Hypotetisk spørgsmål om lav hastighed på m~
Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 04-04-02 13:16

Er der nogen der ved, om man ville få en påtale/bøde eller lign., hvis man
valgte at køre 30 km/t på en motorvej? Det antages, at man kører i højre
side i bil/mc og at vejret er almindeligt fint.

I behøver ikke fortælle mig, at det ville være sindsygt farligt - jeg tænker
kun på, om der er lovgivning for det.

Fra : Thomas Hjort

Dato : 04-04-02 13:21

"Henrik Steen Larsen" <hsl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> side i bil/mc og at vejret er almindeligt fint.
>
> I behøver ikke fortælle mig, at det ville være sindsygt farligt - jeg

Jeg mener ikke at der er mindste hastigheder på danske veje generelt.

Mhv Thomas

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 04-04-02 13:30

> tænker
>
> Jeg mener ikke at der er mindste hastigheder på danske veje generelt.
>
> Mhv Thomas

Jeg har en kammerat i politiet som fortalte at han forleden stoppede en på
farum(hillerød)motorvejen der kørte 58 i.flg. bmw'ens police pilot.

Han snakkede om at chauføren vil få en bøde for at være "til fare og ulempe
for andre trafikanter". Hvad en sådan bøde lyder på vidste han ikke.

Mikkel

Fra : bwl

Dato : 04-04-02 14:15

Thomas Hjort wrote:
> "Henrik Steen Larsen" <hsl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> tænker
>
> Jeg mener ikke at der er mindste hastigheder på danske veje generelt.
>
> Mhv Thomas

Forkert. ...............(lidt)

PÅ de danske motorveje skal dit motorkøretøj kunne opretholde min.
50km/t....
Motorkøretøjer der ikke kan opretholde sådan en hastighed, skal have
eskorte.....( politi og lign.)
Knallert 45, og 60 går ikke under kategorien motorkøretøjer, og må derfor
ikke køre på motorveje...

Brian W.

Fra : Zorilla

Dato : 04-04-02 15:19

> [...]
> eskorte.....( politi og lign.)
> Knallert 45, og 60 går ikke under kategorien motorkøretøjer, og må derfor

Hvad med en Ellert, det er vel heller ikke et motorkøretøj i lovens forstand
? Eller hvad ?

Peter

Fra : Steen Holmgaard

Dato : 04-04-02 21:32

"Zorilla" <Zorilla@mac.com> wrote in message

> Hvad med en Ellert, det er vel heller ikke et motorkøretøj i lovens
forstand
> ? Eller hvad ?
den kære lille el-ting må ej heller opholde sig på samme vej )
Steno
ejer af ellert.....(Dansk Miniel) GL 1100A

Fra : Lone

Dato : 04-04-02 23:21

> Hvad med en Ellert, det er vel heller ikke et motorkøretøj i lovens
forstand
> ? Eller hvad ?
>
> Peter
>

> Jo det er et motorkøretøj, men typegodkendt til at køre 39 km/t - hvilket
afholder den fra at komme på motorvej.
MEEEN hvad pokker vil I dog med det her ?
Kør dog noget på jeres motorcykler i stedet for at vrøvle rundt i det her
pladder
))))))))))

Fra : Michael K. S.

Dato : 04-04-02 13:28

On Thu, 4 Apr 2002 14:15:30 +0200, "Henrik Steen Larsen"
<hsl@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>side i bil/mc og at vejret er almindeligt fint.
>
>I behøver ikke fortælle mig, at det ville være sindsygt farligt - jeg tænker

Både og - Det kommer an på :

Færdselslovens § 44 :

§ 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en
sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må
fremføres med en hastighed af mindst 40 km i timen.

Paragraffen åbner mulighed for at man gør det alliwl,bare man kan og
må - men derudover gælder jo den generelle regel at man ikke må være
til fare eller ulempe - Hvad man næppe kan siges at opfylde i den
situation.

