Helly-Tech <> Gore-Tex
Fra : Gunnar Martensen

Dato : 05-04-02 21:45

Jeg har en vindjakke af mærket Helly Hansen.
Den er forsynet med en Helly-Tech membran, som skulle være
åndende. Jeg bliver bare så uendeligt våd af kodensvand efter
tre kvarters vandring. Jeg bruger uldundertøj og en fleece-trøje
inden under.

Nu tænker jeg så på at anskaffe en vindjakke med Gore-Tex membran.

Er der nogen, som har den erfaring, at de har prøvet såvel Helly-Tech
som Gore-Tex, så de har en mulighed for at sammenligne stoffernes evne til
at ånde ?

Med venlig hilsen
Gunnar Martensen

Fra : Johnny Jensen

Dato : 06-04-02 09:49

Hej Gunnar
Det vil ikke hjælpe at købe en Gore-Tex jakke eller end anden vandtæt/åndene
jakke. Disse jakker er ikke i stand til at både holde dig vandtæt samtidigt
med at du undgår at svede. Det er bedre at købe en jakke der er
vandafvisende, idet de derfor er langt mere åndene eller bedre nøjes med en
tynd svede trøje inden under jakken og så når du holder hvil tag et eksta
lag varmt på f.eks. din fleece trøje.

Med venlig hilsen
Johnny

Fra : Anders H. Andersen

Dato : 07-04-02 22:08

On Fri, 5 Apr 2002 22:45:29 +0200, "Gunnar Martensen"
<gm-data@post3.tele.dk> wrote:

>Er der nogen, som har den erfaring, at de har prøvet såvel Helly-Tech
>som Gore-Tex, så de har en mulighed for at sammenligne stoffernes evne til
>at ånde ?
Jeg har prøvet begge dele (HH skijakke og North Face Mauntain Jacket)
og efter min mening er der ikke nogen af dem der så åndene at der ikke
kommer kondensvand ved vandring og lign. Det hjælper en del hvis
jakken han god ventilation, dvs. lynlåse under armen og måske på
ryggen.

En anden løsning kunne være at købe en windstopper fleece, på den måde
får du bedre svedtransport, vindtæthed og du kan tage din nuværende
jakke på når det regner.

Jeg har ikke prøvet den nye XCR Gore Tex som skulle være mere åndebar
end den gamle.

mvh
Anders

Fra : Gunnar Martensen