Åndens frugt
Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 31-01-01 21:38

I forlængelse af mit indlæg om skænderier, fandt jeg i mit studie dette
i det femte kapitel i Galaterbrevet. Her giver Paulus en opskrift på
forskellen mellem Åndens frugt og kødets gerninger. Dette kan vi bruge
til at vurdere vores egen åndelighed og dermed vor tæt vi er på Gud.

"v13 Brødre, I blev kaldet til frihed. Brug blot ikke friheden som et
påskud for kødet, men tjen hinanden i kærlighed. v14 For hele loven er
opfyldt i det ene ord: »Du skal elske din næste som dig selv.« v15 Men
hvis I bider og slider i hinanden, så pas på, at I ikke æder hinanden
helt! v16 Hvad jeg mener, er: I skal leve i Ånden og ikke følge kødets
lyst. v17 For kødets lyst står Ånden imod, og Ånden står kødet imod. De
to ligger i strid med hinanden, så I ikke kan gøre, hvad I vil. v18 Men
drives I af Ånden, er I ikke under loven."

Paulus beder os om at leve i Ånden og ikke i kødet. Vi er kaldet til
frihed og skal ikke misbruge den frihed til at gøre kødets gerninger. Vi
skal elske vores næste som os selv. Paulus går videre og identificerer
kødets gerninger:

"v19 Kødets gerninger er velkendte: utugt, urenhed, udsvævelse, v20
afgudsdyrkelse, trolddom, fjendskaber, kiv, misundelse, hidsighed,
selviskhed, splid, kliker, v21 nid, drukkenskab, svir og mere af samme
slags. Jeg siger jer på forhånd, som jeg før har sagt, at de, der giver
sig af med den slags, ikke skal arve Guds rige."

Her er en lang række ting, som man skal undgå som Jesu Kristi discipel.
Nogle af disse er fjendskaber, kiv, splid og kliker. Paulus fortæller os
at de som giver sig i kast med den slags, ikke skal arve Guds rige.

Er der en bedre argumentation for at denne gruppe ikke skal være fyldt
med skænderier..?

Paulus gennemgår så tilsidst (sidst men ikke mindst) Åndens frugter,
dvs. de gerninger som er modsat kødets, og som skal være et resultat af
det kald vi har:

"v22 Men Åndens frugt er kærlighed, glæde, fred, tålmodighed,
venlighed, godhed, trofasthed, v23 mildhed og selvbeherskelse. Alt
dette er loven ikke imod! v24 De, som hører Kristus Jesus til, har
korsfæstet kødet sammen med lidenskaberne og begæringerne. v25 Lever vi
i Ånden, skal vi også vandre i Ånden. v26 Lad os ikke bilde os noget
ind, lad os ikke tirre og misunde hinanden."

Lever vi i Ånden, skal vi også vandre i Ånden. Alle disse Åndens frugter
kan blive vores hvis vi følger Jesu Kristi eksempel og kald. Lad os
derfor afstå fra skænderier og strid i denne gruppe, således at vi kan
følge Ånden og ikke kødet.

I Jesu Kristi navn, Amen

--
Kenn L. Schjødt
mailto:kenn@schjodt.net

Fra : Lyrik

Dato : 01-02-01 01:07

"Kenn L. Schjødt" <kenn@traceroute.dk> skrev i en meddelelse
<klip>
> [...]
> Nogle af disse er fjendskaber, kiv, splid og kliker. Paulus fortæller os
> at de som giver sig i kast med den slags, ikke skal arve Guds rige.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Ja vi skal være tolerante over for medkristne. Men vi skal også revse os
selv og hinanden ,og vågne hver dag som om evangeliet var kommet ind ved
første hanegal.

Men du misforstår Paulus efter min mening. Hvis selviske mennesker ikke
skulle arve Guds rige, eller folk der kivedes heller ikke skulle, så kunne
vi godt lukke verdensbiksen!
Og heldigvis siger Paulus det heller ikke!!??
Han formaner til ikke at opdyrke disse ting, men hans belæring er, Galaterne
3:22; :

Men skriften har indesluttet alt under synd, for at løftet ved tro på
Jesus Kristus kunne gives dem, som tror.

Paulus truer! Han truer de ulydige (Galatere, Korintere, etc.) til at
opføre sig ordentligt!
Han siger at det snavs de levede i ikke skal antage livsform hos dem.
Han slår også den anden vej, idet Galaterne ville overholde moseloven også!
Jamen det var da en god idé syntes de, så kunne de rigtig blive hellige!
Og var det ikke Gud der havde givet de love? Men han slår fast i Galaterne
5:4,5;:

I er afskåret fra Kristus, I der søger at blive retfærdige ved loven. I er
faldet ud af nåden.

For det afgørende er, at der slet ingen lov er!-Nedskrevet og underskrevet
til forpligtelse!
Og da der ikke er en skreven lov, så kan man heller ikke blive
paragrafbedømt til straf!
Så er straffen for synd der slet ikke mere, da synden ikke kan dokumenteres
ved lov og straffen udmåles!

