Sidenummer i Word
Fra : Peder Hanghøj

Dato : 05-04-02 17:13

Jeg har et temmelig stort dokument med mange afsnit.
Jeg vil gerne nummerere siderne så siderne i afsnit 1 hedder 1-1, 1-2 og
siderne i afsnit 2 hedder 2-1, 2-1 osv.

Kan det lade sig gøre uden alt for meget besvær???

På forhånd tak
Peder

Fra : Jan Kronsell

Dato : 04-04-02 20:01

"Peder Hanghøj" <peder@hanghoej.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et temmelig stort dokument med mange afsnit.
> Jeg vil gerne nummerere siderne så siderne i afsnit 1 hedder 1-1, 1-2 og
> siderne i afsnit 2 hedder 2-1, 2-1 osv.
>
> Kan det lade sig gøre uden alt for meget besvær???

Indsæt - Sidetal - Format - Medtag kapitelnummer, men det kræver at du
nummererer dine kapitler/afsnit. Elles må du gøre det manuelt via
sektionsskift.

Jan

Fra : Leo Heuser

Dato : 05-04-02 15:02

Jeg er i tvivl om, om du mener sektioner, når du siger "afsnit",
eller har du bare afsnit, der strækker sig over flere sider?

Leo Heuser

Fra : Peder Hanghøj

Dato : 06-04-02 19:15

"Bogen" indeholder kapitler, der strækker sig over flere sider.
Jeg vil gerne have nummereret siderne med: kapitelnummer - sidenummer i
kapitlet.

Derved er det lettere at rette i teksten og sætte nye sider ind uden at
ændre hele nummereringen.

Peder

Fra : pre

Dato : 06-04-02 12:27

Hvis du har brugt en Typografi er det en smal sag at sætte et Styleref felt
ind i footeren med markering af den pågældende overskrift, ellers er det et
h..... arbejde at kreere en løsning. I øvrigt er din dato-indstilling ude
af balance.
pre

Fra : Leo Heuser

Dato : 07-04-02 10:27

Peder,

Her er et forslag til, hvordan du kan tackle situationen.
Det ser måske drabeligt ud; men det er faktisk lettere at gøre
det, end at beskrive det

1. Skriv titelblad og kolofon + evt. indholdsfortegnelse mm.
2. Indsæt et sektionsskift med Indsæt > Sideskift m.m....
Hvis du kun udskriver på én side af papiret vælges
"Sektionsskift" Næste side.
Hvis du udskriver på begge sider af papiret vælges
"Sektionsskift" Ulige side.
Sidstnævnte under forudsætning af, at alle dine kapitler starter
på en ulige side. Med dette valg, indsætter Word selv en tom
*lige* side, hvis et kapitel slutter på en ulige side.

Kapitel 1 starter nu i sektion 2.

3. Indsæt sektionsskift efter hvert kapitel efter ovenstående
retningslinier.
4. Markér hele dokumentet med <Ctrl>a (se kommentar nedenfor)
5. Vælg Indsæt > Sidetal...
6. I "Placering" vælges (fx) "Nederst på siden (sidefod)"
7. Vælg "Justering" og bibehold "flueben" i "Vis sidetal på første side"
8. Tryk på knappen "Format"
9. Intet flueben i "Medtag kapitelnummer"
10. Klik i "Sidenummerering" > "Begynd med" og vælg 1 (standard). OK, OK.
11. Gå til sektion 2 og vælg Vis > "Sidehoved og sidefod" og klik
"Skift mellem sidehoved og sidefod"
12. Klik på knappen "Samme som forrige", så den er "ude" (skal gøres
i denne rækkefølge!)
13. Klik "Vis forrige" og slet feltet med det indsatte sidenummer i
sektion 1.
14. Klik "Vis næste" og <Alt><F9> for at vise feltkoden. Læg mærke
til, at { PAGE } står i en tekstrude.
15. Marker denne tekstrude (markøren bliver til en fire-hovedet pil og
klik).
16. *Inden i* tekstruden indsættes nu følgende felter (brug <Ctrl> <F9>
til at indsætte { } ), således at tekstrudens indhold bliver:
{ = { SECTION } -1 } - { PAGE }
Hvis første kapitel var i sektion 3, skulle udtrykket have været:
{ = { SECTION } -2 } - { PAGE } osv.
17. Brug <Alt><F9> til at returnere til "se feltindhold".
Nu skulle sidenummereringen være, som du har ønsket det.
Den vises som fx 2 - 4 (fjerde side i kapitel 2)

Jeg har været ude for, at det har været nødvendigt at skifte
til Vis > Normal, inden punkt 4 udføres.

Går der "kuk" i det, er du velkommen tilbage til gruppen med
yderligere spørgsmål.

Leo Heuser

Fra : Peder Hanghøj

Dato : 07-04-02 20:03