Foreninger og Kontingent
Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 04-04-02 13:47

Hej.

Jeg er medlem af en forening, der har en underlig regel i deres vedtægter:

>Stk. 7 Udmeldelse kan kun ske med virkning for det følgende år og skal ske
skriftligt inden den 30. november.

Nu er mit spørgsmål så...holder den i retten? Har de krav på kontingent, for
noget som jeg endnu ikke har modtaget, og i øvrigt heller ikke ønsker at
modtage?
Jeg har modtaget et rykkerbrev, hvor de truer med at anmelde det til RKI,
derfor spørger jeg.

--
Kind regards,
Morten Bock Sørensen, Århus N, Denmark.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-04-02 13:51

On Thu, 4 Apr 2002 14:46:54 +0200, "Morten Bock Sørensen"
<news"NOSPAM"@mortenbock.dk> wrote:

> [...]
>noget som jeg endnu ikke har modtaget, og i øvrigt heller ikke ønsker at

Formentlig ja - i hvert fald hvis du var bekendt med vedtægternes
indhold inden du meldte dig ind. I så fald er der nemlig tale om en
aftale mellem dig og foreningen.

(I øvrigt holder argumentet om at "få noget" ikke i
foreningssammenhænge - det eneste du "får" er medlemsskabet, og det
vil jo blive leveret).

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 04-04-02 13:57

Morten Bock Sørensen <news"NOSPAM"@mortenbock.dk> skrev:

[klip]

> Nu er mit spørgsmål så...holder den i retten? Har de krav på
> kontingent, for noget som jeg endnu ikke har modtaget, og i øvrigt
> heller ikke ønsker at modtage?

Ja og ja.

> Jeg har modtaget et rykkerbrev, hvor de truer med at anmelde det til
> RKI, derfor spørger jeg.

Skriv og klag - så ender du ikke i RKI.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 04-04-02 14:04

> Skriv og klag - så ender du ikke i RKI.

Jeg har allerede skrevet til foreningen. De fastholder deres krav, men jeg
ønsker stadig ikke at være medlem, fordi:

1: Jeg har ikke råd

2: Jeg har ikke brug for det

øv øv og øv.

I øvrigt sendte jeg dem en udmeldelse for over et år siden, men den kan de
åbenbart ikke finde. Ligger bevisbyrden på mig eller dem?

/Morten

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-04-02 14:31

On Thu, 4 Apr 2002 15:03:59 +0200, "Morten Bock Sørensen"
<news"NOSPAM"@mortenbock.dk> wrote:

>Jeg har allerede skrevet til foreningen. De fastholder deres krav, men jeg
>ønsker stadig ikke at være medlem, fordi:

Om du ønsker det eller ej er juridisk uden relevans.

>I øvrigt sendte jeg dem en udmeldelse for over et år siden, men den kan de
>åbenbart ikke finde. Ligger bevisbyrden på mig eller dem?

Umiddelbart vil jeg mene, at det bliver din bevisbyrde. I en retssag
vil foreningen bevise at du har meldt dig ind. Du mener, at du er
udmeldt for længe siden (uden at du i øvrigt har gjort noget
yderligere ved det) - det bliver så op til dig at bevise.

--
Jakob Paikin

Fra : Henning

Dato : 04-04-02 14:23

>Jeg har modtaget et rykkerbrev, hvor de truer med at anmelde det til RKI,
>derfor spørger jeg.

Hvad er beløbets størrelse? Hvis under 1000,- vil RKI ikke røre det.
Send i stedet Ribers et brev, hvori du gør opmærksom på, at klubben
bruger deres navn som pression - noget Debitel på et tidspunkt blev
smidt ud af samarbejdet for.

Henning
hsb@FJERNESimage.dk

Fra : Peter G C

Dato : 04-04-02 14:27

Henning <newsmail@mailme.dk> skrev:

[klpi]

> Hvad er beløbets størrelse? Hvis under 1000,- vil RKI ikke røre det.

Det er ikke korrekt. Der vil ske en registrering i et lukket register.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 04-04-02 14:40

> Det er ikke korrekt. Der vil ske en registrering i et lukket register.

Hvad er et lukket register, og hvad vil det betyde for mig at komme der i?

/Morten

Fra : Peter G C

Dato : 04-04-02 14:54

Morten Bock Sørensen <news"NOSPAM"@mortenbock.dk> skrev:

[klip]

> Hvad er et lukket register, og hvad vil det betyde for mig at komme
> der i?

Det betyder, at informationerne ikke videregives når beløbet er under kr.
1.000.

Hvis du skriver og klager til foreningen kan den ikke registere dig i RKI.
Du skal sende et rigtigt papirbrev.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 04-04-02 15:01

> Det betyder, at informationerne ikke videregives når beløbet er under kr.
> 1.000.