-M

Fra : Mikkel Knudsen

Dato : 04-04-02 13:31

> [...]
> sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må
> fremføres med en hastighed af mindst 40 km i timen.

teoretisk set giver den lov plads til at knallert45 må føres på
motorvejen?????

Fra : Michael K. S.

Dato : 04-04-02 13:32

On Thu, 4 Apr 2002 14:31:14 +0200, "Mikkel Knudsen" <mikkel@nurv.dk>
wrote:

>teoretisk set giver den lov plads til at knallert45 må føres på
>motorvejen?????

Nej - For det er ikke et motorkøretøj i lovens forstand ,men en
knallert

-M

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 04-04-02 17:21

"Michael K. S." <MichaelKS@image.dk> skrev i en meddelelse

> Nej - For det er ikke et motorkøretøj i lovens forstand ,men en
> knallert

En knallert hedder da vist et motorredskab?? Synes jeg at erindre noget om
fra kørerprøven..

Vi fik af vide at der var to kategorier:
Motorkøretøjer og Motorredskaber

Noget jeg har misset?

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - MC wannabie

Fra : boe

Dato : 04-04-02 18:35

"Michael Frederiksen" <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Vi fik af vide at der var to kategorier:
> Motorkøretøjer og Motorredskaber
>
> Noget jeg har misset?

Ja
Motordrevne køretøjer er opdelt i 4 kategorier, nemlig motorkøretøj,
traktor, motorredskab og knallert.

Bo, VF1000F

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 04-04-02 22:08

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> skrev i en meddelelse
> "Michael Frederiksen" <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Ja
> Motordrevne køretøjer er opdelt i 4 kategorier, nemlig motorkøretøj,
> traktor, motorredskab og knallert.

Jeg er temmelig sikker på traktor falder ind under motorredskab... nogen
link??

Det går vist snart op i fluekniberi

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 04-04-02 22:55

Michael Frederiksen wrote:

> Jeg er temmelig sikker på traktor falder ind under motorredskab... nogen
> link??

Prøv her: http://www.fstyr.dk/fagomraader/krav/pdf_sbi/afsnit01.pdf

Ib Jakobsen

Fra : boe

Dato : 05-04-02 07:03

"Michael Frederiksen" <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> wrote in message

> Jeg er temmelig sikker på traktor falder ind under motorredskab... nogen
> link??
>
> Det går vist snart op i fluekniberi

Lov er lov, så der er ikke tale om dét der flue-noget...

Mine inddelinger er taget fra FÆL - og nu citerer jeg direkte fra FÆL §2:

12. Motordrevet køretøj:
køretøj, der er forsynet med motor som drivkraft. For kørestol, som er
konstrueret til en hastighed af højst 15 km i timen og kun med væsentlig
konstruktiv forandring kan ændres til større hastighed, gælder
bestemmelserne om cykel, hvor intet andet er bestemt. Motordrevne køretøjer
inddeles i motorkøretøj, traktor, motorredskab og knallert.

Bo, VF1000F

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 05-04-02 17:06

> "Michael Frederiksen" <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> wrote in message

> Lov er lov, så der er ikke tale om dét der flue-noget...

Kniberi?? Og jeg mener Kniber, ikk det langt mere perverse kn*pperi!
den med fluesex er faktsik udledt af FLuekniberi.. vist nok et rigtig
gammelt udtryk!

> [...]
køretøjer
> inddeles i motorkøretøj, traktor, motorredskab og knallert.

Hmm så må jeg ha' fat i min kørerlærer en dag ved lejlighed! hehe
Jeg bøjer mig!!

Fra : bwl

Dato : 05-04-02 06:30

boe wrote:
> [...]
>
> Ja
> Motordrevne køretøjer er opdelt i 4 kategorier, nemlig motorkøretøj,

Du Mangler Dieselhjerner..... )))

BrianW.

Fra : boe

Dato : 05-04-02 07:04

"bwl" <dustyman41@hotmail.com> wrote in message

> Du Mangler Dieselhjerner..... )))

*LOL*

Bo, VF1000F

Fra : Thomas Hjort

Dato : 04-04-02 18:34

"Michael Frederiksen" <chipmasterNOSPAM@get2net.dk> skrev i en meddelelse

> Vi fik af vide at der var to kategorier:
> Motorkøretøjer og Motorredskaber
>
> Noget jeg har misset?

