Gendanne mistede data i Excel dokument.
Fra : Ole Axelsen

Dato : 05-04-02 17:11

Situationen er denne.
(Office 2000)

Et Excel dokument indeholdende flere ark åbnes fra Word. Her spørges, om man
vil åbne hele projektmappen eller kun et ark. Brugeren åbner kun et ark. I
dette ark laves nogle ændringer, og ved afslutning af Word spørges om
ændringer skal gemmes. Her svares ja.

Nu sker der to ting:

1. Dokumentet kan ikke længere åbnes i Excel. Det kan klares ved at åbne det
i Word igen, og kopiere data over i Excel. Dog forsvinde formlerne, men det
er til at leve med

2. Dokumentet indeholder nu kun det ændrede ark. Alle andre ark er pist væk.
Eller er de? Havde det været et Word dokument ville der, mens dokument var
åbent være lavet en midlertidig fil. Denne ville med et program beregnet til
den slags kunne gendannes. Tilsyneladende har Excel ikke denne funktion. Er
der mon alligevel håb om at kunne genfinde de tabte data?

Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Harald Staff

Dato : 05-04-02 21:56

Hei Ole

Du har all min sympati. Man kan ikke undervurdere sine brugere
tilstrekkelig.

Åpne excel-filer fra Word er den dummeste og farligste kunstruksjonen i hele
Office. Kort sagt er dokumentet ugjenkallelig ødelagt.

Excel har ingen backup'er heller. Men test Autosafe fra Jan Karel Pieterse

http://www.bmsltd.co.uk/MVP/Default.htm
til senere brug.

Beste hilsen Harald

Fra : Ole Axelsen

Dato : 06-04-02 10:25

"Harald Staff" <harald.staff@nrk.no> skrev i en meddelelse
> Hei Ole
>
> Du har all min sympati. Man kan ikke undervurdere sine brugere
> tilstrekkelig.

Tak for svaret. Det bekræfter mine bange anelser. Vedkommende må bare i gang
med at rekonstruere sine regnskaber og budgetter. Til alt held var det ark
der var gemt i det korrupte dokument, som altså stadig kan åbnes i Word, nok
det der ville være sværest at finde igen.

Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Harald Staff

Dato : 06-04-02 15:06

Når det skjer, bed vedkommende merke av "always create backup" i "save as" >
"tools"-menyen første gang. (Kjenner ikke de danske betegnelser, du finner
dem sikkert). Så finnes det en regnskab.bak -fil i samme mappe. Det er da
noget.

HTH. Beste hilsen Harald