10 m3 brænde....
Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-04-02 19:01

Min dejlige kæreste har lige skaffet os et godt tilbud:
10 m3 bøgebrænde som er "klar til at bruge" (jeg går ud fra at det
betyder, at det har tørret siden sidste år, og derfor er
klart-til-brug...) til en god pris...

Mit problemer så dette:
Hvad f... gør jeg med 10 m3 bøgbrænde som er kløvet...?
Jeg vil jo meget nødigt fylde min fine garage op, og jeg kan ikke lige
gennemskue hvor stor sådan en rund brændestabel bliver når den skal
rumme 10 m3...

Er her nogen der har ca. 10 m3 opbevaret på en fiks måde udendørs, og
som gider snappe et digi-foto os smide afsted til mig?

Ideer til opbevaring er velkomne

--
Mvh. Søren C. Fischer
http://www.fischer-streton.dk/scf

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-04-02 20:07

"Søren C. Fischer" <usenet@fischer-streton.dk> wrote:

>Hvad f... gør jeg med 10 m3 bøgbrænde som er kløvet...?

Er du sikker på, at det er 10 m³ og ikke 10 rummeter?

Hvis det virkelig er 10 m³, er dit problem endnu større,
for så kommer stabelen nok til at fylde knap 20 rummeter.

Men vi kan jo regne på det. Hvis stabelen er rund, 2 meter
høj og med flad top, skal du bruge et areal på 5 m² for at
få 10 rummeter. Det skulle kunne klares med en diameter på
knap 2,5 meter.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-04-02 20:26

"Allan Olesen" <usenet2002.allan@spamcheck.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker på, at det er 10 m³ og ikke 10 rummeter?

Ja, det er 10 rummeter - jeg gik ud fra at "10 m3" blev læst som det

> Men vi kan jo regne på det. Hvis stabelen er rund, 2 meter
> høj og med flad top, skal du bruge et areal på 5 m² for at
> få 10 rummeter. Det skulle kunne klares med en diameter på
> knap 2,5 meter.

Det var bl.a. det mit spm gik på - er det måden at opbevare det på,
altså at lave en rund stabel som jeg så skal ha stående fra nu og til
jeg har brugt brændet....?
Når jeg går igang med at bruge af brændet (september gætter jeg på...),
så skal jeg jo nødvendigvis tage fra toppen, og det er vel ret ufedt at
ha en rund stabel stående som "vokser nedad" hen over vinteren....?

Fra : Tommy Pedersen

Dato : 05-04-02 21:12

> [...]
> Det var bl.a. det mit spm gik på - er det måden at opbevare det på,
> altså at lave en rund stabel som jeg så skal ha stående fra nu og til

Ja sådan er det!

> Når jeg går igang med at bruge af brændet (september gætter jeg på...),
> så skal jeg jo nødvendigvis tage fra toppen, og det er vel ret ufedt at
> ha en rund stabel stående som "vokser nedad" hen over vinteren....?

Hvis du laver den rund, så husk at sætte et næt omkring de nederste 1 1/2
meter, for det ikke skal skride ud af trykket oppe fra.
Står det frit så dæk det til efter sommeren så det er tørt når du tager det
ind.

Tommy

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-04-02 21:26

"Tommy Pedersen" <tommyp@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> meter, for det ikke skal skride ud af trykket oppe fra.
> Står det frit så dæk det til efter sommeren så det er tørt når du

Du modsiger dig selv...
Jeg kan jo ikke *både* ha' det stående i den runde stak indtil jeg har
brugt det, og samtidigt "tage det ind"...
Hvad bør jeg gøre med de 10 rummeter der kommer væltende ind i min
indkørsel i næste uge...?

Godt tip med trådnet, det havde jeg ikke tænkt på

Fra : M@rk

Dato : 05-04-02 21:24

Fri, 5 Apr 2002 20:00:38 +0200, berigede "Søren C. Fischer"
<usenet@fischer-streton.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Ideer til opbevaring er velkomne

Ide 1:
10 rummeter brænde giver vist i området af 7m3 tæt stablet, hvis træet
er skåret i en længde af 30-33cm og du kun stabler det i et "lag", så
får du en brændestabel der er ca. 2 meter høj, ca. 10 meter lang og ca
33 cm dyb.

