Andet multimedie
bentjuul 3670
gammelt farvefoto bliver rødligt
Fra : Ove Juel Hansen

Dato : 05-04-02 14:30

Hei NG,

Jeg har et ca. 40 år gammelt familie-foto, taget hos fotograf, men nu
desværre blevet næsten helt rødt.
Findes der en funktion i et af programmerne (jeg har adgang til PSP 7.0 og
Photoshop 6.1) som kan rette op på problemet?

På forhånd tak, og mvh Ove

Fra : emj

Dato : 05-04-02 15:00

"Ove Juel Hansen" <ove.juel@[Take-away]ddf.dk> skrev i
<3cada6c9$0$68748$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

> [...]
>Findes der en funktion i et af programmerne (jeg har adgang til PSP 7.0 og
>Photoshop 6.1) som kan rette op på problemet?

Prøv at lægge billedet i dk.binær eller på nettet, så vi kan se, hvor
galt det er fat med billedet og evt. komme med forslag til løsning.
Hilsen emj

Fra : Ove Juel Hansen

Dato : 05-04-02 16:21

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> Prøv at lægge billedet i dk.binær eller på nettet, så vi kan se, hvor
> galt det er fat med billedet og evt. komme med forslag til løsning.

Hei emj,
så ligger det i dk.binær under navnet rødt familiefoto, jeg har brugt jpg
fordi det ellers fylder kolossalt, men evt. rep gælder vel alligevel?
hilsen Ove

Fra : Ove Juel Hansen

Dato : 05-04-02 16:36

> Hei emj,
> så ligger det i dk.binær under navnet rødt familiefoto, jeg har brugt jpg
> fordi det ellers fylder kolossalt, men evt. rep gælder vel alligevel?
> hilsen Ove

Øv det kom sørme retur med fejl 441, så det skal jeg lige tænke lidt over

Ove

Fra : R.O.

Dato : 05-04-02 16:35

"Ove Juel Hansen" <ove.juel@[Take-away]ddf.dk> wrote in message

> Hei emj,
> så ligger det i dk.binær under navnet rødt familiefoto, jeg har brugt jpg
> fordi det ellers fylder kolossalt, men evt. rep gælder vel alligevel?
> hilsen Ove

Jo, selvfølgelig dur et jpg til at vise hvordan det skal kringles...men
requester du at folk "igger" lidt på billedet skal du nok uppe det
originale. Nu ved jeg ikke hvad der menes med "kolossalt", men du kan prøve
at komprimere maksimalt med zip (helst rar dog)...har du scannet i 300
dpi? -skidt! Hold dig for de-onde-magters-skyld til _maksimalt_ 200 i sådan
et henseende.

Jeg er på katastrofanet, så der går sikkert et par dage inden jeg kan se din
post .... heh ellers kigger jeg gerne på det.

--
Regards/Hilsen
/R.O

Mail [REMOVE]

Fra : Ove Juel Hansen

Dato : 05-04-02 16:53

"Ove Juel Hansen" <ove.juel@[Take-away]ddf.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så ligger det i dk.binær under navnet rødt familiefoto, jeg har brugt jpg
> fordi det ellers fylder kolossalt, men evt. rep gælder vel alligevel?

igen igen så er billedet, stærkt minimeret, i dk.binær/Ove

Fra : Else-Marie Jeppesen

Dato : 09-04-02 18:02

punisherolsen[REMOVE]@hotmail.com skriver:
>Hva?! Plugin?? kvæk...gnæk...det kan da umuligt passe at man anskaffer sig
>et plugin til at tegne en jagged invert cirkel og fylde med hvid? ...jeg
>mener.....LOL!

Det er en standdardplugin, som man selvfølgelig ligeså godt kan bruge, når
den er der.
Hilsen emj

Fra : R.O.

Dato : 09-04-02 19:26

"Else-Marie Jeppesen" <emj@enterpol.dk> wrote in message

[CTRL+X]

> Det er en standdardplugin, som man selvfølgelig ligeså godt kan bruge, når
> den er der.

Jeg er ret overbevist om at det tager længere tid at køre det filter og
tilpasse indstillingerne fremfor at trække en cirkel og farvelægge.

Den var forresten ikke min mening at lyde spydig hvis det er sådan du
opfatter det...det kom bare virkelig bag på mig at nogle kunne finde på at
ty til et plugin til noget som dette.
--
/R.O¸ hÉ× #323232

Fra : emj

Dato : 09-04-02 20:23

"R.O." <punisherolsen[REMOVE]@hotmail.com> skrev i
<a8vbrm$o8k$1@sunsite.dk>:

>Jeg er ret overbevist om at det tager længere tid at køre det filter og
>tilpasse indstillingerne fremfor at trække en cirkel og farvelægge.

Der er ikke meget at tilpasse på Filter/alfs border fx /gear

>Den var forresten ikke min mening at lyde spydig hvis det er sådan du
>opfatter det...det kom bare virkelig bag på mig at nogle kunne finde på at
>ty til et plugin til noget som dette.

