Grønne "tingester" på stueplante
Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-04-02 07:21

Ja jeg vågnede brat op, da jeg lukkede lys ind i datterens værelse og
bemærkede nogle små grønne dyr på en af hendes planter. Er det bladlus
eller hvad? Hvad gør jeg?

Hjerteligst
Dorte

Fra : Aa. Worm

Dato : 05-04-02 16:00

Hej.
Du bliver nødt til at beskrive de grønne tingester lidt nærmere. Facon,
størrelse, bevæger de sig.

Hilsen
Aase

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-04-02 17:32

On Fri, 5 Apr 2002 17:00:24 +0200, "Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk>
wrote:

>Du bliver nødt til at beskrive de grønne tingester lidt nærmere. Facon,
>størrelse, bevæger de sig.

Hvem der blot kunne finde luppen...

Det jeg kan se med det blotte øje:

De er nærmest aflange - ca. 1-2 mm lange.
Kraftigt forårslysegrønne
Har ben
Sidder stille, men bevæger sig, hvis man puster let til dem

Hjerteligst
Dorte

Fra : Aa. Worm

Dato : 05-04-02 18:34

Det KAN være bladlus.
Behandling: hvis det er en plante uden særlig værdi: smid den ud.
Hvis planten har værdi for dig vil jeg anbefale Substral plant pin. Det er
nogle små pap-pinde, som indeholder gift mod bladlus og spindemider. Pindene
sættes i jorden (se anvisningen på pakken), giften suges op i bladene og
lusene dør. Pindene koster ca 50 kr for 20 stk, der bruges 1-3 pinde pr
plante. Virkningen varer i ca 6 uger. Det betyder, at pindene stadig virker,
når evt. luse-æg udklækkes.
Pindene købes i havecentre og i mange supermarkeder.
Du kan selvfølgelig også bruge insektsæbe eller "giftspray", men jeg synes,
at de omtalte plant pins er det mest effektive til potteplanter.
Hilsen
Aase

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 05-04-02 20:10

On Fri, 5 Apr 2002 19:34:02 +0200, "Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk>
wrote:

Hej Aase.

>Det KAN være bladlus.

Derfor søgte jeg lidt via Google på bladlus og fandt bl.a. denne side
http://www.bioplant.dk/Nyttedyrdk/indhold/Skadedyr/bladlus.htm

Efter skiftevis at have kigget på siden og datterens "små bæster" er
jeg rimelig sikker på, at det er bladlus.

> [...]
>Du kan selvfølgelig også bruge insektsæbe eller "giftspray", men jeg synes,
>at de omtalte plant pins er det mest effektive til potteplanter.

Jeg må på farten imorgen og have fat i sådanne pinde. Det var egentlig
meget lettere at udskifte planten. Men nu er det jo altså ikke min,
men min datters. Og når man er 4½ er der ikke logik i at smide den ud.
Så der er vel ingen vej udenom.

Tusind tak for din hjælp.

Hjerteligst
Dorte

Fra : H. Olesen

Dato : 05-04-02 20:46

On Fri, 05 Apr 2002 21:10:03 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

> [...]
>meget lettere at udskifte planten. Men nu er det jo altså ikke min,
>men min datters. Og når man er 4½ er der ikke logik i at smide den ud.

Tihi, jeg holder med din datter, selvom jeg er mange gange 4½

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 07-04-02 17:28

"H. Olesen" <esemanews@nospam.dk> skrev i en meddelelse
> Tihi, jeg holder med din datter, selvom jeg er mange gange 4½

Det gør jeg også - selvom man godt kunne lære datteren, at man skal undgå
gift.
Jeg gør i reglen det, at jeg tager en ikke alt for stiv børste og børster
bladlusene af. Hvis det er varmt vejr, kan man kombinere børstningen med at
lade planten stå ude, evt. finde nogle mariehøns, der elsker bladlus.
Hvis det er koldt, kan man også børste planten i badeværelset, og derefter
bruse den med en kraftig kold stråle. Kold vil sige KOLD. Det kan lusene
ikke lide, og planten tager normalt ikke skade.
Den kolde vandstråle er i øvrigt fin til gevækster i haven, der har lus:
roser, blommetræer, alt. Det er faktisk effektivt. Har et blommetræ lus,
skal man bare sætte fuld knald på, gerne med et strålerør.

