RAM til 5300ce
Fra : Per Erik Rønne

Dato : 05-04-02 17:16

Er der nogen der ved hvor meget RAM der kan sættes i en PB 5300ce i dag?
Oprindelig kunne man vist sætte 64 M i, og i min er der kun 48 M.

Jeg forsøger at installere Encyclopædia Britannica 2002 på den, men den
kræver 64 M RAM.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Henrik Münster

Dato : 05-04-02 19:32

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> [...]
> Oprindelig kunne man vist sætte 64 M i, og i min er der kun 48 M.
>
> Jeg forsøger at installere Encyclopædia Britannica 2002 på den, men den

Jeg har en halvgammel GURU fra Newer fra 2000. I den er nævnt et 56 MB
modul, så man kommer op på 72 MB.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 05-04-02 22:23

> Jeg har en halvgammel GURU fra Newer fra 2000. I den er nævnt et 56 MB
> modul, så man kommer op på 72 MB.

Hvad pris er der nævnt? I øvrigt tror jeg ikke at jeg kender GURU, og
Newer, er det Newer Technologies?

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-04-02 19:23

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> Hvad pris er der nævnt? I øvrigt tror jeg ikke at jeg kender GURU, og
> Newer, er det Newer Technologies?

Ja, men nu hedder det vist NewerRAM <http://www.newerram.com>. GURU er
et program, man kan downloade, og som Newer har lavet i årevis. Man kan
slå op på alle Macintosh-modeller og se forskellige tekniske data med
hovedvægt på RAM-typer og varenumre fra Newer. Men der er ikke nogen
priser, da Newer mig bekendt ikke sælger direkte til brugerne.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Jesper

Dato : 06-04-02 20:39

> [...]
> hovedvægt på RAM-typer og varenumre fra Newer. Men der er ikke nogen
> priser, da Newer mig bekendt ikke sælger direkte til brugerne.

Der er lavet et nyt program der hedder MacTracker der er up to date med
de nyeste Mac'er og den kan anbefales:

Til MacOS X:
http://members.shaw.ca/mactracker/download/osx/mactracker.sit

Til MacOS Classic(OS 8 og
opefter):http://members.shaw.ca/mactracker/download/os9/mactracker.sit

--
Jesper.
"Når svenskene laver historiske film dør man, når danskerne

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 07-04-02 07:56

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> hovedvægt på RAM-typer og varenumre fra Newer. Men der er ikke nogen
> priser, da Newer mig bekendt ikke sælger direkte til brugerne.

Find en med et SE-nummer, og bed ham kontakte dem.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 08-04-02 05:11

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Find en med et SE-nummer, og bed ham kontakte dem.

Tja, jeg ved ikke engang hvordan man åbner en PowerBook. Så det bliver
nok OfficeLine der opgraderer den.

Jeg skal alligevel have min G4 derind. Det virker som om der er noget
galt med USB-portene. Alle USB-enheder [tastatur, trackball og Palm V]
giver i hvert fald problemer.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-04-02 07:43

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> Tja, jeg ved ikke engang hvordan man åbner en PowerBook. Så det bliver
> nok OfficeLine der opgraderer den.

Det er såmænd ikke så svært at åbne en PB5300, hvis man bare skal putte
RAM i den. Man løsner et par skruer i bunden med en torx-skruetrækker.
Herefter kan man løfte tastaturet, hvor RAM-modulet sidder under.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Per Erik Rønne

Dato : 08-04-02 08:47

> Det er såmænd ikke så svært at åbne en PB5300, hvis man bare skal putte
> RAM i den. Man løsner et par skruer i bunden med en torx-skruetrækker.

En torx-skruetrækker? En sådan har jeg nu aldrig hørt noget om.

Fra : Morten Reippuert

Dato : 08-04-02 10:47

> En torx-skruetrækker? En sådan har jeg nu aldrig hørt noget om.

Det er rent djævelskab, en krydsning mellem umbraco-kærv og phillips
stjerne-kærv.

Jeg kender ingen der holder af dem, bortset fra de ingenørte og
teknikkere der projekterer med dem. Man kunne til tider få den tanke at
de udelukkende bruges som chikane...

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Enslev

Dato : 08-04-02 10:56

> Jeg kender ingen der holder af dem, bortset fra de ingenørte og
> teknikkere der projekterer med dem. Man kunne til tider få den tanke at
> de udelukkende bruges som chikane...

Ingenørte.. dejligt ord
Torx er knaldhamrende skråstreg virkeligt gode
Derudover er de geniale, hvis man lige er skrutrækkerfabrikant og står og
mangler et nyt marked. Wupti, alle er nødt til at krybe til isenkræmmeren og
investere et par hundrede. Marx har ikke levet forgæves.

Venlig hilsen

Henrik

Fra : Morten Reippuert

Dato : 08-04-02 11:19

Henrik Enslev <henslev@mobilixnet.dk> wrote:

> Ingenørte.. dejligt ord

T sidder lige ved side af R

> Torx er knaldhamrende skråstreg virkeligt gode

bvadder pfuhhhhhhh, det er djævlens eget værk.

> Derudover er de geniale, hvis man lige er skrutrækkerfabrikant og står og
> mangler et nyt marked.

Det er ik' helt forkert

--
mvh. Morten Reippuert Knudsen <icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-04-02 12:02

Per Erik Rønne <serse@diku.dk> wrote:

> En torx-skruetrækker? En sådan har jeg nu aldrig hørt noget om.

De er også meget kostbare. Hvis du sender mig kr. 8.000,-, skal jeg
sørge for, at du får en sendt.
En Torx er blot en nyere form for skrutrækker, med en
stjerneformet kærv. Man forsøger jo hele tiden at finde en smartere
skruetrækker. En af fordelene ved Torx er, at skruen sidder godt fast på
skruetrækkeren. Og så tror jeg også, det er fordi, så kan ukyndige ikke
så let skille tingene ad.
Det er nu ikke svært at få et Torx skruetrækker. De kan købes i
ethvert byggemarked.
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Hanne Hertzog

Dato : 09-04-02 20:54

henrik@muenster.dk writes:

>Jeg har en halvgammel GURU fra Newer fra 2000. I den er nævnt et 56 MB
>modul, så man kommer op på 72 MB.
>--
>Henrik Münster
>Esbjerg, Danmark
Jeg har en PB5300cs. Den kunne opgraderes til 64mb RAM, da jeg købte den.
Da jeg et par år efter gik ind til Officeline og ville have den fyldt op
med RAM til de 64, så kunne man ikke længere få opgr. til 64, men kun til
54 eller 56. kan ikke huske det helt nøjagtigt, men kan kigge efter, om
det har interesse. Jeg havde 32 MB i forvejen, den var født med 8MB.
Jeg gav 1000,- kr i bytte. De beholdt de 32 0g jeg fik de 56MB. Måske det
var minus de 8, der sad i. Jeg aner ikke noget om hvor mange pladser der
er i en sådan en PB. De satte dem i gratis.

Efter at jeg fik de 56 RAM i er der nogen, der har sagt at det ikke
passede, at man ikke kunne opgradere til 64 RAM, men den slags ved jeg
ikke, hvordan man finder ud af.
Måske man kan spørge hos MacXpres, de plejer at kunne sit kram.

Så ring og få et tilbud.

Hilsen Hanne