Hvornår blomstrer hylden?
Fra : Jesper Hansen

Dato : 06-04-02 10:41

Jeg skal til at fange ål her til sommmer, men ved ikke hvornår jeg
skal begynde. Derfor har jeg været ude at søge inspiration, og har
fået af vide at når hylden blomstrer skal rusen sættes i, men hvornår
blomstrer den? Er der et nogenlunde fast tidspunkt, eller varierer det
meget fra år til år?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 06-04-02 11:43

On 6 Apr 2002 01:41:12 -0800, jesperbaldur@hotmail.com (Jesper Hansen)
wrote:

> [...]
>fået af vide at når hylden blomstrer skal rusen sættes i, men hvornår
>blomstrer den? Er der et nogenlunde fast tidspunkt, eller varierer det

Det varierer lidt fra år til år, lige som alt andet der afhænger af
vejret gør. Men hvis ikke jeg husker helt galt så er det i starten af
juni at hyld blomstrer.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H. Olesen

Dato : 06-04-02 21:08

wrote:

> [...]
>fået af vide at når hylden blomstrer skal rusen sættes i, men hvornår
>blomstrer den? Er der et nogenlunde fast tidspunkt, eller varierer det

Omkring Sankt Hans.

Og når du alligevel holder øje med hylden, synes jeg at du skulle lave
en god portion hyldedrik. Det smager bare helt suverænt. Opskrift kan
du se på
http://www.havesiden.dk/opskr.htm#hyldedrik

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Bjerg & Olsen

Dato : 06-04-02 21:26

"H. Olesen" <esemanews@nospam.dk> skrev i en meddelelse news:n6luau05a0gnvn2vl4cetft8f9d0cbrt3g@4ax.com...

> Og når du alligevel holder øje med hylden, synes jeg at du skulle lave
> en god portion hyldedrik. Det smager bare helt suverænt. Opskrift kan
> [...]

Har du prøvet at lave den med rørsukker istedet for hvidt sukker og farin?
Efter min mening smager den bedre og bliver ikke helt så skarpt sød.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : H. Olesen

Dato : 06-04-02 22:23

On Sat, 6 Apr 2002 22:26:01 +0200, "Bjerg & Olsen"
<bjerg.olsen@get2net.dk> wrote:

>Har du prøvet at lave den med rørsukker istedet for hvidt sukker og farin?
>Efter min mening smager den bedre og bliver ikke helt så skarpt sød.

Nej, det har jeg ikke, men det vil jeg da prøve. Den er også efter min
mening lidt for sød, troede at jeg kunne redde mig ud af det ved at
bruge lidt mere citronsyre næste gang. Vil dog prøve din idé med
rørsukker. Hvis du fulgte resten af opskriften, hvor meget rørsukker
ville du så bruge i stedet for melig + farin? Og hvor meget
citronsyre?

Fra : gerda

Dato : 08-05-02 20:45

Hej Jesper.

Der plejer at være hyldeblomster omkring Sct. Hans.
Engang havde jeg tradition for at dyppe de rensede hyldeblomster i
pandekagedej og derefter friturestege dem i olie.
Herlig knas med puddersukker på en Sct. Hans aften.

Herlighederne er dog nu udskiftet med æbleskiver.
Men det har jo ikke meget med ål at gøre )))

Hilsen
Gerda