Regler ved overdragelse af fastejendom mel~
Fra : Morten Larsen

Dato : 05-04-02 20:34

Hejsa.

Hvordan er det lige med reglerne nær man gerne vil købe sine
forældresgård. De bor på gården, men kan ikke passe den længere, og jeg
som søn vil gerne købe gården. Er der ikke noget med at jeg ikke kan
købe gården for et symbolsk beløb på f.eks. 500.000, hvis den er
vudereret til ca. 2.000.000??

Mvh. Morten.

Fra : Erik G Christensen

Dato : 05-04-02 21:46

Morten Larsen wrote:

> [...]
> som søn vil gerne købe gården. Er der ikke noget med at jeg ikke kan
> købe gården for et symbolsk beløb på f.eks. 500.000, hvis den er

Kontakt den lokale landboforening, og få en ganske gratis
snak om mulighederne.

Der er både en gaveafgiftslov, skatteregler, og landbrugslov
at tage hensyn til,
og det er ikke simpelt.

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Henning

Dato : 05-04-02 21:50

15% under ejendomsvurderingen.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 05-04-02 22:16

Henning wrote:
>klip
>
> 15% under ejendomsvurderingen.

Når det er over 30 Ha ??

--
Regards Erik G. Christensen
Ikke ansvarlig for en ski'

Fra : Thyge H. Larsen

Dato : 04-04-02 23:21

Den er kun op 13.6 HA

Fra : Peder Porse

Dato : 06-04-02 17:38

en landbrugsejendom på 13,6 ha. der er vurderet til 2.000.000.-!

der må da være en meget stor/god bolig!
pp

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 06-04-02 18:45

"Peder" == Peder Porse <boesvej2@post11.tele.dk> writes:

> en landbrugsejendom på 13,6 ha. der er vurderet til 2.000.000.-!
> der må da være en meget stor/god bolig!
> pp

Nej, ikke nødvendigvis. Jeg har 14,95 Ha med en vurdering på omkring
1.000.000,-, men her er stuehuset heller ikke vurderet til mere end
ca. 375.000,- Hvis vi rev det ned, og byggede noget nyt i samme
størrelse, eller gennemrenoverede det, vill vi nok også sidde med en
vurdering på 1,5 - 2,0 mio. Og det er endda i Nordjylland.

Afhængig af placering, vurderes jord til 60.000 - 120.000 pr ha.

--
/Wegge

Fra : Peder Porse

Dato : 07-04-02 18:02

Jeg er ikke enig.

En stuehusværdi på over 1 mill. på en landbrugsejendom er meget usædvanligt.

Det er ikke normalt at landbrugsjord indgår i ejendomsværdien med over
100.000 kr./ha. men nok mellem 90 og 100...Jeg tror ikke det sker i
Nordjylland....
pp

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 08-04-02 22:37

> Jeg er ikke enig.
> En stuehusværdi på over 1 mill. på en landbrugsejendom er meget usædvanligt.

Ikke når vi taler om grænselandet mellem landbrug der har en
størrelse man *kan* leve af og nedlagte bedrifter.

> Det er ikke normalt at landbrugsjord indgår i ejendomsværdien med over
> 100.000 kr./ha. men nok mellem 90 og 100...Jeg tror ikke det sker i
> Nordjylland....

Mors er et af de steder i Danmark der har de højeste jordpriser.

--
/Wegge

Fra : Peder Porse

Dato : 09-04-02 21:08

Sammen med Als og mange andre steder.

Men Mors er ikke Nordjylland, det er Viborg amt.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 06-04-02 08:38

<mortennl@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>som søn vil gerne købe gården. Er der ikke noget med at jeg ikke kan
>købe gården for et symbolsk beløb på f.eks. 500.000, hvis den er

Som Erik så rigtigt skriver, er der flere mulige konstruktioner.
Hvilken der er den rigtige for jer kræve en lidt nærmere gennemgang og
vurdering.

I bør derfor få professionel rådgivning hos advokat, landborådgivning
eller lignende.

Men den regel du tænker på er, at skattemyndighederne accepterer en
overdragelse mellem nære familiemedlemmer til 15% under den offentlige
vurdering uden at dette udløser gaveafgift (som det ellers burde).

--
Jakob Paikin