Læse fra COM port
Fra : [8000]Gul

Dato : 05-04-02 12:34

Jeg har brug for hjælp, da jeg ikke er helt skarp til at læse fra/skrive til
com porte. Jeg skal lave en del af et husovervågnings system, til en
skoleopgave, og min del af projektet er at lave en opsamling af data fra på
en PC. Er der en der har tid til at svare på nogle mails fra mig, ville det
være lækkert.

Fra : Jens

Dato : 05-04-02 20:36

Du skal kikke lidt på en components som hedder

Microsoft Comm Control 6.0

Mvh
Jens

Fra : [8000]Gul

Dato : 06-04-02 12:06

Jeg bruger PT en der hedder I/O ActiveX Control fra
http://www.jspayne.com/home.html, men mit største problem er at jeg skal
vide lidt mere om hvordan de modtagne og afsendte bytes "fysisk" ser ud, da
jeg skal have det til at samarbejde med noget elektronik der ikke helt er
udviklet endnu.

Jeg skal modtage data-bytes på ialt 10 bit (en startbit, 8 data-bits og en
stopbit) men ved ikke helt hvordan det med start og stop bits fungerer. Hvis
jeg feks sender 10101010 ud, og porten er sat til een stop bit, kommer der
så automatisk en start bit på?? Og når der kommer data _ind_ tager den så
automatisk "startbitten" for at være en startbit??

Håber ikke at jeg snakker helt sort, og at der er en der kan hjælpe mig.

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 06-04-02 23:30

[8000]Gul skrev:
> [...]
ud, da
> jeg skal have det til at samarbejde med noget elektronik der ikke

Du vil vel bruge en chip, som er designet til at sende/modtage
serielt?
Sådan en chip kan, på samme måde som den, som sidder i din computer,
sættes til at tale med start- og stop-bit(s).

> [...]
den så
> automatisk "startbitten" for at være en startbit??

Hvis du sætter din computer og dit eget stykke elektronik op til at
tale sammen på samme måde (f.eks. 1 startbit, 1 stopbit, 8
databit/ingen paritet og samme bit-rate {i DENNE sammenhæng det samme
som baud-rate} hastighed), skal du i princippet ikke tænke mere over
det, men blot "hælde" bytes ind i den ene ende, og forvente at modtage
de samme bytes i den anden ende.

Så hidt jeg vusker er 1 startbit mandatory - det kan du ikke undgå.
Stopbit har man muligheden for at "lege" med.

-------
Tomas

Fra : [8000]Gul

Dato : 07-04-02 15:33

"Tomas Christiansen" <toc@blikroer.removethis.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Så hidt jeg vusker er 1 startbit mandatory - det kan du ikke undgå.
> Stopbit har man muligheden for at "lege" med.

Mange tak. det var mest det med startbitten jeg ikke helt var klar over.
"Problemet" er at jeg ikke selv laver elektronikken, og dem der laver den
ikke er helt klar over hvordan det fungerer endnu (og jeg er _slet_ ikke
klar over det). Jeg vidste ikke helt om det var standard med en enkelt
startbit, eller hvordan det helt præcis virker.