Tekstombrydning
Fra : Jannik

Dato : 05-04-02 12:20

Hej.

Kan en hjælpe med en kode, der ombryder teksten på en webside, så
brugeren slipper for at sidescrolle uanset skærmopløsning og/eller
vinduestørrelse?

Mvh.
Jannik

Fra : Matus

Dato : 05-04-02 12:43

"Jannik" <jaes@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan en hjælpe med en kode, der ombryder teksten på en webside, så
> brugeren slipper for at sidescrolle uanset skærmopløsning og/eller

Tja, en totalt simpel tabel. Men det skal du passe på med, for hvis din
tekst selv ombryder afhængigt af skærmopløsningen, så risikerer du, at en
bruger, der sidder ved en 21" skærm får en alenlang og næsten ulæselig
tekst.
Du bør næsten tilstræbe, at teksten ikke bliver længere end 30 karakterer
pr. linie, hvis den skal være brugervenlig - og det skal den vel

På et stykke A-4 papir anbefales det at man max. skriver 60 karakterer pr.
linie. Dette bør halveres, når man skriver til en skærm.
Prøv selv at se, hvad det betyder, hvis du prøver at læse et par linier på
netop et tætskrevet A-4 papir i forhold til f.eks. en spalte i Ekstra Bladet
eller BT (eller tilsvarende .
Øjet har meget nemmere ved at ramme næste linie med det samme. Det er ikke
tilfældigt, at disse aviser bruger smalle spalter. Det er nemmere at læse.

Et andet aspekt, når man skriver en tekst til brug på nettet:
Skriv din artikel og 'cut' den derefter ned til det halve. På den måde opnår
du en god øvelse i at skrive brugervenligt til nettet, kort, klart og
præcist. Hvis du er i tvivl om mit udsagn, så læg mærke til, hvordan du selv
læser tekster på nettet. Prøv f.eks. at surfe lidt på jubii's roulette:
http://asp.jubii.dk/roulette/

Håber det var noget du kunne bruge

Fra : Jørn Andersen

Dato : 05-04-02 15:42

On 5 Apr 2002 03:20:22 -0800, jaes@mail.dk (Jannik) wrote:

>Kan en hjælpe med en kode, der ombryder teksten på en webside, så
>brugeren slipper for at sidescrolle uanset skærmopløsning og/eller
>vinduestørrelse?

Hej Jannik,
Hvis du kun har tekst på din side, vil den altid ombryde - medmindre
du har meget lange ord og/eller bruger meget stor skrifttype.

Problemet opstår først, hvis man laver spalter eller tabelkolonner,
der opdeler eller indskrænker sidebredden.

Så hvis man gerne vil have 3 spalter og bare bruger moderat lange ord,
skaber man sig nemt et problem ...

Good luck,
Jørn

--