STRAF §119
Fra : charlie

Dato : 04-04-02 20:24

Hej

Måske et dumt spørgsmål. Jeg er ikke jurist eller noget.

STRAFFELOVENS §119:
"Den, som med vold eller trussel om vold overfalder nogen, hvem det påhviler
at handle i medfør af offentlig tjeneste eller hverv, under udførelsen af
tjenesten eller hvervet eller i anledning af samme, eller som på lige måde
søger at hindre en sådan person i at foretage en lovlig tjenestehandling
eller at tvinge ham til at foretage en tjenestehandling, straffes med hæfte
eller med fængsel indtil 6år, under formildende omstændigheder med bøde."

Hvem gælder denne paragraf?
Politiet går jeg ud fra.
Men hvad med militærfolk?
Og Militærnægtere udfører jo også en offentlig tjeneste/statsarbejde?
Andre offentlige ansatte?

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 04-04-02 22:40

charlie skrev:

>Hvem gælder denne paragraf?

Tjenestemænd i funktion. Forbrydelsen omtales som regel som "vold
mod tjenestemand i funktion" - også selv om tjenestemænd er en
uddøende race.

Den der f.eks. overfalder en skolelærer, kan dømmes efter
paragraffen.

>Andre offentlige ansatte?

Dem alle sammen, tror jeg.

--
Bertel

Fra : Morten Blinksbjerg N~

Dato : 04-04-02 23:39

> Dem alle sammen, tror jeg.

Dvs. også studenterprogrammører fra SDU?

--
Morten Blinksbjerg Nielsen
http://www.mbn.dk/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 04-04-02 23:50

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> wrote in

> [...]
> uddøende race.
>
> Den der f.eks. overfalder en skolelærer, kan dømmes efter

også hvis han har fri ?

--
Henrik Stidsen | HS235-DK | Ikke eksisterende samleobjekt
http://min.hjemmeside.er.paa.http.kolon.2-x-skraastreg.susie.dk/

Fra : TGD

Dato : 05-04-02 01:08

"Henrik Stidsen" <s-p-a-m@spammer.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>

> også hvis han har fri ?

Læs længere oppe:

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-04-02 06:06

Henrik Stidsen skrev:

>også hvis han har fri ?

Har man nogen sinde det som lærer?

Hvis en lærer går på værtshus og får et par på bærret, så er det
almindelig vold.

Hvis han har 'fri' og møder en ophidset fader i Brugsen der siger
"Du skal faneme ikke sige til min datter at hendes regnestykker
er forkerte" og derefter labber ham en, så vil jeg mene at det
falder ind under paragraffen.

--
Bertel

Fra : boe

Dato : 05-04-02 06:51

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> [...]
> "Du skal faneme ikke sige til min datter at hendes regnestykker
> er forkerte" og derefter labber ham en, så vil jeg mene at det

Enig. Hvis volden udøves på grund af forurettedes offentlige hverv er
forholdet omfattet af §119.

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 05-04-02 07:08

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev:

[klip]

> Enig. Hvis volden udøves på grund af forurettedes offentlige hverv er
> forholdet omfattet af §119.

Det forudsættes, at voldsmanden har viden (eller noget der ligner) om, at
det er en offentlig ansat.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : boe

Dato : 05-04-02 07:12

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message
> boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev:
>
> [klip]

> Det forudsættes, at voldsmanden har viden (eller noget der ligner) om, at
> det er en offentlig ansat.

Mener du at vildfarelse (ikke retsvildfarelse i dette tilfælde vil
fritage for straf? Altså hvis jeg ikke vidste at en politimand er offentligt
ansat, så straffes jeg ikke?

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 05-04-02 07:33

> [...]

> Mener du at vildfarelse (ikke retsvildfarelse i dette tilfælde vil
> fritage for straf? Altså hvis jeg ikke vidste at en politimand er

Et forsigtigt *gæt* - jeg er ikke så stærk til strafferet:

Du skal have forsæt (=viden) til at volden udøves mod en off. ansat. Hvis du
nu klapper en tilfældig mand (der er i off. tjeneste) ned på gaden - så kan
du vel ikke straffes for vold mod den pågældende - du vidste jo ikke, at den
pågældende var off. ansat.