Poul Erik Jørgensen

Fra : Gert

Dato : 06-04-02 15:21

> [...]

> meget lettere at udskifte planten. Men nu er det jo altså ikke min,
> men min datters. Og når man er 4½ er der ikke logik i at smide den ud.

husker jeg helt galt, hvis jeg sir at sulfo/ opvaske vand også kan gøre det,
jeg mener da at kunne huske at ha hørt fra andre have ejere og familie
medlemmer ( Dorte du har da vist været for lidt med i haven hos mormor og
morfar )at hvis roserne fik bladlus, så skulle de bare ha et par omgang
sulfo vand med vandforstøvere.
det er jo dejligt kemikalie frit, og der er ikke nogen pinde eller andet der
kan friste en 4½ årig ( eller lille søs for den sags skyld) til at putte i
munden.

Med Venlig Hilsen

Gert Ringholm Møller

Fra : Heidi

Dato : 06-04-02 16:51

Gert <locate@worldonline.dk> skrev:

> [...]
> haven hos mormor og morfar )at hvis roserne fik bladlus, så skulle
> de bare ha et par omgang sulfo vand med vandforstøvere.

Jeg har prøvet engang med en blanding af opvaskemiddel, sprit og
atamon (tror jeg nok det var - det var en eller anden opskrift fra en
gode-råd side i et ugeblad) - det var til lus i en tomatplante, og lusene
døde, men bladene kom godt nok til at se lidt brune og mishandlede
ud. Det gjorde ikke så meget på tomatplanten, men det er måske
ikke lige det ideelle, hvis det er en blomst man gerne vil have til at se
pæn ud....

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 06-04-02 22:09

"Gert" <locate@worldonline.dk> wrote:

> [...]
der
> kan friste en 4½ årig ( eller lille søs for den sags skyld) til at putte i

Ja, sulfo ved man hvad er, men kemikalie frit bliver det vist aldrig.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Gert

Dato : 06-04-02 23:05

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
<snip>

> Ja, sulfo ved man hvad er, men kemikalie frit bliver det vist aldrig.

> [...]

he he nej det har du selvfølgelig ret i ,
mener bare at sulfo/opvaskevand er knap så giftigt som div sprøjte midler
man også kan få til stueplanterne.

man behøver jo ikke være nervøs hvis et barn eller en voksen for den sags
skyld får sulfo på fingrene

Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 07-04-02 20:10

On Fri, 05 Apr 2002 08:20:30 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Ja jeg vågnede brat op, da jeg lukkede lys ind i datterens værelse og
>bemærkede nogle små grønne dyr på en af hendes planter. Er det bladlus
>eller hvad? Hvad gør jeg?

Takker for alle gode råd og vejledninger!

Hjerteligst
Dorte

Fra : Aa. Worm

Dato : 08-04-02 18:21

> Takker for alle gode råd og vejledninger!

Jeg er helt enig i de forskellige råd om ugiftige metoder til bekæmpelse af
bladlus når det gælder ude-planter. (Jeg vil dog mene, at Atamon ikke virker
på bladlus , -Atamon er et svampe/mug middel). "Midlerne" tager bladlusene,
men ikke ALLE æg. På udeplanter vil en regnbyge, hvepse, mariehøns osv. som
regel tage den sidste lus samt nyudklækkede æg, men disse biologiske midler
findes ikke inde.
Derfor vil jeg fortsat anbefale Substrals "plant pins" til inde-planter.
I øvrigt så jeg idag i det lokale plantecenter, at Bayers har nogle "piller"
til at stikke i jorden på potteplanter med gift mod bladlus mv, samt
gødning. Dem har jeg ingen erfaring med, men de er sandsynligvis også
virksomme.

