maling af stole
Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 04-04-02 21:02

Hej NG
Jeg har 4 stole der er en brun farve på selve træet ikke på siddepladsen.
Jeg vil gerne male disse stole hvide. Det er en slags ekstra tyndt brunt træ
der er uden p ådet træ der sidder indenunder (jeg tror det hedder finér) Kan
jeg bare male på dette eller skal jeg pille det brune af eller slibe det af
før jeg maler? Hvilken slags maling skal jeg bruge?
VH LKP

Fra : Lizzie Hansen

Dato : 04-04-02 22:17

hej LKP
ja du kan male på finer men jeg syntes at man får det bedste resultat hvis
man sliber det ganske let med fint sandpapirfor at fjerne gl. snavs/fedt og
lak, og jeg bruger en maling med høj glans det gør dem mere holdbare når de
skal berøres og det bliver stole jo, mal dem 2 eller 3 gange og husk at
slibe let imellem hver gang maling og mærk med dine finger om de er glatte
som "barne numser" så for du det bedste resultat.
Hilsen Lizzie
lizzie.hansen@ridehuset.dk

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 05-04-02 06:28

Hej
Har malingen et navn?
VH LKP

Lizzie Hansen <lizzie.hansen@ridehuset.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3cacc267$0$5261$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Lizzie Hansen

Dato : 05-04-02 07:54

hej LKP
hvis du kan stå ude så ville jeg bruge en maling der hedder sadolux email,
det er en terpentin maling så den lugter fælt men den er meget holdbar, den
kan købes i sadolin farvehandel

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 05-04-02 12:29

Hej
Hvor meget koster den ca. ?
Hvor meget tror du jeg skal bruge til 6 stole?
VH LKP

Fra : Lizzie Hansen

Dato : 06-04-02 08:14

Hej LKP
jeg vil tro at du skal bruge ½liter og jeg mener den koster ca. 120kr, men
jeg er ikke sikker på prisen, og hos de fleste sadolin farvehandler kan du
lave en aftale, med det maling der er standart (dvs. ikke speciel farve) kan
du levere tilbage hvis du ikke bruger den ene dåse.
Lizzie
lizzie.hasnen@ridehuset.dk

Fra : Ida Nielsen

Dato : 06-04-02 08:30

Du skal blot huske at en Alkyd maling bliver gul i løbet af forholdsvis kort
tid.
Venlig Hilsen
Ida
Farvehandler

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 07-04-02 14:35

Er det da en Alkyd maling som Lizzie Hansen anbefaler? Jeg vil bare gerne
have navnet på en maling der er billig, ikke bliver gul osv.! Jeg har ikke
en skid forstand på maling så bare giv mig navnet på en og så færdig...
Jeg ved ikke hvad det er for noget finer der er på! Det er faldet af et par
steder så ville det ikke være bedre bare at pille det af og så male på det
lyse træ indenunder (selvfølgelig slibe det først)???
VH LKP

Ida Nielsen <idani@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rtxr8.12851$iY5.573979@news010.worldonline.dk...

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 07-04-02 17:58

Lisbeth Pedersen skrev:

> Jeg vil bare gerne
> have navnet på en maling der er billig, ikke bliver gul osv.! Jeg har ikke
> en skid forstand på maling så bare giv mig navnet på en og så færdig...

Ak ja Lisbeth, det er ikke let at være gør-det-selv-m/k

Hvis jeg var dig, så ville jeg tage disse 4 stole og gøre sådan:

   1) Med en spartel fjerner du alt det, der sidder løst: maling,
    finér og hvad det nu måtte være.

   2) Hvis du ikke kan lide at se på dybere ridser, mærker eller
    de kanter der kommer når finéren bliver fjernet, så bliver
    du nødt til at købe noget spartelmasse. Slib godt med
    sandpapir (korn 180) på de steder, der skal spartles. Lad
    det spartelmassen tørre et døgn.

   3) Slib nu stolene, omhyggeligt med sandpapir (igen korn 180).
    Børst dem godt af - støvsug dem evt.

   4) Så skal du bruge noget vandbaseret maling - det fornemmer
    jeg, der er lettest for dig. Køb "Sadolin Træ og Metal - inde
    og ude, glansgrad 40" - eller "90" for en meget blank oveflade.
    Brug nu en god pensel. Ikke de der 3 stk. for en ti´er. Mal
    stolene et par gange, med en let slibning efter første gang.

Malingen fra Sadolin er jo ikke speciel billig, men det er noget der
dur. Kig evt. på dette link som omhandler din situation:

<http://www.sadolin.dk/pages/frame.php?head=3c&body=3c2>

God arbejdslyst og op med humøret

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Lisbeth Pedersen

Dato : 08-04-02 14:54

Tusind tak det var lige det svar jeg ønskede.
VH LKP

Svend Erik Bertelsen <nospam@sebjoiner.private.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.171a98fda0cea084989695@news.sunsite.dk...

Fra : H. Olesen

Dato : 05-04-02 23:13

On Fri, 5 Apr 2002 08:54:00 +0200, "Lizzie Hansen"
<lizzie.hansen@ridehuset.dk> wrote:

>..... en maling der hedder sadolux email,
>...... den kan købes i sadolin farvehandel

Kan du ikke bare forwarde emailen, det må være billigere. Sorry, kunne
ikke lade være; det var dog et fjollet navn på en maling

--
mange havehilsener Helle
http://www.havesiden.dk

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 06-04-02 10:26

Lizzie Hansen skrev:

> ja du kan male på finer...

Øhh - pas nu på! Det er ikke blevet oplyst hvilken træsort denne
finér består af. Hvis det er en olieholdig som teak, mahogni m.fl.,
så kan der opstå gule skjolder p.g.a. olien i træet.

Når jeg advarer jer, så er det fordi jeg selv har hvidmalet et par
højttalere og stole i teak. Disse ting blev aldrig nogensinde pæne
- lignede nærmest noget, som var blevet udsat for masser af nikotin.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : John Vedsegaard

Dato : 06-04-02 18:32

Hvis dine stole er blevet gule, skal du bruge en spærrende maling f.eks.
Dyrups 09
alle producenter har sådanne produkter.
Det bedste ville have været at vaske stolene i ren grundrens først, det
udtørrer træet og fjerner den teakolie som slår igennem.

John Vedsegaard

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 07-04-02 10:42

John Vedsegaard skrev:

> [...]
> Det bedste ville have været at vaske stolene i ren grundrens først, det
> udtørrer træet og fjerner den teakolie som slår igennem.

Gode oplysninger - tak for det!

Jeg har igennem tiden været med til at lave mange vinduer og døre
i meranti og mahogni. Elementerne er blevet malet med Gori 541.

Kan du oplyse mig hvordan disse træsorter skal behandles, hvis folk
vil have dem "rigtig" malet? Jeg er overbevist om, at nogen vil have
gjort det en skønne dag. Er fremgangsmåden ikke noget af det samme
som ved teaktræsstolene?

--
Venlig hilsen
Svend Erik