Et eksempel, som ikke passer helt, men som dog viser lidt om tanken:

U 1987 498 H (frif for tiltale efter § 119 i et tilfælde, hvor den tiltalte
havde bidt en politimand i fingeren under anholdelse, der ikke var en lovlig
tjenestehandling).

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : [8520] Peter Hansson

Dato : 05-04-02 08:03

> [...]
kan
> du vel ikke straffes for vold mod den pågældende - du vidste jo ikke, at

Man kan selvfølgelig straffes for vold alligevel. Det bliver så efter 244-45
istedet for 119.
Men jeg går ud fra at det er det du mener.

PH

Fra : Peter G C

Dato : 05-04-02 08:10

[8520] Peter Hansson <phansson@mail.tele.dk> skrev:

[klip]

> Man kan selvfølgelig straffes for vold alligevel. Det bliver så efter
> 244-45 istedet for 119.
> Men jeg går ud fra at det er det du mener.

Jep - er du enig i resten?

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : boe

Dato : 05-04-02 08:18

> [...]
kan
> du vel ikke straffes for vold mod den pågældende - du vidste jo ikke, at

Så forstår jeg bedre dit synspunkt. Mig bekendt er det ikke alene et krav,
at der skal være tale om en offentlig ansat i tjeneste, men selv om han er i
tjeneste, skal volden også udøves på grund af nogle tjenstlige forhold.
Altså hvis min nabo er politibetjent (=panser, så du ved hvem jeg taler om
, så kan jeg *ikke* straffes efter §119, hvis jeg angriber ham, fordi han
har ladet sin hund besørge på min terrasse - heller ikke selv om han er i
tjeneste på tidspunktet for mit angreb.

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 05-04-02 08:28

> [...]

> krav, at der skal være tale om en offentlig ansat i tjeneste, men
> selv om han er i tjeneste, skal volden også udøves på grund af nogle

Jeg tror, at det er et spørgsmål om fortolkningstemperament....

Se fra Karnov:

"Dvs såfremt der handles til opfyldelse af offentligretlige opgaver, selv om
den pgl er ansat ved alm privatretlig aftale. Bestemmelsen finder derimod
ikke anvendelse på foretagender af privatretlig natur, selv om de drives af
stat eller kommune (f eks domænegårde, kommunale beboelsesejendomme), og
selv om der kræves en offentlig autorisation (læger, advokater), Krabbe
364-365. Hurwitz: Sp d 35 anbefaler en restriktiv fortolkning, således at
kun offentlige hverv, der medfører visse handlebeføjelser udadtil, er
omfattet. Bestemmelsen er i praksis blevet anvendt på funktionærer ved
koncessionerede virksomheder, jf U 1937 362 (togfører på en privatbane), U
1966 479U 1966 479 (rutebilchaffør). Bestemmelsen er anvendt analogt i et
tilfælde, hvor den pgl blev overfaldet i anledning af sit hverv som
værgerådsformand, men efter sin fratræden, U 1938 640, jf herom Krabbe 364.
Foruden politiet og fogden kan som eksempler på personkredsen, som efter
retspraksis er beskyttet, nævnes folkeskolelærere, tog- og buspersonale,
personale på kommunekontor, fængselsbetjente. U 1996 365/2U 1996 365/2
(bestemmelsen anvendt for slag med et kosteskaft mod en Røde
Kors-medarbejder på et asylcenter, jf § 245, stk 1; fængsel i 40 dage), U
1996 1434U 1996 1434/1 (læge, der var tilkaldt til arresthus, omfattet af
beskyttelsen efter § 119, stk 1. For trusler mod den pågældende blev
tiltalte, der som arrestant skulle tilses af lægen, idømt fængsel i 3 mdr).
U 1999 477U 1999 477 (knytnæveslag mod vagtlæge var ikke omfattet af § 119,
stk 1, men af § 244, jf § 247, stk 2; tiltalte idømt fængsel i 30 dage). U
1999 1460U 1999 1460 (tiltaltes vold mod politiassistent under
politifremstilling i fogedsag ikke henregnet under § 119, men under § 244,
da kendelsen om fremstilling angik et anpartsselskab og ikke tiltalte,
hvorfor tjenestehandlingen ikke var lovlig; idømt betinget hæfte i 20 dage).
Se Komm II 44 om visse tvivlstilfælde og om koncessionerede virksomheder."