Er en plæneklipper så også et motorredskab ;)

Mvh Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 04-04-02 21:13

Thomas Hjort skrev:

> Er en plæneklipper så også et motorredskab ;)

Eller hvad med en motorsav?

--
mvh Jes Vestervang
ICQ#21146256 - DMCN#506 - http://the.subnet.dk

Fra : Claus MC

Dato : 04-04-02 14:52

"Mikkel Knudsen" <mikkel@nurv.dk> skrev i en meddelelse

> teoretisk set giver den lov plads til at knallert45 må føres på
> motorvejen?????

Nope - knallert 45 er ikke et motorkøretøj.

/Claus

Fra : boe

Dato : 04-04-02 13:31

"Henrik Steen Larsen" <hsl@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
> side i bil/mc og at vejret er almindeligt fint.
>
> I behøver ikke fortælle mig, at det ville være sindsygt farligt - jeg

Jo, vi behøver faktisk at fortælle dig, at det er sindssygt farligt, for det
er netop derfor, du vil kunne idømmes en bøde

Færdselslovens §3:
Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der
ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at
færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres.

Mvh. Bo

Fra : Kasper

Dato : 04-04-02 14:01

"Henrik Steen Larsen" skrev d. 04-04-02 13:16 dette indlæg :
> [...]
højre
> side i bil/mc og at vejret er almindeligt fint.

FÆL §41, stk. 3:

"Kørende må ikke hindre andre kørendes normale kørsel ved uden rimelig
grund at køre med overdreven lav hastighed eller pludseligt at bremse."

Overtrædelse straffes med skærpet bøde, jfr. FÆL § 118, stk. 1, jfr.
stk. 2.

Mvh,
Kasper
Super Blackbird

http://www.kandu.dk/

Fra : Anders Hal

Dato : 04-04-02 19:56

> [...]
> side i bil/mc og at vejret er almindeligt fint.
>
> I behøver ikke fortælle mig, at det ville være sindsygt farligt - jeg

Havde om det på køreskolen(mc i går...

Motorkøretøj > 40km/t
Øvert er ikke et motorkøretøj...

I øvrigt hedder det at man skal fremføre motorkøretøjet med _højest_
forsvarlige og tilladte hastighed. Så man kan ikke køre 50 km/t på en
motorvej!

Anders Hal
http://fiatbravo.dk

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 01-05-02 23:51

> [...]
> side i bil/mc og at vejret er almindeligt fint.
>
> I behøver ikke fortælle mig, at det ville være sindsygt farligt - jeg

Jeg mener faktisk at man godt kan få en bøde for ikke at "følge med
trafikken" ...

Om det i ekstreme tilfælde betyder at man kan få en bøde for at køre 100 på
motorvejen, hvis alle andre kører 200 tvivler jeg dog på men generelt må
man jo ikke være til fare og ulempe for andre i trafikken og det er man vel
hvis man kører 50 og andre kører de tilladte 110.

Hilsner,

Tony
XJ600S Diversion

Fra : Jens Jessen

Dato : 02-05-02 05:54

Det er der lovgivet for i gummiparagraffen: Der skal til enhver tid køres
efter forholdene.
Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : Michael H.

Dato : 02-05-02 09:39

Jens Jessen <jens.jessen@get2net.dk> wrote in message
> Der skal til enhver tid køres
> efter forholdene.

dvs. 50 i byerne, 140 på landevejen, og 200+ på motorvejen???

Michael

Fra : S@nd

Dato : 02-05-02 10:05

"Michael H." <mhWHEEIE@smorumnet.dk> skrev i en meddelelse
> dvs. 50 i byerne, 140 på landevejen, og 200+ på motorvejen???
Ja! og stående på cyklen uden hjelm, kun iført sandaler og med en pilsner i
hver hånd

Mvh. S@nd