Hilsen
Aase

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 08-04-02 19:33

> [...]
> til at stikke i jorden på potteplanter med gift mod bladlus mv, samt
> gødning. Dem har jeg ingen erfaring med, men de er sandsynligvis også

Hos mig har de været meget effiktive over for "sugende" insekter som bladlus
og skjoldlus og desuden har de løst mit problem med spindemider.

mvh

Preben Mikkelsen

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 08-04-02 20:39

On Mon, 8 Apr 2002 19:20:31 +0200, "Aa. Worm" <aa.worm@gvdnet.dk>
wrote:

> [...]
>til at stikke i jorden på potteplanter med gift mod bladlus mv, samt
>gødning. Dem har jeg ingen erfaring med, men de er sandsynligvis også

Jeg skylder naturligvis at fortælle, hvad jeg rent faktisk gjorde.
Først af alt sendte jeg gemalen i byen. Han kunne ikke finde Substrals
"plant pins". Istedet kom han hjem med Bayers "piller". Jeg vender
tilbage med min erfaring med dem på et senere tidspunkt.

Den umiddelbare fordel ved dem er, som du nævner, at de stikkes ned i
jorden. Så ingen af døtrene har den fjerneste anelse om, at de er der
(i forvejen roder ingen af dem i jorden - den mindste kan ikke nå
planten og den store har en naturlig interesse i, at der ikke sker
planten noget).

Så nu håber jeg...

Hjerteligst
Dorte.

Fra : H. Olesen

Dato : 09-04-02 01:47

On Mon, 08 Apr 2002 21:39:09 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

>Jeg skylder naturligvis at fortælle, hvad jeg rent faktisk gjorde.
>Først af alt sendte jeg gemalen i byen.

Ja sådan, de mænd, de skal sgu' arbejde for føden

>Han kunne ikke finde Substrals
>"plant pins".

Ak, de mænd, de mænd.....

>Istedet kom han hjem med Bayers "piller".

ok, du har da en af slagsen der gør et forsøg

>Jeg vender
>tilbage med min erfaring med dem på et senere tidspunkt.

Det glæder vi os til. Din husbond vil bidrage med viden til denne
gruppe, så han er tilgivet

>Den umiddelbare fordel ved dem er, som du nævner, at de stikkes ned i
>jorden. Så ingen af døtrene har den fjerneste anelse om, at de er der

ok i den alder, 4½ + ???

>(i forvejen roder ingen af dem i jorden

ikke endnu, bare vent

> - den mindste kan ikke nå
>planten

endnu

> og den store har en naturlig interesse i, at der ikke sker
>planten noget).

Jeps, vi kunne alle lære af hendes naturlige instinkt.

Jeg har det samme måde, men jeg må indrømme at jeg har mine "fjender"
i haven. Den første var Humle, som vi selv havde plantet og som
egentligt var rigtig flot. Men da den begyndte at brede sig overalt,
så var det med at skrue bissen på og det gjaldt så om at få den helt
væk igen. Det tog 4 år med ihærdig indsats. Må indrømme, at jeg aldrig
havde troet at humlerødder kunne blive SÅ tykke....

Næste 'fjende' var snerlen. Den er ikke helt væk endnu, men det
hjælper gevaldigt på det.
Så er der de to bæster i græsplænen, rød tvetand og storkenæb.
Tvetanden er jeg ved at have styr på, men den ukrudts-storkenæb, det
er en sej kamp og jeg forventer at den kommer til at vare længe :o/
Og så er der også lige min sidste (nuværende) fjende Vorterod. Der er
stadigt mange men jeg ser med glæde hvordan antallet reduceres
væsentligt år for år.

Og jo, skvalderkål, æv,æv. Efter 20 år med en skvalderkål-fri have fik
jeg importeret nogle fra naboen. Jeg er flittigt efter dem og jeg
satser på at de er helt væk om 2 år. Har været igang i kampen mod dem
i et par år nu.