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : boe

Dato : 05-04-02 08:59

> boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev:
>
> [klip]

> Jeg tror, at det er et spørgsmål om fortolkningstemperament....
>
> Se fra Karnov:

Det harmonerer da fint med din egen (og min) tolkning, så vidt jeg kan se.

Mvh Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 05-04-02 12:02

boe skrev:

> [...]
>har ladet sin hund besørge på min terrasse - heller ikke selv om han er i

Mon ikke et angreb mod en uniformeret betjent under alle
omstændigheder falder under paragraffen? Det vil jeg mene.

Men hvis en lærer er på tur med sine elever, og de har gemt sig
bag en busk, så vil vold mod læreren af en tilfældig
forbipasserende være 'almindelig' vold. Hvis ungerne derimod går
pænt på række bag ham, er det vold mod tjenestemand i funktion
(det sidste faldt der dom for for måske 20 år siden).

--
Bertel

Fra : Peter G C

Dato : 05-04-02 12:06

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:

[klip]

> Mon ikke et angreb mod en uniformeret betjent under alle
> omstændigheder falder under paragraffen? Det vil jeg mene.

Jo - helt sikkert.

> [...]
> pænt på række bag ham, er det vold mod tjenestemand i funktion
> (det sidste faldt der dom for for måske 20 år siden).

Enig.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : boe

Dato : 05-04-02 12:15

> Jo - helt sikkert.

Hvorfor er du nu det? Du har da selv leveret argumentet for det modsatte:

[...]

Altså ingen tvivl om at betjenten var i tjeneste, men angrebet var alligevel
*ikke* §119 vold, idet volden var vendt mod en ulovlig handling, som
betjenten foretog. Jeg kan godt se, at analogien ikke er fuldstændig, men
hvis nu betjenten i mit eksempel havde ladet sin hund bide min datter dagen
før, så mener jeg stadig ikke, at jeg ville kunne dømmes for §119 vold - kun
§244/45 vold.

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 05-04-02 12:42

boe <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev:

[klip]

> Hvorfor er du nu det? Du har da selv leveret argumentet for det
> modsatte:

ja ja - så denne ene undtagelse, som fremgår af bestemmelsens ordlyd....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : [8520] Peter Hansson

Dato : 05-04-02 13:38

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse
> "Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote in message

> Hvorfor er du nu det? Du har da selv leveret argumentet for det modsatte:

Hvis voldsmanden opfatter eks. betjenten som agerende åbentlyst
ulovligt/udenfor sin kompetence, har han jo ikke fortsæt til §119.

Agerer betjenten udenfor sin kompetence/ulovligt kam man vel også
argumentere for at han ikke er i funktion.

PH

Fra : boe

Dato : 05-04-02 13:45

"[8520] Peter Hansson" <phansson@mail.tele.dk> wrote in message

> Hvis voldsmanden opfatter eks. betjenten som agerende åbentlyst
> ulovligt/udenfor sin kompetence, har han jo ikke fortsæt til §119.

Tilsvarende hvis man angriber ham på grund af et forhold, som ligger uden
for hans funktion som tjenestemand har man vel heller ikke forsæt til §119
uanset han er i tjeneste.

> Agerer betjenten udenfor sin kompetence/ulovligt kam man vel også
> argumentere for at han ikke er i funktion.

Jeg vil mene, at en politibetjent er i tjeneste når han er på "normalt"
arbejde, eller når han griber ind i ulovlige forhold uden for normal
arbejdstid og han har præsenteret sig som politimand.

Mvh Bo

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 05-04-02 15:38

> [...]
> Tjenestemænd i funktion. Forbrydelsen omtales som regel som "vold
> mod tjenestemand i funktion" - også selv om tjenestemænd er en

Og derfor omfatter den også andre end tjenestemandsansatte, hvilket du også
er inde på.