Hardware til web server
Fra : Tumlehund

Dato : 05-04-02 13:07

Jeg går og roder med at skifte min "web server" ud. Det er en Compaq
Presario P2 450MHz med 256MB RAM og 45GB IBM IDE HD.... lol!

Den trænger vidst til at blive skiftet ud.....

Jeg har tænkt mig flg.:

AOpen VP6 bundkort
2 stk p3 866MHz
1,2GB RAM
Adaptec SCSI Card 39160
IBM Ultra 160 Wide SCSI 36GB 10000 RPM
OnStream Backup
3COM netkort

Vil det være en OK konfiguration?

Fra : Hans Pedersen

Dato : 05-04-02 14:04

On Fri, 5 Apr 2002 14:06:45 +0200, "Tumlehund" <patriot@sol.dk> wrote:

>Vil det være en OK konfiguration?

Tjooo... Sikkert... Men det er lidt vanskeligt at sige noget, når du
ikke fortælller mere om besøgstal, services, OS og den slags.

--
Hans Pedersen, Esbjerg
ICQ: 9178476 | http://h2ns.dk

Fra : Tumlehund

Dato : 05-04-02 14:45

"Hans Pedersen" <h2ns@nospam.dk> wrote in message
> On Fri, 5 Apr 2002 14:06:45 +0200, "Tumlehund" <patriot@sol.dk> wrote:
>
> Tjooo... Sikkert... Men det er lidt vanskeligt at sige noget, når du
> ikke fortælller mere om besøgstal, services, OS og den slags.

Der skal køre en IIS, SQL Server, FTP-server og måske i fremtiden en mail
server. Der kommer ikke til at køre mere end en håndfuld sites på server og
besøgstallene vil ligge på ca. 200-500 besøg pr. dag.

OS er W2K server, og platform for websites vil være .NET samt traditionel
ASP.

Når der nu er 2 CPU'er i maskinen, hvordan udnyttes det så bedst? I SQL
Server kan man binde den til den ene af CPU'erne er det mon en fordel? Eller
skal man bare lade OS'et om at klare workload på CPU'erne, og så lade alle
services arbejde på begge CPU'er?

Vil der ske noget ved at sætte en IDE harddisk i sammen med SCSI HD'en? Jeg
kunne godt tænke mig at have noget lagringsplads til FTP'en og de brugere
der ellers sider på LAN'et. Men jeg er i tvivl om det kommer til at gå ud
over performance for SCSI HD.

SCSI HD'en havde jeg tænkt skulle deles op i 2-4 partitioner og bruges til
OS, SQL-server og IIS/websites.

Fra : Jacob Kaagaard

Dato : 05-04-02 14:55

"Tumlehund" <patriot@sol.dk> wrote in message
> [...]
og
> besøgstallene vil ligge på ca. 200-500 besøg pr. dag.

Der skal sgu nogle vilde SQL queries (eller dårlig programmering) til for at
retfærdiggøre købet af en så stor maskine for 200-500 besøg om dagen. Så det
virker umiddelbart som overkill...

Mvh
Jacob

Fra : Tumlehund

Dato : 05-04-02 15:00

"Jacob Kaagaard" <jacob@kaagaard.dk> wrote in message
> [...]
at
> retfærdiggøre købet af en så stor maskine for 200-500 besøg om dagen. Så

Ja, det har du nok ret i, men det gør vel ikke noget at være klar til at
kunne håndtere flere brugere... Kan du give et bud på, hvor mange besøg min
maskine CIRKA vil kunne håndtere?

Det er nu ikke fordi jeg går ud og køber alle delene. De fleste af dem har
jeg i forvejen, men som du måske kunne læse af mit første indlæg, er en
Compaq Presario p2 450MHz nok ikke lige det der rykker ift. at skulle være
server...

Det er "kun" SCSI-kortet (som er nødvendigt til backup-drevet) og SCSI-HD'en
jeg skal investere i.

Fra : Claus O

Dato : 05-04-02 15:50

> [...]

> Ja, det har du nok ret i, men det gør vel ikke noget at være klar til at
> kunne håndtere flere brugere... Kan du give et bud på, hvor mange besøg

Er maskinen på din Pro@ forbindelse? -
er det vel den der sætter grænsen.....
Claus

Fra : Tumlehund

Dato : 05-04-02 16:26

"Claus O" <clausolsen@NOSPAMhotmail.com> wrote in message
> Er maskinen på din Pro@ forbindelse? -
> er det vel den der sætter grænsen.....
> Claus

Ja, men den opgraderer jeg til 512/512 asap...