>Så nu håber jeg...

Du skal bare lytte til dine døtre (og snyde lidt, som du allerede gør)
så kan det ikke gå helt galt.

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 09-04-02 18:32

On Tue, 09 Apr 2002 02:46:38 +0200, H. Olesen <esemanews@nospam.dk>
wrote:

>Ja sådan, de mænd, de skal sgu' arbejde for føden

Ja især, når de skal bruge bilen, og der er 30 km. til plantecenteret

>Ak, de mænd, de mænd.....

Jeg har vænnet mig (næsten)...

>ok, du har da en af slagsen der gør et forsøg

Jeps det har han lært

>Det glæder vi os til. Din husbond vil bidrage med viden til denne
>gruppe, så han er tilgivet

Det skal jeg lade gå videre

>ok i den alder, 4½ + ???

>ikke endnu, bare vent

>endnu

Jeg må vist hellere præcisere. Den mindste, Viktoria har ikke pillet
i/opdaget/kunnet nå den plante endnu Det er ikke sådan, at hun er
"mindrebegavet" m.h.t. planter. For det første elsker hun blomster
(planter inkl.) og peger på enhver, hun kommer i nærheden af ligesom
sin søster, Annesofie (hvor har de dog fået den vane fra Og
dernæst "nærlæste" hun igår mine persillefrø, der stod til spiring i
vindueskarmen i stuen - det gør de så ikke mere

> [...]
>jeg importeret nogle fra naboen. Jeg er flittigt efter dem og jeg
>satser på at de er helt væk om 2 år. Har været igang i kampen mod dem

Åh din "stakkel". Jeg sidder her og bliver helt glad. Jeg har
heldigvis ikke så mange fjender i haven. Jeg har det lidt sådan, at
forskellen på ukrudt og "krudt" er, om man kan lide det eller ej (og
så selvfølgelig også, om det generer/kvæler noget jeg holder mere af).

Jeg stødte også en gang på en "vejledning" i, hvordan man kender
forskel på "krudt" og ukrudt. Alle planter fjernes. Det der herefter
kommer igen er... ukrudt

Næh min allerværste fjende er de fo........ dræbersnegle. De
ondulerede adskillige af mine i forvejen få blomster sidste år (suk).
Men når ellers føromtalte gemal får samlet sig sammen til at hente
dem, så får vi endnu et par logerende her i "Lillebo"; et par
moskusænder. Grimme er de, men det kan man vel lære at holde af, når
bare de vil reducere bestanden (og det var rigtig mange sidste år) af
Ibirisk Skovsnegl.

>Du skal bare lytte til dine døtre (og snyde lidt, som du allerede gør)
>så kan det ikke gå helt galt.

Snyde, hva' er det? Søde Helle, jeg snyder ikke, jeg "tryller"
Men du har fuldkommen ret, det er ofte klogt at lytte til tøserne. Men
det er en anden historie, som vistnok hører en anden ng til.

Hjerteligst
Dorte.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-02 19:22

On Tue, 09 Apr 2002 19:32:01 +0200, Dorte R.M. Hansen
<dot.ringholm@get2net.dk> wrote:

<klip noget om mænner'n som har bedst af at blive klippet væk>

>dernæst "nærlæste" hun igår mine persillefrø, der stod til spiring i
>vindueskarmen i stuen - det gør de så ikke mere

Ahh.. sådan er det også gået med mine porrer.
Jamen hov, jeg har da ingen børn, højst en bette nevø... Næh, men jeg
har så en far med et par store træsko

>Jeg stødte også en gang på en "vejledning" i, hvordan man kender
>forskel på "krudt" og ukrudt. Alle planter fjernes. Det der herefter
>kommer igen er... ukrudt

Den var god

>moskusænder. Grimme er de, men det kan man vel lære at holde af, når
>bare de vil reducere bestanden (og det var rigtig mange sidste år) af
>Ibirisk Skovsnegl.

