Lave sit eget kåbeglas
Fra : Kim Hansen

Dato : 06-04-02 07:58

Hej

Er der nogen der ved , om det kan lade sig gøre at forme sit eget
kåbeglas?
Jeg kan da godt nok købe et forhøjet til min, men jeg kunne godt tænke
mig et der var lidt bredere også. Så hvis man kan forme plexiglas,
kunne man jo købe en farvet plade,og så lave et selv.
Jeg kunne ihvertfald godt tænke mig at prøve, så hvis der er nogen
gode ideér, modtages de meget gerne.

M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Fra : Morten Juel

Dato : 06-04-02 15:28

For at det skal lykkes skal du bare ha en varmeblæser og et sæt hansker og
lidt tolmod.. plexiglas er et helvede at arbejde med når det skal saves, det
er bedst gjort stille og roligt ellers flækker skidtet.. du kan også ligge
et stykke i ovnen, så er det hele meget nemt at forme når det kommer ud,
hehe forudsat at du tænder for den )
Ellers god fornøjelse.. selvgjort er velgjort

Morten
2 x Golf II GTI --- http://golf2.dk
2 x XS400Seca ** Til Salg på http://StarChild.dk **
1 x GPZ 750

Fjern OSTEPOP fra min email hvis du vil skrive til mig

Fra : Martin Sørensen

Dato : 06-04-02 16:41

> 2 x Golf II GTI --- http://golf2.dk
> 2 x XS400Seca ** Til Salg på http://StarChild.dk **
> 1 x GPZ 750

Hvornår køber du en GPZ'er mere for at bringe balance i tingene?

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Juel

Dato : 08-04-02 00:22

> Hvornår køber du en GPZ'er mere for at bringe balance i tingene?
hehe ja det kunne i li hva.. jeg skal af med den ene goller og seca'erne !
så bliver det 1-1

Fra : N/A

Dato : 06-04-02 16:15

Fra : Kim Hansen

Dato : 06-04-02 16:15

On Sat, 6 Apr 2002 15:50:15 +0200, "Armand"
<armand@mcSTREGchaufførerne.dk> wrote:

>På den anden side så ér det, for den ihærdige, ikke umuligt at
>hjemme-bygge både ovn og form :-/

Jeg har både vakum og ovn på jobbet, mangler så " bare " formen,
det lyder dælme som overarbejde :)

Jeg tror jeg prøver, jeg kan tage et aftryk af det originale eller det
forhøjede, hvis jeg får fat på det, og så bygge videre det.

M.v.h.
Kim Hansen
Fyn

Suzuki XF 650 Freewind
Suzuki DR 250 S

Fra : Orla Pedersen

Dato : 08-04-02 19:35

Armand skrev i meddelelsen ...

>Kim Hansen <ksh@webnet.dk> skrev i en
>
>Jeg har set det gjort med alm. plast, hvorved jeg fik forklaret at det
>var samme metode man ville bruge til klart "kåbeglas":

Se det kaldes vacum-formning, det bruges også til at forme inderbeholdere
til køleskabe, dem har jeg set mange af. Normalt lader man kernen (formen)
skyde op under/ inden i plasten når den er varmet op, og så suge rundt langs
kanten af formen.

Det virker fint med ABS plast og AKRYL, også gennemsigtigt, men formen skal
være pinlig glat og ren for at det lykkes. POLYKARBONAT som er væsentlig
sejgere end AKRYL, og lettere lader sig bearbejde, (kan klippes og bukkes i
kold tilstand), kan til nød vacumformes, men opvarmningen skal foregå
langsomt, ellers bliver der små dampblærer i pladen.

Ved nogle småforsøg med POLYKARBONAT har det vist sig, at 200° C opnået over
ca 60 minutter giver et fint resultat.

Jeg har sikret mig en vacumpumpe, men har endnu ikke fået lavet en
opstilling der kan bruges, der skal lidt mere end en almindelig bageovn til
for at lave kåbeglas.

mvh
Orla

Fra : Lars Eckberg

Dato : 08-04-02 19:59

Orla Pedersen wrote:

> [...]
> langsomt, ellers bliver der små dampblærer i pladen.
>
> Ved nogle småforsøg med POLYKARBONAT har det vist sig, at 200° C opnået over

Ved vakuum formning af polycarbonat, tørres pladerne normalt natten over
i en varmluftovn, så kan man godt forme uden problemer i maskiner.. ;)

Mvh Lars

Fra : Torben Andersen

Dato : 07-04-02 16:24

Husk at det skal være Lexan og ikke plexiglas du bruger.
Plexi springer og går i tusinde stykker hvis det rammes af noget hårdt.
(sten og lign), ville ikke være rart at få i fjæset.
Lexan er ikke til at ødelække, der bliver bare en bule.
Alle visir, motorbriller og lign, er altid lavet af lexan.
Der er forøvrigt også til at forme med en varmepistol hvis kanten lige skal
bugges lidt mere.
Torben

Fra : Armand

Dato : 07-04-02 23:41

Torben Andersen <skolebakken16@os.dk> skrev i en
> [...]
> Alle visir, motorbriller og lign, er altid lavet af lexan.
> Der er forøvrigt også til at forme med en varmepistol hvis kanten lige

Jeg tror ikke at "plexiglas" er et markedsnavn, som man kan købe
nogetsomhelst af :-/
Lexan er nok snarere det som folk i almindelighed regner for "plexiglas"
!

--
Armand.

Fra : TA

Dato : 08-04-02 01:23

> Torben Andersen <skolebakken16@os.dk> skrev i en

<snip>

> Jeg tror ikke at "plexiglas" er et markedsnavn, som man kan købe
> nogetsomhelst af :-/
> Lexan er nok snarere det som folk i almindelighed regner for "plexiglas"
> !

Well, ret beset _er_ Plexiglas(tm) faktisk et beskyttet varemærke for
acrylplast (Polymethyl Methacrylate), som ejes af Rohm & Hass Co.

En rask søgning på Google afslørede at Lexan(tm) tilsvarende er et beskyttet
varemærke for polycarbonat plast, som ejes af General Electric Co.

--
TA

Fra : Armand

Dato : 08-04-02 21:10

TA <not@active.dk> skrev i en news:a8qns2$1e36$1@news.cybercity.dk...

> [...]
> En rask søgning på Google afslørede at Lexan(tm) tilsvarende er et
> beskyttet varemærke for polycarbonat plast,

OK så!

--
Armand.