Krydderurter i altankasse
Fra : Heidi

Dato : 06-04-02 11:39

Jeg vil gerne dyrke koriander, og har hørt at man godt kan forsøge sig
i en altankasse.
Min altan vender mod vest (måske lidt nord/vest), men der kommer ikke
så meget direkte sol, da der er træer tæt på, der skygger. Der er
desuden (på trods af træerne) en del vind.
Kan det mon lade sig gøre at få frø til at gro alligevel? Evt. ved at starte
indendøre, hvor der er formiddagssol i en vindueskarm mod øst?
Er det almindelig blomsterjord man bruger til det? Jeg har en gammel
pose med pottemuld stående (indeholder sphagnum, gødning,
magnesiumkalk og jordbrugskalk). Kan det bruges? Og kan sådan en
pose bliver for gammel? (Den har været åbnet i flere år).

Hvis det hele kan lade sig gøre - hvilke andre krydderurter kan jeg så
med fordel så sammen med koriander, under de givne forhold? Jeg
regner med at anskaffe mig én lang altankasse, eller evt. to mindre.

På forhånd tusind tak for enhver hjælp.
--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes

Fra : H. Olesen

Dato : 06-04-02 21:13

On Sat, 6 Apr 2002 12:39:03 +0200, "Heidi" <nospamheidi@adslhome.dk>
wrote:

>Hvis det hele kan lade sig gøre - hvilke andre krydderurter kan jeg så
>med fordel så sammen med koriander, under de givne forhold? Jeg
>regner med at anskaffe mig én lang altankasse, eller evt. to mindre.

Purløg, helt klart. Der er intet så herligt som frisk purløg på
smørrebrødet om sommeren. Da kommer jeg purløg på næsten alt

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Duggi

Dato : 07-04-02 12:46

Desværre ved jeg (endnu) ikke så meget om krydderurter Heidi, men har
derimod flere spørgsmål, som jeg håber på at en venlig sjæl eller to vil
svare på.

I første omgang har jeg plantet flere krydderurter ud, som jeg har købt med
rodnet i supermarkeder. Resultatet har været blandet: Persillen og
basilikumen vokser ud igen, dog ser de lidt sløje ud; Salven ser sund og
stærk ud; medens oreganoen, kørvelen og dilden ser noget dårlige ud. Urterne
har fået en del vand, sol og luft. Men hvordan skal jeg egentligt behandle
dem, sådan at jeg kan få gavn af dem.

Ydermere er det meningen at jeg senere idag, vil så dild, oregano, basilikum
og timian.

Håber jeg kan få hjælp til hvilke forhold jeg skal give urter, sådan at de
trives.

På forhånd tak,

Klaus

Ps.: Håber på accept af dobbelposteringen; men hører jo både til under have
og mad.

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 07-04-02 20:03

"Duggi" <NoM@il.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Salven ser sund
> og stærk ud; medens oreganoen, kørvelen og dilden ser noget dårlige

Hmm, mon ikke det har noget at gøre med, at ikke alle dine krydderurter
er flerårige ?

Venligst
Henriette Døssing

Fra : Henrik

Dato : 07-04-02 23:07

Udendørs er endnu for koldt, og kan give chock til fremdrevne planter...så
jeg ville holde dem i vindueskarmen, eller i det mindste tage dem ind for
natten!

Fra : Duggi

Dato : 08-04-02 15:06

"Henrik" <henrikc@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Udendørs er endnu for koldt, og kan give chock til fremdrevne planter...så
> jeg ville holde dem i vindueskarmen, eller i det mindste tage dem ind for
> natten!

Jo jeg følger nøje med i vejrudsigten og har et par nætter flyttet urterne
indenfor.

Klaus

Fra : Duggi

Dato : 08-04-02 15:07

> Salven ser sund
> ud.
>
> Hmm, mon ikke det har noget at gøre med, at ikke alle dine krydderurter
> [...]
Eftersom jeg endnu intet begreb har om krydderurter, bliver jeg nødt til at
spørge om hvordan det så forholder sig?

De urter som vokser ud igen samme år (når man kun klipper dele af og ikke
det hele) er det étårige urter eller flerårige?

Af betegnelsen flerårig kan jeg ligesom høre at den kommer igen året efter,
men lægger de étårige frø som man kan så, eller skal jeg punge ud i
supermarkedet igen? Og kan de flerårige holde sig ude om vinteren eller skal
de opbevares i plus grader?

Hilsen
Klaus

Fra : Fischer & Døssing

Dato : 08-04-02 16:55

> De urter som vokser ud igen samme år (når man kun klipper dele af og
ikke
> det hele) er det étårige urter eller flerårige?

Det kan så vidt jeg ved være både étårige og flerårige.

> [...]
> men lægger de étårige frø som man kan så, eller skal jeg punge ud i
> supermarkedet igen? Og kan de flerårige holde sig ude om vinteren

De flerårige krydderurter, som jeg har haft har jeg ladet stå ude (i
krukker på vores altan) i alt slags vejr og de er kommet fint igen.

Venlig hilsen
Henriette Døssing