks. brevduer, by-duer og andre fremavlede arter af duer.

2) Vilde duer.
Det er ringduer, tyrkerduer og andre vildtlevende duer.

At skyde vilde duer er jagt, og kræver jagttegn og passende våben. Og der
må ikke drives jagt på arealer mindre end 1 hektar, hvor man har
jagtretten. Altså må man ikke skyde vilde duer i sin baghave eller oppe i
fjernsynsantennen.
Våbnet skal have en vis anslagsenergi, og en alm. luftbøsse har ikke
anslagsenergi nok.

At skyde tamduer er ikke jagt.
Og her kommer mark- og vejfredsloven ind i billedet. Hvis man er træt af
tamduer og brevduer i sin køkkenhave, så skal man advare ejeren om, at hvis
han ikke holder sin duer hjemme, indfanges de eller skydes. Er ejeren
ukendt, hvortil nok de fleste tamduer hører, så skal ejeren underrettes via
avisen. Er det ens egne boende duer, kan man fjerne dem på letteste
forsvarlige måde. Herunder skydning, men nok ikke med alm. luftbøsse, da
dyreværnsloven antagelig overtrædes. At skyde i en by er ikke forsvarligt,
og man vil overtræde politivedtægten, og i værste fald, Straffeloven for at
udsætte andre mennesker for fare.

Jpo

Fra : TGD

Dato : 08-04-02 13:47

"jpo" <pregeh@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> fjernsynsantennen.
> Våbnet skal have en vis anslagsenergi, og en alm. luftbøsse har ikke

<KLIP>

Det mener jeg ikke er helt korrekt.

På landet må du gerne skyde tyrkerduer med luftbøsse, det anses ikke som
jagt - tyrkerduerne tager stråene fra stråtækte huse.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-04-02 15:01

"TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk> skrev:

>På landet må du gerne skyde tyrkerduer med luftbøsse

Der er luftbøsser, og der er luftbøsser. Nogle af dem er der
goddaw i. Mon ikke det kun er dem der må bruges til jagt?

--
Bertel

Fra : Gregers Petersen

Dato : 08-04-02 17:31

"Bertel Lund Hansen" <blh@krudt.dk> skrev i en meddelelse
> Der er luftbøsser, og der er luftbøsser. Nogle af dem er der
> goddaw i. Mon ikke det kun er dem der må bruges til jagt?

Iflg. den undervisning jeg modtog i forbindelse med mit jagttegn er der
regler for hvor stor mundingshastigheden mindst skal være for at den må
benyttes til jagt. Samt regler for hvor stor energi haglet mindst skal
indeholde ved mundingen.

Derudover er nedskydning af dyr der gør skade en såkaldt regulering, der
skal foretages af en person med gyldigt jagttegn (+riffeltilladelse hvis
der benyttes andet end glatløbet haglgevær). Hvis du vil regulere skal du
principielt spørge din kommune (mener jeg) om lov først.

--
MvH

Gregers Petersen
http://disclaimer.gpweb.dk

Fra : Peter!

Dato : 07-04-02 12:21

> [...]
nærheden,
> så.., men er det ulovlig jagt, et uheld, i forsøg på at skræmme den væk

Ser det for mig!

Stående over et lig fra en indbrudstyv:
"Jamen hr. Betjent. Men er det mord, et uheld, i forsøg på at skræmme den
væk eller ?

Fra : Peder Porse

Dato : 07-04-02 18:04

Hvis det er i dag og det er en skovdue har du forset dig mod
fredningsbestemmelsen....
pp

Fra : Allan Olesen

Dato : 07-04-02 12:29

"Erik" <apress@post3.tele.dk> wrote:

>Hej, jeg kom til at skyde en due der havde sat sig på tv-antennen (med et
>alm.luftgevær

Hvis duen var i besiddelse af et luftgevær, kan du evt.
undskylde dig med nødværge.

--
Allan Olesen, Lunderskov.