Man kan da ikke kalde et par moskusænder for grimme. Fede måske, men de
er da hyggelige når de vralter omkring og vrikker med halen. Det er da
hyggeligt. Og så alle de ællinger de får og alt den dejlige andesteg der
bliver ud af de ællinger )

http://www.gartneriet.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 09-04-02 20:18

On Tue, 09 Apr 2002 20:22:24 +0200, Mads Lie Jensen
<mads@gartneriet.dk> wrote:

><klip noget om mænner'n som har bedst af at blive klippet væk>

Bare rolig Mads. Det er ikke så hårdt sagt, som det er ment

>Ahh.. sådan er det også gået med mine porrer.
>Jamen hov, jeg har da ingen børn, højst en bette nevø... Næh, men jeg
>har så en far med et par store træsko

Ja jeg blev da lige nervøs for, at din bette Stihl var rykket ind i
stuen Og så var det, lige før jeg blev helt ked at det på dine og
porrernes vegne. Dvs. indtil min fantasi (en miljøskade som ofte ses
ved omgang med mindre børn) tog over. Min persille stod i
vindueskarmen. Og altså din far (ikke at jeg mig bekendt har truffet
ham) med træsko i vindueskarmen...

> [...]
>er da hyggelige når de vralter omkring og vrikker med halen. Det er da
>hyggeligt. Og så alle de ællinger de får og alt den dejlige andesteg der

Din fantasi fejler da vist heller ikke noget - eller er det kold
beregning? Kønne er de nu ikke - charmerende og hyggelige som også
vore hvide landænder i sin tid var (og ikke mindst nyttige).

Uanset udseende, så glæder både jeg og den stor pige os til rapperne,
som den lille pige med garanti vil lydefterligne, når ellers den her
geniale skabning; manden i huset får hjembragt hr. og fru and

Hjerteligst
Dorte

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 09-04-02 20:36

On Tue, 09 Apr 2002 21:17:47 +0200, Dorte R.M. Hansen

>Bare rolig Mads. Det er ikke så hårdt sagt, som det er ment

Så er jeg mere rolig

>Ja jeg blev da lige nervøs for, at din bette Stihl var rykket ind i
>stuen Og så var det, lige før jeg blev helt ked at det på dine og

Det eneste træ jeg har at save i lige nu er nogle gamle lægter med
søm... det får Stihl'en ikke lov at røre.

> [...]
>ved omgang med mindre børn) tog over. Min persille stod i
>vindueskarmen. Og altså din far (ikke at jeg mig bekendt har truffet

Næh, det var en uheldig sammenblanding af ikke at få sat porrerne
ordentligt ud i drivhuset men kun på gangen og så en nødløsning med
vandslange gennem døren som gik lidt galt... heldigvis var der flere
porerr som var kommet i sikkerhed længere nede mod gavlen af drivhuset.

>Din fantasi fejler da vist heller ikke noget - eller er det kold
>beregning? Kønne er de nu ikke - charmerende og hyggelige som også
>vore hvide landænder i sin tid var (og ikke mindst nyttige).

Næh, der er ikke noget beregning i det... vores ænder fik 2 kuld
ællinger om året med mindst 15 ællinger i hver. Jeg bryder mig faktisk
ikke om store flokke af fjerkræ, de store andrikker der var imellem
fyldte altså ret meget sidst på sæsonen når de baskede med vingerne -
jeg var ikke helt tryk ved at gå ind til dem når det var mig som skulle
fodre. Det skete mere end en gang at jeg fik trampet dem over deres
store platfødder.

>Uanset udseende, så glæder både jeg og den stor pige os til rapperne,
>som den lille pige med garanti vil lydefterligne, når ellers den her
>geniale skabning; manden i huset

Ahh.. lidt fedteri

> får hjembragt hr. og fru and

Du kan roligt glæde dig, moskusænder er ret fredelige, ret tamme og ret
hyggelige.

http://www.gartneriet.dk