Bemærk lige, alle de der ca.'er jeg har kastet ind i ovenstående )

Kunne en sådan brændestabel ikke stå, langs den ene langside af din
garage?

Ide 2:
Forrige gang vi fik brænde, gemte jeg brændeburet det blev leveret i -
det røg ind i vores haveskur, til senere opskæring. Det nåede jeg
imidlertid aldrig, men dejligt var det sidste gang vi fik brænde, at
jeg kunne bære det fra det bur vi lige havde fået leveret og over til
mit brændebur i haveskuret.

Altså - bygge et brændebur eller finde et hos nogen, som ikke lige har
"nået", at få skåret det op

/Mark

PS
Hvis kæresten falder over flere gode tilbud, så føl dig endelig
velkommen til, at sende mig en email )

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 05-04-02 21:42

"M@rk" <unknown@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Kunne en sådan brændestabel ikke stå, langs den ene langside af din
> garage?

Jow det kunne det måske nok...
Der er bare ikke særligt meget udhæng på garagen, men det kunne måske klares
med et eller andet lagt hen over toppen af stablen...?

> Altså - bygge et brændebur eller finde et hos nogen, som ikke lige har
> "nået", at få skåret det op

Joh.. men jeg tror ikke det kommer i bur... Det kommer sikkert på en lille
lastbil som så dumper det i min indkørsel...
Og det med at bygge et bur til 10 rummeter... hmm....

> Hvis kæresten falder over flere gode tilbud, så føl dig endelig
> velkommen til, at sende mig en email )

Jeg ved faktisk ikke helt om det er billigt...
Og jeg ved jo heller ikke helt hvad der ligger i tilbudets "10 rummeter" -
det kan jo være at enten skovrummeter, kasserummeter eller kubikmeter...
hvis jeg har forstået det jeg kan finde på nettet rigtigt...

Fra : M@rk

Dato : 05-04-02 22:00

Fri, 5 Apr 2002 22:42:13 +0200, berigede "Søren C. Fischer"
<usenet@fischer-streton.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>Der er bare ikke særligt meget udhæng på garagen, men det kunne måske klares
>med et eller andet lagt hen over toppen af stablen...?

Jeg tror det er vigtigt at huske, at der skal være nogen afstand i
mellem stablen og murværket - her skal luften helst kunne passere.

En af vores naboer har lagt plastik under, bagved, over og foran
stablen - et stort stykke, der starter under stablen og slutter foran
stablen - så'n lidt á la:

   ______ |
   | ooooo | V
   | ooooo | Æ
    ooooo | G
   ----------- |

Jeg prøver lige en forklaring til, i det tilfælde at tegningen ovenfor
ikke giver mening (hvilket ikke ville være uforståeligt - der
udlægges plastik på jorden, udefra og ind mod garagevæggen. Afstanden
fra garagevæg til plastikkens forkant, ca. 50 cm. Første lag træ
lægges på plastikken, så det flugter med forkant af plastikken. Når
dette lag "holder" plastikken på plads, pakkes resten af plastikken
ind bag ved det som senere bliver brændestablen.

Nu stables al brændet og når det er gjort, tager man fat i plastikken
der ligger bagved stablen og som kan nåes i hver ende af denne og
trækker det over stablen og ned foran denne - et par solide sten eller
lignende kan måske være en fordel, at sikre lukningen med.

Det virker vist udemærket

>Og det med at bygge et bur til 10 rummeter... hmm....

Ja ja, okay, det var et dårligt forslag - men et forslag var det da
)

>Og jeg ved jo heller ikke helt hvad der ligger i tilbudets "10 rummeter" -
>det kan jo være at enten skovrummeter, kasserummeter eller kubikmeter...
>hvis jeg har forstået det jeg kan finde på nettet rigtigt...

Yeps - dog er der vist kommet nogle regler for, at sælgerne skal
oplyse, om det er det ene eller det andet. Om det er billigt afhænger
vist meget af, hvor i landet du opholder dig ................