Så det vil ikke have betydning, hvis jeg senere skal tage lån i en bank
eller lignende?

> Hvis du skriver og klager til foreningen kan den ikke registere dig i RKI.
> Du skal sende et rigtigt papirbrev.

Hvad er det helt præcist jeg skal klage over? At de ikke kan finde min
tidligere udmeldelse?

/Morten

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-04-02 15:07

On Thu, 4 Apr 2002 16:01:17 +0200, "Morten Bock Sørensen"
<news"NOSPAM"@mortenbock.dk> wrote:

>Hvad er det helt præcist jeg skal klage over? At de ikke kan finde min
>tidligere udmeldelse?

Ja, hvis det er det du mener er grundlaget for at du ikke skal betale.

Resultatet af indsigelsen vil nok være at sagen fortsættes - eventuelt
i retten, hvis foreningen mener det er meget principielt.

I relation til RKI er formålet med at gøre indsigelse bare, at RKI kun
registrerer ubestridte krav (eller krav, hvor der foreligger en dom).

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 04-04-02 15:31

> Resultatet af indsigelsen vil nok være at sagen fortsættes - eventuelt
> i retten, hvis foreningen mener det er meget principielt.

Som de formentlig vil vinde, da jeg ikke kan bevise at jeg har sendt en
udmeldelse...og derefter vil jeg vel skulle betale sagsomkostninger? Så det
eneste håb jeg har dér er, at de vælger ikke at føre sagen?

> I relation til RKI er formålet med at gøre indsigelse bare, at RKI kun
> registrerer ubestridte krav (eller krav, hvor der foreligger en dom).

Ok. Rart at vide.

/Morten

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-04-02 16:05

On Thu, 4 Apr 2002 16:30:34 +0200, "Morten Bock Sørensen"
<news"NOSPAM"@mortenbock.dk> wrote:

>Som de formentlig vil vinde, da jeg ikke kan bevise at jeg har sendt en
>udmeldelse...og derefter vil jeg vel skulle betale sagsomkostninger?

Ja.

>Så det eneste håb jeg har dér er, at de vælger ikke at føre sagen?

Ja - eller også betaler du de 400 kr. for at undgå videre ballade.
Beløbet er trods alt beskedent.

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 04-04-02 16:13

> Ja - eller også betaler du de 400 kr. for at undgå videre ballade.
> Beløbet er trods alt beskedent.

Jo..måske er det beskedent, men ærgelige penge, når man er fattig musiker på
kontanthjælp..

/Morten

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-04-02 16:39

Jakob Paikin <news@paikin.dk> skrev:

> I relation til RKI er formålet med at gøre indsigelse bare, at RKI
> kun registrerer ubestridte krav (eller krav, hvor der foreligger
> en dom).

At RKI kun lovligt må registere ubestridte krav dertil er der et krav
om at gælden skal være skriftligt erkendt af debitor eller der skal
være taget retslige skridt mod debitor.

Lov om behandling af personoplysninger:

§ 23
Stk. 3. Summariske oplysninger om skyldforhold må kun videregives, hvis
oplysningerne hidrører fra Statstidende, er indberettet af en offentlig
myndighed efter reglerne i kapitel 5, eller hvis oplysningerne vedrører
skyldforhold til samme kreditor på mere end 1.000 kr. og kreditor enten
har erhvervet den registreredes skriftlige erkendelse af en forfalden
gæld, eller hvis der er foretaget retslige skridt mod den pågældende.
Oplysninger om endeligt godkendt gældssanering må dog ikke videregives.
De i 1. og 2. pkt. nævnte regler gælder tillige for videregivelse af
summariske oplysninger om skyldforhold i forbindelse med udarbejdelse
af bredere kreditbedømmelser.

Så alt i alt truslen om RKI man ofte hører om i forbindelse med
udsendelse af rykkere og skrivelser fra advokater er lidt grinagtig.

Hvad angår registrering af oplysninger under 1000,- er det iøvrigt ikke
helt i overenstemmelse med §6 i lov om behandling af personoplysninger
idet der er et krav om, at den registrerede skal give sit samtykke før
oplysninger om den registrede kan behandles. De andre punkter kan næppe
siges at være relevante i denne forbindelse i og med, at beløb under
1000,- ikke må videregives.

§ 6. Behandling af oplysninger må kun finde sted, hvis

1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,

--
Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://miljokemi.dk/temaer.htm

Fra : Peter G C

Dato : 04-04-02 17:00

Morten Bjergstrøm <nospam@dafnie.dk> skrev:

[klip]

Det er meget fint alt sammen - men praksis er som beskrevet af Paikin og
jeg.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-04-02 17:17

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Det er meget fint alt sammen - men praksis er som beskrevet af
> Paikin og jeg.

