hvor lidt og hvor meget
Fra : Tom

Dato : 06-04-02 00:02

Hej
Nu er jeg en af dem der bruger en mindre formue på tips og lotto uden
at få en hujende fis ud af det.
Så var det jeg tænkte hvorfor ikke ligeså godt smide pengene på
aktier, der kan jeg naturligvis også tabe da jeg slet ingenting ved om
det ,men det skulle da gå helt galt hvis jeg tabte det hele hver gang.
Til formålet har jeg kigget lidt på etrade der for mig ligner lidt en
bookmaker på nettet. Men hvor meget er skal der mindst indsættes i
depot til at købe for og hvor tit kan der overføres penge.

Jeg ved godt at spørgsmålet kan lyde lidt taberagtigt især overfor de
mange af jer der handler 100 % seriøst, men tag det nu ikke ilde op
der er intet ondt ment med spørgsmålet og et eller andet sted skal jeg
jo starte. Hvis jeg om nogen år har brugt lige så meget til på
børssiderne som på sportssiderne for at finde fiduser så tror jeg sgu
at jeg gik hen og blev en helt børshaj

Tom
"Dong" the winner on points Tom the gambler Holst
Lad os alle D.O.N.G'e centerbet i skraldespanden
Start: 500,-
Nu : 000,-
Forrentning 0000%

www.holsoft.wsub.dk

Fra : Jacob

Dato : 06-04-02 09:20

> [...]
> jo starte. Hvis jeg om nogen år har brugt lige så meget til på
> børssiderne som på sportssiderne for at finde fiduser så tror jeg sgu

Nu kan jeg forstå at det mere er selve spændingen du går efter så det er nok
ikke 30 årige obligationer du skal have. Ved obligationer ved du helt
præcist hvad dit afkast vil være (inden inflation vel at mærke). Så er der
aktier. Jeg synes det vil være et dårligt råd at give en investor det råd
selv at kaste sig ud over aktiehandel, når man kun har en mindre beløb at
investere . Normalt siger man at man skal have flere forskellige slags
aktier for at man ikke skal tabe alle penge når en aktie klarer sig dårligt.
Derfor kræves der efter min mening mindst 100 .000 inden man går i gang

I stedet vil foreslå at du kaster dig over investeringsforeningerne. Det har
en række fordele som jeg desværre i har tid til at forklare. Kig i stedet på
de forskellige hjemmesider som foreningerne har, de fleste har ganske gode
sider som forklarer det helt fint. Tag også et kig på www.morningstar.dk De
har i mine øjne lavet en fremragende side om investeringsforeninger.

Der sker desværre ikke så meget i denne gruppe så jeg vil foreslå at følge
med http://www.spekulant.dk/forum/ (her kan også få ideer til særdeles
spekulative køb som fx. mindre guldmine aktier i Afrika

--
Jacob (Jacob XP i spekulant forum)

Fra : lcj@wanadoo.dk

Dato : 07-04-02 01:31

On Sat, 6 Apr 2002 10:20:24 +0200, "Jacob" <unknown@stofanet.dk>
wrote:

>Derfor kræves der efter min mening mindst 100 .000 inden man går i gang

Arh - 5.000-10.000 kroner kan da sagtens gøre det, når det nu er ren
gambling, der er tale om.

Havde han f.eks. købt Colombus aktier i mandags for 10.000 kroner
(+gebyr 75 kroner) havde han haft 12.069 kr. på kontoen fredag ved
lukketid (iflg. Euroinvestors Topliste) - 2.069 kroner er da også en
slags penge, selv om 100.000 kr. - i samme aktie havde været sjovere.

Samme 10.000 kr. brændt af på Topsil havde kostet ham 2.000 kroner. Så
det er lidt som Lotto _at spille_ på børsen, nogle gange går det godt,
andre gange skidt.

God fornøjelse - men end nu ikke som Mark Barton

Lars

Fra : Duggi

Dato : 07-04-02 13:33

"Tom" <t.holst@iname.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> aktier, der kan jeg naturligvis også tabe da jeg slet ingenting ved om
> det ,men det skulle da gå helt galt hvis jeg tabte det hele hver gang.

Du skal da være svært uheldig hvis du mister alle dine penge.

> Til formålet har jeg kigget lidt på etrade der for mig ligner lidt en
> bookmaker på nettet.

Er nu ellers en velfungerende børsmægler, men ok. Har aldrig haft problemer
med dem. Kan anbefales.

> Men hvor meget er skal der mindst indsættes i
> depot til at købe for og hvor tit kan der overføres penge.

Du kan sætte ligeså meget eller lidt ind som du har lyst til, og du kan
overføre penge så tit du har lyst til. Men der er grænser for hvor små beløb
du skal købe for, da der er minimum 75 kr i kurtage for både køb og salg
(0,1% af beløbet men minimum 75kr.. Ydermere får du 10% rabat hvis du er
medlem i dansk aktionærforening). Men det er selvfølgeligt lovligt at købe
for så lidt som du har lyst til.

Du behøver ikke den store spredning, specielt ikke hvis det er et
alternativt til tips og lotto. Men pga. kurtage vil jeg ikke købe for under
10.000-12.000 kr., da man så allerede er oppe på lidt over 1% for køb+salg i
kurtage.

> [...]
> jo starte. Hvis jeg om nogen år har brugt lige så meget til på
> børssiderne som på sportssiderne for at finde fiduser så tror jeg sgu

Som du selv siger så skal vi jo alle starte et sted.