Synden er der kun som et begreb der modsiger kærligheden. Og kærligheden er
ikke en lov men en følelse i hjertet!

Det er den følelse i hjertet vi skal bruge som retningslinie.

mvh
Jens Erik Bech

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 01-02-01 23:06

"Lyrik" <lyrik@vip.cybercity.dk> wrote in message

> Ja vi skal være tolerante over for medkristne. Men vi skal også revse os
> selv og hinanden ,og vågne hver dag som om evangeliet var kommet ind ved
> første hanegal.

Skal vi revse andre, siger Matt 7 ikke følgende:
v1 Døm ikke, for at I ikke selv skal dømmes. v2 For den dom, I dømmer med,
skal I selv dømmes med, og det mål, I måler med, skal I selv få tilmålt med.
v3 Hvorfor ser du splinten i din broders øje, men lægger ikke mærke til
bjælken i dit eget øje? v4 Eller hvordan kan du sige til din broder: Lad
mig tage splinten ud af dit øje! og så er der en bjælke i dit eget øje? v5
Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at
tage splinten ud af din broders øje.

> Men du misforstår Paulus efter min mening. Hvis selviske mennesker ikke
> skulle arve Guds rige, eller folk der kivedes heller ikke skulle, så kunne
> vi godt lukke verdensbiksen!

Eller også kunne vi prøve at leve efter disse ord. Blot fordi vi som
mennesker synder, sænker Gud ikke kravene til os. Paulus siger klart at folk
som gør disse gerninger ikke kan komme ind i Guds rige.

Fra : Anne-Marie Prange Ma~

Dato : 02-02-01 00:22

Kenn L. Schjødt <kenn@traceroute.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:M4le6.7929$zw.114396@twister.sunsite.dk...

> [...]
> Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til

<> dejlige ord, som vi nok alle har godt af at blive mindet om!! og lige så
lidt som jeg tror det er meningen vi skal revse andre tror jeg det er
meningen at vi skal bruge Guds ord til direkte at slå hinanden i hovedet med
..... hvilket du jo bestemt heller ikke har brugt ovenstående til.

> [...]
folk
> som gør disse gerninger ikke kan komme ind i Guds rige.

<> ja men ingen af os er jo fejlfrie og vi har derfor alle i højgrad brug
for den tilgivelse der ligger i at Jesus døde på korset for vor skyld .....
også når vi kommer til at være seviske eller kives. Ingen af os er jo
fejlfrie så ville Jesus være død forgæves på korset!
MVH Anne-Marie

Fra : Kenn L. Schjødt

Dato : 02-02-01 14:46

"Anne-Marie Prange Madsen" <woopie@mail1.stofanet.dk> wrote in message

> [...]

med
> .... hvilket du jo bestemt heller ikke har brugt ovenstående til.

Jeg synes Jesu ord skærer igennem til det essentielle. Jeg bliver ydmyg gang
på gang når jeg læser Hans ord, Han er Mesteren og jeg er blot en ydmyg
discipel

> [...]
> også når vi kommer til at være seviske eller kives. Ingen af os er jo
> fejlfrie så ville Jesus være død forgæves på korset!

Enig

Fra : Olav Grimdalen

Dato : 03-02-01 10:23

On Fri, 02 Feb 2001 13:46:15 GMT, "Kenn L. Schjødt"
<kenn@traceroute.dk> wrote:

> [...]
>på gang når jeg læser Hans ord, Han er Mesteren og jeg er blot en ydmyg

Jeg er enig med deg Anne Marie at Guds ord er gitt oss for å bygge
hverandre opp. Det er det ordet gjør. Deri ligger Guds kraft. Men det
er riktig å vise til hva Gud sier i forskjellige ordskiftinger,
spesielt når en mennesker sier og hevder som Bibelen ikke står som
talsmann for.

Olav

Fra : Lyrik

Dato : 02-02-01 01:29

> [...]
> Hykler, tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til
++++++++++++++++++++++++++++++++++
Der er en forskel på "os selv og hinanden", og "andre".
Der er en forskel på at revse og på at dømme.
Der er en forskel på at læse Bibelen og bruge den til at slå med!

> [...]
folk
> som gør disse gerninger ikke kan komme ind i Guds rige.
Hvis vi skal til at prøve at leve efter disse ord, så implicerer det, at vi
pt. ikke gør det.
Hvis din "betonudlægning" skulle tages for gode varer, så har vi lige nu
ikke håb om at arve Guds rige, men vi "arbejder på det."
Hvis vi hele tiden har arbejdet på det, uden at blive ret meget bedre, så
"arver vi ikke Guds rige" efter din "betonudlægning"
Hvis vi arbejder på det, så bliver det frugten af et arbejde og ikke en
benådning til liv.

hilsen
Jens Erik Bech