Problemet er, at praksis i så fald er i strid med gældende dansk
lovgivning og derved kan jeg godt forestille mig, at der er visse
kredse af personer, der kan ende med at få nogle ganske alvorlige
problemer, hvis de render ind i personer, der har bare en smule indsigt
i reglerne.

Fra : Peter G C

Dato : 04-04-02 17:34

> [...]

> kredse af personer, der kan ende med at få nogle ganske alvorlige
> problemer, hvis de render ind i personer, der har bare en smule

RKI får godkendt reglerne af rette myndigheder - ved ikke lige hvem det er.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-04-02 17:47

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> RKI får godkendt reglerne af rette myndigheder - ved ikke lige
> hvem det er.

Det er Datatilsynet. Men de har næppe kompetence til at sætte dansk
lovgivning ud af kraft.

I praksis er problemet selvfølgelig ikke voldsomt stort men når der er
lavet lovgivning, der i og for er fornuftig nok, så skal den også
overholdes også selvom det kan være lidt besværligt i det daglige.

Fra : Peter G C

Dato : 04-04-02 17:50

> [...]

> lavet lovgivning, der i og for er fornuftig nok, så skal den også
> overholdes også selvom det kan være lidt besværligt i det daglige.

Tja... så vidt jeg kunne forstå ved mit møde med en RKI-repræsentant går RKI
også lige til stregen.....

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-04-02 17:52

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:

> Tja... så vidt jeg kunne forstå ved mit møde med en
> RKI-repræsentant går RKI også lige til stregen.....

Ud fra det du siger lyder det som om, at de er meget tæt på at være på
den anden side af stregen.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 05-04-02 11:14

On Thu, 4 Apr 2002 15:38:34 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

>§ 6. Behandling af oplysninger må kun finde sted, hvis
>
>1) den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil,

Overser du ikke punkt 7 i § 6:

"7) behandlingen er nødvendig for, at den dataansvarlige eller den
tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en
berettiget interesse og hensynet til den registrerede ikke overstiger
denne interesse."

?

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 05-04-02 11:54

> [...]

> tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, kan forfølge en
> berettiget interesse og hensynet til den registrerede ikke overstiger

Ikke når vi taler registrering af beløb under 1000,- der jvf. §23 ikke
må videregives. Man kan selvfølgelig argumentere for at debitor har
flere skyldforhold til samme kreditor under 1000,- så beløbet totalt er
over 1000,-.

Over 1000,- er §23 stk. 3 mere relevant. Dvs. her vil jeg formode at
registreringen godt kan foregå uden samtykke med henvisning til pkt. 7
som citeret ovenfor, men ikke videregivelsen.

Fra : Peter G C

Dato : 04-04-02 15:10

Morten Bock Sørensen <news"NOSPAM"@mortenbock.dk> skrev:

[klip]

> Så det vil ikke have betydning, hvis jeg senere skal tage lån i en
> bank eller lignende?

Det er jeg lidt i tvivl om - nogle banker har et meget tæt samarbejde med
RKI - tættere end man kan forestille sig.

> Hvad er det helt præcist jeg skal klage over? At de ikke kan finde min
> tidligere udmeldelse?

Ja - god ide.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 04-04-02 16:40

> Det er jeg lidt i tvivl om - nogle banker har et meget tæt
> samarbejde med RKI - tættere end man kan forestille sig.

Tja det lyder umiddelbart som om bankerne og RKI er ude på ganske tynd
is jvf. mit svar til Paikin andetsteds.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 04-04-02 15:09

>Så det vil ikke have betydning, hvis jeg senere skal tage lån i en bank
>eller lignende?

Var det ikke smartere at spørge RKI direkte om det, der vedrører dem?
www.rki.dk

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 04-04-02 15:31

> Var det ikke smartere at spørge RKI direkte om det, der vedrører dem?
> www.rki.dk

Jeg har skrevet til dem, og skal nok lige bringe et referat af svaret, når
jeg modtager det.

/Morten

Fra : Morten Bock Sørensen

Dato : 04-04-02 14:40

> [...]
> Send i stedet Ribers et brev, hvori du gør opmærksom på, at klubben
> bruger deres navn som pression - noget Debitel på et tidspunkt blev

Det drejer sig om 400,-.

Fra : TGD

Dato : 05-04-02 01:10

"Morten Bock Sørensen" <news"NOSPAM"@mortenbock.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> modtage?
> Jeg har modtaget et rykkerbrev, hvor de truer med at anmelde det til RKI,

Hvis det er en forening der modtager midler fra kommunen
(Folkeoplysningssekratariete "FOS" hedder det i Kbh kommune), så skal de
overholde visse regler, for at opnå tilskud der er også nogle regler med
indmeldelse og udmeldelse.