Påkørt/snittet af varevogn
Fra : Thomas Makro

Dato : 05-04-02 15:10

Her er hvad jeg oplevede i går morges:

Jeg kørte på landevej. Foran mig var en hvid personbil. Den kørte ca
70 km/t, og da jeg kørte bagved, kørte jeg med samme hastighed. Det er
en bred landevej, med en bred midterrabat. På dette sted er
hastighedsbegrænsningen 60 km/t. Fra en sidevej på min venstre side,
kom en varevogn. Den havde ubetinget vigepligt, og stoppede da også.
Varevognen skulle samme dreje til venstre, den skulle altså samme vej
som mig, og den hvide personbil foran mig. Da jeg nærmede mig
sidevejen kunne jeg se at varevognen udnyttede et hul i trafikken,
blandt mine modkørende: Varevognen kørte ud og holdt i et "hul" i den
brede midterrabat. Når han ikke kørte videre, altså gennemførte sit
venstresving, var det fordi han havde set den hvide personbil på hans
højre side. Beklageligvis så han ikke den røde Viffer bag personbilen,
med undertegnede på. Jeg kørte ellers i venstre hjulspor, med nærlyset
tændt, så jeg skulle være til at få øje på.

Nå, men vores ven i varevognen var jo kørt frem så han holdt "i
midterrabatten". Han havde allerede påbegyndt sit venstresving,
hvorfor varevognen holdt lidt skråt. Da varevognen holdt lidt skråt,
og da varevognen ikke havde en højre sidedør med rude i, kun en højre
fordør med rude i, kunne chaufføren ikke se ned ad vejen på hans højre
hånd. Det var jo heller ikke nødvendigt, han havde jo set at der kun
var en hvid personbil, så der var jo ingen grund til at orientere sig
igen...
Da den hvide personbil havde passeret, satte han varevognen igang, med
det resultat at han kørte ind i den MC der var bag den hvide bil. Jeg
så at han kørte frem, men da var jeg ud for ham, og nåede derfor ikke
at gøre noget, før han ramte/snittede mig. Da jeg så at han kørte
frem, og et splitsekund efter mærkede og hørte sammenstødet, var min
første "skræk-tanke" at vifferen ville begynde at woble så meget, at
et styrt var u-undgåeligt. Heldigvis gik det ikke sådan. Jeg stoppede,
og det gjorde han også. Han så ret morgentræt ud...
Der var ingen skader at se på Vifferen, og heller ingen på varevognen.
Det må have været min taske på bagsædet der snittede varevognens
forreste højre 'hjørne'.
For en sikkerhedsskyld ville jeg have hans navn og adresse, og det fik
jeg uden problemer (det har han pligt til at oplyse). Der har
efterfølgende ikke været noget at se på Vifferen, så der er ingen
grund til at gøre mere ved den sag.

Jeg har efterfølgende resoneret mig frem til følgende:
Ingen mulig øjenkontakt med en bilist = man er usynlig. Det vidste jeg
nu godt i forvejen, men tænkte ikke lige over det. Det håber jeg så at
jeg husker i fremtiden, og at I andre også gør, måske det kan hindre
et evt. fremtidigt uheld.

Og her kommer den bedste konklusion:
Havde jeg overholdt hastighedsbegrænsingen på 60 km/t havde afstanden
mellem mig og den hvide personbil været større, med det resultat at
jeg havde været ud for varevognen lidt senere. Blot ½ sekund senere,
ville være ensbetydende med at jeg havde torpederet varevognens højre
sidedør. Konklusion: farten dræber ikke, højere hastighed end tilladt
redder....

--
M.v.h. Thomas Makro
Honda VFR 750 F

Fra : Claus MC

Dato : 05-04-02 15:12

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ville være ensbetydende med at jeg havde torpederet varevognens højre
> sidedør. Konklusion: farten dræber ikke, højere hastighed end tilladt

Godt du ikke kom til skade. Konklusionen kan vendes og drejes som det passer
en selv

/Claus

Fra : flyver

Dato : 05-04-02 15:21

præcist - igen, godt der ikke skete mere...
mvh
Jens

Fra : Jack Jensen

Dato : 05-04-02 21:05

"Thomas Makro" <makro@cyberjunkieFJERN.dk> skrev i en meddelelse

Hej Thomas

Det er nemt at være bagklog.

Men som vi jægere siger "Walk little - look much" - kan godt overføres til
mc.

Bedre afstand til forankørende biler/emner - betragt alle andre som
idioter - og kør derefter.
- Så er du straks meget bedre hjulpet.

Mvh
Jack
VFR750FK
http://vfr.dk

Fra : JK

Dato : 07-04-02 22:02

Thomas konkluderer:

Med en konklusion som den du fyrer af her og lader være almen, formoder jeg
at du nok alligevel slog hovedet

Fordi man kan li' at køre MC er der jo ingen grund til at udsætte andre for
fare vel ?

Sov godt

Jesper

Fra : Jes Vestervang

Dato : 08-04-02 21:31

JK skrev:

> Thomas konkluderer:
>
> Med en konklusion som den du fyrer af her og lader være almen, formoder
> jeg at du nok alligevel slog hovedet

Rooolig nu! Det var jo bare et humoristisk eksempel på, hvor let det er
at drage konklusioner ud fra enkeltsager for derefter at gøre dem generelle

> Fordi man kan li' at køre MC er der jo ingen grund til at udsætte andre
> for fare vel ?

Det er der vist ingen der synes.

> Sov godt

Likewise

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Thomas Makro

Dato : 09-04-02 20:48

On Mon, 8 Apr 2002 22:31:20 +0200, Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk>
wrote:

>Rooolig nu! Det var jo bare et humoristisk eksempel på, hvor let det er
>at drage konklusioner ud fra enkeltsager for derefter at gøre dem generelle

Tak for det Jes, jeg kunne ikke have formuleret det bedre selv.