Hvilken kåbe ?
Fra : Søren

Dato : 04-04-02 16:16

Hej NG,

Min MC (CB 400 F) har ingen kåbe. Det er derfor trættende at køre
langt på eks. motorvej. Derfor har jeg tænkt på at montere en kåbe.
Spørgsmålet er nu hvilken skal jeg vælge ? Jeg regner med at købe en
universalkåbe, da jeg ikke kender til, at der eksisterer en designet
specielt til CB400F.

Hvad skal jeg kigge efter ?
Hvor høj bør den være (1/4, 1/2 eller 1/1 kåbe)
Er der nogle kåbeformer der er bedre end andre ?
Skal jeg vælge tonet eller klart glas ?
Skal jeg vælge med eller uden metalkant ?
Suppler selv hvis der mangler relevante sprøgsmål.

På forhånd tak, Søren

Fra : RacerNiels

Dato : 04-04-02 16:36

"Søren" <soren.foged@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> Spørgsmålet er nu hvilken skal jeg vælge ? Jeg regner med at købe en
> universalkåbe, da jeg ikke kender til, at der eksisterer en designet

Kig hos M&P, Louis, HG, Polo og alle de andre der nu har kåber til alverdens
cykler - der skal nok være en et sted.

> Hvad skal jeg kigge efter ?

En ny cykel, måske. Kig på hvad kåben koster. Læg det til salgsprisen og din
ged og se hvad du kan få for pengene.
Hvis du skal smide 4000kr til en kåbe kan det godt betale sig at kigge efter
en anden ged hvor kåben er standard. Du kan jo være heldig at få en større
motor med i købet.

Niels
XS400-SS *naked style*

Fra : OK

Dato : 04-04-02 19:14

> Kig hos M&P, Louis, HG, Polo og alle de andre der nu har kåber til
alverdens
> cykler - der skal nok være en et sted.

Kan vi få nogle links?

Ole
Boldor

Fra : RacerNiels

Dato : 04-04-02 21:33

"OK" <ole_k@post10.tele.dk> wrote in message
> Kan vi få nogle links?

M&P, England: www.mandp.co.uk virker ikke så godt synes jeg
Louis, Tyskland: www.louis.de super side, super biks
Polo, Tyskland: www.polo-motorrad.de ser også fin ud
Hein-Gericke, Tyskland: www.hein-gericke.de ser også fin ud

Louis er den jeg har benyttet mig mest af. De er flinke og ringe hvis der er
noget galt med ordren. God service, hurtig levering.
Specielt "motobase" hos Louis er god - det samme er "angebote" og
restposten"

Enjoy,
Niels

Fra : Ped

Dato : 04-04-02 19:31

Hej,

Jeg havde en Pichler kåbe på min GSX750ES, og den var jeg rigtig godt
tilfreds med. Der er et billede her:

http://home20.inet.tele.dk/pedmail/gsx_pics.htm

Aner ikke om der kan fås beslag til en CB 400 F. Den ydede rigtig god
beskyttelse mod vind og vejr. Ulemperne var mere vindstøj i hjælmen, og
lidt mindre køling til motoren. Det sidste kom jeg dog om ved ved at
montere en større oliekøler.

M.v.h.

Jens L. Pedersen
GPZ 1100

Fra : Dennis Hellan Peders~

Dato : 04-04-02 21:22

http://www.sbfiberdesign.com/html/sbfib_presentation_dk.html

--
Hilsen
Dennis Pedersen

Fra : Armand

Dato : 04-04-02 23:15

> [...]
> Spørgsmålet er nu hvilken skal jeg vælge
> Hvor høj bør den være (1/4, 1/2 eller 1/1 kåbe)
> Er der nogle kåbeformer der er bedre end andre ?

1/4, 1/2, 3/4(!) eller 1/1, refererer ikke til højden; men til omfanget

- 1/1, eller hel -kåbe, er en kåbe der går hele vejen rundt om (=under)
motoren!
- 3/4-kåbe når kun ned på siden, hvorved motoren ligger frit underneden!
- 1/2-kåbe dækker ikke motoren; men strækker sig alligevel bagud på
siden af tanken!

Alle disse tre er alle stelmonterede. D.v.s. at styret bevæger sig rundt
inde under kåbeglasset, og forlygten ligeledes er monteret til stellet
(imod vanligt: forgaflen)
1/4-kåben derimod sidder monteret på forgaflen omkring lygten og
erstatter som sådan de gammeldags(?) vindskærme af plexiglas!

P.g.a. at ¼-kåben er "styr-monteret" kan fartvindens påvirkninger vise
sig at have dårlig indflydelse på styringen (kan bringe modellen i
højfarts-slinger). Derfor er de stelmonterede versioner at foretrække!
Blandt dem er der yderligere en mængde design-forskelle, som i bund og
grund kan opdeles i: Touring-kåber (brede og med stejlt/højt glas) og
Racing-kåber (lave, smalle og med lavt glas).

CB400F'en har ikke kræfter til at få monteret noget med væsentlig højde,
ligesom at det aldrende stel (-lejer) har bedst af ikke at nøjes med
¼-kåbe.
En hvilkensomhelst 1/2, 3/4 eller hel -kåbe med lavt snit vil derimod
forbedre såvel pilotens læ, som ekvipagens brydning af luften i
almindelighed!
Modellen er dog hverken særlig høj endsige lang, hvorfor mange kåber
hurtigt vil blive for store til den.
I tilgift er der også den førnævnte økonomiske betragtning.

Stumpemarkeder, forhandler/mekanikeres lofte, og almen orientering rundt
"i krogene" er nok vejen frem for en kåbe til CB'en.
På denne måde vil det så desværre også kræve noget af dig selv omkring
fremstilling/tilpasning af beslag

Prøv at starte med en forespørgsel på gruppen:
dk.marked.privat.motorcykel, og se om der skule være bid dér!

--
Armand.