Gearskiftet på Derbi Senda R.
Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 04-04-02 22:02

Hello

Sikke et dejligt vejr til at køre på vores maskiner, hva´!

Da jeg er begyndt at køre min Derbi Senda R til snakkede jeg med nogle af
mine skole kammerater, som fortalte mig at de havde været ude at køre på en
"rigtig" crosser. De fortalte at de kun skulle skifte i første gear ved
hjælp at koblingen. Derefter skulle de ikke pille ved koblingen igen, bare
skifte. Mit spørgsmål er nu:

Skal jeg også kun bruge koblingen en gang, når jeg sætter den i første gear,
eller skal jeg bruge koblingen ved hver gearskift?

Thomas H. Andersen

Fra : Bendt Grunge

Dato : 04-04-02 23:08

> [...]
gear,
> eller skal jeg bruge koblingen ved hver gearskift?

børn,børn, lad nu være med at tro på ALT hvad andre siger de gør, og man så
skal gøre det samme, det er tilladt at bruge sin hjerne selv, så hvis nogen
siger de dagligt slår sig over hånden med en hammer så skal man ikke bare
gøre det fordi andre gør det.(siger de jo)

Det kan lade sig gøre men er ikke noget der kan tilrådes at benytte sig af,
1. så er rigtige crossere bygget til at blive brugt hårdt, især gear, og så
køre de på blødt underlag og deres gear ligger meget tæt så diffenrencen på
gearne er ikke ret stor og belastningen dermed lille, ikke som en
"gade"crosser hvor der er længere imellem dem, så lad vær med det, og det
ødelægger hurtigt både kæde og gearkasse.

BG.

Fra : [KTN]FalkenDK

Dato : 05-04-02 10:57

Hejsa´
"Thomas Hauerslev Andersen" skrev i en meddelelse
> Sikke et dejligt vejr til at køre på vores maskiner, hva´!

Det er ikke løgn da . Nogen Km er det da blevet til over påsken &
følgende dage !.

> [...]
> hjælp at koblingen. Derefter skulle de ikke pille ved koblingen igen, bare

Det er vist det man kalder "power-Shift", og det er kun for rigtige racere
!!!!!. Køre selv på en Senda R ´98 model, og har "down-shifted" uden kobling
ved et uheld. (En af de første uger jeg havde den). Jeg betegner mig selv
som heldig, da jeg skiftede 5 ->4 under ned bremsning til rundkørsel, og der
var nok "friløb" til at selve gearskiftet forløb uden probs. Ikke noget
"knasDrønKnæk", og så blev der sat en mentalnote om brugen af koblingen.
Gearkassen skulle jo gerne holde !!!!

> Skal jeg også kun bruge koblingen en gang, når jeg sætter den i første
gear,
> eller skal jeg bruge koblingen ved hver gearskift?

NEJ & Helst

Hilsen

H;P
--
[KTN]FalkenDK (Quake 3 Nickname)
Praise The Lord & pass the Ammo !

Fra : Thomas Hauerslev And~

Dato : 05-04-02 20:31

tak for det. Det er jo bedre at spørge end at prøve.

Thomas