Om End og Unload igen
Fra : Lars Jensen

Dato : 04-04-02 13:21

Det har vist været oppe flere gange før, men nu spørger jeg altså igen:

Hvad skal der skrives hvor for at man lukker programmet og alle tilhørende
forms ned på den korrekte måde ?

Det skal selvfølgelig virke lige meget om man vælger et Afslut-menupunkt i
min Filer-menu, trykker Alt-F4, klikker på luk-krydset i øverste højre
hjørne af titellinien eller vælger Luk fra øverste venstre hjørne i
titellinien.

Jeg skal til at rette et gammelt program, hvor der netop bliver brugt End,
og så kan jeg jo ligeså godt lave det rigtigt.

Hilsen Lars

Fra : Jens Vestergaard

Dato : 04-04-02 16:38

"Lars Jensen" <streg@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Det har vist været oppe flere gange før, men nu spørger jeg altså igen:
>
> Hvad skal der skrives hvor for at man lukker programmet og alle tilhørende
> forms ned på den korrekte måde ?

At lukke alle forms er ikke så vanskeligt:

Dim f As Form
For Each f In Forms
Unload f
Next

Spørgsmålet er så, hvor det skal gøres. Hvis du har een form, som er
hovedformen, og som skal lukke hele programmet, når den lukkes, så kunne de
placere koden i Form_QueryUnload, som kaldes lige før formen unloades.

Her er også en Cancel-variabel, som, hvis den sættes True, forhindrer, at
formen lukker alligevel - f.eks. noget i retning af.

Dim f Af Form
If MsgBox("Er du sikker på, at du vil afslutte") <> vbYes Then
Cancel = True
Else
For Each f in Forms
Unload f
Next
EndIf

Hvis du derimod vil skulle lukkes app'en fra flere steder, er det måske mest
hensigtsmæssigt at lave en Public Sub Afslut() i et modul og så kalde denne
Sub fra diverse formes Unload eller QueryUnload-events samt fra det/de
menu-punkter, som skal kunne afslutte.

Du kunne give Afslut en parameter:
Public Sub Afslut (RequestingForm as Form)
så du ved, hvilken form, der kalder den:
Afslut Me

Måske skulle du også studere UnloadMode i QueryUnload-eventen - den siger
noget om, hvad der er, der har udløst, at formen er ved at lukke.

Der er faktisk en del at overveje...

Jens Vestergaard
www.railsoft.dk

Fra : Rayman

Dato : 04-04-02 16:48

Brug IKKE End! End stopper bare koden, og koden i terminate og unload events
bliver ikke kørt, og jeg tror den mest brugte metode er:
<snip>
Dim oForm as Form

For each oForm in Forms
Unload oForm
Next oForm
' Sidste form lukket, programmet stopper
</snip>

Mvh. Rayman

Fra : Lars Jensen

Dato : 05-04-02 07:28