Jordforbedring - til højbede
Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 04-04-02 20:49

Nå, så fik jeg gravet 60-70cm ned til mine (mægtig fine) højbede, og ja, jeg
har sg* siet det hele. Det var ret nødvendigt - jeg frygter, at 2/3 af
"jorden" er grus/sand (midtjylland) - men nu har jeg da fjernet stenene. Det
hele er så porøst, at et kosteskaft let kan trykkes i bund.

Jeg skal nu have forbedret jorden, og er ved at blande kompost i (fra den
lokale genbrug), jeg tror at det bliver sådan halvt af hver i det øverste
trediedels jordlag.

Hvad siger man til det? Er det OK til køkkenhave? Får jeg brug for gødning?
Skal jeg spørge om mere!?

/Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 04-04-02 21:14

On Thu, 4 Apr 2002 21:48:37 +0200, "Kim Bjoern Nielsen"
<fornavn.efternavn@pjat.dk> wrote:

> [...]
>trediedels jordlag.
>
>Hvad siger man til det? Er det OK til køkkenhave? Får jeg brug for gødning?

Hvis jorden er så sandet som du giver udtryk for, så er det nok meget
godt. Ellers ville jeg nok bruge lidt mindre kompost, men så
selvfølgelig give igen til næste år.
Men siden det er til køkkenhave så skal det nu nok gå - kompost fra
genbrugspladserne kan næppe indeholde de helt store mængder næring, ikke
at dømme efter hvad det er folk kører derud i hvert fald (grene,
hækafklip, mos, græs...)

Du får sikkert brug for gødning i løber at sommeren. Det kommer an på
hvad du dyrker og hvor meget du vil gøre ud af det. Vores køkkenhave får
sjældent gødning men vi høster da stadig fra den. (Men man kan tydeligt
se hvis man har givet den gødning...)

>Skal jeg spørge om mere!?

Du skal i hvert fald være velkommen

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kim Bjoern Nielsen

Dato : 04-04-02 22:39

> [...]
> hvad du dyrker og hvor meget du vil gøre ud af det. Vores køkkenhave får
> sjældent gødning men vi høster da stadig fra den. (Men man kan tydeligt

Jeg tror også, at jeg skal gøde. Der var meget få regnorme i komposten - der
var faktisk flere i "gruset". Er det korrekt antaget, at haveaffald bliver
til kompost først, og siden formulder? Eller er det noget sludder?

Når jeg skal gøde, kan jeg nøjes med kunstgødning (strøet eller blandet?),
eller skal jeg købe en sæk "et eller andet"?

> Du skal i hvert fald være velkommen

Takker (-:

/Kim

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-04-02 07:53

On Thu, 4 Apr 2002 23:39:20 +0200, "Kim Bjoern Nielsen"
> [...]

>var faktisk flere i "gruset". Er det korrekt antaget, at haveaffald bliver
>til kompost først, og siden formulder? Eller er det noget sludder?

Kompost fra genbrugsstationerne er sjældent komposteret vha. orme. Der
bruger man nok især metoden med at stakke det op så det bliver varmt.
Kompost er vist mange ting, lidt efter hvem man spørger. Når jeg tænker
på kompost så er det formuldet haveaffald.....

>Når jeg skal gøde, kan jeg nøjes med kunstgødning (strøet eller blandet?),
>eller skal jeg købe en sæk "et eller andet"?

Kunstgødning er fint. Du kan også bruge naturgødning som Florina eller
Animix hvis du er mere til den slags.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Kurt Hansen

Dato : 07-04-02 14:40

On Fri, 05 Apr 2002 08:52:47 +0200, Mads Lie Jensen wrote:

>Kompost fra genbrugsstationerne er sjældent komposteret vha. orme. Der
>bruger man nok især metoden med at stakke det op så det bliver varmt.

Ja, og til sidst skolder man det med damp for at sterilisere det.
Dermed dræber man også alt andet naturligt liv og sund flora. Der går
en rum tid før sådan et læs bliver "levende" igen.

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Jakob Bock

Dato : 05-04-02 09:49

> Jeg tror også, at jeg skal gøde. Der var meget få regnorme i komposten - der
> var faktisk flere i "gruset". Er det korrekt antaget, at haveaffald bliver
> til kompost først, og siden formulder? Eller er det noget sludder?

Orm skal have noget at leve af (spise), så hvis den kompost du har hentet er
helt omsat (og det er den slags man henter ofte), er der ikke noget at komme
efter for ormene. Jeg kunne ikke finde på at bruge den gratis kompost i min
køkkenhave -- der er for meget "lort" i form af plastikstykker, grene ol. i
den vi kan få hernede.

Til gengæld har vi brugt kommunekomposten til et prydbed, og her groede
planterne ret godt.

Når du vil til at gøde jorden, er det vigtigt at tænke på hvilke afgrøder du
vil dyrke hvor, da de enkeltes næringsbehov er meget forskellige. F.eks.
kræver gulerødder næsten ingenting, hvorimod kål, kartofler og selleri skal
have en hel del for at blive til noget.

Mht. om du kan "nøjes med kunstgødning", så er kompost klart at foretrække.
Kunstgødning har ingen jordforbedrene effekt -- faktisk kan de stærke
koncentrationer af næringssalte have en negativ effekt på livet i jorden.

En mulighed du nok også bør drage nytte af, er at gøde med jorddække i løbet
af væktssænonen -- f.eks. græsafklip. Strø et lag (ikke alt for tykt) mellem
afgrøderne. Dækket nedbrydes langsomt, og næringsstofferne frigives til
planterne. Samtidig er det god føde til regnormene (du kan faktisk se, at de
række græsset ned i jorden), og regnormene er vigtige hvis du vil beholde en
porøs jord.

Jorddække er også en god ide nu, hvor du har siet din jord. Der skal ikke
meget mere end et ordenligt regnskyl til, for hele jorden slemmer sammen. Et
tyndt dække vil være med til at beskytte jordstrukturen. Ellers er det også
vigtigt, at du snart får sået noget i jorden, da det selvfølgelig også
beskytter jordstrukturen. Det kan f.eks. være spinat, der udvikler sig meget
hurtigt. Du kan fint så dem der, hvor der først sent skal plantes afgrøder
(majs, squash og kål), og så¨høste den, når din hovedafgrøde skal bruge
pladsen.

Vil du være rigtig avanceret, og virkelig gøre noget godt for din jord, kan
du også kigge på "grøngødning". F.eks. kan man underså visse større afgrøder
(f.eks. tomater) med kvælstofsamlende planter (f.eks. kløver).

Hvis du har mange brændenælder, er disse også rigtigt gode at gøde med. Du
kan lave et udttræk af dem, så så gives til planterne når de er i god vækst.

Venlig hilsen
Jakob

Fra : Nina Hald

Dato : 06-04-02 22:47

Hej.
Hvis ikke det er alt for sent ville jeg nok starte med at grave de 70 cm ned
og så lægge ca, 10 cm hestepærer, derefter fyldes op med blandingen af den
gamle jord og komposten. På den måde sikrer du dig at der er gødet og
dejligt varmt i jorden lige i starten og hvis laget ikke er tykkere end 10
cm. bliver de små rødder ikke brændt af. Du skal så gøde et par gange inden
høst, og her vil jeg foreslå naturgødning, det er sundere for miljøet at
fremstille og nedbryde og sundere for dig at spise via afgrøden.
Venlig hilsen Nina Hald
Fjern XX fra min e-mail hvis du vil skrive privat.