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 05-04-02 18:02

> "Claus O" <clausolsen@NOSPAMhotmail.com> wrote in message
> >
> Ja, men den opgraderer jeg til 512/512 asap...

Hvis det er relativ standard side uden alt for mange vilde SQL kald er den
maskine du har ganske udemærket..

/Dennis

Fra : Claus O

Dato : 05-04-02 19:11

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote

> Hvis det er relativ standard side uden alt for mange vilde SQL kald er den
> maskine du har ganske udemærket..

Nu er jeg absolut ikke nogen IDE ekspert......
Har faktisk een ide disk i en maskine (ikke server) som altid skal have
ca. 5-10 sec. opstartstid (kan dette ændres et eller andet sted?) - hvis
omtalte ide disk har samme problem, ville det måske være en idé at
skifte til omtalte SCSI udstyr i første omgang indtil du får flere besøg.
Claus

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 05-04-02 19:47

> [...]
> omtalte ide disk har samme problem, ville det måske være en idé at
> skifte til omtalte SCSI udstyr i første omgang indtil du får flere besøg.

Det er vel bare noget Power down halløjsa?
Slå det fra i BIOS og/eller Power Options i Windows, der mener jeg den står
til stnd at slukke for din harddisk efter 30min

/Dennis

Fra : Claus O

Dato : 06-04-02 10:59

"Dennis Pedersen" <usenetspam@*FJERNDETTE*daydreamer.dk> wrote

> Slå det fra i BIOS og/eller Power Options i Windows, der mener jeg den
står
> til stnd at slukke for din harddisk efter 30min

Du har ret. Jeg havde kun studeret bios´en 7 gange da jeg
købte denne "underlige" disk (har altid haft scsi).
Takker.
Claus

Fra : Claus O

Dato : 06-04-02 12:05

> [...]

Eller
> skal man bare lade OS'et om at klare workload på CPU'erne, og så lade alle

Husk lige licensen også.
En internet connector til en SQL server på nettet koster
jo også.........(er det 30-50.000? - afhængig af version)
Claus

Fra : Claus O

Dato : 06-04-02 12:20

"Claus O" <clausolsen@NOSPAMhotmail.com> wrote

> jo også.........(er det 30-50.000? - afhængig af version)
> Claus

Glemte:
_HVER_ cpu koster frygtelig mange penge....
Claus

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 07-04-02 13:52

> Husk lige licensen også.
> En internet connector til en SQL server på nettet koster
> jo også.........(er det 30-50.000? - afhængig af version)
> Claus

Der er SVJH ikke noget der hedder Internet Connectors ved SQL Server 2000.
Her arbejdes der udelukkende med processor licenser og pr. bruger licenser.
En processor licens til SQL Server 2000 std. koster omkring 5000 USD, og til
Enterprise edition koster den omkring 20.000 USD.

--
Mvh. Jesper

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 07-04-02 19:15

"Jesper Nielsen" <jn@nielsenit.dk> wrote in message

> [...]
til
> Enterprise edition koster den omkring 20.000 USD.

Man kunne evt kigge på en Smaal Buisness, der kommer SQL Enterprise,
Exchange etc etc med som stnd. Den koster ikke nær så meget som at skulle
købe det samlet men kan ej udvides til over 50 brugere..

/Dennis

Fra : Claus O

Dato : 08-04-02 12:58

> [...]

> Exchange etc etc med som stnd. Den koster ikke nær så meget som at skulle
> købe det samlet men kan ej udvides til over 50 brugere..

Min SBS 4.5´s SQL server kan kun tilgåes af 5 connections (men ikke fra
nettet, som der her var tale om, det koster jo $$$$$$$ for en internet
connector.
Er det samme tilfældet for 2000 versionen, hmt. connections? + den ikke må
bruges på nettet!
Claus

Fra : Henning

Dato : 05-04-02 21:39

> [...]

>Presario P2 450MHz med 256MB RAM og 45GB IBM IDE HD.... lol!
>
>Den trænger vidst til at blive skiftet ud.....

Hvor er sikkerhed og backup blevet af?? Minimum Raid5, dvs. SCSI og en
12/24 DAT.
Eller er nedetid og tabte data ligegyldig??
Hellere en langsom maskine, du kan stole på!

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Søren Friis

Dato : 21-04-02 20:57

OVERKILL!!!!

En pentium 150 Mhz med 64 Mb ram og en ordentlig opsat linux ville sagtens
kunne klare dine 300 besøgende om dagen, og når din linie ikke bliver
hurtigere end ½ Mbit er der ingen ko på isen!!!!

Men hvis du har penge i overskud er det da meget sjovt at sætte en potent
server op... Og den kan jo altid bare stå og knase SETi pakker

/SF