Prøv det. Det er utroligt praktisk
Hilsen emj

--
www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : Else-Marie Jeppesen

Dato : 05-04-02 17:25

ove.juel@[take-away] skriver:
>igen igen så er billedet, stærkt minimeret, i dk.binær/Ove

Du kan hurtigt gøre meget ved det i PSP 7
Vælg Effects/Enhance Photo
Her bruger du først
Automatic ColorBalance

Automatic Contrast Enhancement

Automatic Saturation Enchancement

Evt clarify på 3
Det var den hurtige udgave for amatører.
Der kan sagtens fifles noget mere med billedet, men prøv selv.
Hilsen emj

Fra : Ove Juel Hansen

Dato : 05-04-02 18:03

"Else-Marie Jeppesen" <emj@enterpol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Evt clarify på 3
> Det var den hurtige udgave for amatører.
> Der kan sagtens fifles noget mere med billedet, men prøv selv.

Mange tak for hjælpen,
billedet bliver bedre (jeg bruger selvsagt originalen som udgangspunkt),
men ikke helt godt, jeg vil forsøge med forskellige indstillinger - f.eks. i
ColorBalance hvor den "stod" til strength=30 og remove color cast!
hilsen Ove

Fra : Else-Marie Jeppesen

Dato : 05-04-02 18:36

ove.juel@[take-away] skriver:
>men ikke helt godt, jeg vil forsøge med forskellige indstillinger -
>f.eks. i
>ColorBalance hvor den "stod" til strength=30 og remove color cast!

klik på den lille resetikon nederst i dialogboksen, så du bruger PSP´s
default indstilling. Strenght=30 er et godt valg, det skal du ikke pille
ved, hvis du bruger en temperatur på 6500
Hilsen emj

Fra : Ove Juel Hansen

Dato : 05-04-02 20:36

> [...]
> default indstilling. Strenght=30 er et godt valg, det skal du ikke pille
> ved, hvis du bruger en temperatur på 6500

Tak for tipset
Hilsen ove

Fra : Else-Marie Jeppesen

Dato : 05-04-02 21:14

ove.juel@[take-away] skriver:
>Tak for tipset
Efter de fire automatiske trin i PSP kan du give det lidt cyan som modvægt
til det røde.
Mit resultat kan ses på
http://home2.inet.tele.dk/elje/000/fam.html
Hilsen emj

Fra : R.O.

Dato : 06-04-02 18:31

> Mit resultat kan ses på
> http://home2.inet.tele.dk/elje/000/fam.html

Nej.

--
Regards/Hilsen
/R.O

Mail [REMOVE]

Fra : emj

Dato : 06-04-02 21:21

<a8nbfb$4fm$1@sunsite.dk>:

>Nej.

Der skete det, at jeg pudsede mine legesyge venner på opgaven og det
blev til til en hel del forslag, så de røg ud på
http://home2.inet.tele.dk/elje/00/index.htm
i stedet for.

Hilsen emj

Fra : R.O.

Dato : 07-04-02 13:29

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> Der skete det, at jeg pudsede mine legesyge venner på opgaven og det
> blev til til en hel del forslag, så de røg ud på
> http://home2.inet.tele.dk/elje/00/index.htm
> i stedet for.

....og en popup...LOL! -ellers konstruktiv hjælp må man sige.

--
Regards/Hilsen
/R.O

Mail [REMOVE]

Fra : Ove Juel Hansen

Dato : 09-04-02 15:17

> [...]
>
> Der skete det, at jeg pudsede mine legesyge venner på opgaven og det
> blev til til en hel del forslag, så de røg ud på

Hei Else,

Jeg er overvældet over det arbejde I har lavet - der er rigtig mange gode
bud - især synes image.007 at falde i smag hos fruen
Jeg går ud fra at det er "håndarbejde" så opskriften ikke kan afsløres
Jeg vil bruge resultaterne som facitliste og se hvor langt jeg selv kan
komme (mit udgangspunkt er bedre fordi jeg har den ikke komprimerede
original).

Tak til alle for hjælp og opfindsomhed.

Hilsen Ove

Fra : emj

Dato : 09-04-02 15:33

<3cb2f7ed$0$97324$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Jeg er overvældet over det arbejde I har lavet - der er rigtig mange gode
>bud - især synes image.007 at falde i smag hos fruen

Den runde?
Hun burde da falde for image.003, som er den suverænt bedst
løsningefter min mening. Gråtone er en god løsning på den slags
billeder.

>Jeg går ud fra at det er "håndarbejde" så opskriften ikke kan afsløres
Image 007 er den opskrift, som jeg har givet dig blot udsat for en
afsluttende cirkeludklip (plugin)

>Tak til alle for hjælp og opfindsomhed.
Det var da meget skægt
Hilsen emj