/Mark

Fra : Allan Olesen

Dato : 05-04-02 22:08

"M@rk" <unknown@get2net.dk> wrote:

>10 rummeter brænde giver vist i området af 7m3 tæt stablet

En rummeter _er_ tæt stablet. Ellers taler vi om en kassemeter.

Måske vi lige skulle have begreberne på plads, for Søren
kløjs vist også i det, så vidt jeg kan se på hans svar til
mig:

Kubikmeter (m³):
Kun træ. Luftens volumen tælles ikke med.

Rummeter:
En bunke tæt stablet træ, som incl. luft fylder en kubikmeter.

Kassemeter:
Træ smidt tilfældigt i en kasse med et rumfang på en kubikmeter.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : M@rk

Dato : 05-04-02 22:04

Fri, 05 Apr 2002 23:08:20 +0200, berigede Allan Olesen
<usenet2002.allan@spamcheck.dk> dk.fritid.hus-og-have med:

>En rummeter _er_ tæt stablet. Ellers taler vi om en kassemeter.

Du har ret - det er fredag og derfor er hjernen nok lidt udkogt efter
en uge på job )

Jeg sad vist lige og sov lidt i timen - min tanke var blot, at da vi
fik leveret brænde, så fik vi 2,1m3 som angiveligt skulle være
produceret af 3 skovrummeter.

Beklager - my bad )

/Mark

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 06-04-02 10:42

"Søren C. Fischer" <usenet@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad f... gør jeg med 10 m3 bøgbrænde som er kløvet...?

Nåmen, det er nu begyndt at ankomme, og ligger indtil videre i en bunke dér
hvor min bil skal forestille at "bo"...
Jeg tror at jeg bygger mig sådan en stor rund brændestabel.
Er der noget med at det er smartest at lade være med at lægge bunden direkte
på jorden?
Jeg har nemlig ikke nogen paller, så jeg tænke at lægge nogle gamle
spænplader... Er det dumt ?

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 06-04-02 11:04

> spænplader... Er det dumt ?
^^^^^^
Spånplader naturligvis !

Fra : Bendt Rasmussen

Dato : 06-04-02 11:42

> "Søren C. Fischer" <usenet@fischer-streton.dk> skrev i en meddelelse
> ^^^^^^
> Spånplader naturligvis !

Jeg ville lægge nogle gamle fliser under dem, så vand kan drænes væk.
Spånpladerne vil suge vand fra jorden, som kan trænge op i stakken.

Mine kuber ligger på fliser, hvor der er lidt afstand i mellem og har en
presenning over.

Du skal starte med at lægge en rund ring af brændestykker på ca 1 meter i
diameter, på dem stabler du så brænde med endestykket ind mod midten. Når du
er kommet ca 1/2 meter op, fylder du op indvendig med småstumper. Sørg for
at få tykke ender udad, så du hele tiden har et fald ind mod midten.

Den inderste ring er absolut den sværeste at bygge, da du jo hele tiden skal
sørge for et fald indad.

Når du er kommet tilpas højt op, begynder du at bygge yderligere en ring
uden på den første. Når den anden ring er oppe i ca. halv højde, slutter du
inderringen af, og begynder på yderligere en 3. ring. På den måde har du
hele tiden noget der støtter.

Pas på med at bygge for lodret, da du risikerer at hele l...... vælter.

Med 3 ringe bliver den (afhængig af brændets længde) ca. 2. - 2.5 meter i
diameter, og den yderste ring er oppe på ca. 8 meter i længden.

Med 4 ringe bliver det en mastodont at kigge på, og der kommer ikke
ordentlig tørring i midten.

Lad være med at stable brændet for tæt, da du så får svært ved at rette op
på den undervejs, og der vil ikke komme luft til midterringen.

mvh
Bendt

Fra : Søren C. Fischer

Dato : 06-04-02 13:02

"Bendt Rasmussen" <razz2@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Spånpladerne vil suge vand fra jorden, som kan trænge op i stakken.
>
> Mine kuber ligger på fliser, hvor der er lidt afstand i mellem og har en

Jeg fik brændefolkene til at smide 5-6 paller af til mig, så det tror jeg er
en ok løsning at lægge brændet på dem

> Du skal starte med at lægge en rund ring af brændestykker på ca 1 meter i

Super forklaring!!!!
Tusind tak!